Namazın Sünnetleri
mumsema
ŞAFİİ MEZHEBİNDE “NAMAZIN SÜNNETLERİ”
Fıkıh’ta sünnet, Hz. Peygamber’in vacib olmayarak yapmış olduğu şeyleri ifade eder. Namazın sahih olması için birtakım şart ve rükûnların olduğunu söylemiştik. Bir de namaz kılan kişiden istenen, namazın birtakım sünnetleri vardır. Fakat bunlar farz gibi zorunlu olarak istenmez. Bu sünnetlere riayet eden sevap alır, riayet etmeyen ise günahkâr olmaz. Bu sünnetler namazdan öncej namaz içinde ve namazdan sonra olmak-üzere üç kışıma ayrılır:
A, Namazdan Önceki Sünnetler
Namazdan önceki sünnetler üç tanedir:
1. Ezan.
Ezanın tarifi, delilleri, şartlarının beyanı ve bununla ilgili meseleler daha önce geçmişti.
2. İkâmet (Kamet)
Kâmet’in tarifi, şartlarının beyanı, ezan ile kamet arasındaki farklar daha önce zikredilmişti.
3. Sütre
Kişinin namaz kılarken önüne -duvar, direk, baston gibi- bir sütre alarak önünden geçenlerle kendi arasında bir perde yapması, hiçbir şey yoksa önüne bir çizgi çekmesi sünnettir.
Abdullah b. Ömer şöyle rivayet ediyor: “Hz. Peygamber bayram günü (namaza) çıktığında (hizmetçisine) bir harbe taşımasını emrederdi. (O harbe namazda) karşısına dikilir, kendisi de ona doğru namaz kılar, halk da arkasında namaza dururdu. Bunu seferde de yapardı”.[1]
En efdal olanı, sütrenin secde yerine yakın olmasıdır; zira Sehl b. Sa’d şöyle rivayet ediyor: ‘Hz. Peygamber’in musallası (namaz kıldığı yer) ile (kıble cihetindeki) duvar arasında bir davar geçebilecek kadar yer vardı1.[2]
B. Namaz İçindeki Sünnetler
Namaz içindeki sünnetler ikiye ayrılır:
1. Eb’az
2. Heyet
Eb’az, namazda terkedildiği takdirde sehiv secdesiyle telafi edilmesinin sünnet olduğu şeylerdir.
Heyet, terkedildiği takdirde sehiv secdesiyle telafi edilmesinin sünnet olmadığı şeylerdir.
Sehiv secdesini ve onunla ilgili hususları namazın amelleri bahsinde açıklayacağız. Namazdaki eb’âzlar ise şunlardır:
Eb’âz
a. Birinci Teşehhüd
Birinci teşehhüd, arkasından selâm gelmeyen teşehhüd’dür. Bu da öğle, ikindi, akşam ve yatsı namazlarında ikinci rekattaki oturuştur. Bu oturuşta teşehhüd okumak sünnettir. Çünkü namazını güzel kılmayan bir kişiye Hz. Peygamber şöyle demiştir:
Namazın ortasında oturduğun zaman önce istikrar bul, sonra sol ayağını yay, sonra teşehhüd oku.[3]
Bu teşehhüd’ün sünnet olduğunun delili, Abdullah b. Buhayne’nin rivayet ettiği şu hadîstir: ‘Hz. Peygamber bir namazda bize iki rekât kıldırdı. Sonra (birinci teşehhüd için) oturmadan kalktı. Cemaat (ona uyarak) ayağa kalktı. Namazını tamaladığı zaman biz selâm vermesini beklerken selâm vermeden önce tekbir aldı ve oturduğu halde (yanılmaktan dolayı) iki secde yaptı, sonra selâm verdi’.[4]
Eğer bu teşehhüd rükün olsaydı, Hz. Peygamber onu yerine getirir, sehiv secdesiyle telafi etmezdi.
b. Teşehhüd’den sonra Hz. Peygamber’e salâvat getirmek. Salâvat terkedildiği zaman sehiv secdesi yapmak onu telafi eder.
c. Birinci teşehhüd için oturmak.
