Namazda okunan sureler uzunluk ve sıralama hakkında soru

Namazda okunan sureler uzunluk ve sıralama hakkında soru

kaos-duzen
Değerli arkadaşar,bir sorum var fakat cahilliğimi bağışlayın.Namazda okunan surelerin belli bir sıralamsı olduğunu biliyorum ama bunu ısrası nasıldır?yani ilk rekatlarda uzun sureler ,sonrakilerde kısa sureler okunur diye biliyorum.Birde geliş sırasımı vardı acaba?Bir arkadaş 5 vakit namaz için hangi rekatlarda hangi sureleri sırasıyla okumak daha iyi yazabilirse sevinirim.sıraya uyulmazsa mekruh diye biliyorum


Cevap: Namazda okunan sureler

kaos-duzen
Cvp gelmediği için arka arkaya yazıyorum,affedin


Cevap: Namazda okunan sureler uzunluk ve sıralama hakkında soru

ebediyyetyolcusu
Değerli kardeşimiz;
Namazda, Kur’ân’da düzenlendiği gibi sûrelerin tertibine uymak sünnettir. Bunun müstehab olduğunu söyliyenler de var. O halde birincilere göre, birinci rek’atte okuduğu sûreden önce geleni ikinci rek’atte okumak mekruhtur. Âyetler arasındaki tertibe böylece riâyet gerekir. Bir rek’atte birkaç âyet okurken, sıra ve tertibi atlamak, yani bir âyet okuduktan sonra bir ya da birkaç âyet atlıyarak başka bir âyet okursa, bunda kerahet var diyenler olduğu gibi, bir beis yoktur, diyenler de var. Hüküm, tamamen sûreler hakkındaki gibidir. (El-Muhit / Serahsi – Fetâvâ-yi Hindiyye.)

Bütün bu söylenenler farz namazlarla ilgilidir. Sünnet ve nafile namazlarda ise belirtilen tertibe riâyete gerek yoktur. Nasıl kolayına gelirse öyle okur.

Ancak farz namazdan belirtilen tertibe riâyet unutulur veya dil öylece kayıp takdim ve te’hir şeklinde kıraate başlarsa, bunu değiştirmesine gerek yoktur, başladığı gibi devam edip bitirir ve bundan dolayı yanılma secdesi de gerekmez. Çünkü böyle yapmakla sadece bir müstehab ya da sünnet terkedilmiş sayılır. (Ez-Zahîre / Taceddin.)

Al-i İmrân sûresini okumak isterken dili Bakara sûresine kayıp bir ya da iki âyet okudukan sonra bunu değiştirmek isterse kerahet işlemiş olur. Hattâ bir iki kelime okuduktan sonra bile değiştirmenin mekruh olduğu görüşü ağırlık kazanmıştır. Fetva buna göredir. Açıklamalar da buna göre yapılacaktır.

Kıraati bitirdikten sonra rükû’a gitmek isterken, henüz eğilmeden birkaç âyet daha okumak isterse, bunda bir beis yoktur. Ama eğildikten sonra dönüp ilave okuması mekruhtur.( Fetâvâ-yi Hindiyye – EI-Hulasa.)

Namazda bir rek’atte sadece Fâtiha’yı veya hem onu hem de bir ya da iki âyeti okumakla yetinirse, kerahet işlemiş olur. Ne var ki zammı sûrenin kasden terkedilmesi, vacibi terk olduğundan namazın iadesi gerekir. Unutularak terkedilirse, yanılma secdesi yapılır. (El-Muhit / Radıyüddin Serahsî.)

Nitekim bu konuda yapılan sahih rivayette, Ebû Katade diyor ki:

«Resûlillah (asm) Efendimiz öğle ikindi ve sabah namazlarında ilk iki rek’atte hem Fâtiha’yı, hem birer sûre okurdu. Öğle, ikindi ve yatsıda son iki rek’atte sadece Fâtiha’yı okumakla yetinirdi. Çoğu kez okuduğu sûreleri işitebiliyorduk. Birinci rek’atte kıraati ikinciye nisbetn uzun tutardı.» (1)

Namazların Fatiha sûresinden sonra, bir miktar daha Kur’an okunması gereken rekatlarında tam bir sûre okunması daha faziletlidir. Bununla beraber bir sûrenin bir kısmı bir rekatta, diğer kısmı da öteki rekatta okunabilir, bunda kerahet yoktur.

Namazın bir rekatinde bir sûrenin sonunu, diğer rekatinde de başka bir sûrenin sonunu okumak, sahih olan görüşe göre mekruh değildir.

