Büyük günahları ve küçük günahları nasıl ayırt edebiliriz ?
Akif
Büyük günahları ve küçük günahları nasıl ayırt edebiliriz ?
Cevap: Büyük günahları ve küçük günahları nasıl ayırt edebiliriz ?
Darusselam
Büyük günahları ve küçük günahları nasıl ayırt edebiliriz ?
Âlimler büyük günahların kesin bir sayısının olup olmadığında farklı görüşler serdetmişlerdir. Çoğunluk, hadislerde verilen rakamların sınırlama ifade etmediğini söylemişlerdir. Hadislere baktığımızda değişik zaman ve zeminlerde Allah Resulü’nün 3, 5, 7 gibi rakamlarla büyük günahları sınırlandırdığını görürüz…
1-) Allah’a Şirk Koşmak: Günahların en büyüğü
2-) Sihir yapmak:
3-) Cana Kıymak: Adam öldürmek. Allah’ın verdiği masum kıldığı cana kıymak.
4-) Yetim malı yemek:
5-) Faiz yemek:
6-) Savaştan kaçmak:
7-) Namuslu bir kadına iftira atmak:
küçük günahlar
1. Bakması caiz olmayan kimselere bakmak; şahitlik müstesna. Her göz kıyamet gününde ağlayacaktır, yalnız haramlardan gözlerini yumanlar, yolunda uykusuz kalan gözler, korkusundan nâşi ağlayıp gözlerinden az da olsa su çıkaranlar hariç. Gözler, şeytanın zehirli oklarından zehirli bir oktur. Her kim bu bakmayı korkusundan nâşi terk ederse, onun imanı kuvvetlenir. İmanın tadını kalbinde bulur.
2. Şehvetsiz yabancı kadını öpmek; genç delikanlı da böyledir.
3. Şehveti teskin için meniyi el ile getirmek,
4. Başkasının avret yerini şehvetsiz tutmak ve değmek; kadın ve erkek birdir.
5. Yabancı bir kadınla yalnız kalmak; ihtiyar dahi olsa, velev ki, süt ana ve süt kardeş dahi olsa,
6. Hayvanlara bile olsa lanet etmek,
7. Zaruret olmadıkça yalan söylemek kebâirdendir.
8. Müslümanları şiirle hicvetmek,
9. Kastı olmadan nâsın evlerinin içine bakmak,
10. Üç günden fazla bir müslümanla özürsüz küsmek,
Nefs-i Emmâre / 53
11. Hakikatim bilmediği şeyde muhasama (hasımlaşmak) ve muhakemeye kıyam etmek,
12. Şeriat hakkına riayet etmeksizin başkası ile muhasama.