Böylece birinci teşehhüd’de-, oturmak, teşehhüd okumak ve Hz. Peygamber’e salât etmek olmak üzere üç tane sünnet olduğu anlaşılmaktadır.
4. Rükün olan son teşehhüd’den sonra Hz. Peyğamber’in âline salât etmek.
Son oturuşta rükün olan teşehhüd’ü okuduktan ve Hz. Peygamber’e salâvat getirdikten sonra Hz. Peyğamber’in âline de salât etmek sünnet’tir. Çünkü salât’ın lafzında âl kelimesi de geçmektedir.
5. Sabah namazında ikinci rekâtın itidaline kalkıldığında, Ramazan’ın ikinci yarısında, vitir’in son rekâtında ve hangi namazda olursa olsun son rekâttaki itidâl’de felaketler için kunut okumak sünnettir.
Enes b. Mâlik şöyle rivayet ediyor: ‘Hz. Peygamber dünyadan ayrılıncaya kadar sabah namazında kunut yaptı[5]
Enes b. Mâlik’e, Hz. Peyğamber’in sabah namazında kunut yapıp yapmadığı sorulduğunda, şöyle demiştir:
– Evet, kunut yaptı.
– Rükû’dan önce mi sonra mı?
– Rükû’dan sonra az bir müddet[6]
Namaz kılan kişi hangi lafızla olursa olsun Allah’a övgü ve duada bulunursa kunut sünnetini yerine getirmiş olur. Meselâ Aüahummağfirli yâ gafuru dese yeterlidir. Kunut’un en mükemmel şekli ise, Hz. Peygamber’den rivayet edilen kunut duasını okumakla yerine getirilmiş olur.
Hasan b. Ali şöyle demiştir: Hz. Peygamber bana birkaç kelime öğretti, vitir’de onları okuyordum:
Ey Allahim! Verdiğin hidayetinde beni daim kıl! Verdiğin afiyetlerle beni afiyette kıl. Emanına aldığın yerde beni de emanına al! Bana verdiğini mübarek kıl! Kaza ettiğin şeyin şerrinden beni koru! Sen hükmedersin, fakat kimse sana hükmedemez. Senin dost edindiğin zelil kılınamaz. Senin düşman olduğun aziz olamaz. Sen yücesin, ey Allahım sen büyüksün.[7]
İmam’ın bu lafızları cermsigası olarak; ihdini yerine ihdim, afini yerine afim, tevelhnî yerine tevellena şeklinde okuması gerekir.
Hişam’ın, Muhammed b. Sirin’in ashabından rivayet ettiğine göre Ubey b. Ka’b (Ramazan’da) onlara imamlık yapıp Ramazan’ın son yansında kunut yapmıştır.[8]
Ebu Hüreyre şöyle rivayet ediyor: ‘Hz. Peygamber sabah namazının ikinci rekâtında başını rükû’dan kaldırdığı zaman ellerini kaldırıp kunut duası okurdu’.[9]
Âlimler şu ibarenin eklenmesinin de müstehab olduğunu söylemişlerdir.
Namazın Sünnetleri
Hükmettiğine karşılık hamd sana mahsustur. Ey Rabb’imiz! Senden mağfiretini diler ve sana yöneliriz. Peygamber Efendimiz (en-Nebiyyü’l-timmî olan) Hz. Muhammed’e, âline ve ashabına salât u selâm eyle! Nitekim bu hususta dua ve zikirden sonra Hz. Peygamber’e getirilen
sa/âvat hakkında sahih hadîsler vardır.[10]
Kunut okurken elleri kaldırmak sünnettir. Ellerin iç kısımları göğe doğru olmalıdır.
