Öldürmenin günahı, öldürmeyi mubah kılan hususlar ve intihar eden ile ilgili hadisler

Öldürmenin günahı, öldürmeyi mubah kılan hususlar ve intihar eden ile ilgili hadisler

Şema
ÖLDÜRMENİN GÜNAHI, ÖLDÜRMEYİ MUBAH KILAN HUSUSLAR VE İNTİHAR EDEN

5193- İbn Ömer radiyAllahu anh’dan: (ALLAH Resulü sallAllahu aleyhi ve sellem buyurdu:)

"Haram kan irtikâp etmedikçe (adam öldürmedikçe) mümin, daima dininin genişliğinde (müsamahasında) olur." [Buhârî]

5194- Ebû’d-Derdâ radiyAllahu anh’dan: (ALLAH Resulü sallAllahu aleyhi ve sellem buyurdu:)

"Her günahı ALLAH mağfiret edebilir. Ancak müşrik olarak ölen veya taammüden bir mü’min öldüreni bağışlamaz." [Ebû DâvudJ

5195–Ubâde radiyAllahu anh’dan: (ALLAH Resulü sallAllahu aleyhi ve sellem buyurdu:)

"Kim bir mümini gönülden isteyerek öldürürse ALLAH onun tevbesini kabul etmez."

[İkisi de Ebû Davud’a ;iittir.|

5196- Bureyde radiyalîahu anh’dan: (ALLAH Resulü sallAllahu aleyhi ve sellem buyurdu:)

"Mümini Öldürmek, ALLAH katında, dünyanın yıkılmasından daha büyük (günah)tır."

[Nesâî.]

5197- Ebû Hureyre ve Ebû Saîd radiyAllahu anh’dan: (ALLAH Resulü sallAllahu aleyhi ve sellem buyurdu:)

"Eğer gök ehli ile yer ehli ortaklaşa bir mü’mini öldürseler, ALLAH hepsini ateşte yüzüstü süründürür." [Tirmizî]

5198- Ebû Hureyre radiyAllahu anh’dan: "İman, ihanete engeldir. Mü’mİn ihanet etmez. [Ebû Davud]

5199- İbn Mes’ûd radiyAllahu anh’dan: (ALLAH Resulü sallAllahu aleyhi ve sellem buyurdu:)

"Kim haksız yere öldürülürse, Âdem’in ilk oğlu onun kanının günahını katmerli olarak yüklenir. Çünkü öldürme işini ilk icad eden odur." [Buhârî, Müslim, Tirmizî ve Nesâî.j

5200- İbn Mes’ûd radiyAllahu anh’dan:

(ALLAH Resulü sallAllahu aleyhi ve sellem buyurdu:)

"Kıyamet gününde kişi bir adamın elinden tutup huzura gelecek ve şöyle diyecek: ‘Ya Rabbi, bu adam beni öldürdü.’

ALLAH soracak: ‘Onu niçin öldürdün?’

‘Onu senin şanın yüce olsun (dinin yücelsin) diye öldürdüm" diyecek.

‘Benim şanım yücedir (haklı olarak öldürmüşsün)" buyuracak.

Kişi bir adamın elinden tutup (huzura) gelecek ve şöyle diyecek:

‘Ya Rabbi, bu adam beni öldürdü."

ALLAH: "Neden onu öldürdün?" diye sorunca şu cevabı verecek:

‘Falan kimsenin yücelmesi için."

ALLAH: "izzet filânın değil" diye cevap verecek, katil dönüp günahı ile başbaşa kalacaktır." [Nesâî]

5201- el-Mikdâd bin el-Esved radiyAllahu anh’dan:

O, Peygamber sallAllahu aleyhi ve sel-lem’e dedi ki: "Kâfirlerden bir adama rastlayıp çarpışırsak, o ellerimden birine darbe indirip keser de, sonra benden kaçıp bir ağaca sığınırsa ve ‘Ben müslüman oldum’ derse, ne dersin ey ALLAH’ın Resulü, onu öldürebilir miyim?" Peygamber sallAllahu aleyhi ve sellem: "Onu öldürme.’" buyurdu.

