Namazda Fatiha’dan sonra okunan dualar
Mains024
.
.
.
Öncelikle Selamınaleyküm abilerim, ablalarım, kardeşlerim.
Ben 15 yaşındayım namaza başladım. Namaz ile ilgili herşeyi öğreniyorum.
Benim sorum ise arkadaşımın iddağa ettiği bir şey, arkadaşım bana namazda Fatiha’dan sonra okunan duaların sırası olduğunu söyledi bu doğrumu.
Mesela 4-5-2-1-3 diye duaların sırası var ama ben 2-3-1-4-5 diye okuyorum.
Sorumun cevabını verirseniz çok mutlu olurum, eyer böyle bir sıra varsa sırayı sölerseniz çok iyi olur.
Şimdiden teşekkür ederim…
.
.
.
Cevap: Namazda Fatiha’dan sonra okunan dualar
karadamlalar
aleykum selam kardeş. fatihadan sonra okunanlar dua değil surelerdir. ve bunların bir sıra ile okunması da gerekmez, gerektiğini iddia edenler bir ayet-hadisten delil getiremezler.
Cevap: Namazda Fatiha’dan sonra okunan dualar
sametcftc1
< Mesela 4-5-2-1-3 diye duaların sırası var ama ben 2-3-1-4-5 diye okuyorum. >
Anlamadım ne bu ?
Mains024
Örnek vermek amaçlı kullanmıştım.
< aleykum selam kardeş. fatihadan sonra okunanlar dua değil surelerdir. ve bunların bir sıra ile okunması da gerekmez, gerektiğini iddia edenler bir ayet-hadisten delil getiremezler. >
Çok teşekkür ederim kardeşim. Teşekkür gönderdim 🙂
İsmailAbi
fil
kureyş
maun
kevser
kafirun
izaca
tebbet
ihlas
felak
nas
din kültürü öğretmenimin dediği şekil buydu fakat kurandan bir bölüm okumak yeterli kevserden kısa olmamak şartı ile.yanlışım varsa düzeltin.
cavraşım
< fatihadan sonra okunanlar dua değil surelerdir. ve bunların bir sıra ile okunması da gerekmez, gerektiğini iddia edenler bir ayet-hadisten delil getiremezler. >
nerden çıkmış peki bu sıralama?
karadamlalar
düzenli olsun diye hanefi mezhebi alimleri demişler Allahu alem, bilemiyorum bu bilgiyi ilmihallerine alanlara sormak lazım "ilmihal müslümanlığı" deyince kızıyorlar ya…
cavraşım
< bunların bir sıra ile okunması da gerekmez, gerektiğini iddia edenler bir ayet-hadisten delil getiremezler. >
senin bu sözün dikkatimi çekmişti ve ayrı bir konu başlığıyla bunu sordum
sadece cihad38 kardeş cvp yazdı ve onun yazdığınıda anlamadım
açtığım konu linki
forumduasi.com/sizden-gelen-sorular/230594-fatihadan-sonra-okunan-zammi-surelerin-siralamasinin-kaynagi-nedir.html
karadamlalar
doğru bilgiler aktarılmış hanefi alimlerinin bazıları böyle bir tertibin olması gerektiğini savunmuşlar fakat başka mezhepler de bunu söyleyen yok, Allahu alem iyi niyet ile verilmiş bir fetva idi fakat şu anki hali ile tertibe göre okumayan günaha girdi gibi bir algıya bile sebep oluyor ki okulumdaki din kültürü öğretmenlerimden birisi "tertibe riayet etmeyen vacibi terk etmiş olur" demişti. oysa bunun müstehab olduğuna bile ayet-hadis ile bir delil yok.
cavraşım
< doğru bilgiler aktarılmış hanefi alimlerinin bazıları böyle bir tertibin olması gerektiğini savunmuşlar >
demek başka
< birinci rekatta okuduğu sureden önce geleni ikinci rekatta okumak mekruhtur. >
demek başka sanırım?
