Hastalıkta kılınan namaz hakkında
Millennium
Grip sebebiyle sürekli burnum akıyor, namaz kılarken istemeden secdeye de veya üzerime de geliyor, bu tür burun akıntısı necis midir? Bulaşan kıyafetlerle namaz kılınır mı, seccadede varsa orada secde yapılır mı?
Cevap: Hastalıkta kılınan namaz hakkında
prokado
Namazda selpak ile burun silmek caizmidir ?
Cevap: Hastalıkta kılınan namaz hakkında
musab
< Grip sebebiyle sürekli burnum akıyor, namaz kılarken istemeden secdeye de veya üzerime de geliyor, bu tür burun akıntısı necis midir? Bulaşan kıyafetlerle namaz kılınır mı, seccadede varsa orada secde yapılır mı? >
Burun akıntısı necis değil,temizdir.Dolayısıyla secde yapılan yerde ya da giyside bulunması namaza zarar vermez.Ama camiye gidildiğinde caminin halısına vs.damlayacaksa camiye gitmemek gerekir.Ki ben bu sebeple camiye birkaç günlüğüne ara verdiğimi bilirim.Çünkü ister istemez damlıyor,hele hele rukuda hiç tutamıyorsun:) Kimseyi rahatsız etmeye,namazdan soğutmaya hakkımız yok.Kim diyebilir ki ben başkasının burun akıntısından tiksinmem diye?
İşte bu sebeple bu durumdaki kişi sevap diyerek camiye gitmesi,kendisine kazandığı sevaptan daha fazla günah işlemesine sebep olacaktır.
Ama cuma namazına tabiki gidecektir.Çünkü cuma namazı farzdır.Ama farzdan sonra çıkıp evde namazını kılacak.
< Namazda selpak ile burun silmek caizmidir ? >
Evet,namazda burun silinebilir.
Cevap: Hastalıkta kılınan namaz hakkında
loser
< Evet,namazda burun silinebilir. >
Silerken iki elini de aynı anda kullanırsa namazı bozulmaz mı? Ya da 3 defadan fazla tek eliyle burnunu silerse namazı bozulmaz mı?
halilcan
herhalde burada çok iş yapmaya bir ölçü vermek amaclı 2 el kullanmak gereken işler namazı bozar deniliyor yoksa nasıl olsa tek el kullanıyorum diye mesela kıyafetini düzelt 1 dakika boyunca namaz bozulur.
tabi dısardan bakılınca namaz kılmıyor gibi gorunmemek için tek elle burnu silmek daha iyi.
İki eli kullanarak pantolonu çekmek namazı bozmasa da kerahetten hali değildir. Yani namazın sevabını azaltan ve hoş karşılanmayan bir iştir. Bu hususta Fetava-yı Hindiyye’de bilgi vardır.
Namaz da iki elle paltolunu çekersem namaz bozulur mu? Niçin?
Selamünaleyküm. Namazda ‘ameli kesir-yoğun iş yapmak’ namazı bozar. İki eli kullanarak bir iş yapmak da böyle görüldüğünde namaz bozulur. nureddin yildiz
Amel sözlükte; iş, eylem, hareket demektir. Kesîr ise çok anlamına gelir. Sıfat tamlaması olarak "çok hareket" demektir. Fıkıhta namazı bozan işlerle ilgili olarak kullanılan bir terimdir. Bir kimse namazda iken, dışarıdan gören kimsenin onun namazda olmadığında şüphe etmeyeceği derecede ilâve hareketler yapıyorsa buna "amel-i kesir" denir. Eğer dışarıdan bakan kişi, namaz kılanın namazda olup olmadığında şüphe ederse, buna "amel-i kalîl (az hareket)" denir. Namazda yapılan çok hareket (amel-i kesir) namazı bozar. Meselâ namaz kılan kimsenin, namaz içinde ceketini çıkarması, çorap giymesi, birisiyle konuşması gibi. Paltonun eteklerini toplama, takke veya sarığı düzeltme gibi hareketler ise az hareket (amel-i kalîl) sayılır ve namazı bozmaz. Ayrıca maliki mezhebinde amel-i kesîr’in namaz cinsinden de olmaması gerekir. Hareketin kasten veya unutarak olması sonucu değiştirmez.
Namaz kılan, namaz cinsinden ilâve bir hareket yaptığı zaman, -rükû’ yahut secdeleri fazla yapmak gibi-, eğer bunu kasten yapmışsa, hareketin azı da çoğu da namazı bozar. Eğer bunu unutarak yapmışsa, namazı bozmaz. Nitekim sözlü olan fazlalıklar, fâtiha’yı iki defa okumak gibi, kasten olsa bile, mutlak olarak namazı bozmaz. Ancak yanlışlıkla olmuşsa "sehiv secdesi" yapılır.
Namazda göğsün kıbleden başka tarafa çevirilişi namazı bozar. Ancak bunu yapmaya zorlanılmış olur veya zorunlu sebeplerle yapılmış bulunulursa, bu şekilde namazın rükünlerinden bir rükûn edâ edilinceye kadar kalınmadıkça namaz bozulmaz. Eğer insan bu hareketi isteyerek ve özürsüz olarak yapmışsa namaz bozulur. Aksi hâlde, göğsü çevirme az olsun çok olsun namaza zarar vermez (el-Cezîrî, Kitabü’l-Fıkh ale’l-Mezâhibi’l-Erbaa, I, 305-306).
Fürû’ kitaplarında amel-i kesîr ve kalîl için şu ölçüler verilmiştir:
1) Uzaktan bakanın namaz kılan şahsın, yapması sebebiyle namazda olmadığına şüphe etmediği iş amel-i kesîr; namazda olup olmadığında şüphe ettiği iş ise amel-i kalîl’dir.
2) Âdet olarak iki elle yapılan iş amel-i kesîrdir. Bunun bir elle yapılması hükmü değiştirmez. Sarık sarmak, kemer bağlamak gibi. Âdeten bir el ile yapılan iş amel-i kalîldir. Takke giymek ve çıkarmak gibi. Ancak bunu üç defa tekrar ederse ameli kesîr olur.
3) Birbiri ardınca yapılan üç hareket amel-i kesir, değilse amel-i kalîl sayılır.
4) Amel-i kesîr kasten yapılan iştir.
5) Durum namaz kılanın görüşüne bırakılır. Onun çok gördüğü iş ameli kesir, az gördüğü ise amel-i kalîldir (İbn Âbidîn Terc., İstanbul 1982,II, 537, 538)
Hamdi DÖNDÜREN
namazda burun akması, namazda burun akıntısı , namazda burun silmek