Cemaatle Namaz Kılarken Tahiyyat Okumazsak Namaz Sahih midir?
qwert12380
Cemaatle yatsı namazının farzını kılıyordu. 2 rekatı kılıp ilk oturuşa geçtiğimiz esnada tam yanımdaki adamın telefonu çaldı ve dikkatim dağıldı. Tahiyyat okumayı unuttum ve ayağa kalkınca aklıma geldi. Sehiv secdesi de yapmadım. Namazım kabul müdür?
Cevap: Cemaatle Namaz Kılarken Tahiyyat Okumazsak Namaz Sahih midir?
Hoca
Hanefi mezhebine göre Her iki oturuşta da "tahiyyât" okumak ve Namazda yanılırsa sehiv secdesi yapmak vaciptir.
Vacibi bilerek terk etmek namazı bozmasa da tahrimen mekruhtur ama bilmeden terk namaza zarar vermez.
sözün özü namazın makbuldür yeniden kılmana gerek yoktur.
Cevap: Cemaatle Namaz Kılarken Tahiyyat Okumazsak Namaz Sahih midir?
musab
hocam vacibi kasten terkeden günahkar olur ama ibadet geçerlidir diye biliyorum.farzdan farkı ikisinide terk etmek günah ama vacibin terki namazı bozmaz farzın terki namazı bozar diye biliyorum ben.o zaman konut duası okumayan hanefi vitr namazı geçerli olmaz imamı azama göre
Cevap: Cemaatle Namaz Kılarken Tahiyyat Okumazsak Namaz Sahih midir?
Hoca
Doğru kardeş düzelttim
Namazın vâciplerinden birini, meselâ Fâtiha sûresini okumayı kasten yani bilerek ve isteyerek terketmek tahrîmen
mekruhtur. Bir vâcibin kasden terkedilmesi sebebiyle tahrîmen mekruh olan bu namaz esas itibariyle sahih
yani geçerli olup kişiden namaz borcunu düşürür ise de iade edilmesi yani
yeniden kılınması vaciptir.
musab
tamam şimdi oldu.bende acaba yanlış mı biliyorum dedim bir an.oluyor yani yanlış öğrendiğim insanım sonuçta:)
birde size bir şey soracağım vacip kavramı tek hanefide mi var.hanbelidede görüyorum.mesela hanbelide kadei ulada tahiyyat okumak vacip. bunun gibi sanki birkaç defa daha gördüm hanbelide vacip kavramını
Hoca
Pazar günü sabah namazından hemen sonra, 20 tane imam hatip okuyan ve bitiren kardeşle Hanefi-Şafii mezheplerini kıyaslamalı okuyoruz.
Vacibi terk namazı bozmaz demiştim, fıkhı en iyi bilen biri Diyanet İslam ilmihalinde Vacibi bilerek terk namazı bozar yazmışlar deyince…
beni yanıltan onlar oldu.:(
Hanbeli mezhebinde vacip farz anlamındadır.
musab
hocam belki ben yanılıyorumdur siz baktınız mı ilmihale.ama vacibi terk bozsa illaki dikkatimi çekerdi ilmihalde.sizi yanıltan arkadaşa bence ceza verin sure ezberlesin mesele rahman suresi ideal:)bende 4 mezhep okumak istiyorumda hiç sanmıyorum okuyacağımı.çünkü sistematik olarak benim din eğitimi almam imkansız gibi.
hanbelide vacip demek farzla aynıysa neden vacip kavramını kullanıyorlar.hanefiler vacip diye bir kavram kullanıyorlar çünkü farz ile ortak noktasıda var farkıda var.
qwert12380
Cevaplar için teşekkürler. Buradaki konuma da cevap yazar mısınız? Flood yapıp ban yemek istemiyorum 🙂
forumduasi.com/sizden-gelen-sorular/263600-taguta-hizmet-kufur-mu.html
halilcan
Tahiyyatı bitirmeden imam ayağa kalkarsa bizim de kalkmamız gerekir mi, yoksa okumayı tamamlayıp mı kalkmak gerekir?
