Oruç keffaretimi 2 ay oruç tutmak yerine 60 kişiyi doyurarak yapsam olur mu?
Cedd
Hanefiyim ve birden fazla ramazanda orucumu şuursuzluk edip bilerek bozduğum için keffaret gerekiyormuş. Daha önce de bunu sorup, araştırıp öğrenmiştim. Öncelik olarak 2 ay oruç tutmak gerektiğini söyleniyor. Ben çalışıyorum ve çalıştığım iş çağrı merkezi olduğu için günün 10 -12 saati sürekli telefonda insanlara yardımcı oluyorum. 2 ay üst üste oruç tutmak çok daha zorlayıcı olabilir diye düşünüyorum. Boğazım kuruyor ve ağrıyor sürekli, oruç olduğumda kim bilir nasıl olur. İş yeri şartları da malum. Bir de oldukça zayıf olduğum için halsizlik oluyor sürekli ve kilo almaya çalışıyorum zaten, acaba keffareti 60 kişiyi sabah akşam doyurmak ya da 60 gün aynı kişiyi sabah akşam doyurarak gerçekleştirmiş olur muyum? Evet şimdi kolayı aramakta pek mantıklı değil, zaten bir günah işlemişim. Şükür ciddi bir sağlık sorunum da yoktur onu belirteyim; ama şartlar oldukça zorlayıcı olduğu için diğer yolu deneme hakkım var mı? Bu şekilde yerine getirsem?
Cevap: Oruç keffaretimi 2 ay oruç tutmak yerine 60 kişiyi doyurarak yapsam olur mu?
@hmet
Oruç tutma gücü olan kişi asla fideye vererek kurtulamaz.
Kefaret orucu, kış aylarında tutması kolay olur.
Ya da diğer mezhepleri taklid et
Cevap: Oruç keffaretimi 2 ay oruç tutmak yerine 60 kişiyi doyurarak yapsam olur mu?
Cedd
Diğer mezheplerde nasıl kardeşim?
ne konuda taklit edebilirim, farkı nedir bu konuda?
Cevap: Oruç keffaretimi 2 ay oruç tutmak yerine 60 kişiyi doyurarak yapsam olur mu?
@hmet
daha önce yazdım sana umursamadın
forumduasi.com/sizden-gelen-sorular/275502-her-bozdugumuz-oruc-icin-ayri-ayri-2-aylik-oruc-mu-tutmamiz-gerekiyor.htmlHer bozduğumuz oruç için ayrı ayrı 2 aylık oruç mu tutmamız
Cedd
Ahmet kardes umurasamadin dersen ayip edersin, yakismadi hic! Orada baska bir soru soruyordum ve cevabini tam alamadim senden zaten. Ilmin var ama sen hiç aciklayici konusmuyorsun, kusura bakmayasin artik. Ucundan basligindan bir seyler soyleyip gidiyosun.
Durmadan safii mezhebine gore diyorsun. Tamam iste biz o mezhebe gore hareket edersek ne yapmaliyiz mesele o? Surekli diğer mezhepleri taklit edin deyip duruyosun da diğer mezheplerde bu nasıl uygulanir bir sey demiyosun. Biz zaten uygulamak için yardim isteyip konu aciyoruz. Aciklayici degilsin.
Bak mesela gosterdigin konuda da "tutulmayan oruclar" için alinti yapip diğer uc mezhebe uymayi soylemissin. Kardesim ben keffaretten, tutulmayan değil tutulup bilerek bozulan oruclardan bahsediyorum. Yaptik bir hata bari bedelini bu dunyada odeyelim, kolayi varsa o yoldan en azindan uzerimizden atmaya calisalim.
Keffaret için de diğer mezheplerde bir kolaylik varsa, uymamizda sakinca yoksa (sarti vs) soyle madem nasıl yapildigini bilelim biz de o mezheplere uyalim.
O kadar Allah razı olsun diyoruz ama umursamadin deniyor.
Cedd
Cevap verenden de vermeyenden de Allah razı olsun ne diyeyim ki.. Ben öğrenmem gerekeni buradan değil; ama farklı bir yerden telefonla sorarak öğrendim, o yer bir fetva hattı. Başkalarına da faydalı olsun diye söyleyeyim, paylaşayım;
Oruç keffaretimi 2 ay oruç tutmak yerine 60 kişiyi doyurarak yapsam olur mu?
Hanefi mezhebinden birisi niyet ettiği orucu birden fazla kez (ve birkaç ramazan da olabilir) kasten bozmuşsa bozduğu oruç için keffaret gerekiyor. Keffaret ise peşpeşe 60 gün oruç tutmak. Kişi orucu tuttuğunda bir organ kaybı yaşayacak hale gelirse ya da ölümcül bir risk taşıyacak sonuç doğuracaksa ve bu da doktor onaylı bir sonuç ya da neticeyse o kişi oruç tutmak yerine fidye verebilir; ama hastalığı geçti ve Allah ona sıhhat nasip etti ölmeden diyelim o zaman bu kişinin verdiği fidyeler de nafile olur ve tekrardan o kişiyi de 60 gün oruç tutmak bağlar. Bu durumlar dışında hasta olsa bile kesinlikle 60 gün orucu tutmak zorundadır, bunun 2. bir seçeneği söz konusu dahi değildir ve fidye vermek 60 gün birisini doyurmak söz konusu dahi olmaz.
Zor şartlar ya da sağlık sorunları yukarıdaki sayılan ölümcül (doktor onayıyla) ciddiyette olmadığı sürece bahane gösterilemez o kişiler de 60 gün oruç tutacaktır kaçış yok. Bu bir cezadır. Durum bu kadar hassas ve önemliyken başka mezheplere uyarak keffareti ödemek mümkün dahi değildir. Hanefi ise kişi onun hükümlerine uymak zorundadır; çünkü ibadetlerde mezhep değiştirmek geçerli ve doğru değildir. Başka meselelerde olabilir; ama bu iş ibadete girdiği için başka mezheplere uyarak borçlarımızı ya da keffaretimizi ödeyemiyoruz arkadaşlar.
Aldığım fetva budur, ehli sünnet fetvadır.