5.mezhep olamaz mı?

5.mezhep olamaz mı?

kao-duze
4 mezhebin dışında 5.mezhebin olması imkansız mı?4 mezhep kati midir?


Cevap: 5.mezhep olamaz mı?

cihad38
yeni bir mezhep kurmaya mı niyet ettin? :))
sorunun cevabını bilmiyorum ama zaten forumda 4 mezhepten istediği/işine gelen uygulamaları alıp,4 mezhepten ortaya karışık bir mezhep oluşturanlar var. onlar cevab verirler sanırım bu soruya, kaldı ki mezhebi inkar edip mezhebe gerek yok, kuran ve sünnet ortada, ben hadisleri okur buna göre islamı yaşarım diyenlerde var.(mezhepsizler)


Cevap: 5.mezhep olamaz mı?

kao-duze
< yeni bir mezhep kurmaya mı niyet ettin? ) >
:)güzeldi

recm ayetini keçinin yemesi tartışmasını izlerken aklıma geldi

rivayetler hep çelişkili

arkadaşlar biribirinin tezini çürütmeye çalışırlarken bile aynı kaynaktan rivayet getiriyor:)

tekrardan çok çok iyi incelenmesi gereken şeyler var gibi?


Cevap: 5.mezhep olamaz mı?

İKTİBAS
5. mezhebe gerek yok. Mevcut 4 mezheplerin hepsi gerekli soru ve sorunlara zaten cevaplar vermişlerdir.

Burada önemli olan sizin de dediğiniz gibi mezhepler arasındaki bir takım rivayetlerin çelişmesi bir konuda sadece birinin haklı olduğunu gösterir. Yani bir konuda 4 mezhep farklı şeyler söylüyorlarsa, mezhep taaasubuna girmeden en isabetli görüşü esas almak zorundayız. Takım tutar gibi "benim mezhebim bunu diyor diğerleri beni ilgilendirmez" diyemeyiz. Yani bir konuyu araştırmadan, delillerine bakmadan işin kolayına kaçıp o konu hakkında sadece kendi mezhebine bakıp onunla amel etmek doğru bir davranış değildir. Ama bizler okumayı ve araştırmayı sevmediğimizden işimize ve kolayımıza da bu geldiğinden kendi mezhebimizin dışına çıkmıyoruz.

4 mezhep haktır deyip sadece bir mezhebin görüşüne bağlanmak, kendi mezhebinin her konuda hak üzere olduğunu iddia etmektir ki vAllahi bu muhaldir, mümkün değildir. Hiç kimse kendi başına bütün doğruları ihata edemez, Hiç bir mezhep imamı her konuda en isabetli kararı veremez. Diğerlerinin de hak olduğunu iddia ediyorsak diğerlerinin de doğruları olduğunu kabul ediyoruz demektir. İmamların doğruyu bulabildiği gibi hata edebileceğini de inanıyorsak ki öyledir o halde mezhebimizin dışına çıkamayız diyemeyiz. Zira mezhebimizi hata da etmiş olabilir. Bunu tespit etmenin yolu diğerlerinin de delillerine bakmaktan geçer.

Mesele ben Hanefiyim ama Namaz konusunda İmam Ahmed b.Hanbel’i esas alırım. Zira Namaz ile ilgili bütün delilleri incelediğimde Hanbelilerin daha isabetli olduklarına inanıyorum.

Sen kafana göre nasıl mezhep değiştirirsin demeyin. Bütün kaynaklar önümüzde, bir tıkla Namaz ile ilgili bütün hadisleri ve mezhep imamlarının konu hakkındaki görüşlerine ulaşabiliyoruz. Bize de bunları okumak, araştırmak ve irdelemek düşüyor. Ama dediğimiz gibi ilim tebük seferine benzer, zorlu ve çetin bunu gözü kesmeyenler mezhep taassubluğu yaparlar.

O halde bizi ilgilendiren konuları araştırıp doğrusunu bulup onunla amel etmek zorundayız.

Sözümüzü şöyle bitirelim;

Ebu Hanife’yes sorarlar :

Söylediğiniz söz Allah’ın kitabına muhalefet ediyorsa ne yapalım?
O: Allah’ın kitabı için benim sözümü terk edin, dedi.

Rasulullah’ın haberine muhalefet ediyorsa, diye sordular.
O: Rasulullah’ın haberi için benim sözümü terk edin, dedi.

Sahabenin sözüne muhalefet ediyorsa, diye sordular.
O: Sahabenin sözü için benim görüşümü terk edin, dedi."

İmam Şafii ise şöyle der:
"Bir görüş ortaya attığımda, Rasulullah’tan benim görüşüme aykırı bir rivayet varsa, Rasulullah’ın sözünün doğru olması daha evladır. O halde beni taklid etmeyiniz."


islamyolu
< rivayetler hep çelişkili

arkadaşlar biribirinin tezini çürütmeye çalışırlarken bile aynı kaynaktan rivayet getiriyor:)

tekrardan çok çok iyi incelenmesi gereken şeyler var gibi? >
hiç biri çelişkili değil kardeş. Bizler kendi kafamıza göre Yorum yaptıgımız için çelişki çıkarıyoruz. Ehli sünnet alimleri zaten yapmışlardır yorumlarını.

< Ebu Hanife’yes sorarlar :

Söylediğiniz söz Allah’ın kitabına muhalefet ediyorsa ne yapalım?
O: Allah’ın kitabı için benim sözümü terk edin, dedi.

Rasulullah’ın haberine muhalefet ediyorsa, diye sordular.
O: Rasulullah’ın haberi için benim sözümü terk edin, dedi.

forumduasi.com/diger-sahabeler/20522-sahabe-isimleri.htmlSahabenin sözüne muhalefet ediyorsa, diye sordular.
O: forumduasi.com/diger-sahabeler/20522-sahabe-isimleri.htmlSahabenin sözü için benim görüşümü terk edin, dedi."

İmam Şafii ise şöyle der:
"Bir görüş ortaya attığımda, Rasulullah’tan benim görüşüme aykırı bir rivayet varsa, Rasulullah’ın sözünün doğru olması daha evladır. O halde beni taklid etmeyiniz."

>
şunu söyle desek daha iyi olmaz mı. Oradaki sözler sana bana veya başkasına söylenen sözler degil. Yine o sözler Müçtehid imamlarına söylenen sözlerdir.


karadamlalar
bunları belirtmeleri gerekmez miydi o zaman mezhep imamlarının? yani dediğiniz gibi "müçtehidlere" söylenmiş ise bu sözler "sakın avam bu sözlerimi alıp taklidi bırakmasın" gibi eklemeler gerekli değil mi? müminlerin tamamı elbette içtihad ehli olacak değildir, ancak delilsizce alimleri taklid etmeye cevaz vermiş ehli sünnetten bir imam yoktur. imam ebu hanife veya imam malikten bir söz(Allahu alem):
"Verdiğim fetvanın delilini bilmeden bunu kabul edene hakkım helal değildir."

Yorum yapın

1melek.com petinya.net Kompozisyon/ !function(){"use strict";if("querySelector"in document&&"addEventListener"in window){var e=document.body;e.addEventListener("mousedown",function(){e.classList.add("using-mouse")}),e.addEventListener("keydown",function(){e.classList.remove("using-mouse")})}}();