< okulumdaki din kültürü öğretmenlerimden birisi "tertibe riayet etmeyen vacibi terk etmiş olur" demişti >
din kültürü öğretmenlerimiz de bunu diyorsa????
karadamlalar
ilmihal müslümanlığından yakındığımız bu işte, delilsizce mezheplerin her fetvasını din edinmek bidatlerin yayılmasına sebep olabiliyor.
cavraşım
yapmayın,din kültürü öğretmeni dediğimiz kişi ilahiyat okuyup geliyor karşımıza
karadamlalar
iyi de delil söylüyor mu peki? islamda olmayan bir şeyi ümmetin çoğunluğunun yapması(ki çoğunluk bile yok, hanefiler dışında yapan yok) bu şeyi doğru yapmaz.
cavraşım
ben doğru söylüyor demiyorum zaten,yorum yapacak bilgimde yok
ilmihal müslümanlığı dedin ya,ben onu kastettim
din kültürü öğrtmeni ilahiya okuyupta bunu diyorsa gerisini siz düşünün demek istedim
islamyolu
ben bu konuyu gördügümde çok kızdım karadamlalara ama banlı oldugumdan dolayı bir türlü cevap veremedim. açılır açılmaz ilk işim bu oldu. buyrun Ehli sünnet Kaynaksız bir şey yapar mı.
İbni Mes’ud (RadıyAllahu anh) şöyle demiştir.
”Kur’an-ı Ters okuyanın kendisinin kalbi tersine çevrilmiştir.”
(ibnü Ebi Davud, Ali el-Müttaki, Kenzü’l-ummal , no : 4211, 2/346)
cavraşım
ne demek yani?
bu hadis zammı surelerin sırasınamı işaret ediyor?
sen neden ceza aldın kardeş?
islamyolu
< bu hadis zammı surelerin sırasınamı işaret ediyor?
>
kesinlikle kardeş. Kur’anı tersten okumak demek sureleri tersten okumaktır. özellikle Hanefi mezhebinin delili bu dur. ve peygamber efendimizin kıldığı namazlarda sureleri tersten okumadığıda tespit edilmiştir..
Bir yandan ilk rekatı ikinci rekattan uzun tutmak Sünnet olduğu için. Sünnetin zıttıda Mekruh oldugu için. daha örnekleri saymakla veremeyiz.
Peygamber efendimizin tatbikatına baktıgımız zaman bile hem ilk rekatı uzun tutardı. hemde Sureleri sırasına göre uygun olarak okurdu.
cavraşım
Allah razı olsun kardeş
özürdileyerek
özür diliyorum yönetimden sabredemedim üye oldum ,
"”Kur’an-ı Ters okuyanın kendisinin kalbi tersine çevrilmiştir.”
(ibnü Ebi Davud, Ali el-Müttaki, Kenzü’l-ummal , no : 4211, 2/346)"
birincisi bu hadis değil sahabenin sözüdür. Kuranı ters okumaktan kasıt ayetleri sırasına göre okumamaktır, yoksa surelerin sırasının bir önemi yoktur.
< Taberi,Ebu Davud,Tirmizi ve Nesai birok büyük imamın İbn Abbas dan şu rivayeti zikretmişlerdir:
Osman’a Mesani surelerden(ayet sayısı yüzden az) olan Enfal suresi ile ayetlerinin sayısı yüz civarında olan Berae(Tevbe) suresini birleştirip aralarına besmele yazmamanıza ve ikisini birlikte ”yedi uzun sureler” in arasına koymanıza sebeb nedir?Sizi böyle yapmaya ne sevk etti? dedim.Osman şu cevabı verdi:”Resulullah s.a.v. e ayetler indirilmekte iken vahiy katiplerini çağırır ve ”bu ayetleri şu surelerin şurasına koyunuz” buyururdu.Enfal suresi Medine’de inen ilk surelerden, Berae(Tevbe) ise Kur’an ın son inen suresiydi.İkisinin konusu aynı olduğundan onları bir sure zannetmişimdir.Resulullah s.a.v. bu iki surenin ayrı mı bir mi olduğunu açıklamadan vefat etti.Ben de araya besmele koymaksızın ikisini birleştirdim ve bunları yedi uzun sure arasına kattım.