Namazın bir rekatinde bir sûrenin başından veya ortasından, diğer rekatinde de başka bir sûrenin başından veya sonundan okumakta veya kısa bir sûre okumakta kerahet yoktur. Fakat iyisi, bir zaruret olmadıkça böyle okumamaktır.

Namazın bir rekatında bir sûre, diğer rekatında da arada iki veya daha ziyade bulunmak üzere aşağıya doğru başka bir sûre okunması mekruh değildir. Fakat arada bir sûrenin bulunması mekruhtur. Ancak terk edilen bu sûre, önce okunan sûreden en az üç âyet miktarı uzun bulunuyorsa mekruh olmaz.

Namazda bir sûrenin bir âyetinden arada en az iki âyet bulunmak üzere diğer âyetine geçmek mekruh değildir. Fakat iyisi, bir zaruret olmadıkça geçmemektir.

Bir rekatta iki sûreyi toplayarak okumakta kerahet yoktur. Ancak arada bir veya birkaç sûre bırakılmış olursa mekruh olur. Bununla beraber farz namazlarda böyle iki sûrenin bir rekatta toplanmaması daha iyidir.

Zaruret olmadıkça, bir rekatta bir âyetten diğer âyete geçmek mekruhtur. Aralarında üç âyet dahi bulunsa böyledir. Eğer yanılarak böyle bir geçiş yapılmış olur da sonra hatırlanırsa, bu âyetler sıraları üzere yeniden okunur.

Bir namazda bir âyet-i kerime tekrarlansa veya bir sûre bir rekatta iki defa okunsa veya bir sûre iki rekatta da okunsa bakılır: Eğer yalnız başına kılınan bu namaz bir nafile namaz ise mekruh olmaz. Fakat farz namaz ise, unutmak veya başka bir sûre bilmemek gibi bir özür bulunmadıkça mekruh olur.

Birinci rekatta "Nas" sûresi okunsa, ikinci rekatta da bu sûrenin okunması uygun olur. Çünkü tekrar etmek, geriye dönüp okumaktan daha iyidir. Ancak hatim ile namaz kılan bir kimse, birinci rekatta "Muavvizeteyn" surelerini okumuş ise, ikinci rekatta Fatiha’dan sonra Bakara sûresinden bir miktar okur.

İkinci rekatta, birinci rekatta okunan sûrenin üstündeki sûreyi okumak mekruhtur. Kasden yapılmazsa mekruh olmaz. Bununla beraber okunmaya başlanmış ise terk edilmemelidir. Bunun nafile namazlarda mekruh olmayacağını söyleyenler de vardır.

Farz namazlarla nafile namazlarda, ikinci rekatları birinci rekatlardan uzun yapmak mekruhtur. Fakat nafilelerde üçüncü rekatları birinci ve ikinci rekatlardan uzun tutmakta kerahet yoktur. Çünkü nafilelerde her iki rekat müstakil bir namaz sayılır.

Namazda sünnet miktarı Kur’an okunduktan sonra, insanda bir tutukluk (ve şaşırma) olursa, hemen rükua gitmeli, başka bir âyete veya sûreye geçmemelidir. Fakat henüz sünnet miktarı okumamışsa, başka bir yere geçmesinde kerahet olmaz.

Kur’an-ı Kerim, farz namazlarda yavaşça ve harfleri belirterek okunmalı. Teravih namazlarında ise, yavaş ve sür’atli okuyuş arasında bir kıraat yapmalıdır. Diğer gece namazlarında sür’atle okunabilir. Fakat mana anlaşılabilecek şekilde olmalı ve tecvid hatası bulunmamalıdır.

(1) bk. Buharı – Müslim – Ebû Dâvud – Fıkhü’s-Sünne. Celal Yıldırım, Kaynaklarıyla İslam Fıkhı, Uysal Kitabevi: 1/272-273.

