Tefsir ilminin diğer ilimlerle ilişkisi
melle
Tefsir ilminin diğer ilimlerle ilişkisi nedir ? Kısaca Bilgi
Tefsir ilmi, Kuranı açıklayan ilimdir. Kuran temel kaynağımız olduğuna göre, İtikat, fıkıh, siyer ve ahlak konularını içerir.
Tefsir ilmi demek, iman konuları demek, Tefsir ilmi demek fıkıh ilmi demek, Tefsir ilmi demek Hadis ilmi demektir, Tefsir ilmi demek siyer ilmi demek, Tefsir ilmi demek ahlak ilmi demektir.
Kısaca tüm ilimlerin temel ilmi TEFSİRDİR.
< TEFSİR İLMİ HAKKINDA GENİŞ BİLGİ (UZUN ANSİKLOPEDİK)
(التفسير)
Kur’ân-ı Kerîm âyetlerini açıklamayı ve yorumlamayı ifade eden terim; Kur’an âyetlerini yorumlama ilmi ve bu alandaki eserlerin ortak adı.
Sözlükte açıklamak, beyan etmek anlamındaki fesr kökünden türeyen tefsîr açıklamak, ortaya çıkarmak, kelime veya sözdeki kapalılığı gidermek demektir. Kur’ân-ı Kerîm’in yorumu için fesr ve aynı anlamda tefsire kelimeleri kullanılırsa da tefsir yaygınlık kazanmıştır. Tefsir kelimesinin maklûb olduğu ve fesr ile benzer anlamlar taşıyan sefr kökünden geldiği de ileri sürülmüştür. Sefr kelimesinin kadının yüzünü açması, baştaki sarığın alınmasıyla başın ortaya çıkması ve sabahın aydınlıkla belirmesi gibi bir şeyin üzerindeki perdenin kalkması ve belli olması, kapalı bir şeyin aydınlanması anlamlarında kullanıldığı bilinmektedir. İnsanın iç yüzünü, tabiatını ortaya çıkaran sefer de bu kökten gelmektedir (Cevherî, eś-Śıĥâĥ, sfr md.; Râgıb el-İsfahânî, el-Müfredât, sfr md.; ayrıca bk. Hâlid b. Osman es-Sebt, I, 25-29). Beyan etmek anlamındaki tefsirin çoğulu tefsîrât, bu alanda yazılan eserlere verilen isim olarak tefâsîrdir. Tefsiri çeşitli tanımları bir araya getirerek şöylece tarif etmek mümkündür: Sarf, nahiv ve belâgat gibi dil bilimlerinden; esbâb-ı nüzûl, nâsih-mensuh, muhkem-müteşâbih gibi Kur’an ilimlerinden; hadis ve tarih gibi rivayet ilimlerinden; mantık ve fıkıh usulü gibi yöntem bilimlerinden yararlanılarak Kur’an’ın mânalarının açıklanmasını ve ondan hüküm çıkarılmasını öğreten ilim (ayrıca bk. Zerkeşî, I, 104-105). Bu tanımla başka eserlerin yorumu kapsam dışında tutulmuş ve tefsirin mutlaka bir dayanağının olmasına, tefsir işini yapacak kişinin başta dil ve Kur’an ilimleri olmak üzere pek çok konuda bilgisinin bulunmasına vurgu yapılmıştır. Tefsiri, Allah’ın Kur’ân-ı Kerîm’deki muradını beşerin gücü oranında bulmaya yardımcı olan bir ilim dalı şeklinde kısaca tarif etmek de mümkündür. Ebû Hayyân el-Endelüsî’nin, Tefsir Kur’an lafızlarının söyleniş keyfiyetinden, lafızların müfred ve terkip halindeki delâletlerinden ve hükümlerinden, terkip halinde iken ortaya çıkan mânalarından bahseden ilim dalıdır biçimindeki tanımı ise (el-Baĥrü’l-muĥîŧ, I, 121) tefsirin hem dil ilimleriyle ilişkisine dikkat çekmekte hem de maksadının lafız ve cümlelerdeki anlamı ortaya çıkarmak olduğunu belirtmektedir. Cürcânî’ye göre tefsir âyetin mânasının, onunla ilgili kıssaların ve sebeb-i nüzûlünün anlama çok açık biçimde delâlet eden kelimelerle açıklanmasıdır (et-TaǾrîfât, et-tefsîr md.). Müfessir İbn Akīle, İmam Mâtürîdî’nin, Tefsir Kur’an lafzı ile kastedilenin ne olduğunu kesin olarak bildirmek ve Allah üzerine, lafızdan kastettiği anlamın o olduğu hususunda şahitlikte bulunmaktır. Bu mânayı kesinlikle bildiren bir delil ortaya konursa bu sahih bir tefsirdir, aksi takdirde yapılan iş re’y ile tefsir olur ki bu yasaklanmıştır şeklindeki sözlerini uygun bulur. Burada, tefsirle te’vilin ince bir ayırıma tâbi tutulduğu ve kendisinde ihtimalin söz konusu olduğu, te’vilin aksine tefsirde kesinlik bulunduğu düşüncesi kendini göstermektedir. >
Cevap: Tefsir ilminin diğer ilimlerle ilişkisi
ebuturab
tefsir akaid siyer fıkıh ve bir çok ilmi içinde barındıran geniş bir açıklama kitlesidir.
selametle kalın
tefsir ilminin diğer ilimlerle ilişkisi, tefsir ilminin diğer ilimlerle ilişkisi nedir