İbn Kesir ÖNSÖZ ünde yer verdiği bu hadisten sonra şöyle devam etti:
Bu hadisten,sureler içindeki ayetlerin kendi aralarındaki sıralamasının Resulullah s.a.v. in bildirmesiyle vahiy kaynaklı iken,sureler arasında sıralamanın Hz. Osman ın emriyle olduğu anlaşılmaktadır.Bu yüzden hiç kimse Kur’an’ı(ayetleri) bu tertibe aykırı okuyamaz.Ters okursa büyük hata işlemiş olur.Sureleri Osman r.a. a uyarak mushaftaki sıraya göre okumak ise müstehaptır.Evla olan, bunları Resulullah s.a.v. in okuduğu gibi, ardı ardına okumaktır. >
ayetlerdeki sırayı bozup aynı rekat içinde bir surenın sonundan ilkine doğru gelmek mekruh bir iştir, fakat bu surelerin sırasına riayet etmeye kanıt değildir. delilsiz değilmiş onu da öğrendim fakat hanefi müçtehidlerin görüşüne cevaben bunu paylaşmak istedim. tekrar özür diliyorum.
cavraşım
başa döndük:)
islamyolu
< başa döndük:) >
hiç başa dönmedik kardeşim . arkadaşımızın getirdigi delillerde bize delildir. Hazreti Osman da yapsa diğer sahabelerde dese sorun yoktur.
çünkü Rasulullah (SAllahu aleyhi ve sellem) benden sonra 4 halifemin sünnetine sarılın demiştir. Hazreti ALide dese, Hazreti Ömerde dese , hazreti Osman da dese Hazreti Ebubekirde dese bizim için Dinde bir delil dir.
evet benim getirdigim ibni mes’ud un sözüdür ve oda dinde delildir. oda müçtehid olan bir sahabedir.
Sahabelerim gökteki yıldızlar gibidir hangisine tutunursanız doğru yolu bulursunuz.
< birincisi bu hadis değil forumduasi.com/diger-sahabeler/20522-sahabe-isimleri.htmlsahabenin sözüdür. Kuranı ters okumaktan kasıt ayetleri sırasına göre okumamaktır, yoksa surelerin sırasının bir önemi yoktur >
.
Zaten yukarıda İbni mes’ud şöyle demiştir dedim Peygamberimiz böyle buyuruyor demedim. İbni Mes’udun sözüdür. ve kendiside büyük sahabedir. Kur’anı ters okumaktan maksat Ayetlerden diyorsun. Ayetler bile ters okunamazken Sure Nasıl ters okunsun kardeş. Zaten namazda 3 ayet te okusan olur. Surelerde Ayetlerden oluşuyor. ve ayetler nasıl tersten okunamıyorsa , surelerde tersten okunamaz.
Zaten İbni mes’ud onu namazda kastetmiştir. Normalda Zaten sure okudugun zaman yani namaz dışında bir sorun yoktur. kısaca ben kendi kendime iki sure okurum. mesela ilk Felak nas okusam sonra ihlas okusam. en sondada ayetel kürsi okusam Mekruh diyen olur mu tabiki olmaz. Namazın içine girince işler değişiyor. Sıralama devreye giriyor.
cavraşım
evet karadamlalar kardeş,senin fikrini alalım?
yanlış anlamayın sakın,amacım kimseyi tartıştırmak değil,zaten seviyeli bir sohbet oluyor
amacım iki farklı görüşünde fikirlerini almak
bassedas
aldığım namaz hocasındaki sıralamaya uyuyorum. ama konuyu ben de merak ediyorum.
