Babam evlatları arasında adil davranmıyor!!!
TarikateSon!
Bir arkadaşımın böyle bir sıkıntısı var.Aynı zamanda devlet memuru olarak orta düzey geliri olan Ağbisi 10 senedir,babasının evinde kira derdi olmadan oturuyormuş.Bu arada babası da köydeymiş.Yani Ağbisi ev ile ilgili restarasyon gerektirecek konularda bile elini cebine atmaz ,ne ise masraf,babasından istermiş.Babası da ”oğlum sen zaten kira vermeden evimde oturuyorsun,en azından bu masrafları olsun sen karşıla” demeden para yollayıp ödüyormuş.Arkadaşım ise asgari ücretli bir işte çalışıyor ve kazandığının yarısını kiraya vermek zorunda kalıyor.Geçinebilmek için de eşi merdiven temizliklerine falan gidiyormuş.Arkadaşım,eşini öksüz ve yetim olarak almış.Yani evlendiğinde eşinin anne ve babası yokmuş.Arkadaşımın babası evlendikleri zaman,eşine:”Kızım,bundan sonra senin ananda,babanda biziz,başın sıkıştığında hiç çekinme söyle” demiş,ama evlendikten sonra ne zaman başları sıkıştığında babası,”başınızın çaresine bakın,ben banka değilim” cevabını vermiş.Biz o kadar sıkışık durumdayken,babası kalkmış hiç araba kullanmasını bilmezken,elindeki parayla kendine güzel bir araba almış .Ağbisi şu an birikimleriyle evini almış,ben ise gırtlağa kadar borçtayım abi diyor.Ben yeter daha fazla anlatma dedim ve buraya kadar anlattıklarını sizlerin ve İslam Adaletinin yorumlarına bırakmak istedim.Bu duruma vicdanınız ve İslam ne söyler.?
Cevap: Babam evlatları arasında adil davranmıyor!!!
mehmet naim ağım
Ne kadar iyi insan olursanız olun çocuklarınız arasında ayırım yaparsanız hüsrana uğrayanlardan olursunuz. İslam’da, çocuklar arasında adaletli davranmaya çok önem verilmektedir.
Aile içinde adaletli olmak..
Rabbimizin bize verdiği en değerli nimetlerden birisi de evlatlarımızdır. Bunlar arasında eşit davranmak çok önemlidir.
Çocuklarımız arasında adil davranmamız ile ilgi Peygamber Efendmiz (s.a.v) ‘den bazı hadisi Şerif mealleri şöyledir:
"Çocuklarınızı öperken bile onlar arasında adil davranınız."
Resulü Ekrem (s.a.v) buyuruyor: "Allah’tan korkun, evlatlarınızın arasında adaletten ayrılmayın.
"Ebu Hureyre (r.a) ‘dan rivayet edilmiştir.
Resulü Ekrem(s.a.m) şöyle buyuruyor.:
Erkek veya kadın Allah’a itaat ederek altmış yıl yaşarlar. Sonra onlara ölüm gelir. Onlar ölüm anında vasiyetlerinde haksızlık ederek cehenneme müstehak olurlar.
Sonra Ebu Hüreyre (r.a) bu konu ile ilgili olarak Kurâ’n-ı Kerim’den şu ayetleri naklediyor: "Ancak bu hüküm yapacağınız vasiyeti ve borcu ödedikten sonradır. Bu taksim zarar verici olmayan vasiyet ve borçtan sonra uygulanır. Bunlar, Allah’tan size vasiyettir. Allah bilendir, halimdir. Bunlar Allah’ın koyduğu yasalardır. Kim Allah’a ve Peygamber’ine itaat ederse, Allah onu altından ırmaklar akan cennetine koyar. Orada temelli kalırlar. İşte en büyük kurtuluş budur."
İbn-i Mâce’nin rivayetine göre Allah Resulü (s.a.v.) buyuruyor ki:
Bir adam yetmiş sene iyi insanların yaptığı güzel ve hayırlı işleri yapar. Fakat vasiyetini yaparken adaletten sapıp zulmederse, hayatı işlerinin en kötüsü ile noktalanır ve cehenneme girer. Bir adam da yetmiş sene kötü insan olarak yaşar. Fakat vasiyetini yaparken adaletten ayrılmaz. Hayatı işlerinin en hayırlısı ile noktalanırsa Cennete girer. (Ebu Dâvûd, Tirmîzi)
İbn-i Abbas (r.a.) nın rivayetine göre Allah’ın Resulü (s.a.v):
Vasiyette (hak sahiplerinden birine veya birkaçına) haksızlık etmek büyük günahlardandır, buyurdu ve "Varisler hakkındaki bu hükümler Allah’ın şeriatı ve çizdiği sınırlardır." ayetini okudu (Neseî)
Bu hadis-i şerfiler evlatları arasında miras hususunda haksızlık edenlerin sonunda ne hâle düştüklerini apaçık ortaya koymaktadır.