Heyetler
Biz daha önce heyetlerin, namazın sünnetlerinden olduğunu, terke-. dilmesi halinde sehiv secdesiyle telafi edilmesinin sünnet olmadığını, Eb’azlann ise sehiv secdesiyle telafi edileceğini söylemiştik. Namazdaki heyetleri şöyle sıralayabiliriz:
1. Tahrim tekbiri alırken, rükû’ya giderken ve rükû’dan kalkarken ellerin kaldırılması sünnettir.
.Bu sünneti yerine getirmenin keyfiyeti şöyledir: Ellerin ayaları kible’ye doğru açılıp parmaklar yayılmalıdır. Baş parmaklar kulak memeleri hizasında olup ellerin ayaları açık olmalıdır.
İbn Ömer şöyle rivayet ediyor: ‘Hz. Peygamber namaza durduğu zaman ellerini omuzları hizasına kadar kaldırır, sonra tekbir alırdı. Rükû’a gitmek istediği zaman da, rükû’dan kalktığı zaman da böyle yapardı. Fakat secdeye gittiğinde ve secdeden kalktığında böyle yapmazdı’.[11]
2. Vakfe’de sağ eli sol elin üzerine koymak.
Bunun şekli şöyledir: Sağ eli sol elin üzerine koyup sağ elin parmaklarıyla sol elin bileğini tutmalı, elleri göbeğin üstüne göğsün de altına koymalıdır.
Vail b. Hucr şöyle rivayet ediyor: ‘Hz. Peygamber namaza başladığı zaman ellerini kaldırıp tekbir alır, sonra sağ elini sol bileği üzerine koyardı’.[12]
3. Kıyamdayken secde yerine bakmak.
Namaz kılan kişinin bakışlarını sağa sola çevirmesi mekruhtur Yukarıya veya önündeki birşeye -Kabe bile olsa- bakması mekruhtur’ Sünnet olan, devamlı secde yerine bakmaktır. Kişi teşehhüd okurken işaret ettiği parmağına bakabilir. Böyle yapılmasının delili Hz Peygamber’in fiilidir. ,
Teveccüh
4. Tekbir’den sonra namaza teveccüh okuyarak başlamak. Teveccühün lafzı, Hz. Ali’nin rivayet ettiği şu lafızlarla okunmalıdır.
Şüphesiz ki ben, yüzümü bir muvahhid olarak o gökleri ve yerleri yaratmış olan Allah’a yönelttim. Ben müşriklerden değilim. Şüphesiz benim namazım, ibadetlerim, hayatım ve ölümüm hiçbir ortağı olmayan âlemlerin rabbi Allah’ındır. Ben ancak bununla emrolundum ve ben müslümanlardanım.[13]
Teveccüh’ün Müstehab Olduğu Yerler
Teveccüh duasını, farz ve nafile namazların başında Fatiha okumadan önce -tek başına kılan için de imam için de- cemaat içinde okumak müstehab’dır.
Eğer besmele çekilmiş veya Fatiha okunmuş veya euzübillahi min’eş-şeytan’ir-racim denmişse, başa dönüp yeniden teveccüh duasını okumak uygun değildir. Unutarak böyle yapmak da hükmü değiştirmez.
Cenaze namazında teveccüh duası okumak müstehab değildir. Vakit dar olduğu zaman farz namazda da okumak müstehab değildir. Teveccüh duası okunduğunda vaktin çıkma ihtimali varsa okunmamalıdır.
5. Teveccüh’ten sonra eûzu billahi min’eş-şeytan’irracim demek.
Bunu takiben Fatiha okunmalıdır. Fatiha okunduktan sonra eûzu çekilmez. Tekrar başa dönüp eûzu çekmek mekruh’tur.
Kur’an okuduğun (okumak istediğin) zaman kovulmuş şeytandan
Allah’a sığın!
