Mutezile Mezhebi, Özellikleri, Görüşleri, Düşüncesi, Hakkında Bilgi
Kayıtsız Üye
Mutezile Mezhebi, Özellikleri, Görüşleri, Düşüncesi, Hakkında Bilgiler paylaşabilir misiniz ?
Cevap: Mutezile Mezhebi, Özellikleri, Görüşleri, Düşüncesi, Hakkında Bilgi
Muhasibi
4. Mutezile Mezhebi:
Hasan-i Basrî’nin talebelerinden Vâsıl b. Ata’nın ders halkasından ayrılarak ayrı bir ekol oluşturmaya başlaması üzerine Hasan-i Basri (ra) İ’tezele annâ Vasıl demiş, bunun üzerine kurduğu ekole Mutezile denilmiştir. Emeviler döneminde gelişmiştir. Mutezile mezhebinin doğmasına sebep Kaderiye mezhebinin kaderi inkâr etmesidir. Kaderiye Allah’ın şerri yaratmayacağı düşüncesinden yola çıkarak şerri insanın yaptığına inanmaktadırlar. Bu sebeple de amellerin takdir edilmediğini düşünürler.
Mutezile birçok yönü ile kaderiyeye benzemekle beraber ayrıldıkları hususlar da vardır. Ancak Mutezilenin Usul-i Hamse dedikleri temel görüşleri şunlardır:
1. Tevhit: Allah’ın sıfatlarının varlığını kabul etmek Tevhit ilkesine zıttır. Sıfatları kabul etmek ise kadim olanların çokluğunu iktiza eder. Buna Taaddüd-ü Kudemâ adı verilir. Ehl-i Sünnet ise bu meseleyi Allah’ın sıfatları onun ne aynıdır, ne de gayrıdır diyerek çözüme kavuşturmuştur.
2. Adalet: Allah adildir, kullarına zulmetmez. Bu sebeple insan hürdür ve hür olduğu için iradesi ve kudreti ile kendi fiillerinin yaratıcısıdır. Kul için hayırlı olanı yaratmak da Allah’a da vaciptir diyerek Allah’ın iradesini nefyetmişlerdir. Böylece kader inkâr edilmiş olmaktadır.
3. Va’d ve Vaîd: Kişi mü’min ve itaatkâr olarak vefat eder ahirete giderse mükâfatı, günahkâr ve kâfir olarak ölürse cezayı hak eder. Mutezile ameli imandan bir cüz sayarak amelde eksiği olanı imansız saymıştır.
4. Emr-i bil-maruf ve Nehy-i ani’l-Münker: Bu bütün Müslümanlara farzdır. İslam’ın davetinin yayılması da buna bağlıdır demiştir. Söz ve fiille bunun ifasını şart görmüşlerdir. Ne var ki Müslüman olmayana yumuşak davranan Mutezile mütefekkirleri, Müslümanlara ise günah işlemeleri sebebiyle çok katı ve sert davranmışlardır.
5. El Menzile-Beyne’l-Menzile: Ameli imanın bir cüz’ü sayan Mutezile büyük günah işleyip ölün mü’mini imandan çıkarır, ama küfre de sokmaz. İman ile küfür arasında bırakır. Tövbe etmeden öleni de kâfir sayar.
Bütün bunlarla beraber Hicri 2. Asırda ortaya çıkan Mutezile İslam düşünce sisteminin yayılmasından ve İslam Felsefesinin oluşmasında büyük rolü ve katkısı olmuştur. Ayrıca Ehl-i hak olan Ehl-i Sünnet ve’l-Cemaat mezhebinin teşekkülüne de sebep olmuştur. Mutezile’nin fikirlerine cevap vermek amacı ile çalışan Selefiye devamı olan İslam muhakkikleri de Ehl-i Sünnet kelamının oluşmasını sağlamıştır.
5. Mürcie Mezhebi:
Ümit verenler anlamına gelen Mürcie mezhebi Kaderiye ve Mutezileden sonra onların fikirlerine tepki olarak doğmuştur. Bunlar günah işleyen mü’minlere ümit vereceğiz diye ifrat ederek Kâfire sevabı fayda vermediği gibi, mü’mine de günahı zarar vermez demiştir.
