Kadın ve erkeğin avret mahallinin sınırları nerelerdir?
Fetva Meclisi
Kadın ve erkeğin avret mahallinin sınırları nerelerdir?
a. Bir erkeğin, kadın olsun erkek olsun başkasına karşı avreti Hanefilere göre göbeğinin altından diz kapağının altına kadardır. Diz avrete dâhildir, göbek değildir (Zeylaî, Tebyînü’l-hakâik, I, 96).
Nitekim bir hadiste: Göbekle iki diz arası avret yeridir. buyurulmuştur (Ahmed b. Hanbel, Müsned, II, 18). Bu, vücudun örtülmesi gereken asgari bölgesini belirler. Daha fazlasını örtmek ise müstehaptır.
Şafii mezhebine göre ise, erkeğin avret mahalli, dizleriyle göbek arası olan kısımdır. Buna göbek ve diz dâhil değildir. Ancak Şâfiîler, bir gereklilik olmaması halinde kadınların yabancı erkeklerin yüz ile el ve ayaklarının dışındaki yerlerine bakmalarını caiz görmemişlerdir (Nevevî, el-Mecmu’, III, 168; Şirbînî, Muüğni’l-muhtâc, III, 132). b.
Kadının yabancı erkeklere karşı avret mahalli, el ile yüzü dışındaki bütün bedenidir. Kuvvetli görüşe göre ayaklar da örtülmesi gereken yerlerin dışında tutulmuştur. Zaruret ve ihtiyaç olmadan bu yerlerin dışındaki uzuvlarını yabancılara (mahremi olmayan erkeklere) göstermeleri caiz değildir. Kadının kadına karşı avret mahalli, diz kapağı ile göbek arasıdır. (Kâsânî, Bedâiü’s-sanâi’, V, 124).
Müslüman kadınların Müslüman olmayan kadınlara göre avreti, yabancı erkeklere karşı olan avreti gibidir. Kadınların saç-baş, kulak, boyun, kol ve incikler gibi vücut kısımlarının, mahremleri olan erkekler tarafından görülmesinde bir sakınca yoktur (Kâsânî, Bedâiü’s-sanâi’, V, 121).
Erkek olsun, kız olsun bebeklerin avreti yoktur. Bebeklikten çıkmış fakat henüz müşteha (cinsel arzu duyulacak konumda) olmayan küçüklerin ise sadece ön ve arka mahalleri avret sayılır (İbn Nüceym, el-Bahru’r-râik, I, 285). Bir kadının zinet yerleri ne kimler bakabilir? (Halk)
Kadınların zinet yerleri diye bilinen yüz, el ve ayaklarıyla, iş ve hizmet anında başının, saçının, kulaklarının, boynunun, kollarının ve inciklerinin mahremleri tarafından görülmesinde bir sakınca yoktur (Nur, 24/31). Ancak fitne endişesi varsa kadının gerekli tedbirleri alması ve örtünmeye daha özen göstermesi gerekir (Kâsânî, Bedâiü’s-sanâi’, V, 120-121).
Kadının mahremi olan kimseler Nur suresinin 31. ayetinde şöyle sıralanmaktadır:
a) Kocası
b) Babası
c) Kocanın babası, babasının babası
d) Kendi oğulları, oğullarının oğulları
e) Kocasının oğulları (üvey oğulları) ve onların çocukları
f) Erkek kardeşi ve onların oğulları
h) Kız kardeşin oğulları ve onların oğulları
i) Müslüman kadınlar
k) Kadınlara ilgisi kalmamış yaşlı erkekler
l) Cinsellik konusunda henüz fikir sahibi olmayan küçük çocuklar
Bunların dışında dede, amca, dayı, büyük amca, büyük dayı, sütkardeş, sütbaba gibi kendileriyle sürekli olarak evlenme yasağı bulunan kimseler de kadının mahremleri arasında yer alır (Kâsânî, Bedâiü’s-sanâi’, V, 121).
Cevap: Kadın ve erkeğin avret mahallinin sınırları nerelerdir?
Kayıtsız Üye
Kadınların saç-baş, kulak, boyun, kol ve incikler gibi vücut kısımlarının, mahremleri olan erkekler tarafından görülmesinde bir sakınca yoktur
anlamadım????
Cevap: Kadın ve erkeğin avret mahallinin sınırları nerelerdir?
imam
< anlamadım???? >
Kadının evlenmesi yasak olan yakonlarına, diz göbek arası hariç diğer kalan yerlerini göstermesi günah değildir.
Bu göstersin anlamında değildir. Edep, el ve yüz hariç yer yerini örtmesidir.
< Arka avret mahali tras edilir mi, >
Bu kesinlikle haramdr ve islamda bu lanetlenmiş ve cezası ölümdür.
< kadınla kocasının arasındaki avret mahalli neresidir, >
Kadınla kocası arasında bir avret sınırı söz konusu değildir. Her yerlerine bakabilirler.
Cevap: Kadın ve erkeğin avret mahallinin sınırları nerelerdir?
@hmet
kadın avretvyeri sınırları
erkeklerde avret yerlerin traslanmasi
Hanbelî mezhebine göre eğer kadın, erkeğin kız kardeşi ve teyzesi gibi mahrem (nikâhlanması haram olan) biriyse genellikle açık olan boyun, el ve ayaklarına bakması caiz olup; ama çoğunlukla kapalı olan sırt ve gerdanlık kısmına bakması ise caiz değildir.
