Yatsı namazının vakti
yasago
Yatsı namazının vaktinin sabah namazına kadar sürdüğünün delilleri nedir?
İsrâ, 78.. Ayet: Güneşin kaymasından/aşağı sarkmasından, gecenin kararmasına kadar namazı/duayı yerine getir. Sabah Kur’an’ını da gözet. Çünkü sabah Kur’an’ı tanıklarca izlenmektedir. Bu ayette gecenin kararmasına kadar diyor yani şuanda yatsı ezanının okunduğu vakit delillerle kaynak göstererek cevaplarsanız sevinirim Allah razı olsun.
Cevap: Yatsı namazının vakti
NuN
İSRA SÜRESİ
Peygamber (S.A.)’E Birtakım Emirler, Direktifler Ve İrşadlar
78- Güneşin batıya yönelmesinden gecenin kararmasına kadar namaz kıl; sabah namazını da. Çünkü sabah namazı tanık olunan bir namazdır.
79- Gecenin bir kısmında da sana bir nafile olmak üzere onunla teheccüt namazı kıl. Umulur ki Rabbin seni övülmüş bir makama yüceltir.
80- Ve de ki: "Rabbim beni doğrulukla girdir, doğrulukla çıkar ve katından bana destekleyecek bir kuvvet ver."
81- De ki: "Hak geldi batıl da çekişe çekişe can verdi. Çünkü zaten batıl yok olucudur."
82- Kur’ân’dan müminler için şifa ve rahmet olanı indiririz. Zalimlerin ise ancak hüsranını artırır.
83- İnsana nimet verdiğimiz vakit yüz çevirir ve yan çizer. Ona bir kötülük dokundu mu ümitsiz kalır.
84- De ki: "Herkes tabiatına göre hareket eder. Rabbiniz yolca kimin daha doğru olduğunu en iyi bilir."
85- Sana ruhtan sorarlar. De ki: "Ruh, Rabbimin emrindendir ve size bilgiden ancak çok azı verilmiştir."
78. ayetin tefsiri
Yüce Allah Rasûlüne (s.a.) birinci ayet-i kerimede farz namazları vakitlerinde kılmasını emretmektedir. Ayet-i kerimenin anlamı şudur: Ey peygamber! Sana ve ümmetine farz kılınmış olan namazı rükün ve şartlarını eksiksiz yerine getirerek güneşin zevalinden itibaren gecenin karanlığına kadar olan vakitler içerisinde eda et! Bu ise öğle, ikindi ile akşam ve yatsı namazlarını kapsamaktadır. Âyet-i kerimede "dülûk= batıya yönelmek" kelimesi güneşin öğle vakti semanın ortasından batıya doğru meyletmesidir. Hitap Rasulullah s.a.)’a olmakla birlikte aynı zamanda ümmeti de bu hitabın kapsamı içerisine girmektedir. Buna sebep ise emrolunan namazın dindeki yeridir.
"Sabah namazını da…= kur’âne’l-fecr" yani sabah namazını da kıl demek-dr. İşte beşinci vakit namaz da budur. Rasulullah (s.a.)’m söz ve fiillerinin yer aldığı mütevatir sünnet de namaz vakitlerinin başlangıcını ve sonunu günümüzde bilinen şekliyle açıklamış bulunmaktadır.
"Çünkü sabah namazı tanık olunan (meşhûd) bir namazdır." Yani sabah namazında gece ve gündüz melekleri hazır bulunurlar. Bu meleklerin bir kısmı mer. Diğer bir kısmı göğe çıkarlar ve bu, görev değişimi vaktinde olur. Sabah namazına "okumak" anlamına gelen "kur’ân" adının verilişi, Kur’ân okumanın rükün olmasından dolayıdır. Nitekim namaza aynı şekilde rükû, kunût, sücud adları da verilir. Diğer taraftan "kur’âne’l-fecr" ifadesinin sabah namazında uzun uzun Kur’ân okumaya bir teşvik olması da mümkündür. Diğer namazlara nispetle sabah namazında daha uzun ayetler okumanın sebebi budur.[URL="ada99:017.htm#_ftn111[111]
Ahmed, Tirmizî, Nesaî ve İbni Mace’nin, Ebû Hureyre’den rivayetlerine göre Rasulullah (s.a.) Yüce Allah’ın "Sabah namazını da. Çünkü sabah namazı tanık olunan bir namazdır" buyruğu hakkında şöyle buyurmuştur: "Bu namaza gece melekleri ile gündüz melekleri tanık olurlar."