13. İsteği ile gülmek,
14. Dünya nimetleri için ağlamak; bazısına göre kebâirdendir.
15. Yürürken tekebbür etmek,
16. Erkeklerin ipekli elbise giymeleri,
17. Fâsık ile az bir müddet oturmak; devamlı olursa günah-ı kebîre olur.
18. Kerahet vakitlerinde namaz kılmak; cenaze namazı dahi böyledir,
19. Bayram günleri (Ramazan bayramının birinci ve Kurban bayramının dört günü) oruç tutmak,
20. Mescidlere necaset sokmak, necasetti olması muhtemel çocuk ve deli sokmak,
21. Necaseti esvabına ve bedenine bulaştırmak,
22. Kıbleye yüzünü veya arkasını çevirerek bevl etmek,
23. Kıbleye ön ya da ardını dönerek def-i hacet etmek,
24. İnsanların görmediği yerde bile avret mahallini açmak,
25. Zaruretsiz, boşuna avret yerini açmak,
26. Orucunu bozmadan niyetlenip ertesi günün orucuna eklemek,
27. Keffaret yapmadan muzaheret (erkeğin karısının herhangi bir uzvunu nikâhı haram olanlardan birininkine benzetmek) ettiği hanımına yakın olmak ve öpmek,
28. Bir kadının yalnız sefere çıkması,
29. Almayacağı malın kıymetini arttırmak için fiyatına zam yapmak,
30. İhtikâr yapmak,
31. Başkasının pazarlık ettiği mala sahip çıkıp pazarlığa kalkmak,
32. Alışveriş olduktan sonra bozmaya çalışmak,
33. Başkasının talip olduğu ve velisinin vereceğine dair söz verdiği kızı veya kadını istemeye kalkmak,
34. Parasına tamamen aldatarak, bedeviye mal satmak,
35. Köylünün malını şehre girmeden, elinden ucuza almaya çalışmak,
36. Hayvanın sütünü sağmadan memelerini sütlü gösterip pahalıya satmak gayesiyle pazara çıkarmak,
37. Cuma ezanından sonra alışveriş veya herhangi bir iş yapmak,
38. Cariyeleri henüz bulûğa erişmemiş evlâtlarından ayırarak satmak,
39. Ayıplı malının ayıbını saklayarak satmak,
40. Zaruretsiz köpek kullanmak,
41. Parasız satranç oyunu oynamak ve namaz vakitlerini geçirmek,
42. Müslümana şarap satmak,
43. Müslümanın şarap alması,
44. Evinde veya hariçinde şarap saklamak,
45. Bir lokma kadar az dahi olsa bir şey çalmak,
46. Kur’an okumak, hadis okumak ve zikrullah yapmak için ücret şart koşmak,
47. Özürsüz ayakta bevletmek ve sidik kabını odasında saklamak,
48. Gusülhane ve hamamda yerde bulunan deliklere küçük su dökmek,
49. Yollara ve evlerin kenarlarına, ağaçların altlarına ufak abdest yapmak,
50. Güzel giyinmeden, laubalice ve esvabını omuzlarına alarak namaz kılmak,
51. Cünüp iken ezan okumak veya kamet getirmek,
52. Cünüp veya hayızlı iken camiye girmek veya geçmek,
53. Namaz kılarken sağ elini sağ böğrüne, sol elini sol böğrüne koyarak namaz kılmak,
54. Namazda elbisesini ihram gibi bağlamak,
55. Namaz kılarken göğsünden maada, başını ve gözünü kıbleden çevirmek,
56. Namaza aykırı bir vaziyette velâkin namazı ifsat etmeyen hareketlerde bulunmak,
57. Camilerde mûtekiften (itikâfa giren) başkasının konuşması ve alışveriş yapması.
Mescidde oturmazdan evvel tahiyyetü’l-mescid namazı kılmak, kayıbını aramamak, bağırmamak, ses çıkarmamak, yer kavgası yapmamak, dünya sözleri konuşmamak, insanları çiğneyip ileri geçmemek, tükürmemek, parmak çıtlatmamak, Hakk’ı çok zikredip gaflet etmemek, ceza dayağı vurmamak, namaz kılanın önünden geçmemek mescidlerin adâbındandır.
58. Mescidlerde sanat, ticaret vesaire. kazanç gibi ibadet olmayan şeyleri işlemek,
59. Oruçlunun hanımının baldırlarını ve koltuklarını okşaması,
60. Oruçlunun nefsinden emin olduğu halde hanımını öpmesi,
61. Zekâtını, malının kötüsünden vermek,
62. Hayvanı keserken eziyet etmek,
63. Suyun üstüne çıkan kendiliğinden ölmüş balığı yemek,
64. Kokmuş etleri, balığı ve yemekleri yemek,
65. Etin içindeki (bevl mahalli ve saire gibi) bezeleri yemek,
66. Eti yenen hayvanın hayalarını, fercini, zekerim, dübürünü ve kanını yemek,
67. Fiyatlar yükselmedikçe narh vurmak,
68. Velisinin izni olmadan mükellef bir kadını nikâh etmek. Ailevi huzursuzluk doğar.
70. Tuhûr (yâni temizlik) halinde zevcesini birden fazla boşamak,
71. Özürsüz karısını yemin ile tatlik (boşama)