"Ey ALLAH’ın Resulü! Ama o benim elimi kesti ve ondan sonra müslüman olduğunu söyledi" deyince, yine "Öldürme! Çünkü sen onu öldürürsen, o adam sen onu öldürmeden önceki durumunda olur. Sen de o adamın dediği kelimeyi söylemeden önceki durumunda

olursun." |Buhârî, Müslim ve Ebû Dâvud.|

5202- İbn Abbâs radiyAllahu anh’dan: (ALLAH Resulü sallAllahu aleyhi ve sellem buyurdu;)

"Haksız yere bir adam öldürülürken hiçbiriniz o yerde durmasın. Çünkü lanet, orada durup da öldürülen kimseyi savunmayan kişinin üstüne iner. Haksız yere bir adam dövülürken, biriniz orada durmasın. Çünkü lanet orada durup da dövülen kimseyi savunmayan kişinin üstüne iner." [Taberânî, Mu’ cemıı’ İ-Kebtr’fie leyyin bir scnedle.]

52Ü3- Furât bin Hayyân radiyAllahu anh’dan: "Peygamber sallAllahu aleyhi ve sellem, onun öldürülmesini emretti. Çünkü o Ebû Süfyân’m casusu idi. Aynı zamanda da En-sâr’dan bîr adamın dostu ve müttefiki idi. En-sâr’dan halka şeklinde oturmuş olan bir gurubun yanından geçti ve ‘Ben nıüslümanım’ dedi. Ensâr’dan bir adam dedi ki: ‘Ey ALLAH’ın Resulü! O ben müslümanım diyor.’ Bunun üzerine Peygamber sallAllahu aleyhi ve sellem buyurdu: ‘İçinizden bir takım adamlar vardır ki, onları biz imanlarına havale ederiz, işte Furât bin Hayyân da onlardan biridir’."

[Ebû Davudi

5204- İbn Mes’ûd radiyAllahu anh’dan: (ALLAH Resulü sallAllahu aleyhi ve sellembuyurdu:)

"ALLAH’tan başka hiçbir ilah olmadığına benim de onun Resulü olduğuma şehâdet eden müslüman kişinin şu üç durum dışında kanı helâl olmaz. Bunlar: Zina eden evli kişi, haksız yere adam öldüren kişinin) kısasen Öldürülmesi, dinini terkederek cemaatten (İslâm toplumundan) ayrılan kişi."

[Mâlik hariç, altı hadis imamı.]

5205- Sahabeden bir adamdan: "Peygamber sallAllahu aleyhi ve sellem’e katil ile ona öldürmeyi emreden kimse hakkında soruldu. Şöyle buyurdu: ‘Cehennem ateşi yetmiş parçaya ayrıldı. Öldürmeyi emreden için altmış dokuz ve öldüren İçin bir parça vardır’." [Ahmed]

5206- Ebû’d-Derdâ radiyAllahu anh’dan: (ALLAH Resulü sallAllahu aleyhi ve sellem buyurdu:)

"Öldürenle öldürülen kıyamet gününde getirilir. Öldürülen şöyle der:

‘Ey Rabbim, bu adama sor beni neden öldürmüş.’ O da cevap verir:

‘Ey Rabbim, şu kimse onu öldürmemi emretti.’ Ondan sonra hepsinin elinden tutulup Cehenneme atılır’."|Taberânî, Mu’ce.mu’l-Kebîr]

5207- Muhânk radiyAllahu anh’dan:

Bİr adam Peygamber sallAllahu aleyhi ve sellem’e gelip şöyle dedi: "Adam gelip malımı almak istiyor (ne yapayım)?” Şöyle buyurdu:

"Ona ALLAH’ı hatırlat."