Selam ve dua ile…
Sorularla İslamiyet


Cevap: Namazda okunan sureler uzunluk ve sıralama hakkında soru

mümini78
öncelikle eline güzel bir namaz kitabı al en azından bazı temel bilgileri okuyarak ve kalbin ferah tutarak öğrenebilirsiniz.
NAMAZ SÜRELERİ DİYE GEÇEN SÜRELER:
FİL SÜRESİ
KUREYŞ S
MAUN
KEVSER
KAFİRUN
NASR
TEBBET
İHLAS
FELAK
NAS SÜRELERİ

sıralama yukarıdaki gibidir. Tabiki diğer süreleri de okuyabilirsiniz.
Burada dikkat edilmesi gereken husulardan bir kaçını söylemek gerekirse.
1-birinci rekatta okduğun zammi süre uzunluğu ikinci rekattakiden fazla olmalı. Bu bağlamda birinci rekatta kureyş süresi ikinci rekatta tebbet süresi okunmaz. Okunursa ne olur mekruh olur.
2-Birinci rekatta felak süresi okunursa ikinci rekatta ihlas süresi okunamaz. Yani sıralama kuran kitabını göze aldığımızda sağdan sola doğru yukarıdaki sıralamayı göze aldığımızda yukardan aşağıya doğru olmalı.
3-Eğer süreler arasında atlama yapılacak ise en az iki süre atlanması gerekir. yani birinci rekatta tebbet okuyan ikinci rekatta felak okuyamaz ama nas süresini okuyabilir.


kaos-duzen
iki arkadaşın verdiği bilgiler için Allah razı olsun.İlk arkadaşım verdiği bilgi benim dini bilgimi biraz aşmasına rağmen dikatlice okudum yinede.


ebediyyetyolcusu
Selamün Aleyküm

Mesela öğle namazında, 4 rekat Sünneti Fil suresi ile başlayıp en son Kevser Suresi ile bitirmek.
Ve 4 Rekat Farzda Kafirun ve İhlas suresi okumak ve diğer iki rekati zammı suresiz bitirmek.
Son Sünneti Felak ve Nas Sureleri okuyarak namazı tamamlayabilirsiniz. Bu tertib Surelerin Kuranı Kerim’de ki sırasına göredir.

Yatsı Namazına örneğin Kadir Suresi ile başlayıp peşine Tekasür Suresi ardından Asr Suresi ve son olarak Hümeze Suresi ile 4 rekat Sünneti bitirmek.
Farzda Fil ve Kevser Suresi ardından iki rekatı zammı suresiz bitirmek.
Son Sünneti Kafirun ve ihlas Suresi ile bitirmek.
Vitri’ de örneğin Zilzal Suresi, ardından Felak, Nas ve Kunut Duaları ile tamamlamak.

Namaza hergün aynı sure ile başlamak için örneğin Fil Suresi yerine Kafirun ile başlayabilirsin.
Hata varsa lütfen uyarın !


kaos-duzen
Ben sünnet namzalarında ilk rekatta Nas suresini,ikinci rekatta Kureyş suresini,üçüncü rekatta Kevser ya da İhlas suresini,dördüncü rekatt da 3. rekatta okumadığım sureyi okuyorum.Diğer sureleri okurken şaşırdığım için şimdilik bunlarla kılıyorum ama inşAllah diğerlerinide iyi öğreneceğim.Şimdi kıldığım namaz mekruh oluyor anladığım kadarıyla.Farz namazlarında ise ilk rekatta Kureyş,ikinci rekatta Kevser suresini okuyordum,bunda bir yanlışlık yok anladığım kadarıyla.Sünnetlere diğe r sureleri öğreninceye kadar böyle devam etsem??Allah razı olsun sizden


ebediyyetyolcusu
Namaza hergün aynı Sure ile başlamamak için demek istedim !


kaos-duzen
Allah razı olsun ebediyyetyolcusu ve mümini78


kaos-duzen
Ben sünnet namzalarında ilk rekatta Nas suresini,ikinci rekatta Kureyş suresini,üçüncü rekatta Kevser ya da İhlas suresini,dördüncü rekatt da 3 rekatta okumadığım sureyi okuyorumDiğer sureleri okurken şaşırdığım için şimdilik bunlarla kılıyorum ama inşAllah diğerlerinide iyi öğreneceğimŞimdi kıldığım namaz mekruh oluyor anladığım kadarıylaFarz namazlarında ise ilk rekatta Kureyş,ikinci rekatta Kevser suresini okuyordum,bunda bir yanlışlık yok anladığım kadarıylaSünnetlere diğe r sureleri öğreninceye kadar böyle devam etsem??Allah razı olsun sizden


ebediyyetyolcusu
Selamün Aleyküm

Kardeş sen bile bile mekruh işlemiyorsun ki, çünkü diğer Sureleri bilmiyor veya karıştırdığından dolayı okuyamıyorsun. Namazı öğrendiğin Surelerle kıl ama en kolayı Fil Suresinden itibaren ezberleyip Nas Suresine kadar bilmek ve Namazda böylece Sureleri Sırasına göre okumak. Birde Kadir Suresini ezberle ve abdest aldıktan sonra namaza başlamadan Kadir Suresini ve Nas Suresini okursan Namazda vesvese olmaz.


