Hayızlı kadın kabir ziyaretinde bulunabilir mi?
firuzan
kadınlar adetliyken mezar ziyaretine gidebilirlermi
Cevap: kadınlar adetliyken mezar ziyaretine gidebilirlermi
Ercan
Kadınlar hayız halinde iken mezar ziyaretinde bulunabilirler. Herhangi bir sakıncası yoktur.
< SORU:
Hocam benim size sorum; hayızlı kadın kabir ziyaretinde bulunabilir mi? Ben bugüne kadar bulunabilir diye bildiğim için ziyaret ediyordum özel durumumda bile ama bir kaç gün önce sohbetini dinlediğimiz bir hoca ablamız gidilmez diyince ikilemde kaldım. Acaba ben bugüne kadar günah mı işledim diye düşündüm. İnternetten çok araştırdım hep gidilebilir, öyle bir yasak olmadığını okudum. Sizi de çok değerli bir arkadaşım bana tavsiye etti. Çok değerli bir hocamızdır dedi. Ben de sizden rica ediyorum, beni bu konuda aydınlatırsanız çok mutlu olurum. Doğru mu, yanlış mı yapıyorum?
CEVAP: Kadının aybaşı durumunda iken kabir ziyareti yapmasını engelleyen hiç bir hüküm yoktur.
Nureddin YILDIZ
>
Cevap: hayızlı kadın kabir ziyaretinde bulunabilir mi?
Hoca
Allah razı olsun kardeşim.
Her kadın, adetli durumda neler yapılmaz? bunu öğrenmeli ve onun dışında her şeyi yapabildiklerini öğrenmeliler.
< Adetli veya lohusa kadının dinen yapamayacağı şeyler nelerdir?
Âdetli veya lohusa kadına yasaklanan şeyler şunlardır:
1. Namaz kılmak. Âdetli veya lohusa kadının namaz kılması câiz değildir. Hz. Peygamber (s.a.s), Fâtıma binti Ebî Hubeyş’e “Hayız gördüğün zaman namazı bırak ve hayız hâlin sona erince, kanı temizleyerek guslet ve namaz kıl.” buyurmuştur. Buhâri’deki rivâyet şöyledir: “Âdetin devam ettiği sürece namazı bırak, sonra boy abdesti al ve namaz kıl.” (Buhâri, Hayz, 19, 24, Vüdû, 63; Müslim, Hayz, 62; Ebû Davûd Tâhâret, 109).
Âdetli kadın, kılamadığı namazı kaza etmez, orucu ise kaza etmesi gerekir. Hz. Âişe (ra) şöyle demiştir:
“Biz Rasûlullah (s.a.s) devrinde âdet görüyorduk. Namazı kaza etmekle emrolunmadığımız halde, tutamadığımız orucu kaza etmekle emrolunuyorduk.” (Buhârî, Hayz, 20; Ebfı Dâvud Tahâre,104; Tirmizî, Savm, 67; Nesaî, Hayz,17; Siyâm, 64).
2. Oruç tutmak. Âdet gören veya lohusa olan kadın oruç tutmaz. Delil yukarıdaki Hz. Âişe (ra) hadisidir. Ancak oruç borcu, onların üzerinden düşmez; daha sonra kaza etmeleri gerekir.
3. Tavâf. Hz. Peygamber (asm), hac sırasında âdet gören Âişe (ra)’ye şöyle buyurmuştur:
“Hayız gördüğün zaman, temizleninceye kadar Beytullah’ı tavaf dışında, hacıların yaptığı diğer hac ibadetlerini yap.” (Buhârî, hayz,1, 7, Hacc, 71, Edâhî, 3, 10; Müslim, Hacc,119,120; Ebû Davûd, menâsîk, 23).
4. Kur’an-ı Kerîm okumak. Mushafa el sürmek ve onu taşımak.
“Ona (Kur’ân’a) tam olarak temizlenmiş olanlardan başkası el süremez.” (Vâkıa, 56/79)
Hz. Peygamber (asm) şöyle buyurmuştur:
“İddetli kadın ve cünüp olan, Kur’ân’dan hiç bir şey okuyamaz.” (Tirmizî, Tahâre, 98; İbn Mâce, Tahâre, 105).