özürdileyerek
"çünkü Rasulullah (SAllahu aleyhi ve sellem) benden sonra 4 halifemin sünnetine sarılın demiştir. Hazreti ALide dese, Hazreti Ömerde dese , hazreti Osman da dese Hazreti Ebubekirde dese bizim için Dinde bir delil dir."
onların sözlerini ve yaptıklarını bırakmamak ayrı, bir de onları hatasız bellemek ayrı. onların ahlakının islam ahlakı olmadığını söylemek yani onların doğrudan saptığını söylemek ahmaklıktır kuranı inkarla aynıdır fakat onların Rasulullah(sav) a ters amel yapabileceğini de bilmeliyiz ki zaten bunları da bu halifelerin ve sahabenin kendi uyarılarından görüyoruz.
"Kur’anı ters okumaktan maksat Ayetlerden diyorsun. Ayetler bile ters okunamazken Sure Nasıl ters okunsun kardeş. Zaten namazda 3 ayet te okusan olur. Surelerde Ayetlerden oluşuyor. ve ayetler nasıl tersten okunamıyorsa , surelerde tersten okunamaz."
tersten okumaktan maksadım son ayetten ilk ayete gelmektir. yani kelimeleri tersten okumak (mesela arabayı "abara" gibi okumak) ile tamamen ters okumayı kastetmedim. ibn mesud(r.a) un bu sözünü hanefi mezhebi buna dair bir delil olarak almıştır ancak genel olarak verilecek bir hüküm var mı? yani kesin olarak sure sırasına dair bir şey belirtilmemiştir bu sözde, ki belirtilse zaten bu söze ulaşmış olan ehli sünnetin cumhuru da hanefi mezhebi müçtehidleri gibi fetva verirlerdi. tekrar söylüyorum bir sureyi rekat içinde okurken onun ayet sırasına dikkat etmek gerekir fakat rekatların arasında surelerin sırasına dikkat diye bir şart yoktur yapılmamasına mekruhtur dahi denilemez.
"evet benim getirdigim ibni mes’ud un sözüdür ve oda dinde delildir. oda müçtehid olan bir sahabedir.
Sahabelerim gökteki yıldızlar gibidir hangisine tutunursanız doğru yolu bulursunuz."
içtihad dinde delil değildir, "nass" dinde delil kabul edilir. sahabenin sözü çok kıymetlidir eyvAllah, fakat sahabelerin hatalar yapabildiğini yukarda da açıklamıştık ki sizin de kabul edebileceğiniz pek çok sahabe içtihadi de olan hatalar yapmışlardır. ki sahabeden çok çok sonraki müçtehidlerin içtihadları da dinde delil değildir, yanlış anlamayın "bunlar hatalıdır" demiyorum "bunlar kesin delil değillerdir, doğruluk ve yanlışlığına göre terkedilebilir" diyorum.
islamyolu
evvela benim bildigim bütün mezheplerde bu sure sıralaması vardır . tek hanefide yoktur.
ikinci olarak. Bütün fıkıh kitaplarında Namaz bölümünde bunlar vardır. Zaten müçtehidlerimiz içtihatını yapmışlar. ve ondan sonra gelen fakih alimleride şerhlerini edip kitaplarına almışlardır. Mekruh olduğunuda söylemişlerdir. Eğerki yok ben daha iyi biliyorum dersen kendin yaparsın. Altınada benim sözüm dersin. benim fetvam dersin. bizde Altına ibni abidin Hazretlerini yazarız. Veya başka fıkıh alimlerinin kaynaklarını yazarız. sana uyan sana uyar onlara uyanda onlara uyar.
ha Kur’anı tersten okumak senin dedigin maksada gelseydi açıkça şirk işlenmiş olurdu. ama o rivayetteki maksat sondan başa doğru gelmektir.
özürdileyerek
"evvela benim bildigim bütün mezheplerde bu sure sıralaması vardır . tek hanefide yoktur."
tam tersidir, hanefi mezhebi dışında bunu dillendirmiş bir mezhep yoktur.