kaos-duzen
cvbı bekliyorum,bunada cvp verirseniz sahur yapmaya gideceğim,kusura bakmayın..Şimdiden Allah sizden razı olsun


kaos-duzen
cvp gelmiş bile,Allah razı olsun kardeş.namaza başlamadan önce eşhedu enleilahe illlalahu vahdehu laşerike leh ve eşhedu….3 kere kıbleye dönüp okuyorum,biryerde okumuştum ama şimdi hatırlamıyorum:)abdest duası olabilir belki,hayırlı sahurlar


mümini78
Benden size tavsiye; bir yer de okuma ve dinleme sonraları kafan çok karışabilr. Ben buradaki sorulara kısmen cevap verdim. Çünkü soru soranların, konu hakkında az çok bilgisi olduğunu umuyordum. Sen v bu tarz soru soranlar için tavsiyem. Kendinize bir namaz kitabı alın. Bu Yusuf tavaslı da olabilir vb. Ayıca diyanete ait bir ilmihal temin edin ya da Ömer nasuhi bilmen e ait ilmihali temin edin. Okuyun ve bir temeliniz olsun. Sorularınızı daha sonra sorun. Böylece farklı cevaplar geldiğinde şaşırmaz ve durumu daha ii idrak etmiş olursunuz.


musab
Yatsı Namazına örneğin Kadir Suresi ile başlayıp peşine Tekasür Suresi ardından Asr Suresi ve son olarak Hümeze Suresi ile 4 rekat Sünneti bitirmek.

kadr suresi 5 ayet tekasür suresi ise 8 ayet.1.rekatta kadr 2.rekatta tekasür okuyamaz.yanlış bilgi vermeyelim.


ebediyyetyolcusu
malt Kardeş, Sünnet namazlarda okunabilir senin dediğin ise farz namazları için geçerlidir !

Bak !

Namazda, Kur’ân’da düzenlendiği gibi sûrelerin tertibine uymak sünnettir. Bunun müstehab olduğunu söyliyenler de var. O halde birincilere göre, birinci rek’atte okuduğu sûreden önce geleni ikinci rek’atte okumak mekruhtur. Âyetler arasındaki tertibe böylece riâyet gerekir. Bir rek’atte birkaç âyet okurken, sıra ve tertibi atlamak, yani bir âyet okuduktan sonra bir ya da birkaç âyet atlıyarak başka bir âyet okursa, bunda kerahet var diyenler olduğu gibi, bir beis yoktur, diyenler de var. Hüküm, tamamen sûreler hakkındaki gibidir. (El-Muhit / Serahsi – Fetâvâ-yi Hindiyye.)

Bütün bu söylenenler farz namazlarla ilgilidir. Sünnet ve nafile namazlarda ise belirtilen tertibe riâyete gerek yoktur. Nasıl kolayına gelirse öyle okur.

Ancak farz namazdan belirtilen tertibe riâyet unutulur veya dil öylece kayıp takdim ve te’hir şeklinde kıraate başlarsa, bunu değiştirmesine gerek yoktur, başladığı gibi devam edip bitirir ve bundan dolayı yanılma secdesi de gerekmez. Çünkü böyle yapmakla sadece bir müstehab ya da sünnet terkedilmiş sayılır. (Ez-Zahîre / Taceddin.)


kurt55
Ben zammı sure olarak hep ihlas suresini okuyorum ne yani şimdi namazlar geçerli olmadı mı ? 🙁


karadamlalar
sıra-tertibe uymak hanefi mezhebine göre müstehaptır.yapılması farz namazda da nafile namazda da ne farzdır ne de sünnettir.


ebediyyetyolcusu
Selamün Aleyküm

Kurt 55 Kardeş, eğer başka bir Sure bilmiyorsan zammı sure olarak hep ihlası okuyabilirsin ama güzel olanı Fil Suresinden Nas Suresine kadar Namaz Surelerini bilmektir.


kurt55
< Selamün Aleyküm

Kurt 55 Kardeş, eğer başka bir Sure bilmiyorsan zammı sure olarak hep ihlası okuyabilirsin ama güzel olanı Fil Suresinden Nas Suresine kadar Namaz Surelerini bilmektir. >
Biliyorum ama kısa olduğu için her rekatta aynı zammı sureyi okuyorum bunun bir mahsuru olur mu ?


ebediyyetyolcusu
Mekruh olur kurt Kardeş madem ki başka sureler biliyorsun o halde onları okuman lazım.