Buharî ile Müslim’de de Ebu Hureyre (r.a)’den yine Rasulullah (s.a.)’ın şöyle buyurduğu rivayet edilmektedir: "Sizin aranızda gece melekleri ile gündüz melekleri biribirinin ardı arkasına gelirler. Bunlar sabah namazı ile ikindi namazında bir arada olurlar. Aranızda geceyi geçirenler semaya çıkarlar. Hallerini en iyi bilen O olduğu halde Rableri yine onlara, "Kullarımı ne halde bıraktınız?" diye sorar. Onlar, "Onlara vardık namaz kılıyorlardı, yine namaz kıldıkları halde onları bırakıp geldik." derler."
Abdullah b. Mes’ud da der ki: Koruyucular (melekler) sabah namazında bir araya gelirler, bunlar yükselir, berikiler de kalırlar.
Yüce Allah’ın "tanık olunan" ifadesinden kasdm namazların cemaat ile eda edilmesini teşvik olması ihtimali de vardır. Bu durumda buyruğun anlamı çokça cemaat ile tanık olunan namaz olur yahut da Yüce Allah’ın kudretinden kemaline tanık olunur. Çünkü bu vakit, karanlığın aydınlık ile karıştığı zamandır. Karanlık, ölüme ve yokluğa; ışık ise hayat ve varlığa uygun bir örnektir ve o vakitte kâinat karanlıktan aydınlığa intikal eder. Bir çeşit ölüm olan uykudan hayata, hareketsizlikten harekete ve yokluktan varlığa geçiş gerçekleşir
Cevap: Yatsı namazının vakti
yasago
Cibril, Beyt-i şerifin yanında bana iki kere imamlık yaptı. Birincisinde öğle namazını gölge, pabucun kayışı kadar uzunlukta olduğu zaman kıldırdı. Sonra ikindiyi her şey gölgesi kadar olunca kıldırdı. Sonra akşamı güneş batıp oruçlu iftar ettiğinde kıldırdı. Sonra yatsıyı şafak (ufuktaki aydınlık) kaybolduğunda kıldırdı. Sonra sabahı tan yeri ağannca ve oruçluya yemek yasak edildiği zaman kıldırdı.
İkinci günde, öğleyi her şeyin gölgesi kendi kadar olunca, dünkü ikindiye yakın bir zamanda kıldırdı. Sonra ikindiyi her şeyin gölgesi iki misli olunca kıldırdı. Sonra akşamı ilk seferindeki vaktinde kıldırdı. Sonra yatsıyı gecenin üçte biri geçtiğinde kıldırdı. Sonra sabahı yeryüzü aydınlanınca kıldırdı. Sonra Cibril, ona yönelerek şöyle dedi: Ey Muhammedi Bunlar senden önceki peygamberlerin vaktidir. Namaz vakti, işte bu iki vaktin arasıdır.
İlk gün yatsı: Sonra yatsıyı şafak (ufuktaki aydınlık) kaybolduğunda kıldırdı.
İkinci gün yatsı: Sonra yatsıyı gecenin üçte biri geçtiğinde kıldırdı.
Sonra Cibril, ona yönelerek şöyle dedi: Ey Muhammedi Bunlar senden önceki peygamberlerin vaktidir. Namaz vakti, işte bu iki vaktin arasıdır."