"Peki ALLAH’ı hatırlamazsa?"

"Ona karşı çevrendeki müslümanlardan yardım talep et!"

"Eğer çevremdeki müslümanlardan kimse yok ise?"

"Ona karşı sultandan yardım iste!"

"Eğer sultan benden uzakta İse?"

"O zaman malın için onunla savaş, öldü-rülürsen ûhiret şehitlerinden olursun, öldü-rülmezsen malını savunup kurtarmış olursun." |Ncsâî.|

5208- Cündeb radiyAllahu anh’dan: (ALLAH Resulü sallAllahu aleyhi ve sellem buyurdu:)

"Sihirbaza uygulanacak had cezası boynunu kılıçla vurmaktır." [Tirmizî]

5209- Ebû Hureyre radiyAllahu anh’dan: (ALLAH Resulü sallAllahu aleyhi ve sellem buyurdu:)

"Kim bir dağdan atlamak suretiyle canına kıyarsa, cehennem ateşinde de ebediyyen dağdan yuvarlanıp duracaktır. Kim kendini zehirleyerek canına kıyarsa, cehennemde de eline bir zehir verilip orada ebediyen kendisini zehirleyip duracaktır. Kim kendini bir demir parçasıyla Öldürüp intihar ederse, ebedi olarak elindeki demiri cehennemde de karnına saplayıp duracaktır." [Malik hariç, altı hadis imamı.]

5210- Ebû Hureyre radiyAllahu anh’dan: (ALLAH Resulü sallAllahu aleyhi ve sellem buyurdu:)

"Kim kendini asarsa, cehennemde de kendini asacak; kim kendini bir aletle öldürürse, cehennemde de kendini aletle yaralayacaktır." | Buhârî]

5211 – el-Hasanu’I-Basri radiyAllahu anh’dan: "Bize Cündeb bin Abdülah bu mescidde rivayet etti; ondan işittiğimiz hiçbir hadisi unutmadık; Cundeb’in Peygamber’e karşı yalan söyliyeceği hususunda hiçbir ihtimal vermeyiz. Bu bakımdan en ufak bir endişemiz de yoktur. Dedi ki: ‘Bir adamın yarası vardı; (acısına dayanamayarak) kendisini öldürdü. Bunun üzerine ALLAH Teala şöyle buyurdu: Kulum kendisini öldürmekte benden evvel davrandı. Onun için cenneti ona yasak ettim’."

5212- Diğer rivayet: "Sizden Öncekilerden bir adamda bir yara çıktı. Yara kendisine acı verince, sadağından bir ok çıkartıp yarayı deşti, kan dinmedi ve kan kaybından öldü. Rabbiniz şöyle buyurdu: ‘Ben ona cenneti yasak ettim’." Hasan sonra elini mescide uzatıp "Evet vAllahi bu hadisi bana Cündeb Peygamber sallAllahu aleyhi ve sellem’den İşte bu mescidde nakletti." [Buhârî ile Müslim.]

5213- Sehl bin Sa’d radiyAllahu anh’dan: "Peygamber sallAllahu aleyhi ve sellem

müşriklerle karşılaşıp da iki ordu kıyasıya savaşa başlayınca, ashabından bir adam fedaka-râne savaştı, can siperine kılıç salladı. Halta onun bu durumu karşısında ashâb ‘Falan kimsenin verdiği hizmeti hiçbirimiz veremedik; onun kadar güzel hiç birimiz cihad edemedi’ dediler. Bunu duyan Peygamber sallAllahu aleyhi ve sellem ‘O, cehennem ehlindendir’ buyurdu."

5214- Diğer rivayette şöyle geçmekledir: "O cehennem ehlinden olduktan sonra hangimiz cennet ehli olabilir ki?" dediler. Ashâbdan biri: "Bunu ben merak ettim, savaş alanında onu takip edip, ondan hiç ayrılmayacağım" dedi ve onu lakibe koyuldu. Nerde durdu ise, o da orada durdu, nerede hızlandı ise o da hızlandı.