(Nahl/98)
6. Kur’an’ı, sesli okunması gereken yerde sesli, sessiz okunması gereken yerde sessiz okumak.
Kur’an’ı sabah namazında, akşam ve yatsı namazının ilk iki rekâtında, Cuma, Bayram, Ay Tutulma, Yağmur, Teravih ve Ramazan’da kılınan Vitir namazında tek başına kılan için de, imam için de, cemaat için de açıktan okumak sünnettir. Bunların dışındaki namazlarda işe gizli okumak sünnettir. Bunun böyle olduğuna bir çok hadîs delâlet eder. Onlardan bazılarını aşağıda zikrediyoruz:
Cübeyr b. Mut’im babasından şöyle rivayet etmektedir: ‘Ben Hz. Peygamber’in akşam namazında Tur sûresini okuduğunu işittim’.[14]
Berâ b. Âzib şöyle rivayet etmiştir: ‘Hz. Peygamber’in yatsı namazında Tin sûresini okuduğunu işittim. Ondan daha güzel sesli bir kimseyi dinlemiş değilim’. [15]
İbn Abbas şöyle rivayet ediyor: ‘Hz. Peygamber, ashabına namaz kıldırıyordu. Onlar namazda okuduğu Kur’an’ı işitince kulak verdiler’.[16]
Ebu Katade şöyle demiştir: ‘Hz. Peygamber bize namaz kıldırdı. Öğle ve ikindi namazlarındaki ilk iki rekâtta Fatihatu’l-Kitab ile birer sûre okurdu’.[17]
Hz. Peygamber’in aşikâr okuduğunu bildiren hadîsler daha önce geçmişti.
Ubade b. Samit şöyle rivayet ediyor: Biz Hz. Peygamber’in arkasında sabah namazını kılıyorduk. Hz. Peygamber okurken cemaatin okuması ona ağır geldi. Namazı kılınca ‘Siz imamınızın arkasında okuyor musunuz?’ dedi. Biz ‘Evet, okuyoruz1 dedik. Hz. Peygamber ‘Fatiha’dan
başkasını okumayın. Hakikat şu ki Fatiha okumayanın namazı olmaz’ buyurdu.[18]
İmam işitmediği zaman gizli okunmuş sayılır. İşte bu hadîsler Hz Peygamber’in, hazır olanlara işittirecek kadar yüksek sesle okuduğuna delâlet eder. Sözü geçen yerlerin dışında gizli okumanın delili de şu hadîstir:
Bir kişi Habbab’a şöyle sordu:
– Hz. Peygamber öğle ve ikindi namazlarında okuyor muydu?
– Evet.
– Peki, okuduğunu nasıl anlıyordunuz?
– Sakalının hareketinden anlıyorduk.[19]
Ebu Hüreyre şöyle demiştir: ‘Hz. Peygamber her namazda okurdu. Hz. Peygamber’in bize açıktan okuduğu yerde biz de size açıktan okuyoruz. Gizli okuduğu yerde biz de size gizli okuyoruz’.[20]
Sahabîler, Hz. Peygamber’in sözü geçen yerlerin hariçinde sesli okuduğunu nakletmemişlerdir. Özel namazların delilleri ise yerlerinde belirtilecektir.
Gece kılınan mutlak nafile namazlarda ne gizli ne de aşikâre olmadan, kıraat normal şekilde yapılmalıdır.
Namazında açıktan okuma, sesini fazla da kısma, ikisi arasında bir yol tut.
(İsra/110)
Cevap: Şafii Mezhebinde Namazın Sünnetleri
Ziyad Şafi
ama bazi sünnetler yazili deyil neden acaba? bazi şafii fikhi kitaplarinda yazilan sünnetler burada yazili deyil, peki biz bütün şafii ilmihali kitaplarindan istifade ede biirmiyiz ?
Yanıt: Şafii Mezhebinde Namazın Sünnetleri
mumsema
< ama bazi sünnetler yazili deyil neden acaba? bazi şafii fikhi kitaplarinda yazilan sünnetler burada yazili deyil, peki biz bütün şafii ilmihali kitaplarindan istifade ede biirmiyiz ? >
bir örnek verirmisin kardeşim.