Hûd, 114. Ayet: Gündüzün iki tarafında ve gecenin gündüze yakın vakitlerinde namaz kıl. Çünkü iyilikler kötülükleri giderir. Bu, öğüt alanlar için bir öğüttür.
Eğer yatsı namazı sabah namazına kadar sürüyor ise cibril neden bu iki vakit arası namaz vaktidir dedi. Ayrıca ayette gecenin gündüze yakın vakitlerinde namaz kıl diyor eğer yatsı sabaha kadar sürüyor ise gündüze yakın ifadesi hiç bir şey ifade etmiyor (haşa).
İsrâ, 78. Ayet: Güneşin zevalinden (öğle vaktinde Batı’ya kaymasından) gecenin karanlığına kadar namazı kıl. Bir de sabah namazını kıl. Çünkü sabah namazı şahitlidir.
Bu ayette öğle namazının ilk vaktinden yatsının son vaktine kadar belirtildi, sonra sabah namazı söylendi ayette bile bir ara konuldu. Ayrıca şuan yatsı ezanları okunduğunda heryer zifiri karanlık oluyor (biz ışıklardan dolayı fark etmesek de) 1400 yıl önce insanlar bu vakitte nasıl mescide gelip gidiyorlardı lütfen aydınlatırmısınız Allah razı olsun.
Cevap: Yatsı namazının vakti
İslam
Yasago
Kitap ve sünnetten hüküm çıkaracak kadar ilmin var mı
yasago
Hûd, 1. Ayet: Elif Lâm Râ. Bu Kur’an; âyetleri, hüküm ve hikmet sahibi (bulunan ve her şeyden) hakkıyla haberdar olan Allah tarafından muhkem (eksiksiz, sağlam ve açık) kılınmış,
Hûd, 2. Ayet: Sonra da Allah’tan başkasına kulluk etmeyesiniz diye ayrı ayrı açıklanmış bir kitaptır. (De ki:) "Şüphesiz ben size O’nun tarafından gönderilmiş bir uyarıcı ve müjdeleyiciyim."
En’âm, 114.. Ayet: Allah size Kitap’ı ayrıntılı kılınmış bir halde indirmişken, Allah’ın dışında bir hakem mi arayayım? Kendilerine Kitap verdiklerimiz, onun, Rabbinden hak olarak indirildiğini biliyorlar. Sakın kuşkuya düşenlerden olma.
Bakara, 170.. Ayet: Onlara, "Allah’ın indirdiğine uyun!" dendiğinde: "Hayır! Biz, atalarımızı üzerinde bulduğumuz şeye uyarız." derler. Peki, ataları bir şeye akıl erdiremiyor, doğruya ve güzele ulaşamıyor idiyseler!…
Yatsının son vaktiyle ilgili ayetler açıkken niye sabah namazına kadar uzatılmış bunu arıyorum verilen cevaplara bakın
Nûr, 58. Ayet: Ey iman edenler! Ellerinizin altında bulunanlar (köleleriniz) ve sizden henüz bulûğ çağına ermemiş olanlar, günde üç defa; sabah namazından önce, öğleyin elbiselerinizi çıkardığınız vakit ve yatsı namazından sonra (yanınıza girecekleri zaman) sizden izin istesinler. Bu üç vakit sizin soyunup dökündüğünüz vakitlerdir. Bu vakitlerin dışında (izinsiz girme konusunda) ne size, ne onlara bir günah vardır. Birbirinizin yanına girip çıkabilirsiniz. Allah, âyetlerini size işte böylece açıklar. Allah, hakkıyla bilendir, hüküm ve hikmet sahibidir.