72. Zevcesini hayız halinde iken boşamak,
73. Kadını temiz halinde iken cima edip sonra boşamak,
74. Talâk-ı ric’î ile zevcesini boşadıktan sonra iddet içersinde karısına fiil ile müracaat etmek (söz ile olmalıdır).
75. İnsanlar arasında yellenmek, sadâ ile koku çıkarmak,
76. Zevcesi ile dört ay müddetle muamele-i cinsiyede bulunmamak üzere yemin etmek,
77. Evlâtları arasındaki adalete riayet etmemek,
78. Hâkimlerin hasımlar hakkında müsavata riayet etmemesi,
79. Sultanın ve kazancında haram galip olduğunu bildiği kimsenin ihsanını kabul etmek,
80. Malında haramı galip olduğu bilinen kimsenin yemeğini yemek,
81. Gasp olunan araziden hâsıl olduğu bilinen mahsulü yemek,
82. Haram malı galip olanın dâvetine gitmek,,
83. Gasp olunan araziye abdest almak ve namaz kılmak için dahi olsa girmek,
84. Başkasının arazisine izinsiz girmek,
85. Hayvanın kuyruk, kulak, burun gibi bazı azalarını bütün bütün kesmek,
86. Harpte esir alınan kâfirle müslümanlıktan dönen mürtedi tevbeye ve müslümanlığa davet etmeden öldürmek,
87. Mürtedde olan yâni İslâmiyetten rücû eden kadını öldürmek,
88. Namazda okunan secde âyetinin secdesini namazdan sonraya bırakmak,
89. Secde-i tilâvetleri mutlaka terk etmek,
90. Namazda muayyen bir sûreyi okumak, bilerek sûrelerin arasını bir sûre atlayarak okumak,
91. Cenazeyi kolları arasında götürmek. Çocuk olursa beis yoktur.
92. Zaruretsiz iki kişiyi bir kabre koymak,
93. Cenazeyi mescidin içine sokarak namazını kılmak,
94. Suretlere karşı veya üzerinde suretler bulunan halılar üstünde namaz kılmak,
95. Kendinin veya imamın önünde suret bulunduğu halde namaza durmak,
96. Dişleri altın ile kaplamak, İmam Muhammed’e göre mazeret halinde cevaz vardır.
97. Altın ve gümüş kaplar kullanmak,
98. Erkeklerin veya kadınların birbirlerinin ağzını, yüzünü, başını veya başka azalarım öpmeleri,
99. İki erkeğin bir döşekte yatması,
100. Kölelerin boynuna zincir ve saire gibi alâmet takmak,
101. Ehl-i fesada ve kâfirlere silâh satmak, Kur’ an satmak, şer’î kitap satmak,
102. Kâfirlere, zındıklara, mürtecilere önce selâm vermek,
103. Erkekliği olmayan köleyi kullanmak,
104. Böyle kölelerle ticaret yapmak,
105. Erkekliği giderilmiş köleyi temellük etmek (mal edinmek),
106. Erkek çocuklara, büyüklerin giymesi haram olan ipekli elbiseleri giydirmek,
107. Kişinin kendi kendine türkü söyleyip teganni etmesi (Bir kavle göre böylelerinin şehadeti bile kabul olunmaz),
108. ibadete başladıktan sonra şer’i özür yokken ibadeti bozmak,
109. Aklı eren veya uyuyan kimselerin yanında zevcesiyle muamele-i cinsiyede bulunmak,
110. Ta’zime müstehak olmayan emirleri karşılamak için çıkmak,
111. Ezanı duyduktan sonra özürsüz ağırdan almak, kamet olsun diye beklemek,
112. Doyduktan sonra yemek (Misafir ve oruçlu için caizdir),
113. Acıkmadan, zahmetsiz yemek ve içmek,
114. Âlimlerden ve âdil, zâhid sultanlardan gayrisinin elini öpmek,
115. Sadece el ve baş ile selâm vermek, karşılaştığı kimseye selâm vermeden söze başlamak da caiz değildir.
116 Kur’ân-ı Kerîm okuyan kimsenin babasından ve hocasından başkaları için ayağa kalkması,
117. Mücerret vehim ve şek sebebiyle Teàlâ Hazretleri’ne mü’minlere sû-i zanda bulunmak,
118. Hased etmek, bazılarına göre kebâirdendir.