şafii kitapları içinde bunu tavsiye ederim:
Soru: Şafii Mezhebinde Namazın Sünnetleri
Ziyad Şafi
Örneklerim şunlardır- mesela-1) imam Nevevinin yazmiş olduğu Minhac-da namazın sünnetlerinde rukudan sonra Miles semavati ve milel ardi ve mile ma şite min şeyin bad. deniyor. 2) Daha sonra rukuda ve secdelerde normal okunan zikirlerden sonra okunan dualar yok. 3) İki secde arasında okunan Rabbiqfirli verhamni… duası yok. 4) Daha sonra namazda ayakda göyus altında solda bağlama haqqında bir şeyler yazılı deyil …
mumsema
< Örneklerim şunlardır- mesela-
1) imam Nevevinin yazmiş olduğu Minhac-da namazın sünnetlerinde rukudan sonra Miles semavati ve milel ardi ve mile ma şite min şeyin bad. deniyor.
2) Daha sonra rukuda ve secdelerde normal okunan zikirlerden sonra okunan dualar yok.
3) İki secde arasında okunan Rabbiqfirli verhamni… duası yok.
4) Daha sonra namazda ayakda göyus altında solda bağlama haqqında bir şeyler yazılı deyil … >
minhacın arapçasını okudum ve dersini de verdim. minhacda olabilir ama zikrin mezhebi olmaz. dileyen dilediği zikri okur kardeşim.
o dediğin duaları hem şafii hemde hanefi olan öğrenci kardeşlere tavsiye ediyorum ve ezberletiyorum.
bu aktardıklarım: Büyük şafii ilmihali (Mustafa Elhin, Mustafa elbuğa, Ali eşşerbeci) kitabından alıntıdır.
Ziyad Şafi
peki ya abi Şafii-de namazda ellerin solda bağlanmsaı doğrumudur ? hemde ki siz hangi mezheptesiniz ?
mumsema
< peki ya abi Şafii-de namazda ellerin solda bağlanmsaı doğrumudur ? hemde ki siz hangi mezheptesiniz ? >
şafii mezhebinde namazda eller göğüsle göbek arası bağlanır. solda bağlanması şafii içtihadı değil şahısların uydurması.
sola bağlayanların tutundukları delili bende merak ediyorum:)
Namazda ellerin sola bağlanması, Muğnil muhtaç da yok, Envarda yok, İanetut-talibinde de yok.
————–
Mehep konusuna gelince:) Dilediğini sorabilirsin:)
Ziyad Şafi
abi bu saydıkların kitaplar Şafii mezhebine ait olan kitaplarmı ? hem de siz hala bana hangi mezhepte olduğunuzu söylemediniz ? abi Azerbaycanda Şafii olan azda onun için çok şeyi bilmiyoruz…Allah razı olsun
Hoca
< abi bu saydıkların kitaplar Şafii mezhebine ait olan kitaplarmı ? hem de siz hala bana hangi mezhepte olduğunuzu söylemediniz ? abi Azerbaycanda Şafii olan azda onun için çok şeyi bilmiyoruz…Allah razı olsun >
kardeşim benim:) evet kitaplar şafii mezhebinin. “dilediğini sor” denmiş daha ne istiyorsun:)
kafana takılın bütün soruları sorabilirsin. buraya konu açarak sor
Allaha emanet ol
Ziyad Şafi
Mumsema hoca … benim için Fethul Barinin , İanetut talibinin ve Envarın namaz bölümlerini başdan sonuna kadar
—————–
adresine gönderseniz bana çok yardımçı olacaksınız. Allah razı olsun. Selam ve Dua ile Azerbaycanlı kardeşiniz…
Mumsema hoca halen bekliyorum …
hamzali
Allah razı olsun.bu önemli paylaşımlarınızdan dolayı
semazen_25
Hocam Ben şaffi Mezhebindenim çalıştığım Için Bir Erkeğin Eli Elime Değse Abdestim Bozluyo Iş Yerinde Olduğum Için Abdest Almak Zor Biraz Bu Durumda Ne Yapmalıyım Tekrar Abdest Almalımıyım
nbanba
Safi mezhebinden olan bir arkadaşim la namazın sünnetinin hukmu hakkinda tartistik.
