Namazda Ellerin Göğüs Üzerine Konması
kaos-duzen
(7) Namazda Ellerin Göğüs Üzerine Konması
(66) Tavus (Rahmetullahi Aleyh) şöyle dedi:
Rasulullah (SallAllahu Aleyhi ve Sellem) namazda iken sağ elini sol eli üzerine kor, sonra iki elini göğsü üzerinde bağlardı.
Ebu Davud 759
(67) Vail bin Hucr (RadiyAllahu Anh) şöyle dedi:
Rasulullah (SallAllahu Aleyhi ve Sellem) ile beraber namaz kıldım. Rasulullah (SallAllahu Aleyhi ve Sellem) sağ elini sol elinin üzerine gelecek şekilde göğsüne koyuyordu.
İbni Huzeyme 479, Beyhaki 2/30, Albânî 150 Cenaiz 150
(68) Kabisatubnu Hulbin babasından rivayet ederek şöyle dedi:
Nebi (SallAllahu Aleyhi ve Sellem)’i namazdan çıkarken sağından, solundan cemaate döndüğünü ve Rasulullah (SallAllahu Aleyhi ve Sellem)’i elini göğsüne koyarken gördüm.
Ahmed 22026, Albânî Cenaiz 150
Ellerin göğüs üzerine bağlanmasıyla ilgili bilgi var ama göbekte bağlanmasıyla ilgili bilgi göremedim.varsa yardımcı olur musunuz?
Cevap: Namazda Ellerin Göğüs Üzerine Konması
muvahhidim
Namazda ellerin bağlanması sünnettir. Bu bakımdan eller yana salınarak kılınan namaz geçerlidir. Ehli Sünnet mezheplerinden Hanefi, Şafii ve Hanbeli mezhebine göre namazda ellerin bağlanması sünnettir. Maliki mezhebine göre ise ellerin yana salınması sünnettir. Caferilere göre de eller yana salınarak namaz kılınır.
Malikîler dışındaki cumhura göre; tekbirden sonra, namaz kılan kişinin sağ elini sol eli ve bileği üzerine koyması sünnettir. Çünkü Vail b. Hucr’dan rivayet edildiğine göre, kendisi Hz. Peygamber (a.s.)’in, namaza girince ellerini kaldırdığını ve tekbir aldığını, sonra elbisesine bürünerek sağ elini sol eli, bileği ve pazusu üzerine koyduğunu gördüğünü nakletmiştir. (1)
Kabisa b. Hulb’ün babasından rivayet ettiğine göre şöyle demiştir: "Resulüllah (a.s.) bize imam olurdu, namazda sol elini sağ eliyle tutardı. (2)
Sehl b. Saad (r.a.) şöyle rivayet etmiştir: "insanlar sağ ellerini namaz kılarken sol kolları üzerine koymakla emrolunurlardı." (3)
İbni Mes’ud’dan da şöyle rivayet edilmiştir: "Hz. Peygamber (a.s.) birine uğramış, o da sol elini sağ eli üzerine koymuş olarak namaz kılıyordu. Adamın sağ elini alıp sol eli üzerine koydu." (4)
Hanbelîler ile Şâfiilere göre, elleri bağlamanın şekli şöyledir: Sağ el sol elin bileği üzerine, yahut ona yakın bir yere konur. Bunun dayandığı delil daha önce de geçmiş bulunan İbni Hacer’in hadisidir. Biliyoruz ki bilek, kolun başparmağı takib eden eklem tarafıdır. Fakat Hanefi’lere göre, sağ elin iç kısmı, sol elin üst kısmı üzerine konur. Bu durumda baş parmak ile küçük parmak bilek üzerinde halka yapılır. Kadınlara gelince iki elini göğsü üzerine halka yapmaksızın koyarlar. Çünkü bu durum kadınların tesettürleri ile ahenk teşkil eder.
Hanefîler ile Hanbelîlere göre ise, namaz kılan kişi iki elini göbeğin altına koyar. Çünkü Hz. Ali (r.a.)’den rivayet edildiğine göre şöyle demiştir: "Sağ elin sol el üzerine göbeğin altına konması sünnettendir." (5) Bundan kastedilen Hz. Peygamber (a.s.)’in sünnetidir.
