Necis su nedir Şafiide Necis sular
musab
Şafii mezhebinde Necis Olan Su
Necis olan su, içine necaset düşen sudur. Bu da iki kısma ayrılır.
Birinci kısım, az olan sudur. Bu da iki kulle’den az olan sudur. Bu su necasetin düşmesiyle necis sayılır. Düşen necaset az olup suyun renginde, kokusunda, tadında hiçbir değişiklik yapmasa dahi yine de necis olur. İki külle, Bağdad batmanıyla 500 batman sudur. Bugünkü ölçülerle 192,857 kilograma eşittir. Bugünkü metre ölçüsüyle uzunluğu, eni ve derinliği tam 1 zira ve 1 zira’nın 1/4’i kadardır. Hz. Peygamber’e, çölde bulunan, yırtıcı ve diğer hayvanların da ihtiyacını giderdiği su hakkında sorulduğunda şöyle demiştir:
Su iki külle kadar olursa pislik taşımaz.
Diğer bir rivayette ibare ‘necis olmaz’ şeklinde gelmiştir. Hadîsin mefhumundan, iki kulle’den az olan suyun hayvanların içmesiyle necis olacağı anlaşılır. İsterse hayvanların içmesiyle bozulmasın. Bunun doğruluğu Hz. Peygamber’in şu hadîsiyle sabittir.
Biriniz uykudan uyandığında, sakın elini üç kez yıkamadan önce su
kabına daldırmasın. Çünkü uyurken elinin nerede gecelediğini
bilmez.[5]
Görüldüğü gibi Hz. Peygamber, uykudan uyanan bir kimsenin elini yıkamadan önce su kabına sokmasını yasaklamıştır. Çünkü elin, görülmeyen bir necasetle pislenmiş olması mümkündür. Görülmeyen’ necasetin suyun vasıflarını değiştirmediği malumdur. Eğer su, mücerred necasetle necis olmasaydı, Hz. Peygamber bunu yasaklamazdı.
İkinci kısım, iki külle veya daha fazla olan sudur. Bu su, sadece necasetin düşmesiyle necis olmaz. Ancak suya düşen necaset, suyun renginden, kokusundan ve tadından birini değiştirirse necis olur. Bunun delili İcma’dır. İbn Münzir söyle der: ‘Suyun içine az veya çok necaset düşüp de tadından, kokusundan ve renginden birini bozarsa, bu tür suyun necis olduğunda âlimler icma etmiştir’
necis