Derken adam yaralandı, yarasının acısına dayanamadı, kılıcının kesiçin tarafını karnına

koydu, üzerinde bütün gücüyle abanarak canına kıydı. Onu takip edip bu vaziyetini gören salıabi Resûlullah’a (s.a.v.) giderek kendini şöyle demekten alamadı:

"Şehâdet ederim ki, sen ALLAH’ın Resulüsün."

"Resûlullah’a (s.a.v.): Ne o, bir şey mi oldu?" diye sorunca, şöyle şöyle cevap verdi: Az önce hani ‘cehennem ehlindendir’ dediğin ve insanların bu sözüne şaşırdıkları adam var ya, işte ben onun akıbetini size haber getirmek için ardından çıktım ve onu İzledim. Ağır şekilde yaralandı, acısına dayanamadı, kılıcının sap tarafını yere koyup keskin uç tarafını göğsüne dayadı; vargücüyle üzerine abanıp kendisini öldürdü." Bunun üzerine Peygamber sallAllahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:

"Ki§i insanlara göre görünür de, cennet ehlinin ameli gibi amel eder. Oysa o, cehennem ehlindendir."

5215- Benzeri bir rivayet daha vardır onda şöyle geçer:

"Ameller ancak sonlara bağlıdır, ya da sonlarına göredir." [Buhârîile Müslim.J

5216- Câbir radiyAllahu anh’dan: Tufeyl bin Amr ed-Devsî Peygamber sallAllahu aleyhi ve sellem’e gelip şöyle dedi:

"Ey ALLAH’ın Resulü! Şöyle muhkem bir kale ile muhafızların yanma gitmek ister misin?" —Câbir diyor ki: Cahiliyetle Devs’e ait bir kale vardı.— Peygamber sallAllahu aleyhi ve sellem buna razı olmadı, çünkü kendisine yapılacak muhafızlığı Ensâr’a ayırmıştı. Peygamber sallAllahu aleyhi ve sellem Medine’ye hicret edince Tufeyl b. Amr da onun yanına hicret etti. Onunla birlikte kavminden bir zât da hicret etti. Fakat Medine’de rahatsızlandı-

lar. O adam şiddetli bir sancıya yakalandı ve makası alıp parmaklarını kesti. Elleri şişti, kan dinmedi ve öldü. Onu Tufeyl bin Amr rüyasında çok güzel bir şekilde gördü. Ancak elleri sarılı idi. Dedi ki: "Rabbin sana ne yaptı?"

"Peygamberime hicret ettiğim için beni bağışladı."

"Peki neden ellerin sanlı?"

Bana: "Senin bozduğun uzvu biz düzeltmeyiz" denildi.

Hemen Tufeyl bunu Peygamber sallAllahu aleyhi ve sellem’e anlattı. Peygamber sallAllahu aleyhi ve sellem da onun için şöyle dua elti: "ALLAHım! O iki eli için de onu bağışla!" [Müsüm]

5217- Câbir bin Semure radiyAllahu anh’-dan:

Bİr adam hastalandı, bir süre sonra onun için feryâd-ı figan yükselmeye başladı. Onun komşusu Peygamber sallAllahu aleyhi ve sellem’e gelerek: "Filan adam öldü" dedi. "Ne biliyorsun?" diye sordu. "Ben bunu duydum" deyince, Peygamber sallAllahu aleyhi ve sellem: "O ölmedi" buyurdu.

Adam geri döndü, yine evinde feryâd-ı figanlar yükseldi. Adam tekrar Peygamber sallAllahu aleyhi ve sellem’e gelip: "Adam öldü" dedi. Peygamber sallAllahu aleyhi ve sellem yine: "O adam ölmedi" dedi. Döndü, yine bir çığlık sesi duydu. Hanımı: "Haydi git Peygamber’e haber ver!" dedi.

