Şafii mezhebinde Sehiv Secdesi

Şafii mezhebinde Sehiv Secdesi

mumsema
SEHİV SECDESİ

Lugatta sehv, birşeyi unutmak, ondan gafil olmak demektir. Fakat buradaki sehiv’den maksat, namaz kılan kişinin kasden veya unutarak namazında eksiklik yapmasıdır. Bu durumda sehiv secdesi yapılması gerekir. Sehiv secdesi namazın sonunda yapılır. Amacı ise, namazda yapılan bir eksikliği telafi etmektir.

Sehiv Secdesinin Hükmü

Sehiv secdesi, daha sonra bahsedeceğimiz sebeplerden birinin meydana gelmesiyle sünnet olur. Eğer kişi bu sebepler meydana geldiği halde sehiv secdesi yapmazsa namaz bozulmaz. Çünkü sehiv secdesi vacib değildir ve herhangibir vacibin ihmalinden ötürü de meşru kılınmamıştır. Bu husus ileride tekrar gelecektir.
Sehiv secdesinin meşruiyetinin delili, Ebu Hüreyre’nin şu rivayetidir: "Hz. Peygamber bize öğle veya ikindi namazını kıldırırken iki rekâtta selâm verdi. Zulyedeyn isimli sahabî ‘Ey Allah’ın Rasûlü! Namaz mı kısaldı yoksa sen mi unuttun?’ dedi. Hz. Peygamber cemaate ‘Zuiyedeyn’in söylediği doğru mu?’ diye sordu. Sahabîler ‘Evet’ deyince, Hz. Peygamber kalktı, iki rekât daha kıldı. Sonunda da iki secde yaptı".[1]
Sehiv secdesinin diğer delilleri ileride gelecektir.

Sehiv Secdesinin Sebepleri

1. Namaz kılan kişi, namazın eb’azlarından birini terkederse -birinci teşehhüd veya kunut duası gibi- sehiv secdesi yapması gerekir.
Abdullah b. Buhayne şöyle rivayet ediyor: ‘Hz. Peygamber öğle namazını kıldırırken birinci oturuşu yapması gerekirken üçüncü rekâta kalktı. Namazını tamamladığı zaman oturduğu halde, selâm vermeden önce herbir secdede tekbir alarak unuttuğu oturma yerine iki secde yaptı’.[2]
Büyük Şafii Fıkhı
Hz. Peygamber şöyle buyurmuştur:
İçinizden biri ikinci rekâta oturmadan kalkar, tam ayağa kalkmadan oturmadığını hatırlarsa hemen otursun. Fakat tam ayağa kalkrnişsa oturmasın, sehiv için iki secde yapsın.[3]
2. Kılınan namazın rekâtlarında şüphe edilirse sehiv secdesi gerekir.
Şüphe edildiğinde rekât sayısının en azına itibar edilir. Geri kalan rekâtlar tamamlandıktan sonra sehiv secdesi yapılır. Bu, fazla kılınan rekâtları telafi etmek içindir. Eğer öğle namazının üç rekât mı, dört rekât mı kılındığında şüphe edilirse ve henüz namaz da devam ediyorsa, namaz üç rekât kabul edilip bir rekât daha kılındıktan sonra sehiv secdesi yapılmalıdır. Bu, namazın beş rekât kılınması ihtimaline karşı yapılır.
Hz. Peygamber şöyle buyurmuştur:
Biriniz namazında şek edip de üç mü, yoksa dört mü kıldığını bilemezse şüpheyi atsın ve namazı yakînen bildiği aded üzerine tamamlasın. Sonra selâm vermeden önce iki secde yapsın. Eğer beş rekât kılmışsa bu iki secde onun namazını altı rekât yapar ve eğer dört rekâtı tamamlayıcı olarak kildıysa, bu iki secde şeytanın burnunu yere sürtmek (onu zelil etmek) için olur.[4]
Eğer namaz bittikten sonra şüphe edilirse, bu şüphe, namazın sıhhatine zarar vermez. Ancak niyette veya tahrim tekbirinde şüphe edilirse namaz bozulur.
İmam’a uyarak namaz kılan bir kimse yanılırsa -birinci teşehhüd’ü okumayı unutmak gibi- imam’ın tam kılması, imam’a uyan kimsenin hatasını kapatarak onun yerine geçer. İmam selâm verdikten sonra da o kişinin sehiv secdesi yapması gerekmez. Bunun delili, Hz. Peygamber’in imam zamin’dir’1 sözüdür.
3. Kasden yapıldığında namazı bozan birşeyi, unutarak yapmak.
Meselâ birkaç kelime konuştuğu veya sehven bir rekât fazla kıldığı zaman, kişi bunu namaz bitmeden hatırlarsa sehiv secdesi yapar.
4. Rükün ve farz olan namaz fiillerinden biri veya bir sûre yerinden başka bir yere nakledilirse sehiv secdesi yapmak sünnet olur.
Meselâ teşehhüd yerine Fatiha okunursa veya rükû’da kunut okunursa veya Fatiha’dan sonra okunması sünnet olan sûre, rükû’dan sonra itidâl’de okunursa sehiv secdesi yapmak sünnettir.

