At, tavşan ve sincap gibi hayvanlarin tuyleri necis midir?
Turkkizi
S.A. at, tavsan, sincap gibi hayvanlarin tuyleri necis midir? bazi makyaj fircalari o killardan yapiliyor ve benim o fircalari kullanabilirmiyim ?
Cevap: At, tavşan ve sincap gibi hayvanlarin tuyleri necis midir?
Hoca
Eti yenen hayvanların kılı temizdir kullanılabilir.
Ölen hayvanın eti haram olduğu halde, domuz hariç bunların deri, kemik, kıl ve boynuz gibi kısımlarını kullanmak helaldir. Domuzun eti yenmediği gibi derisi, kılı gibi hiçbir uzvundan yararlanılamaz, haramdır. (bk. Şamil İslam Ansiklopedisi)
Not: Konu başlıkları, konu içeriğini ifade edecek şekilde yazılması forum kuralıdır.
< Forum Kuralları
7. Konu başlıklarını konunun içeriğini ifade eden şekilde seçilmesi gerekmektedir. "Allah rızası için, yardım, Yardım edin, lütfen ve kişiye özel gibi (ve tek kelimelik) başlıklar uyarı yapılmaksızın yöneticiler tarafından silinir" ve cezalandırılır. >
Cevap: At, tavşan ve sincap gibi hayvanlarin tuyleri necis midir?
Turkkizi
yani bu malzemeleri kullanmamda bir sakinca yok demek ? sadece domuzdan gelen madde olmadigi surece ?
Cevap: At, tavşan ve sincap gibi hayvanlarin tuyleri necis midir?
Hoca
evet
eti yenen hayvanların kılları/yünleri temizdir.
Turkkizi
Pek anlamadim cunki soyle bisey varki bildigim kadariyla sincap veya yenilmeyen baska hayvanlarda var, o nasıl kiyaslanir ?
Hoca
Kardeş ben sincap yenir diyebiliyordum.
Yenmeyen hayvanların derisi de DİBAĞLA temizlenir (domuz ve köpek hariç)
_________________________________-
Eti yenmeyen hayvanların, derilerinden ve kıllarından faydalanma konusu
Domuzdan ve köpekten başka, eti yenen ve yenmeyen bütün hayvanların derileri, hayvan şer`î usûle göre kesilmişse, deri üzerine kan v.s. gibi bir pislik bulaşmadıkça temiz sayılırlar. Böyle bir deri üzerinde namaz kılınabilir.
Domuzdan/köpekten başka bütün hayvanların derileri, sadece boğazlanma yoluyla temiz olacağı gibi, deriyi tabaklama (dibağatlama) yoluyla da temiz olurlar. Şu halde boğazlanmaksızın kendi kendine ölmüş bir hayvanın derisi, dibağat yoluyla temiz hale getirilip kullanılabilir.
İbn-i Abbas (ra)`tan rivâyet edildiğine göre: Resûlüllah Efendimiz`in (asm) muhterem zevceleri Sevde bint-i Zem`a`nın (r.anhâ) bir keçisi eceliyle ölmüştü."Yâ Resûlâllah! Bizim keçi öldü" diyerek durumu Allah Resûlüne bildirdi. Allah Resûlü (asv) de ona: "Öyleyse neden derisini almadınız?" diye sordu. Sevde: "Ölmüş bir hayvanın derisini alıp ne yapacağız?" dedi. Bunun üzerine Peygamberimiz (asv) şu açıklamayı yaptılar: "Allah Teâlâ: `Ölen hayvanın derisini tabaklarsanız, size helâl olur ve onu kullanabilirsiniz` buyurmaktadır." Hz. Sevde (r.anha) derhal birini gönderip ölmüş keçinin derisini yüzdürdü ve kendi eliyle onu tabakladı. Böylece temizlenmiş olan bu deriyi, yırtılıncaya kadar su tulumu olarak kullandı… Dibâğat iki türlü yapılır:
1. Hakikî dibâğat: Şap, tuz gibi kimyevî maddeler ve ilâçlarla yapılan dibâğat.
2. Hükmî dibâğat: Deri ve postekilere toprak serpmekle veya onları güneşe, havaya ve rüzgâra karşı bırakarak kurutmakla yapılan dibâğat. Her iki usûlle de deri temizlenmiş olur. Üzerinde namaz kılınabilir. Ecnebi ülkelerde murdar bir madde ile tabaklandığı kesin olarak bilinen deriler, üç kere yıkanarak temiz hale getirilebilir. Eğer bu hususda şübhe edilirse, yani, murdar bir madde ile dibağatlandığı kesin olarak bilinemeyip ancak bu hususta vesvese duyulursa, deri temiz hükmündedir. Fakat şübhe ve vesveseden kurtulmak için ihtiyâten yıkanması efdaldir. Esasen şübheye mahal verecek açık bir alâmet ve durum yoksa, daha fazla araştırmaya da lüzum yoktur. Deri temiz kabul edilir. (Mehmet Dikmen, İslam İlmihali)
Hastalık nedeniyle, zehirlenme, boğulma, bir darbeyle vurulma, yuvarlanma, bir başka hayvan tarafından boynuzlanma veya parçalanma sonucu ölen hayvan kendiliğinden ölmüş olur. Bu tür ölen hayvanın eti haram olduğu halde, domuz hariç bunların deri, kemik, kıl ve boynuz gibi kısımlarını kullanmak helâldir. Domuzun eti yenmediği gibi derisi, kılı gibi hiçbir uzvundan yararlanılamaz, haramdır. (bk. Şamil İslam Ansiklopedisi)
Yılan gömleği, sahih kavle göre temizdir. Beraberinde taşıyan kimsenin namazına engel sayılmaz. Yılan derisi üzerinde farklı görüşler varsa da günümüzün gelişen tekniği bunu açıklığa kavuşturmuş ve deri sanayiinde bu deriyi dibağat etmenin mümkün olduğu anlaşıldığından, o takdirde dibağat yapılmış yılan derisi temizdir, namaza engel değildir ve satılması da caiz olur.
(Celal Yıldırım, Kaynaklarıyla İslam Fıkhı, Uysal Kitabevi)
Turkkizi
yani ben bu fircalari 1 kere yikasam temiz sayilirlar mi ?
Adanaliyik
Kardesim gormuyor musun bey efendi net bir dille izah etmis sana durumu neden anlamazdan geliyorsun? Allah’ tan kork bu kadar da yapilmaz.
tavşan necis midir, Sincap necis mi