Hanefi mezhebi ise Hanbeli mezhebine yakın olmakla birlikte şöyledir: Kişinin mahrem olan yakınının yüzüne, başına, gerdanlığına, diz kapağına kadar ayaklarına ve omzuna kadar kollarına bakabilir. Sırt ve karın bölgesine bakamaz.
Maliki mezhebi âlimleri mahrem-nâmahrem ayırt etmeksizin kadının elleri ve yüzü dışındaki uzuvlarına bakmanın caiz olmadığını belirtmişlerdir.
Şafii mezhebine göre de akıl-bâliğ bir erkeğin mahremi olan kadının göbekle diz kapağı arasındaki kısımlarına bakamaz. Şehvet nazarıyla olmaksızın göbeğiyle diz kapağı arası dışındaki yerlerine bakabilir.
Şayet kadın nâmahrem yani yabancı biriyse Hanefi mezhebine göre el ve yüzünün dışındaki azalarına bakmak haramdır. El ve yüzüne bakmak da şehvetten emin olmak şartıyla caizdir.21 Şafii ve Hanbelî uleması ise yabancı kadınlara bakmayı mutlak anlamda haram kabul etmişlerdir. Zîrâ onlara göre kadının bütün bedeni avrettir, yani örtülü olmak durumundadır. Hanefilere göre ise kadının elleri ve yüzü avret değildir, yani kapalı olması zorunlu değildir.22
Buraya şu mülâhazamızı da eklemekte fayda vardır: Şiir ve edebiyatta en çok kadınların yüzünden, kaşından, kirpiğinden dem vurulduğu dikkate alınırsa, duruma göre, Şafii ve Hanbelî ulemasının nokta-i nazarı, yani kadının bütün bedeninin avret olduğu görüşüne göre amel edilmelidir. Hulâsa Hanbelî ve Şafii mezhebi takva, diğer iki mezhep, yani Hanefi ve Maliki ise fetva ile ameli işaret etmektedir.
Zaruretten dolayı bakmalar ise şehvetle bakmamak kaydı ile caiz görülmüştür. Göze ansızın ilişen haram manzara olursa gözü hemen başka tarafa çevirmemiz gerektiği de ifade edilmiştir.23
Kadının erkeğe bakması ise fıkıh mezheplerine göre şöyledir: Hanefilere göre eğer kadın erkeğin mahremi değilse, yani yabancı ise, diz kapağı-göbek arası hâriç diğer yerlerine şehvetten emin olması şartıyla bakabilir. Hanbelî ve Malikî mezhebinde ise iki görüş vardır. Birincisi Hanefilerin görüşünün aynısıdır. İkincisi ise ki Şafii mezhebinde de en doğru sayılan görüştür- erkeğin mahremi olmayan bir kadına bakmasında ölçü ne ise kadının da nâmahrem bir erkeğe bakışı aynı hükme tâbidir. Zira âyette erkeklerin bakışlarını kısmaları emredildiği gibi, kadınların da bakışlarını kısmaları emredilmiştir. Ayrıca Ebu Davud’daki hadîs rivayetinde Efendimiz (sallallâhu aleyhi ve sellem), Ümmü Seleme ve Hafsa (radıyallâhu anhümâ) validelerimize, görme özürlü olan Ümmü Mektum huzur-u nebevîdeyken, "Siz ikiniz de mi görme engellisiniz, onu görmüyor musunuz?" diyerek perde arkasında geçmelerini söylemiştir.24
duzgunomer
Erkek, erkeğin avret yerine (kıyafet varken, uyluğuna-dizine) dokunması caiz mi?
duzgunomer
Erkeğin göbek sınırı nedir, göbek deliği harici aşağısı mı?
Arabada sıkış sıkış otururken, erkeklerin diz üstlerinin birbirine değmesi haram mı?
Muvahhid2018
< < Arka avret mahali tras edilir mi, > >
< Bu kesinlikle haramdr ve islamda bu lanetlenmiş ve cezası ölümdür. >
Gerçi 4 yıllık bir cevap ama doğru soruyu mu alıntıladınız acaba? Arka avredin traş edilmeyeceğine dair ilk kez sizden böyle bir şey duydum. Üstelik cezası ölüm diyorsunuz?
Sitede şöyle bir açıklama var:
< Nitekim İmam Nevevî, bu konuda şu bilgiyi vermektedir: "Tıraş edilmesi sünnet olan etek bölgesi: Her iki cins için, bilinen avret yerlerinin çevresi ve üst kısmıdır.
İbn Sureyc’e nispet edilen "kiştabu’l-Vedâi’" adlı eserde-ki bu kitabın İbn Sureyc’e ait olduğunu zannetmiyorum- dübürün çevresindeki kılların tıraş edilmesinin de sünnet olduğuna dair bir bilgi gördüm. Bu doğru değildir. İtimada şayan hiçbir kaynakta böyle bir şeye rastlamadım. Şayet kirlenmeye sebep olduğu düşünülerek tıraş edilirse, bunda da bir sakınca yoktur." (Nevevî, el-Mecmu, I/289). >
erkeğin namahrem yerleri, erkeklerin namahrem yerleri, avret mahalli