Sehiv Secdesinin Şekli ve Yeri

Sehiv secdesi, namaz secdeleri gibi iki secdedir. Sehiv secdesi namazın sonunda, selâmdan önce niyet edilerek yapılır. Eğer namaz kılan kişi sehiv secdesi yapmadan önce sehven selâm verirse ve aradan uzun. bir zaman geçtikten sonra sehiv secdesi yapmadığını hatırlarsa artık sehiv secdesi yapılmaz. Eğer aradan kısa bir zaman geçmişse hemen sehiv secdesi yapılabilir.

[1] Buharî/1169

[2] Buharî/1166; Müslim/570. (Diğer bir rivayette ‘Hz. Peygamber namazların birinde bize iki rekât kıldırdı’ şeklindedir).

[3] İbn Mâce/1208; Ebu Dâvud/1036 ve başka muhaddisler, (Muğire b. Şûbe’den)

[4] Müslim/571, (Ebu Said el-HudrTden)


Cevap: Şafii mezhebinde Sehİv Secdesİ

ADAMIN_BİRİ
şafii mezhebine göre unutarak yada bilerek konut okumayan sehiv secdesi yapmalı peki hiç bilmeyen sehiv secdesi yapmalı mı?


Yanıt: Şafii mezhebinde Sehİv Secdesİ

Hükümdar
< şafii mezhebine göre unutarak yada bilerek konut okumayan sehiv secdesi yapmalı peki hiç bilmeyen sehiv secdesi yapmalı mı? >

Kardeşim yazılan yazı güzelce okusana sehiv secdesinin amacı namazda yapılan bir eksikliği telafi etmektir.

Kunut duasını bilmeyen öğrenene kadar yalnız "Rabbenâ âtinâfi’d-dünyâ haseneten vefî’l-âhireti haseneten ve kınâ azâbe’n-nâr" (el-Bakara, 2/201) duasını okur


Soru: Şafii mezhebinde Sehİv Secdesİ

VanLi
< Sehiv secdesi na-mazın sonunda, selâmdan önce niyet edilerek yapılır >
tüm dualar okunup bittiğinde niyet edip öylemi secdeye gidilir niyet nasıl oluyor peki?


VanLi
Hocam cevap verebilirmisiniz?


Yetim
Tahiyyat, salli ve barik, rabbena duaları okunduktan sonra niyet edilip iki secde yapılır. Sonra selam verilir.

Niyet şöyle: Niyet ettim sehiv secdesi yapmaya…
Sehiv secdesinde ise şu dua okunur: Subhanellezi le yenemu vele yeshu veya subhanellezi le yense vele yeshe…


Galus
Şafii mezhebinde Sehiv Secdesi ile ilgili bilgiler için emeğine sağlık.


buzadam01
hocam şafi mezhebinde Birinci Teşehhüdü okumak ve bu teşehhüdden sonra, Peygamber efendimize salevat getirmek.ben namaz kılarken birinci teşehhüdten sonra kalkıyorum.bende olan kitaplardada böyle bişey yazmıyor.bazı sitelerde ilk teşedütten sonra salavat getirmezsen sehiv secdesi yapman lazım diyor.kafam karıştı farz namazlarında ilk teşedüten sonra salavat getirilirmi.