Şâfıîlerde müstehap olan, iki elin sola meyilli olarak, kadınlarda göğüs üzerine ve erkeklerde göbeğin üstüne konmasıdır. Çünkü insanın kalbi soldadır. Dolayısıyla eller en şerefli uzuv üzerine konulmuş olur. Bunun bir dayanağı da daha önce geçmiş bulunan Vail b. Hucr’un hadisidir: "Resulullah (a.s.)’ın namaz kılarken iki ellerinden birini diğeri üzerine koyduğunu gördüm." Bunu Ibni Huzeyme’den rivayet edilen başka bir hadis de kuvvetlendirmektedir.
Malikîlere göre, namazda iki elin vakarlı bir biçimde salıverilmesi menduptur. Kuvvetle bırakılması değil. Eller ön taraftan bırakılmaz. Çünkü bu durum huzurlu olmaya aykırıdır. Nafile namazlarda ellerin göğüs üzerinde bağlanması ve tutulması caizdir. Çünkü bu namazlarda zaruretsiz olarak bir yere dayanmak caizdir. Fakat farz namazlarda kabz mekruhtur. Çünkü bu durum bir yere dayanmak gibidir. Bunu bir yere dayanmak için değil de sünnet olduğu için yaparsa mekruh değildir. Bunun gibi her hangi bir şeyi kastetmeksizin yaparsa yine mekruh değildir.
Bana göre doğru olan görüş cumhurun görüşüdür. Bu da sağ elin sol el üzerine konulmasıdır. Sünnet olmayan işlerle savaşmak için Malikî mezhebinin tespit etmiş olduğu gerçekle de birleşmektedir. Bu da bir yere dayanmaktır. Yahut fasit ve bozuk bir inançla savaşmak için tespit ettiği hususa aykırıdır. Bu da halktan birilerinin bu durumun vacip olduğunu zannetmesidir.
Dipnotlar:
1- Bu hadisi Ahmed, Müslim, Ebu Dâvud ve Neseî rivayet etmişlerdir, Lafız Neseî’nindir.
2- Bu hadisi Tirmizi rivayet etmiş olup hasendir, demiştir.
3- Bu hadisi Buhari rivayet etmiştir.
4- Bu hadisi Ebu Dâvud rivayet etmiştir.
5- Bu hadisi Ahmed ile Ebu Dâvud rivayet etmişlerdir.
Bk. Vehbe Zuhayli, İslam Fıkhı.
Sorularla İslamiyet
Cevap: Namazda Ellerin Göğüs Üzerine Konması
kaos-duzen
göbeğe konma ile ilgili sadece bir tane mi bilgi var?
Cevap: Namazda Ellerin Göğüs Üzerine Konması
parasetemol
Kardeş kusura kalmazsan sana yine bir sokak tarifi yapacağım:)
Şimdi burdan Google ‘a git…Arama mototruna bin,”islah.de” de inecem de.karşına çıkan ilk linkte in.Allah’ın izniyle yine bu adreste çok sualinin cevabına denk geleceksin.Hatta şu kadarını söyliyeyim Peygamberimizin namaz kılma şekli hareket hareket sahih hadisler ışığında aynen anlatılıyor.Bunu da direkt olarak bulabilmek için,Google amcaya az biraz daha farkını ödeyerek:”forumduasi.com/url?sa=t&rct=j&q=islah.de%20peygamberimizin%20nama z%20k%C4%B1lma%20%C5%9Fekli&source=web&cd=3&sqi=2& ved=0CE4QFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.islah.de%2Fibad et%2Fibd00007.pdf&ei=GgYfUPD6HMXusgbB9IDoBw&usg=AF QjCNGklFWfQxmxLVP9L5-OgZYAsu96UARASÛLULLAH’IN ABDEST VE NAMAZI – İslah ”diye yazarsan,seni tam inmek istediğin noktada indirir.Hatdi hayırlı yolculuklar kardeş 🙂
kaos-duzen
eyvAllah kardeş,bende burdaki sorumu senin ilk verdğin sokaktan okuduğum bilgiyle sordum:)ve hala orayı okuyorum ,verdiğin diğer sokakalrıda bulacağım inşAllah ama aklıma bir soru daha geldi.ilk sokakta rukuya giderken ve rukudan kalkarken peygamberimizin ellerini tekbirdeki gibi kaldırdığı bilgisi var,ama bizim yaptığımız gibi kaldırmadığı hiç nakledilmemiş,doğrumu?eğer doğruysa biz yanlış yapıyoruz????
kerze
kaos düzen
sen direk hadislere bakarak fıkıh bilgilerini öğrenemezsin.
kafan karışır durur.