Cevap: Mutezile Mezhebi, Özellikleri, Görüşleri, Düşüncesi, Hakkında Bilgi
akaya
GÜZEL olmus işimizede yaradı Allah razı olsun yazanlaradan…
Cevap: Mutezile Mezhebi, Özellikleri, Görüşleri, Düşüncesi, Hakkında Bilgi
Kayıtsız Üye
Cok aciklayici ,yazanin eline bilgisine saglik
Kayıtsız Üye
Allah razı olsun emeği geçenlerden
Kayıtsız Üye
Çok kuru olmuş mutezilenin Basra ve Bağdat ekolünden bahsetmemişsiniz. Çok sade yalın ve kuru ayrıca basit
Kayıtsız Üye
Mutezile mezhebinden olanların sonu cehennemdir. Çunkü Mutezile amentuyu inkar eder. Ve kadere inanmaz. Ehli Sunnet degildir.
Kayıtsız Üye
Bence çok güzel olmuş emegi gecenlerin ellerine sağlık…
Kayıtsız Üye
Ya mutezile mezhebinin sadece anlamı nedir?
arifselim
– Mutezile kelimesinin anlamı, ‘ayrılanlar ve bir tarafa çekilenler’ manasındadır.
– Mu’tezile mezhebinden olan kişiye Mu’tezili denir.
Kayıtsız Üye
Cehennem şirk koşanlar için kesindir. Gerisini Rabbimiz bilir ancak.
Mavi yildiz
Gerçekten o kadar yardımcı oldu ki çok teşekkürler ve çok güzelde yazmışsınız ellerinize yüreğinize sağlık 😁☺👏
Omer Faruk
Bu tür isimlendirmelerin tarihsel planda değeri vardır. Ancak günümüzde bir değeri yoktur. Genellikle bu tür kalıplar insanları yargılamak için kullanılır. Örneğin, İmam Ebu Hanife Mürcie olarak suçlanmıştır, ya da Eşari mezhebinin itikatta mezhebinin kurucusu 40 yıl mutezile mezhebinde kalmış ve daha sonra da mütezile olarak suçlanmıştır. Genellikle dönemsel olarak sultanların seçtiği mezhepler diğer mezhepleri dışlamış ve bunları genellikle küfürle, sapıklıkla, nifakla suçlamışlardır. Dolayısıyla bu tür isimlendirmeler genellikle subjektif ve günümüz için bir değeri yoktur. Aynı şekilde Hanifi mezhebinin kurucusu İmam Ebu Hanifeyi şehit eden Harun Reşid, O’nu o günün alimlerinden aldığı fetvayla tekfir ettirmiş, tevbe etmediği (!) için de kırbaçlattırarak şehit etmiştir.
Bir müslümanı yargılamak veya eleştirmek için bu kalıpları kullanmak cahillerin işidir. Çünkü ehl-i sünnet dediğiniz topluluk tek fikirden oluşmadığı gibi, ehli sünnet dışı topluluklar da tek fikirden oluşmaz. Bugün ehli sünnet sayılan tarikatlarda itikadi olarak ehli sünnete aykırı o kadar çok inanç vardır ki bunların çoğu ehli sünnet sayılmayan şiilerde mevcuttur. Örneğin, şiilerdeki yanılmaz ayetullahlarla, ehli sünnetteki şeyhler aynıdır. Oysa Kur’an’a göre bir tek Allah yanılmaz, peygamberler bile Allah tarafından vahiyle düzeltilir. Hemen ehli tarik kardeşlerimiz buna karşı çıkabilir. Karşı çıkanlara şunu sorun: Şeyhinizin 1 hatasını söyleyiniz. Göreceksiniz 1 tane hatasını söylemeyecekler. Çünkü fiiliyatta evliya kabul ettikleri ve hatasız gördükleri için söyleyemezlerler.
Hasılı kelam; bir kişinin iyi ya da kötü olduğu, yaşantısının Allah’ın ayetlerin ve Rasulullah’ın sünnetine dayalı olup olmadığıyla ilgilidir. Ölçü bellidir vesselam…
Mutezile mezhebi, mutezile, mutezile mezhebinin görüşleri