VanLi
< hocam şafi mezhebinde Birinci Teşehhüdü okumak ve bu teşehhüdden sonra, Peygamber efendimize salevat getirmek.ben namaz kılarken birinci teşehhüdten sonra kalkıyorum.bende olan kitaplardada böyle bişey yazmıyor.bazı sitelerde ilk teşedütten sonra salavat getirmezsen sehiv secdesi yapman lazım diyor.kafam karıştı farz namazlarında ilk teşedüten sonra salavat getirilirmi. >

forumduasi.com/safii-mezhebinde-namaz-ve-kilinisi/133754-namaz-nasil-kilinir-safii-mezhebine-gore.html

bu linke bakın kafanızdaki tüm sorular giderilir..


mumsema
< hocam şafi mezhebinde Birinci Teşehhüdü okumak ve bu teşehhüdden sonra, Peygamber efendimize salevat getirmek.ben namaz kılarken birinci teşehhüdten sonra kalkıyorum.bende olan kitaplardada böyle bişey yazmıyor.bazı sitelerde ilk teşedütten sonra salavat getirmezsen sehiv secdesi yapman lazım diyor.kafam karıştı farz namazlarında ilk teşedüten sonra salavat getirilirmi. >
Şafii mezhebinde, 1. Teşehhüdden sonra salavat okumak müekked sünnettir. Bilmeden/unutarak terkedilirse sehiv secdesi yapmak sünnet olur.

1. Tahiyyattan sonra salavat şöyle okunur:
"Allahumme Salli Ala Muhammed"


buzadam01
ALLAH razı olsun hocam.
benim iki sorum daha olacaktı şafi mezhebine göre sehiv secdesinde secdeye giderken (subhanAllahilezi la yenamu vela yeshu) diyecez diye biliyorum.bazı kitaplarda sonkısım farklı yani (subhanAllahilezi la yenamu vela yescidü) diyor ne fark var.ayreten iki secde arasında bir dua okuyormuyuz.
ikinci sorum ise sabah namazının kazasını kılacağımız zaman kunut duası okuyacakmıyız eğer bilmiyosak sehiv secdeside kaza namazında yapacakmıyız

vereceğiniz cevaplar için şimdide ALLAH RAZI olsun


buzadam01
büyük şafi fıkında birinci teşehhüd ten sonra hz.peygambere salat etmek diyor.son oturuşta ise hz.peygamberin aline salat etmek diyor.peygambere salat etmek ve peygamberin aline salat etmek aradaki fark ne.iki teşehhüd den sonra
….Allahümme salli ala Muhammedin ve ala Ali Muhammedin kema salleyte ala İbrahime ve ala Ali İbrahime ve barik ala Muhammedin ve ala Ali Muhammedin kema barekte ala İbrahime ve ala Ali İbrahime fil-alemine inneke Hamidun Mecidun. ….okusak olmuyormu


mumsema
< büyük şafi fıkında birinci teşehhüd ten sonra hz.peygambere salat etmek diyor.son oturuşta ise hz.peygamberin aline salat etmek diyor.peygambere salat etmek ve peygamberin aline salat etmek aradaki fark ne.iki teşehhüd den sonra
….Allahümme salli ala Muhammedin ve ala Ali Muhammedin kema salleyte ala İbrahime ve ala Ali İbrahime ve barik ala Muhammedin ve ala Ali Muhammedin kema barekte ala İbrahime ve ala Ali İbrahime fil-alemine inneke Hamidun Mecidun. ….okusak olmuyormu >

1. teşehhüdden sonra sadece efendimize salavat okunur ve kalkılır. Aline salavat okmak sehiv secdesini gerektirir.
imam şafiinin içtihadı böyledir


VanLi
Şafii Fıkhından
< Sahabîler, Hz. Peygamber’e ‘Ey Allah’ın Rasûlü! Namazda sana salât etmek istediğimizde nasıl yapalım?’ dediler. Hz. Peygamber şöyle deyin dedi: ‘Allahumme salli alâ Muhammedin!. 1
Bu hadîs, Hz. Peygamber’e salât etmenin sadece namazda farz olduğuna delâlet eder. Hz. Peygamber’e salât etmeye en uygun yer son teşehhüd’dür. Hz. Peygamber şöyle buyurmuştur:
Biriniz namaz kıldığı vakit, aziz ve celil olan Allah’ı ululamak ve öv-mekle başlasın, sonra peygambere salât u selâm etsin. Bundan sonra dilediği şekilde duâ etsin. 2 >