Adam, "ALLAHım ona (hastaya) lanet et!" dedi. Adamın yanma gittiği zaman onun bir makasla kendi canına kıydığını gördü, hemen Peygamber sallAllahu aleyhi ve sellem’e gitti ve adamın öldüğünü söyleyince, Peygamber

sallAllahu aleyhi ve sellem sordu: "Ne biliyorsun?" "Kendini yanında bulunan bir makasla öldürdüğünü gördüm" dedi. Bunun üzerine Peygamber sallAllahu aleyhi ve sellem buyurdu: "Sen hakikaten Öyle yaparken gördün mü?"

"Evet."

"Öyleyse ben onun namazım kılmam" buyurdu. |Ebû Dâvud]

5193-Bu hadisi Buhârî (diyât 1/2, VIII, 35), İbnü’l-Medînî an İshâk b. Saîd b. Amr b. Saîd b. el-Âs an ebîhî an İbn Ömer senedi ile tahrîc etti.

5194-5195-Bu iki hadisi de Ebû Dâvud (no. 4270), Mü’emmel b. el-Fadl an Muh. Şuayb an Hâlid b. Dehkân an Abdillah b. e. Zekeriyyâ an Ümmi’d-Derdâ an Ebî’d-Derdâ ile Hânî b. Külsm an Mahmûd b. er-Rebî’ an Ubâde b. es-Sâmit senedi ile tahrîc etti.

İlk rivayeti İbn Hibbân ve Hâkim de Sahîh’lerinde (Tergîb III, 395) ve ikinci rivayeti Diyâü’l-Makdisî Muhtâre’sinde tahrîc edip "râvileri güvenilir kimselerdir" dedi. (Feyd VI, 194).

5196-Bu hadisi Nesâî (tahrîmu’d-dem 2/5, VII, 83), el-Hasan b. İshâk an Hâlid b. Hudâş an Hâtim b. İsmaîl an Beşîr b. el-Muhâcir an Abdillah b. Büreyde an ebîhî senedi ile tahrîc etti.

5197-Bu hadisi Tirmizî (no. 1398), el-Hüseyn b. Hureys ani’l-Fadl b. Mûsâ ani’l-Hüseyn b. Vâkıd an Yezîd er-Rakkâşî an Ebî’l-Hakem el-Becelî an Ebî Saîd ve Ebî Hureyre senedi ile tahrîc etti ve isnâdı hakkında garîb hükmü verdi.

5198-Bu hadisi Ebû Dâvud (no. 2769), Muh. b. Huzâbe an İshâk b. Mansûr an Esbât el-Hemedânî ani’s-Süddî an ebîhî an Ebî Hureyre senedi ile tahrîc etti.

5199-Bu hadisi Buhârî (diyât 2/1, VIII, 35; i’tisâm 15, VIII, 151), Müslim (kasâme no. 27, s. 1303-4), Tirmizî (no. 2675) ve Nesâî (tahrîmu’d-dem 1, VII, 82), el-A’meş an Abdillah b. Murre an Mesrk an İbn Mes’ûd asl-ı senedi ile tahrîc ettiler.

5200-Bu hadisi Nesâî (tahrîmu’d-dem 2, VII, 82), İbr. b. el-Müstemir an Amr b. Âsım an Mu’temir an ebîhî ani’l-A’meş an Şakîk an Amr b. Şurahbîl an İbn Mes’ûd senedi ile tahrîc ettiler.

Râvileri güvenilir kimselerdir.

5201-Bu hadisi Buhârî (diyât 1/5, VIII, 35), Müslim (îmân no. 155, s. 95) ve Ebû Dâvud (no. 2644), Leys ani’z-Zührî an Atâ b. Yezîd an Ubeydillah b. Adî b. el-Hîyâr ani’l-Mikdâd asl-ı senedi ile tahrîc ettiler.