O boyle düşünüyor:
ben 5 vakit namazın sünnetlerini kilmiyorum. Bu haram degildir. Kilsam daha iyi olur, itiraf ediyorum. Sefaate nail olmam ihtimali de daha buyuk olurdu. Ama sünnetnamazi ile farznamazi arasinda fark var. Sunneti terk gunah degildir. BU namaz disinda da boyle, namaz içinde boyle.
Ben ise:
NAmazdaki sünnet baska, cunku bu namaz. Namaz disindaki sünnetler baska diyorum Ama ikna edemedim. Bu arkadaşima nasıl bir karsilik verebilirim.
Bana yardımcı olabilirseniz çok sevinirim.
Sevgilerime
Nba
nbanba
Bu soruma cevap gelmedigi için biraz uzuldum. Sizin ilminizden faydalanmak beni çok mutlu eder. Lutfen yukarida ki soruma cevap yollarmisiniz?
Saygi ve sevgilerimle,
Nba
Fetva Meclisi
< Bu soruma cevap gelmedigi için biraz uzuldum. >
Muhterem Kardeşim İnanın o kadar yoğunuz ki Hangi soruya cevap vereceğimizi bilemiyoruz. Sadece sanal alemde değil, günlük hayattada sıkça bizlere gelen fıkhi sorulara cevap vermeye çalışıyoruz.
Size verdiğim linki bir okuyun eğer tatmin olamadıysanız sizden gelen sorular bölümüne sorunuzu sora bilirsiniz…
imam
Şafii Mezhebinde Namazın Sünnetleri
Hoca
NAMAZIN SÜNNETLERİ ( ŞAFİİ MEZHEBİNE GÖRE )
Namaz kılan kimseden yapılması istenen fiillerdir. Yapılmasında sevap vardır.Terk edilmesi sebebiylede ceza yoktur.Namazın sünnetlerini yerine getiren kişi sevabını çoğaltmış olur.
Namaz ile ilgili sünnetler İKİ kısma ayrılır.
1_Namazdan Önce Yapılan Sünnetler2_Namazın İçinde Yapılan Sünnetler
NAMAZDAN ÖNCEKİ SÜNNETLER
1_Ezan Okumak:Tek başına bile kılınacak olsa Farz namazlardan önce ezanın okunması Sünneti Müekkededir.(Kuvvetli Sünnettir)
2_Kamet Getirmek:Tek başına bile kılınsa Farz namazlardan önce yapılması Sünneti Müekkededir.(Kuvvetli Sünnettir.)
3_Sütre Dikmek:Namaz kılanın önünde dikilen bir siperdir.Namaz Kılanın önünden geçilmemesi için engel teşkil eder.Direk, duvar gibi bir şeyin önünde durmak
NAMAZIN İÇİNDEKİ SÜNNETLER
Bu sünnetler kendi arasında iki ye ayrılır.
1_EB’AZ SÜNNETLER: Terk edildiğinde, namazın sonunda kendilerine sehiv ( yanılma ) secdesi gerekli olan ve sehiv secdesi ile telafi edilen sünnetlerdir. Bu sünnetler bilerek yada unutarak veya yanılarak terk edilirse sehiv secdesi yapılmak suretiyle telafi edilir.
EB’AZ SÜNNETLER ŞUNLARDIR:
1_Birinci Teşehhüt: 3 yada 4 rekatlı namazların ikinci rekatında oturmak, oturduğunda Etehiiyyatuyu okumak ve peygamber (sav ) salavat getirmek ( Kelimei şehadetten sonra Allahumme Salli Ale SeyyidineMuhammed Demek )
2_Namazın son rekatında okunan tahiyyattan sonar Peygamber ( sav ) salavat getirdikten sonra Peygamberimizin Aline de salavat getirmek (Allahumme Salli Ale Seyidine Muahmmedin ve Ale Ali Seyidine Mhammedin demek)
3_Konut Duasını Okumak :Sabah Namazının ikinci rekatında rukudan kalkarken itidalde ( SemiAllahu Limen Hamideh dedikten sonra ) Konut Duasını okumak sünnettir. (Kuvvetli sünnettir )Konut Duası Türkçe olarak aşağıya çıkarılmıştır.