119. Kibir taslamak kebâirdir, takva iddiasıyla başkasına üstünlük taslamak,
120. Ucûb kebâirdir. Kendini beğenmek, verilen nimetlerle büyüklenmek, vereni unutmak olan ucûb yetmiş senelik ibadeti mahveder. Yaptığı sâlih amelleri büyütmek, üstün göstermek, kendisinin şerefiyle övünmek, kendisini kurtulanlardan görmek, takva cihetinden kendini kemâlde görmek, başkalarını eksik görmek ve yine kendisini lâyık olmadığı rütbelerde görmek de ucûbdür. Bu hal, tevfîkat-ı ilâhiyyenin gelmesine mânidir. Lâmba var amma cereyan yok, değirmen var, lâkin su yok, ve sâire…
121. Çalgı dinlemek, çalgı meclisinde oturmak ve bunlarla telezzüz etmek,
122. Cünüb olan kimsenin özürsüz mescidde oturması,
123. Bir müslümanın ayıbı zikredilirken veya gıybet edilirken susmak,
124. Ölüm ve hastalık gibi musibetler anında sesli ağlamak,
125. Musibet isabet ettiği zaman yüzünü-başmı dövmek,
126. Bir kimsenin kendisini istemeyen kavme imam olması,
127. Hutbe esnasında konuşmak, teşbih çekmek, salât-ı şerife getirmek veya emr-i ma’ruf nehy-i ani’l-münker yapmak,
128. Mescidde safları çiğneyerek geçmek,
129. Cami-i şerifin gerek üstüne ve gerekse etrafına necaset ve pislik atmak,
130. Sokaklara ve insanların gelip geçtikleri yerlere necaset, hayvan leşleri ve iğrenilecek şeyleri atmak,
131. Yedi yaşım geçen oğluyla bir yatakta yatıp uyumak, . ,
132. Cünüp, hayız ve lohusalık hallerinde Kur’ân-ı Ker’îm okumak,
133. Boş, faidesiz sözlerle vakit geçirmek,
134. Bâtıl olan sözlere dalmak,
135. Lüzum yokken fazla söz söylemek,
136. Medih ve senâda ifrat etmek, fazla ileri gitmek,
137. Sözün derinliklerine inmek, başkalarına üstünlük taslamak için fesahat ve belagata özenerek söz söylemek,
138. Kaba ve fena halleri açık ibarelerle söylemek,
139. Ölülere veya dirilere sövmek,
140. Kendi kendine ya da anlaşılmaz sözlerle mecnunâne konuşmak,
141. Lâtife ve şakada ifrat etmek, ileri gitmek,
142. Sırrı ifşa etmek, söylenmesi istenmeyen gizli halleri ve sözleri söylemek,
143. Va’dinde durmamak,
144. Gazab (Din ve şeriata dokunan şeylerin gayrisinde gazab) etmek,
145. Aile fertlerinin namus, iffet ve ırzları hakkında hamiyetsizlik göstermek,
146. Zekâtını tehir etmek,
147. Özr-i şer’îsiz cemaati terk etmek,
148. Sokaklarda durup konuşmak, yolu meşgul etmek, alışveriş yapmak,
149. Mezhebinde taassub ederek hevâ ve hevesine uymak suretiyle diğer mezheplerin sahiplerine ta’n eden yolda söz söylemek,
150. Müslümanların zımmîlere yâ kâfir, yâ müşrik demesi,
151. Cenâb-ı Hakk’a Arş-ı azîminde oturman hakkı için diye dua etmek,
152. Enbiyâ evliya ve Kabe hakkı için diye dua etmek,
153. Haccı özr-i şer’îsiz kendisine farz olduğu seneden sonraya tehir etmek,
154. Müdâhene (Mâ’siyet ve menhiyyat görüldüğünde men’ine muktedir olan kimsenin, o menhiyyatı men etmeyip sükût etmesi, emr-i dinde za’fiyet ve fütur göstermesi, hakkı söylemekten çekinmesi) etmek,
155. Bir adamın kendisini hayırlı ve duâlı ve başkasını küçük ve hakir görüp onunla istihza etmesi, maskaralığa alması ve tevbe ettiği ayıbını hatırlatarak onu utandırması.
Cevap: Büyük günahları ve küçük günahları nasıl ayırt edebiliriz ?
Akif
saol abi.Benim için çok önemliydi diyebilirim.yani bu 7 yedisi dışında minik günahlar oluyor değil mi ?