Ateşte pişen şeyi yemenin abdeste etkisi

Ateşte pişen şeyi yemenin abdeste etkisi

Molla_Efdal
< Sual : Ateşte pişen şeyleri yedikten sonra abdest almamız gerektiğini duydum. Bir ilgi Hadis-i şerifte de şöyleydi;

Ebû Hureyre radiyAllahu anh’dan:
O, abdest alırken dedi ki: "Yediğim keş (kurumuş çökelek) parçalarından dolayı abdest alıyorum; çünkü Peygamber sallAllahu aleyhi ve sellem’in şöyle buyurduğunu duydum: "Ateşin dokunduğu herşeyden ötürü abdest alın!"

Buna göre ateşte pişen şeyleri yersek abdest almamız gerekir mi? >
Cevap : Muhaddislerin âdeti, bir mes’elede nesh varsa evvelâ mensüh (hükmü kaldırılan) hadîsleri sonra da nâsih hadîsleri zikrederler. Ebû Dâvûd, pişmiş ete dokunmaktan dolayı abdestin bozulmadığına işaret eden hadîsleri mensûkkabul etmiş, abdestin bozulduğunu ifâde eden hadîsleri sonra getirmiştir. Cumhurun görüşü ise; daha evvel de ifâde edildiği gibi bunun tam tersidir. Yani ateşte pişen şeye dokunmaktan dolayı abdest almanın vücûbunu ifâde eden hadîsler neshedilmiştir.

teşte pişen şeyi yemekten dolayı abdesti lüzumlu görenler bu hadîse istinâd etmişlerdi. Ömer b.Abdi’l-azîz, Hasen el-Basrî, Zührî, Ebu Kılâbe, Ebû Miclez ve Ebû Dâvûd bu görüştedir.

Ateşte pişen şeyi yemekten dolayı abdestin vacip olmadığı görüşüne sahip olan ulemâ bu hadîsin, bundan önceki bâbta geçen hadîslerle nesh edildiğini söylemişlerdir.

îmam Nevevî, Müslim Şerhi’nde, bu ihtilâfın Islâmın ilk devirlerinde olduğunu, daha sonra abdestin vacip olmadığı hususunda icmâ olduğunu kaydetmektedir. İbn Hâcer de îbn Batardan şu mütâlâayı nakletmiştır: "Araplar câhiliyye devrinde temizliğe alışık olmadıkları için Rasûlullah ateşte pişen şeyi yedikten sonra abdest almalarım emretmiştir, islâm yerleşip, insanlar temizliğe alışınca bu hükmü nesh etmiştir."

Dört mezhep İmamının görüşleri de bu istikâmettedir. Zira, sahabeler, Rasûlullah’ı yakından izlerler, emirleri nedib te ifâde etse (farz imâsı vermemesi kaydı ile) ona titizlikle uyarlardı. İçlerinde Hulefâ-i Râşidîn’in de bulunduğu seçkin sahabe topluluğu abdest almadıklarına göre, adest almayı emreden hadîs-i şeriflerin, bir hüküm ifâde etmedikleri yani mensûh oldukları anlaşılır.

Kısacası ateşte pişen yiyecekleri yedikten sonra abdest almak gerekmez.


Cevap: Ateşte pişen şeyi yemenin abdeste etkisi

HADİE
peygamber efendimiz temizliğe dikkat eden çok temiz ve güzel bir insandı cahiliye döneminde bu konu hakkında çok bilgisi olmayan araplara bunu öğretmişti ama zamanla temizlik konusuna hakim olunca bu esnada alınan abdeste geçerliiğini yitirdi


ateşte pişeni yiyince abdest alın

Yorum yapın

1melek.com petinya.net Kompozisyon/ !function(){"use strict";if("querySelector"in document&&"addEventListener"in window){var e=document.body;e.addEventListener("mousedown",function(){e.classList.add("using-mouse")}),e.addEventListener("keydown",function(){e.classList.remove("using-mouse")})}}();