1-İbn Hibban/515; Hâkim, 1/268
2-Tirmizî/3475; Ebu Dâvud/İ481 ve başka muhaddisler


Hocam ilk teşehhüd’de salavat getirmek farz değil diye biliyordum farzdır demişsiniz baktım biraz araştırdım ama yinede bulamadım biraz daha ayrıntıya girebilirmisiniz?


buzadam01
ALLAH razı olsun hocam.
benim iki sorum daha olacaktı şafi mezhebine göre sehiv secdesinde secdeye giderken (subhanAllahilezi la yenamu vela yeshu) diyecez diye biliyorum.bazı kitaplarda sonkısım farklı yani (subhanAllahilezi la yenamu vela yescidü) diyor ne fark var.ayreten iki secde arasında bir dua okuyormuyuz.
ikinci sorum ise sabah namazının kazasını kılacağımız zaman kunut duası okuyacakmıyız eğer bilmiyosak sehiv secdeside kaza namazında yapacakmıyız

vereceğiniz cevaplar için şimdide ALLAH RAZI olsun

hocam cevap vermediniz


mumsema
<
Hocam ilk teşehhüd’de salavat getirmek farz değil diye biliyordum farzdır demişsiniz baktım biraz araştırdım ama yinede bulamadım biraz daha ayrıntıya girebilirmisiniz?
>

Farz demedim zaten.

Namazın müekked sünnetlerinden, Teşehhüd’den sonra Hz. Peygamber’e salâvat getirmektir. Salâvat terkedildiği zaman sehiv secdesi yapmak onu telafi eder.

< ALLAH razı olsun hocam.
benim iki sorum daha olacaktı şafi mezhebine göre sehiv secdesinde secdeye giderken (subhanAllahilezi la yenamu vela yeshu) diyecez diye biliyorum.bazı kitaplarda sonkısım farklı yani (subhanAllahilezi la yenamu vela yescidü) diyor ne fark var.ayreten iki secde arasında bir dua okuyormuyuz.
ikinci sorum ise sabah namazının kazasını kılacağımız zaman kunut duası okuyacakmıyız eğer bilmiyosak sehiv secdeside kaza namazında yapacakmıyız

vereceğiniz cevaplar için şimdide ALLAH RAZI olsun

hocam cevap vermediniz >
Sehiv secdesindeki dua: "SubhanAllahillezi la yenamu vela yeshu"

iki secde arasındaki dua: "Rabbiğfirli verhamni vecburni verzukni vehdini ve afini ve’fuanni"
____________-
Sabah namazı kaza edildiğinde şafiiye göre kunut okunur.
bilmeyenler okumaz ve sehiv secdesi yapmaz.


Kayıtsız Üye
slm hocam ben bazen namaz kılınca duları okuyunca duada dilim dönüyor bir cümleyi iki üç defa tekrarlıyorum. bazende duanın yarısında karıştırınca duayı yarıda bırakıp aynı duayı baştan okuyorum. bu iki olayda namaza bir zarar verirmi sehiv secdesi yapmam gerekiyormu

selamun aleykum şafiilkerde ruku ve secde de ne okunuyor ayrı bir dua değil normalde 3 kere okunan kısım ne


arifselim
Aleykum selam. Dilin dönmediği için tekrar etmek namaza bir zarar vermez ancak bunu vesvese yapmamalısın ve vesveseden dolayı tekrar etmemelisin.

Rükûda Okunacak:

سُبْحَانَ رَبِّىَ الْعَظِيمِ

"Sübhâne rabbiyel azîm = Büyük Rabbim (her çeşit kusurdan) münezzehdir."

Secdede Okunacak:

سُبْحَانَ رَبِّىَ ا’عْلَى

"Sübhâne Rabbiye’l a’lâ = Ulu Rabbim (her çeşit kusurdan) münezzehdir."

< Hocam sehiv secdesinden sonra tahhiyat okunur mu >
Şafii mezhebine göre tahiyyat biter dua edilir sonra sehiv secdesine gidilir ve selam verilir.
Şafii mezhebine göre sehiv secdesinden sonra tahiyyat okunmaz.


