Bid’at ehlinin arkasında namaz kılınabilir mi?
Kayıtsız Üye
Bid’at ehlinin arkasında namaz kılmak
Bid’at ehlinin arkasında namaz kılınabilir mi?
Cevap: Bid’at ehlinin arkasında namaz kılınabilir mi?
Muhammed
Bid’atlerin çıktığı zamandaki bid’at ehlinin bir kısmı küfre düşmemişlerdi. Küfre düşmeyenler için kitaplarda şöyle bildirilmiştir:Bid’ati küfre varırsa ona uyanın namazı sahih olmaz. Küfre sebep olmazsa, sahih; fakat mekruh olur. (Hulasa)Fâsıkla bidat ehlinin, âlim olsalar da, imam olmaları mekruhtur. Bunları imam yapmak günah olur. (Nur-ul-izah, Redd-ül-muhtar)Fakat şimdiki bid’at ehli kimse, biraz Mutezile, biraz Vehhabi, biraz Rafızî itikadına sahiptir. Doğru itikadı yoktur. Böyle bid’at ehlinin arkasında namaz kılınmaz. Hatta onlarla birlikte bile namaz kılınmaz. Bir hadis-i şerif meali şöyledir:
(Bid’at ehlinin cenazesine gitmeyin, onlarla birlikte namaz kılmayın!) [İbni Hibban]
Alıntı.
__________________________________________________ ____________
İmamlık Yapması Mekrüh Olanlar:
Kölenin (İmam Şâfıî), bedevinin, körün (İmam Şâfıî) fâsıkın, zinadan doğmuş olanın (İmam Şafiî) bid’atçinin imamlık yapmaları mekrûhdur: Bunların imamlık yapmaları cemaati azaltır. Çünkü köle diğer insanların nazarında düşük bir mevkidedir. Bedeviler de umumiyetle câhildirler; zira Allah (cc) buyurdu ki;
?Bedeviler Allah (cc) ın Rasûlüne indirdiği kanunları tanımamaya daha yetkindir.? [90] Fâsıkgünah işlediği için imamlığı mekrûhdur. Kör ise; pisliklerden sakınamadığı için imamlığı mekrûhdur. Zinadan doğmuş olan kimse ise; âdeten hafife alındığı için, kendisine dinî bilgileriöğretecek kimse bulunmaz. Dolayısıyla böyleleri umumiyetle câhil kalırlar.
Ama bunlar öne geçerlerse; arkalarında namaz kılınması caiz olur: Zira Hz. Peygamber (sas) şöyle buyurmuştur:
?Her sâlih ve günahkâr kimsenin arkasında namaz kılın (kılabilirsiniz).? [91] Bu sayılanlarınimamlıklarının mekrûhluğu kendilerindeki noksanlıklardan dolayıdır. Ama bu noksanlık giderilirse; meselâ bedevî medenîden, köle hürden, veled-i zina sahih nikâhlı bir evlilikden doğandan, kör de görebilenden daha bilgili ve faziletli olursa; o zaman hüküm tersine döner. Bid’atçıya gelince; Ebû Hanîfe onun arkasında namaz kılmanın caiz olmayacağı görüşündedir. Ebû Yûsuf dedi ki; Kavmin imamının bid’atçı ve heva sahibi biri olmasını ben mekrüh görüyorum.
İmam Muhammed’den rivayet olunduğuna göre; rafızîlerin, Cehmiye ve Kaderiye mezhebi mensuplarının arkalannda namaz kılmak caiz değildir. [92]
el-ihtiyar el maVSİLİDEN
Alıntı..
bidad ehli imamın arkasında namaz kılmak, ehl-i bidatin arkasinda namaz