Bu ayette de sabah namazından önce ve yatsı namazından sonra bir vakit var eğer yatsı sabaha kadar uzarsa ayette bahsedilen yatsıdan sonra olması gereken farz namazın olmadığı vakit kaybolmuş oluyor. Siz ayetten hadisten hüküm mü çıkarıyorsunuz diyorsunuz ama sahih kabul edilen cibril hadisindeki namaz vakitlerine de uyulmuyor. Sizden istediğim hangi hadisler delil getiriliyor ve bu hadisler hangi kaynaklarda geçiyor imkanım olmadığı için hepsini bulamıyorum bilgili birisi lütfen yardım etsin. Lütfen tahkiki imana ulaşmamı engellemeyin.
halilcan
forumduasi.com/sizden-gelen-sorular/81837-yatsi-namazi-vakti-gece-saat-24-00-dan-itibaren-gecmis-mi-sayiliyor.html
bu arada yatsı namazının son vakti gece yarısıdır diyen de var ama hanefiler deki esas görüşe göre gece yarısından sonra kılınabiliyor ama özürsüz gece yarısından sonra kılmak tahrimen mekruh.
maria
Yatsı namazı vakti 4 Mezhebe göre sabaha kadar devam eder
yasago
Onlarca hadise baktım bir tane bile yatsı namazı sabah namazına kadar uzar diye bir hadis yok gecenin üçte biri ve gece yarısı ifadeleri geçiyor gece yarısı da saat 24 demek değil 1400 yıl önce saat mı vardı da hesaplayacaklar bunlar havadaki aydınlığa göre belirleniyor gece karanlık çökmüşse (yani günümüzde yatsı ezanının okunduğu vakit) gecenin ilk üçte biri bitmiştir. Ikinci üçte bir de fecri sadık(yani imsak) olunca biter. Son üçte bir ise güneş doğuca bitmiş olur. Fakat hadislerde geçen gece yarısı ne demek bilmiyorum bilen lütfen aydınlatsın. Fakat yatsı namazı sabaha kadar uzasa bununla ilgili bir tane bile hadis olması gerekmezmi?
halilcan
yasago size tavsiyem abdülaziz bayındırdan uzak durmanız.
youtube.com/watch?v=X3bUMWYqn-A
youtube.com/watch?v=XLq5k7C2t-Ahttps://www.youtube.com/watch?v=XLq5k7C2t-A
yasago
Halilcan ben bütün görüşlerine katılmıyorum ama namaz vakitleri konusunda ayet ve hadislere en uygun konuşan kendisi mesajla kızlık kaybolunca yatsı vakti girer bunU herkes kabul eder fakat bir gözlem yapsan yatsı ezanı kızlık kaybolduktan 45-50 dakika sonra okunuyor. Veya bir tane hadis olması gerekmez mi yatsı namazının vaktinin sabah namazına kadar uzadığında dair fakat yok.
halilcan
Yatsı Namazı Vakti :Hanefi’lerde fetva verilen görüş ile diğer mezheblere göre.yatsı vakti, kırmızı şafağın kaybolduğu andan itibaren başlar, fecr-i sadık’ın doğmasından hemen önceki zamana kadar devam eder. Bu görüşün dayandığı delil, daha önce geçen İbni Ömer’den rivayet edilmiş olan şu hadis-i şeriftir:
"Şafak kırmızılıktır. Şafak kaybolunca namaz kılmak farz olur."
(es-Sanânî, Subûtus-Selâm, I,114)
İkinci delil de Muslim’de rivayet edilen Ebu Katade hadisidir:
"Uyku hâlinde kusur yoktur. Kusur ancak, diğer namazın vakti girinceye kadar namazı kılmayandadır,"
(Muslim, Mesâcid, 311)
Bu hadis-i şerif, sabah namazı dışında her namazın vaktinin diğer namaz vakti girinceye kadar devam ettiği konusunda açıktır. Sabah namazı ise, bu umumi hükümden icma ile tahsis edilmiş, istisna edilmiştir.
Fakat yatsı namazı için tercih edilen vakit, gecenin üçte biri yahut yarısı geçinceye kadar devam eder. Bunun dayandığı delil Ebu Hurayra hadisidir:
"Ummetime zorluk vermesem, yatsı namazını gecenin üçte birine, yahut yarısına kadar tehir etmelerini emrederdim."
(Sahih: Musned, 11/245, H. no: 7335;