Doğu
selamın aleyküm benimde bir kaç sorum olacaktı
1 rukuya giderken ve rukadan kalkerken şafi mezhebine göre avuç içi kıbleye bakacak şekilde göğüs hizasında kalkar ( erkekler için ) doğrumu

2 sehiv secdesini salli ala rabbena duası okudukdan sonra niyet edip ( niyet ettim sehiv secdesini kılmay ) diyip tekrar secdeye gidip selam verecez peki hangi arada hangi duaları okumamız gerekir

3 abdest alırken şafi mezhebine göre niyet nasıl yapılır bide enseye mest yok herhalde abdesti nasıl alacaz. Yani ağız ve burna aynı anda su verilir diyor ama ben yapamadım yardımcı olursanız hocam ALLAH RAZI OLSUN VE GÜNAHLARINIZI BAĞIŞLASIN


@hmet
1- Eller omuz hizasında, parmaklar kıbleye karşı
2- Sehiv secdesine selam vermeden önce gidilir, kalben niyet edilir ve sehiv secdesi duası okunur
3- Şafiide ense mesh edilmez ve ağza burna ayrı ayrı su verilir.


Doğu
Hocam şafi mezhebine göre vitir namazı nasıl olur kunut duasını okumassak sehv secdesi yapmamızmı lazım.

Bide camide imama uyarak namazımızı kıldık sehv secdesini nasıl yapcaz selammı vercez yoksa vermedenmi yapcaz..


Şem’a
Vitirde kunut okunmaz Şafii mezhebine göre.
Cemaatle namaz kılarken sehiv secdesi yapılmaz sadece imam yapar


Doğu
Peki hocam rukuya giderken ellerimizi omuz hizasında kaldırdık rukudan kalkınca tekrarmı yapcaz yoksa rukudan secdeye giderken mi yapmasak sehiv secdesi yapmamız gerekmi


imam
Eller dört yerde kaldırılır imam şafiiye göre (Hanbeli ve Maliki mezheplerinde de aynı)

Niyet ederken
Rüküya giderken
Rükdan kalkarken
ve 1. tahiyatta 3. rekata kalkarken


Doğu
Bilerek yada bilmeyerek kaldırmassak sehiv secdesi gerekirmi

Aslında çok soru var aklımda çünkü hep hanefi mezhebine göre öğrettiler ama şafi mezhebindenim ve karıştıryrm doğru düzgün yapmak amacım


imam
Elleri kaldırmak sünnettir ama terk edildiğinde sehiv secdesi gerekmez.


Bingöllü
Kardes sehiv secdesi ettigimiz zaman tekbir getirsigimizde ellerimizi kulaklarimiza götürüyormuyuz yada tekbirden sonra el baglama varmi yoksa sehiv niyeti getirilip Allahu ekber deyip secdeyemi gidiliyor


arifselim
Değerli kardeşim. Konunun en başındaki açıklamaları eğer okursan orada sehiv secdesinin nasıl yapıldığı anlatılmaktadır. Sehiv secdesi zaten kade de iken yapılır ve eller kaldırılmaz.


imran
şafi mezhebine göre kazaya kalan sabah namazında da kunut duası okunur mu ?


arifselim
Şafii mezhebinde sabah namazında kunut duası okunması kuvvetli sünnetlerdendir. Kazaya kalan sabah namazları kaza edildiğinde de kunut duası aynı şekilde okunması sünnettir.


Kayıtsız Üye
Hocam Selamün aleyküm,
Şafii mezhebine göre kaza namazlarında sehiv secdesi yapmak gerekiyor mu


ACİLSERVİS
Aleykümüsselam. Sehiv secdesi gerektirecek bir durum yaşanırsa kaza namazında da sehiv secdesi yapılır. Namaz farkı yok.


şafi mezhebine göre sehiv secdesi nasıl yapılır, şafilerde sehiv secdesi, şafii mezhebine göre sehiv secdesi nasıl yapılır

Yorum yapın

1melek.com petinya.net Kompozisyon/ !function(){"use strict";if("querySelector"in document&&"addEventListener"in window){var e=document.body;e.addEventListener("mousedown",function(){e.classList.add("using-mouse")}),e.addEventListener("keydown",function(){e.classList.remove("using-mouse")})}}();