Aynı sûreyi okumak
Sual: Bir namazın her rekâtında aynı zamm-ı sûreyi okumak mekruh olur mu?
CEVAP
Nafilelerde mekruh olmaz. Farz veya kaza kılarken mekruh olur.

Dinimiz islam.com


kurt55
Cevabınız için teşekkürler bundan böyle dikkat etmek lazım


Kayıtsız Üye
arkadaşlar namazda bakaradan 1 ayet okusak ama bayağı uzun bir ayet bu olur mu?


Kayıtsız Üye
farz namazında filsüresi okulurmu


musab
< arkadaşlar namazda bakaradan 1 ayet okusak ama bayağı uzun bir ayet bu olur mu? >
Evet,herhangi bir Sure’den okunan uzun bir ayet yeterlidir.

Dolayısıyla Bakara Suresi’nden okunan uzun bir ayet yeterlidir.


musab
< farz namazında filsüresi okulurmu >
Farz veya nafile namazlarda Fil Suresi okunabilir.

Farz namazda şu sure ya da bu sure okunmaz diye bir kural yoktur.


Kayıtsız Üye
1.Sorum ;Zammi Sure Olarak Bakara Suresinin Başındaki Elif Lam Mim Ayetlerini Ayetel Kursi Ve Amener Resulu Birlestirip Okuyabilirmiyiz 1Rekatta
2.Sorum;Her Bir Rekatta Sırasiyla Bunlari Okuyabilirmiyim.Örnek İlk Rekatta Elif lam Mim Ayetleri İkinci Rekatta Ayetel Kursi.Önunde Ve arkasindaki Ayetlerle Birlikte 3.Rekattada Amener Resulu Okuyabilirmiyim.
3Sorum İse İki Sureden Ayetler Birleştirerek Zammi Sure Okunabilirmi Örnegin .Ayetel Kursiyi Okur Okumaz Hasr Suresinin Sonundaki Ayetleri 1Rekatta Okuyabilirmiyim.
4.Sorum.Sabak namazlarinda Uzun Kuran Okuma İle İlgili.Ben 40 ayet Bilmimiyorum Bir Tek Sureden.Bunun Yerine bildigim Sureleri Sırasi İle Okuyorum.EElif Lam Mim Ayetleri Sonra Ayetel Kursi Sonra Amener Resuli VSonrasindada NamazSurelerinden Bildiklerimi Okuyorum Bu Sekilde Olabiliyormu.
5Sorum İse Zammi Surelerin Baslarinda Ve Sabah Namazi Yada Nafile Namazlarda Her Surenin Basinda Besmele Okuyor Allah ın Adıyla Baslıyorum Her Bir Sureye Bu Konudaki Hukum Nedir
Yardimci OlursanizSebinirim
Simdiden Cok Tesekkurler


arifselim
1- Bakara suresinin ilk ayetlerini zammı sure olarak okuyabilirsin ama aynı rekatta ayetler veya sure atlayarak başka yerleri okumak mekruhtur.

2- Bu soruda dediğin şekilde bu ayetleri okuyabilirsin.

3- Bir rekatta ayetler atlamak veya başka bir sureye atlamak mekruhtur.

4- Namaz sahih olur ama bu şekilde okumak mekruhtur.

5- Zammı surelerin başında besmele çekmek sünnettir.


Kayıtsız Üye
Tesekkur ederim .Peki Namaz Dışında vitir gibi okumalarda sure ayet birlestirmekte bir sakinca varmidir
mesela ikra suresinden ayetleri ardından ayetek kursi yi ardindanda haşr suresinden ayetleri namaz dışında okumalarda birlestirmede bir hukum varm.simdiden teşekkür ederim yeniden


arifselim
Sure ve ayet atlayarak namazda okunması caiz olmakla birlikte mekruhtur. Bunu yapmamalısın. Sure ve ayetlerde geriye doğru başka bir sure veya ayete geçmek yine aynı şekilde mekruhtur.

Namaz dışında ise kişi dilediği sure veya ayete geçebilir okuyabilir.


namazda okunan sureler, uzun namaz sureleri, 5 vakit namazda okunan sureler

Yorum yapın

1melek.com petinya.net Kompozisyon/ !function(){"use strict";if("querySelector"in document&&"addEventListener"in window){var e=document.body;e.addEventListener("mousedown",function(){e.classList.add("using-mouse")}),e.addEventListener("keydown",function(){e.classList.remove("using-mouse")})}}();