Çocuklar arasında adaletli davranmalı..
Hz. Ali (k.v.) şöyle buyurdu: "Resullullah (a.s.m.) bir gün bizi ziyaret etti ve evimizde kaldı. Hasan ve Hüseyin de uyuyorlardı. Hasan su istedi. Resûllah (a.s.m.) suyu bardağa koymak için kalktı Hasan’a vermek için gelince Hüseyin alıp içmek istedi. Fakat Resûllullah (a.s.m.) evvela Hasan’a sonra Hüseyin’e içirdi. Hz. Fatıma (r.a.) Sanki Hasan sana daha çok sevimlidir ya Resûllullah dedi. Resûlullah (a.s.m.) "Hayır, (ikisi de bana sevimlidir) ancak ilk önce Hasan istedi" buyurdu. Sonra eliyle işaret ederek Ben, sen ve bu iki çocuk ile Hz. Ali’yi (r.a)i işaret ederek) şu uyuyan kıyamette aynı yerdeyiz." buyurdu.
Çocuklar arasında ayırım yapmamak..
Çocuklara eşit davranmak onların anne-baba üzerindeki haklarındandır.
Hz. Muhammed (a.s.m.) "Allah’a karşı gelmekten sakının, çocuklarınız arasında adil olun." (Müslim) buyurmakla çocuklar arasında ayrım yapmayı Allah’a karşı gelmek olarak belirtmiştir. Kız-erkek, büyük-küçük, öz-üvey, sağlıklı-hasta veya özürlü çocuklar üzerinde ayrım yapmamak gerekir.
Tüm haklardan, imkanlardan hepsinin eşit şekilde faydalanması için gayret gösterilmelidir. Onlar Allah’ın hediye ve emanetleridir; onlara iyi sahip çıkılması, aralarında adaletle hükmedilmesi gerekir. Peygamberimiz (a.s.m.) çocukların anne-baba üzerindeki haklarından birinin onlara eşit davranmak olduğunu söyler (ibn Hanbel, "Müsned"). Mal-mülk dağıtımından hediyeye, her türlü bağış ve ihsana, eğitiminden başını okşayıp sevmeye kadar eşit davranılmalıdır. Bir başka hadis-i şerifte: "Bağışta bulunma konusunda çocuklarınız arasında adil olun" (Buhari, "Hibe", 12) buyrulmaktadır. Çocuklardan birine karşı zaafı olup onu diğerlerinden üstün tutmak kardeşler arası husumete sebep olacağı gibi ebeveyne karşı öfke duyulmasına da neden olur.
Toplumumuzda özellikle kız ve erkek çocukları arasında ayrım yapılmakta, mal paylaşımı ve eğitim imkanlarından kız çocukları mahrum bırakılmaktadır. Oysa Peygamberimiz (a.s.m.) kız çocuğu olup ona hakaret etmeyen ve onu erkek çocuğuna tercih etmeyen kimsenin cennete gireceğini söylemiştir (Ebu Davud, "Edep", 130).
Peygamberimiz (a.s.m.) sevgi ve şefkatini gösterme bakımından çocuklardan hiç birini diğerine tercih etmezdi. Kız çocuklarınını evlattan sayılmadığı, şefkatten öte, evde kız çocuğunun bir ayıp kabul edildiği bir devirde her vesileyle bu batıl adeti yıkmış, mübarek hayatlarında da göstermişlerdir.
"Ebü’l-Benât" yani "kızlar babası" olmakla iftihar ederdi. Bir, iki veya üç kızı olan ve bunlara sevgi ve şefkat göstererek büyütenlere cenneti müjlelemişti. (İbni Mace, Edeb:3)
Çünkü insan hangi evladının hayırlı olduğunu bilemez. Yaşlılığnda hangisine muhtaç olacağını ancak Allah bilir. Servetini çocukları arasında adil dağıtmayan ebeveyn ahir ömründe perişan olabilir.
alıntıdır
baba evladına zulmederse, evlatları arasında ayrım yapan anne-baba cennet kokusunu alamaz, haksızlık yapan anne baba