İmama tabi olan bir kimse, oturuşu gerçekleştirdikten sonra teşehhüdde bir şey okumadığında namazı geçerli olur. Tek başına kılındığında, vacip olan tahiyyat terk edildiğinden sehiv gerekse de, cemaatle namaz kılındığı ve imama uyulduğu için sehiv secdesi yapmak gerekmez.
İmam selâm verince, muktedî de, selâm ve duaları bitirmese bile selâm verir. Ancak henüz Tehıyyât’ı okumayı bitirmemiş ise, selâm vermez; önce Tehıyyât’ı tamamlar, sonra kendi başına selâm verir.
İmama teşehhüdde iken yetişip Tehıyyât’ı okumaya başlıyan kimse, henüz Tehıyyât’ı bitirmeden imam ayağa kalksa, ona uyup ayağa kalkmaz. Tehıyyât’ı okumayı bitirir öyle kalkar. Bununla beraber, Tehıyyât’ı bitirmeden kalkmasında da bir mahzur yoktur.
İmama uyan, rükû’ ve secdedeki tesbihleri üçe tamamlamadan imam kalksa, o da kalkar.
İmama uyan kimse rükünleri imamdan sonra yapmalıdır. İmamdan önce rükû’a eğilmek, secdeye gitmek, imamdan önce rükû’ ve secdeden doğrulmak câiz değildir.
Şu hususları imam terkettiğinde cemaat onları terketmez, yaparlar:
Rükû’ ve secde tekbirlerini terkederse,
Başlangıç tekbîrinde elini yukarı kaldırmayı terkederse,
Rükû’ ve secde tesbihlerini terkederse,
Teşehhüdde okumayı terkederse,
Selâmı terkederse,
Teşrik tekbirlerini terkederse.
İmam birinci oturuşu tamamlayıp ayağa kalktığında, arkasında cemaat henüz teşehhüdü okumamış veya tamamlamamışsa, tamamlayıp öylece kalkmalar uygun olur. Rüknü kaçırmaları endişesi halinde yarıda bırakıp kalkabilirler. Ama cemaat teşehhüdü unutmuşsa, bu durumda ayağa kalkmayıp onu tamamlarlar. Ayağa kalktıktan sonra unuttuklarını hatırlarlarsa, teşehhüdü okumayanların geri dönüp oturmaları ve teşehhüdü yerine getirdikten sonra kalkmaları gerekir. Bu durumda imamla birlikte rüknü kaçırma endişesi olsa da yine böyle yapmaları sıhhatlidir. (El-Kifâye – Fetâvâ-yi Hindiyye)
Cemaat henüz teşehhüdden sonra dua ya da Salâvatı okumadan imam selâm verecek olursa, artık bunları bırakır da imamla birlikte selâm verir.
Bunun gibi imam rükû’ ya da secdelerden başını kaldırdığında, cemaat henüz üç tesbihi getirmemiş veya tamamlamamışsa, bunları tamamlamak için beklemeyip imamla birlikte başını kaldırır. Çünkü tesbihleri getirmek sünnettir. (Fetâvâ-yi Kaadıhan)
Kayıtsız Üye
– Hocam namazda vesvese geliyor imamla namaz kilarken etthiyyatuyu acaba doğru mu okudum hatirlamiyorum namazim sahih olur mu
– Cemaatle namaz kılarken hoca Allahü Ekber dediğinde subhanerabbiyelazim diyeceğime subhanerabbiyel ala dedim bilmeden yanlışlıkla oldu namazım kabul müdür
arifselim
– Tehiyyatu ile salli barik dualarını yanlış okusan bile namazına bir zararı yoktur için rahat olsun.
– Bilmeden bu tür tesbihler karıştırılırsa namaza zararı yoktur. Bilerek yapılsa bile namaz bozulmaz ancak sünnet terkedilmiş olur.
cemaatle namaz kılarken tahiyyat okunur mu, cemaatle namaz kılarken ettehiyyatü okunur mu, imama uyunca tahiyyat okunur mu