önce fıkıh kitabı yani ilmihal al oku bitir sonra delillerini araştır
kaos-duzen
dediğin gibi de oluyor kerze,napıyım,cahillik kötü,biryerden başlayayım diyorum
kerze
Hanefi isen diyanet yeni islam ilmihali çok iyi
hem uygun fiyat hem iman, ibadet ahlak ve siyer içeriyor
çok güzel bir eser.
inan bu kitap bilgi olarak sana yeter
parasetemol adlı kişinin tavsiyeleri sakın uyma.
bunlar mezhepsiz ve tehlikeli insanlar
kaos-duzen
tavsiyen için teşekkür,bir ilmihal lazım olduğunun farkındayım ve en kısa zamanda alacağım.fakat parasetomol ün tavsiye ettiiği şeylerde de bir kötülük görmedim.ben kimsenin avukatı değilim ama söylediği sitelerde güzel bilgiler var.yok mu yoksa???inceleyin derim
parasetemol
< sen direk hadislere bakarak fıkıh bilgilerini öğrenemezsin.
kafan karışır durur.
önce fıkıh kitabı yani ilmihal al oku bitir sonra delillerini araştır >
🙂 🙂 🙂 Sahabeler de öyle yapıyorlardı değil mi,Peygamberimiz bir hadis zikrettiklerinde onlarda hemen bir fıkıh ilmihal kitabı alıp öyle yorumluyorlardı.Yahu güldürdünüz beni ağlanacak halinize.Bu tip hiç bir şeyi anlayamadıklarını sandıkları için,başkalarınında hiç birşeyi anlayamayacaklarını zanneden kişiler,Kur’an ayetleri içinde aynı yola başvurup”sen,ben,o ayetleri anlayamayız”cı kesiliveriyorlar ve,yollarını türlü türlü kitaplarla doldurup işin içinden çıkamaz hale geliyorlar.
< Hanefi isen diyanet yeni islam ilmihali çok iyi >
,değilsen yandın,diyanet ilmihali saptırır seni gibi bir sonuç çıkıyor buradan:) 🙂 🙂
Şafi isen şayet elimde tam sana göre bir kitap var!Süper,Amaa Hanbeli isen sana ben yardımcı olamam
gerçi Maliki isen tanıdığım alimlerin kitapları olabilir!!!
Bu nedir şimdi Kaos kardeş,senin nickinin tam karşılığı değil midir?
Biz böyle söyleyince hooop,etiket hazır hemen:Mezhepsiz!
Yahu kardeşim ben mezhepsizim diye kabirde sınıfta kalmayacağıma eminim,zira ordan soru çıkmayacak,bu yüzden soru çıkmayacak yerlere çalışıp neden kafamı doldurup karıştırayım durduk yere.Sahabeler nasıl mezhepsiz yaşamışlarsa bende öyle yapıyorum,gayette rahatım,en azından emin olduğum bir şey var:
Rabbim hesaplar görülürken amellerime bakıp,”evet kulum!sen burada böyle bir amel işlemissin ama hanefi olduğun için öyle yapmaman gerekirdi,şafi olsaydın geçer not verirdim..” demeyecek.Senin beni anlayacağından eminim Kaos kardeş.
Bu arada namaz içindeki ellerin kaldırılması konusunda burada o kadar çok hadis rivayeti yazarım ki,hem sen okumaktan sıkılırsın,hem beni yanlış yönlendirme yapıyor diye şutlarlar.O hadislere verdiğim ikinci adreste ulaşabilirsin kardeş.Yani şu anda kıldığımız namazlarımıza bakıp Peygamberimiz ne düşünürdü sen getir gerisini…Esselemun aleyküm Verahmetullahi ve berekatuhû…
kaos-duzen
teşekkür ederim parasetemol kardeş
namazda elleri gogusde baglamak