"ha Kur’anı tersten okumak senin dedigin maksada gelseydi açıkça şirk işlenmiş olurdu. ama o rivayetteki maksat sondan başa doğru gelmektir."
bu rivayetin bu şekildeki tefsirine dair hanefiler dışındaki ulemadan deliller getirebilir misiniz? ibn abidin de söylese, ebu hanife de imam ahmed de söylese delili ile içtihadını görmeden buna doğrudur veya yanlıştır diyebilme hakkına sahip değiliz.
Kayıtsız Üye
Merhaba bu konu beni de ilgilendiriyor. Antalya Kaş’ın köyünde ikamet ediyorum yaşım 32 . namazlara başlayalı 3 sene oldu hamd olsun.
namazlarda kıyamda Fatiha suresinden sonra okunacak dualar nelerdir bunları bilginiz varsa bende yeni konu açmadan öğrenmek isterim. mesela Salaten Tuncina veya herhangi bir Salat okuyabilirmiyiz? bir arkadaşımız da Sureleri sırasıyla yazmış Fil suresinden başlayıp bunları da tabiiki Kur’an sırasına göre okumak bence ve bazı din alimlerince doğrudur, bunu hocalarımız da camide teyit ederler hatta yanlış sure sırasında namazın bozulabileceğini hatırlatırlar. kardeşimizin yazdığı gibi yoksa Kur’an da sure sırası da olmazdı yanlışsam lütfen bilgilendirin , bu arada 15 yaşındaki kardeşimizi tebrik ederim , aferin namazların devamını Hz.Ömer (r.a) efendimizin sözünü hatırlatarak devamını dilerim .
"..Namaz Kılan Yaşlıyı Severim, Ama; Namaz Kılan Gence Aşığım..!"Hz.Ömer (r.a)
saygılarımla
Şema
< mesela Salaten Tuncina veya herhangi bir Salat okuyabilirmiyiz? >
Hayır bunlar okunmaz.
< kıyamda Fatiha suresinden sonra okunacak dualar >
Namazda fatihadan sonra okunabilecek süreler: Fil, kureyş, maun, kevser, kafirun, nasr, tebbet, ihlas, felak ve nas süreleri
< kardeşimizin yazdığı gibi yoksa Kur’an da sure sırası da olmazdı yanlışsam lütfen bilgilendirin >
Sıralama şart değildir, sünnettir.
Kayıtsız Üye
Allah razı olsun bilmeyen kardeşlerimize yardımcı olursak Allah için
Kayıtsız Üye
Aleykümselam. Fatihadan sonra okunan surelerin bir sırası vardır ama sırayla okumasanda namazın kabul olur . Sadece mekruh yani yapılması istenmeyen dir .
Kayıtsız Üye
Zamm ı sureler olması lazım 10 tane var diye biliyorum
1. Fil Suresi
2. Kureyş Suresi
3. Maun Suresi
4. Kevser Suresi
5. Kafirun Suresi
6. Nasr Suresi
7. Tebbet Suresi
8. İhlas Suresi
9. Felak Suresi
10. Nas Suresi
Bunlar dan bir tanesi ilk rekatt ta okunuyor sonra 2. Rekatta sıralamaya göre daha aşşağıda ayet sayısı olarak daha altta bir sure okunuyor diye biliyorum sıraya uymamak mekruh diye biliyorum kaynağım yok akılda kalmış medreseler ve babaannem cami hocası kızıydı öylede bilgili ve medrese eğitimine tabi yetiştirilmiş ordan kalma yanlış bilgi vermek istemem yorumum dur hakkınızı helal edin
ACİLSERVİS
Kısa oldukları için sık okunan sureler bunlar yoksa fatihadan sonra okunacak surelerde kısıtlama yoktur. Kuranın 114 sureden herhangi bir suresini, en uzununu veya bir kaçını aynı anda okuyabilirsiniz.
fatihadan sonra okunan dua, namazda fatihadan sonra okunan sureler, fatihadan sonra okunan sureler