Hanefilere göre, bir kılıf içindeki Kur’ân’a el sürmek ve taşımak hayızlı ve cünüp için mümkün ve câizdir. Yine ilimle uğraşan kimse, tefsir, hadis ve fıkıh kitaplarını zarûret yüzünden elbisesinin yeniyle veya eliyle tutabilir. Kur’ân yapraklarını abdestli çevirmek müstehaptır. Yine bu yaprakları okumak için bir kalemle çevirmek de câizdir. (ez-Zühaylî, el-Fıkhu’l İslâmî ve Edilletuh, I, 471).
5. Mescide girmek, orada eğleşmek ve itikâfa çekilmek. Hadiste şöyle buyurulur:
“Hiç bir hayızlı veya cünüp mescide giremez.” (İbn Mâce, Tahâre, 92; Dârimî, Vudû’,116).
Şâfiî ve Hanbelîler, hayızlı ve lohusanın kirletmemek şartıyla mescitten karşıdan karşıya geçmesini câiz görürler. Hz. Peygamber (asm)’in Âişe (ra)’ye böyle bir izin verdiği nakledilmektedir. (Müslîm, Hayz, I1-13; Nesâî, Tahâre, 172, Hayz, 18; İbn Mâce, Tahâre, 120).
6. Cinsel temasta bulunmak veya göbekle diz kapağı arasını okşamak (istimtâ). Bunu delili âyet ve hadistir. Âyette şöyle buyurulur:
“… Hayız halinde iken kadınlardan uzaklaşın ve temizleninceye kadar onlara yaklaşmayın…” (Bakara, 2/222).
Uzaklaşmaktan (İ’tizal) maksat, onlarla cinsel teması bırakmaktır. Yine hayızlı hanımıyla ne derece ilgilenebileceğini soran bir sahabeye Allah elçisi şöyle cevap vermiştir:
“Senin için göbekten üst taraf serbesttir.” (eş-Şevkânî, Neylü’l-Evtâı, I/277).
Hanbelilere göre, göbek-diz arasında cinsel temas dışında serbesttir. Delil şu hadistir:
“Hayızlı kadına, cinsel temasın dışında her şeyi yapabilirsiniz.” (Müslim, Hayz, 16; Nesaî, Tahâre, 16).
Hanefi, Şâfiî ve Mâlikilere göre, hayızlı veya lohusa olan eşiyle cinsel temasta bulunan erkeğe keffâret gerekmez. Ancak tövbe ve istiğfar etmesi gereklidir.
7. Boşama. Hayız hâlindeki kadını boşamak câiz değildir. Ancak buna rağmen boşama geçerlidir ve bid’î tâlak adını alır. Âyette;
“Boşayacağınız zaman, eşlerinizi iddetlerine doğru boşayın.” (Talak, 65/1)
buyurulur. Yani içinde iddet meşru olan bir sürede boşayın demektir. Çünkü, ay hâlinin geri kalan kısmı iddetten sayılamaz. Allah elçisi, Abdullah b. Ömer’e, eşini temizlik günlerinde veya gebe iken boşamasını bildirmiştir.(eş-Şevkânî, a.g.e., VI/221)
Geniş bilgi için bk. el-Kâsânî, a.g.e., I/44; İbnü’l-Hümâm, a.g.e., I/54, 57, 61; eş-Şirâzî, el-Müheneb, I/38, 45; İbn Kudâme, el-Muğnî, I/306 vd.; İbn Âbidîn, a.g.e., I/158,162, 268, 274; eş-Şevkânî, a.g.e., I/276, 278, 280, 777; ez-Zühaylî, el-Fıkhu’l-İslâmî ve Edilletüh, Dimaşk 1985, I, 469 vd.). >
Cünüplü kisi mezara gidebilirmi ?
Kayıtsız Üye
Hocam merhaba cünüplü kisi mezara girebilirmi girilirse ne gunah islenir saygilarimla ..
arifselim
Hayızlı kadınlara haram olan şeyler dışında kalanları yapmasında bir sakınca yoktur.
cünüp iken mezarlığa gidilir mi, lohusayken mezarlığa gidilir mi, cenabetken mezarlığa gidilir mi