5202-Râvilerinden Esed b. Mûsâ, el-Ezdî’ye göre hâli mechûldür. Diğer râvi Mendel, hakkında ihtilaf olan bir râvidir. …teki râvileri güvenilir kimselerdir (Mecma’ VI, 284).

5203-Bu hadisi Buhârî (diyât 6, VIII, 38), Müslim (kasâme 25-6, s. 1302-3), Ebû Dâvud (no. 4352), Tirmizî (no. 1402) ve Nesâî (tahrîmu’d-dem 5, VII, 90-1; kasâme 5, VIII, 13), el-A’meş an Abdillah b. Murre an Mesrk an İbn Mes’ûd asl-ı senedi ile tahrîc ettiler.

5205-Bu hadisi Ahmed (V, 362), Ya’lâ b. Ubeyd an Muh. b. Yezîd b. e. Habîb an Mersed b. Abdillah an raculin senedi ile tahrîc etti.

5206-Heysemî’ye göre râvileri güvenilir kimselerdir (Mecma’ VII, 299).

5207-Bu hadisi Nesâî (tahrîmu’d-dem 21, VII, 113), Ebû’l-Ahvas an Simâk b. Harb an Kâbûs b. Muhârik an ebîhî asl-ı senedi ile tahrîc etti.

5208-Bu hadisi Tirmizî (no. 1466), Ah. b. Menî’ an Ebî Muâviye an İsmaîl b. Müslim ani’l-Hasan an Cündeb senedi ile tahrîc etti.

Tirmizî, sahîh olanın Cündeb’in sözü olarak gelen olduğunu söylemiştir.

5209-Bu hadisi Buhârî (tıbb 56, VII, 32), Müslim (îmân no. 175, s. 103-4), Tirmizî (no. 2044-5), Ebû Dâvud (no. 3872) ve Nesâî (cenâiz 68, IV, 66-7), el-A’meş an Ebî Sâlih an Ebî Hureyre asl-ı senedi ile tahrîc ettiler.

5210-Bu hadisi Buhârî (cenâiz 84/2, II, 100), Ebû’l-Yemân an Şuayb an Ebî’z-Zinâd ani’l-A’rec an Ebî Hureyre senedi ile tahrîc etti.

5211-5212-Bu hadisi Ahmed (IV, 312), Buhârî (enbiyâ 50, IV, 146), Müslim (îmân no. 180-1, s. 107), Ebû Ya’lâ (no. 1527), Taberânî (M. el-Kebîr no. 1664), İbn Hibbân (no. 5956-7) ve Beyhakî (VIII, 24), el-Hasan el-Basrî an Cündeb asl-ı senedi ile tahrîc ettiler.

5213-5215-Bu hadisi Buhârî (cihâd 76, III, 226; mağâzî 38, V, 74, 76) ve Müslim (îmân no. 179, s. 106), Ebû Hâzım an Sehl b. Sa’d asl-ı senedi ile tahrîc ettiler.

5216-Bu hadisi Müslim (îmân no. 184, s. 108-9), Süleymân b. Harb an Hammâd b. Zeyd an Haccâc es-Savvâf an Ebî’z-Zübeyr an Câbir senedi ile tahrîc etti.

5217-Bu hadisi Ebû Dâvud (no. 3185), İbn Nufeyl an Züheyr an Simâk an Câbir b. Semure senedi ile tahrîc etti.


kendini öldürmenin günahı, kendini asmanın günahı, kendini asarak öldürmenin günahı

Yorum yapın

1melek.com petinya.net Kompozisyon/ !function(){"use strict";if("querySelector"in document&&"addEventListener"in window){var e=document.body;e.addEventListener("mousedown",function(){e.classList.add("using-mouse")}),e.addEventListener("keydown",function(){e.classList.remove("using-mouse")})}}();