NOT.Ramazan ayının ikinci yarısında vitir namazının son rekatının itidalında ( semiAllahu limen hamideh ) ten sonra konut duasını okumak Yani onbeşinci geceyi onaltıya bağlayan gece de okunur.
HEY’AT SÜNNETLER
1_Elleri kaldırmak:Namaza başlarken getirilen ihram( iftitah ) tekbiri alırken,rüküya giderken, ve rukudan kalkarken ( semiAllahu lien hamideh derken ) elleri kaldırmak sünnettir.Ayrıca 3 ve 4 rekatlı namazların ilk oturuşundan üçüncü rekata kalkarken de elleri kaldırmak sünnettir.
Bu sünnetin yapılış şekli şöyledir:Avuçlar açık,parmaklar dik,elin içi kıbleye karşı ve baş parmak kulak yumuşağının hizasına gelecek şekilde, her iki eli beraberce kaldırmaktır.
2_Ayakta dururken sağ eli sol elin üzerine koymak: Sağ eli,sol elin üst tarafına ve bileği üzerine koyup sağ elin parmaklarıyla sol elin üstü kavranarak bağlanır.Bu bağlama,göğsün altında ve göbeğin yukarısında olmalıdır.
3_Secde yerine bakmak: Namaz da iken kişi secde yapacağı yere bakması sünnettir.
4_İftitah duasını okumak ( Veccehtu Duası ) :Farz ya da sünnet namazlarının başlama tekbirinden sonra ve fatihadan önce tek başına namaz kılan yada imam olan veya imama uyan herkesin bu dua metnini okuması sünnettir.
NOT:Bu duayı cenaze namazında okumak sünnet değildir.
Bu dua aşağıda Türkçe olarak yazılmıştır.
5_Eüzü Çekmek:Her rekatta fatiha süresine Eüzu billehi mineş şeyta nırracim diyerek başlamak sünnettir.
6_Fatihayı bitirirken AMİN demek:Veladdallin den hemen sonra Amin sözünü demek
7_Fatihadan sonra Kurandan bir şey okumak:Kur andan bir süre yada 3 kısa ayet okumak bu sünnetin yerine gelmesini sağlar.Bu okuma her namazın ilk iki rekatında yapılması sünnettir.
8_Rükünlere intikal ederken tekbir getirmek:Namazdaki İftitah tekbiri ( başlangıç Tekbiri ) dışındaki tekbirler sünnettir.Bir rüknü bitirip diğerine başlarken tekbir getirmek sünnettir.
9_Rukadan kalkarken (itidal yaparken ) SEMİ ALLAHU LİMEN HAMİDEH RABBENE LEKEL HAMD
demek sünnettir.
10_Rukuda 3 defa SUBHANE RABBİYEL AZİM demek sünnettir.
11_Secde de 3 defa SUBHANE RABBİYEL ALE demek sünnettir.
12_Her iki teşehhüt oturuşunda ( Namazın sonunda ve 3 ile 4 rekatlı namazlarda ikinci rekattaki oturuşta ) elleri uyluklar üzerinde koymak.
13_Son oturuşta ettehiyyatu duasından sonra peygamber ( sav ) e salavat getirdikten sonra İbrahim ( as ) a salavat getirmek 14_Son teşehhüdün sonunda dua okumak: Kabir azabından Allah’a sığınmak gibi dua yapmak sünnettir.
15_Namazı huşu içinde kılmak:Namaz kılarken kişi kendisini devamlı Allahın huzurnda hisseteli her türlü dünyevi düşüncelerden uzak olmaya gayret göstermelidir.
NEVZAT ERDABAKOĞLU
şafii mezhebine göre namaz sünnetleri, şafii mezhebinde namaz sünnetleri, şafii mezhebinde namazın sünnetleri