Sırt ve karın avret mi?
musab
reddul muhtar da sırt ve karın erkek için avret olarak geçiyor.erkeğin avret mahalli göbekle diz kapagı arası değil mi
Cevap: Sırt ve karın avret mi?
imam
Diz göbek arası namaz için avret yerleridir.
Yabancıların yanında kafa el ve ayaklar hariç tüm vücut avrettir.
Cevap: Sırt ve karın avret mi?
musab
erkek ya da kadın için namaz içi namaz dışı diye ayrı avret yerleri mi var.yani şimdi erkek namazda göbeğini açsa oluyor ama namaz dışında açsa günah oluyor öylemi.asıl namazda örtünmek gerekirken.
yabancı derken neyi kastettiniz.gayri müslimleri mi yoksa akraba olmayanları mı.
Cevap: Sırt ve karın avret mi?
imam
Setr-i Avret
Setr-i avret, namazın sahih olma şartlarının üçüncüsüdür. .Setr-i avret ve setr-i avret’in sınırları şöyledir:
a. Avret
Şer’an örtülmesi vacib olan veya bakılması haram olan bedenin parçasına avret denir.
b. Namaz’da avretin sının
Erkek için avret’in sının, göbekle diz kapaklan arasıdır. Bu nedenle namazda göbekle diz kapaklarının arası kapatılmalıdır. Kadın için avret’in sınırı ise, eller ve yüz hariç bütün bedendir. Dolayısıyla namazda bütün bedenin örtülmesi vacibdir.
Ey Ademoğulları! Her mesci(de gidişiniz)de süs(lü, güzel elbiselerinizi (üzerinize) alın. (A’raf/31)
İbn Abbas A’raf/31 ayetindeki sürten (=zînet) maksadın, namazdaki elbiseler olduğunu söylemiştir.[6]
Hz. Aişe’den şöyle rivayet edilmiştir: ‘Hayız gören ve bâliğa olan bir kadının namazı, ancak başını örtmesiyle sahih ve makbul olur’.[7]
Madem ki başın örtülmesi farzdır, bedenin diğer yerlerinin örtülmesi haydi haydi farz olur.
c. Avret’in namaz dışındaki sınırı
Erkek için namaz dışındaki avret’in sınırı, erkeklere ve mahrem olan kadınlara karşı göbek ile diz kapakları arasıdır. Mahrem olmayan kadınlar için erkeğin elleri ve yüzü hariç bütün bedeni avret’tir.[8]
Yabancı kadının, yabancı erkeğin elleri ve yüzü hariç bedeninin diğer yerlerine bakması caiz değildir. Eğer şehvetle olursa erkeğin yüzüne bakması da haram olur.
Mü’min kadınlara da söyle, gözlerini haramdan sakınsınlar, ırzlarını korusunlar.
(Nûr/31)
Kadın’ın avret sınırı, müslüman kadınların arasında olduğunda göbek ile di kapaklan arasıdır. Kâfir kadınların yanında ise, zaruret sebebiyle açılan yerler hariç bütün bedeni avrettir ve örtülmesi gerekir. Mahrem olan erkeklerin yanında kadının avret sınırı ise, göbek ile diz kapakları arasıdır. Bu bakımdan kadın, mahremi olan erkeklerin yanında fitneden emin olmak şartıyla diğer yerlerini örtmeyebilir.
Zînetlerini kimseye göstermesinler, ancak kocalarına veya babalarına veya kocalarının babalarına veya kendi oğullarına veya kocalarının (başka kadından olan) oğullarına veya kendi erkek kardeşlerine veya erkek kardeşlerinin oğullarına veya kızkardeşlerinin oğullarına veya müslüman kadınlara gösterebilirler. (NÛr/31)
Bu ayetteki zînet, zînetin takıldığı göbeğin üst tarafı ile diz kapakların altıyla tefsir edilmiştir.
Kadının, yabancı erkekler yanında bütün bedeni avret’tir. Bu nedenle yabancıların yanında bedeninden herhangibir yeri ancak mazeret sebebiyle açabilir. Yabancı erkeklerin de kadının herhangibir yerine bakmaları haramdır.
Mü’min erkeklere, gözlerini (harama) dikmemelerini, ırzlarını da korumalarını söyle. (NÛr/30)
Hz. Aişe şöyle rivayet ediyor: "Hz. Peygamber sabah namazını kıldırırken kadınlar da bulunurdu. Namaz kılındıktan sonra kadınlar elbiselerine bürünerek evlerine dönerlerdi. Onları hiç kimse tanımazdı".[9]
Kadın’ın Avret Yerlerine Bakmayı Caiz Kılan Hususlar
a. Nikâh
Evlenmek için bir kıza talip olunduğunda kızın ellerine ve yüzüne bakılabilir. Bu husus Nikâh bahsinde incelenecektir.
b. Şahitlik
Şahitlik esnasında kadın’ın yüzüne bakmak gerekiyorsa bakılabilir.
c. Tedavi
Doktorun, hastalığı teşhis ve tedavi etmek amacıyla kadm’ın avret yerlerini -gerektiği kadarıyla- açması ve bakması caizdir.
Cabir b. Abdullah’ın rivayet ettiğine göre, Ümmü Seleme Hz. Peygamber’ den kendisine hacamat yaptırmak için izin istemiş ve Hz. Peygamber de Ebu Taybe’ye ona hacamat yapması için emir vermiştir.[10]
Bir kadın doktor bulunamadığı takdirde, teşhis ve tedavi esnasında kadın’ın yanında kocasının veya mahremlerinden birinin bulunması şarttır. Kadın veya erkek müslüman doktor bulunduğu takdirde de başka doktorlara gidilemez.
________________
[6] Muğnî, 1/184
[7] Tirmizî/277 (Tirmizî hasen demiştir)
[8] Bunun delili Ummü Seleme’nin rivayet ettiği şu hadîstir: "Ben ve Meymûne Hz. Peygamber’İn yanında bulunuyorduk. İbn Ürami Mektum çıkageldi. Bu olay biz örtünmeklc emrolunduktan sonra olmuştu. Hz. Peygamber bize ‘Örtünüzü alın’ dedi. Biz ‘Ey Allah’ın Rasûlü! Bu zat âma değil mi? Bizi görmüyor ve tanımıyor’ dedik. Hz. Peygamber ‘O âma İse siz de mi âmâsınız? Siz onu görmüyor musunuz’ dedi". Ebu Dâvud/4112; Tİrmizî/2778. (Tirmizî hadîsin hasen-sahih olduğunu söylemiştir.)
[9] Buharî/365
[10] Müslim/2206
musab
peki sırt namazda avret değil.peki o zaman namazda sırtımızın tamamı bile açılsa setri avreti bozmuş olmaması lazım değil mi
cihad38
< sırtımızın tamamı bile açılsa setri avreti bozmuş olmaması lazım değil mi >
sırtın alt kısmı,göbeğin hizasına kadar olan kısmı avret yeridir. tamamı deyip makata kadar mı açılsın istiyorsun.
yada öğrenmek istediğiniz nedir.yukarda ki açıklama pekala avret yerini çok güzel açıklıyor.
avret mahalline bayanlarda sırtta dahil mi, Mahrem bakma, gusül sırt