Maide süresi 6. ayetin anlamı nedir?

Maide süresi 6. ayetin anlamı nedir?

melle
Maide suresi 6. ayet ve anlamı

Ey iman edenler! Namaz kılmaya kalktığınız zaman yüzlerinizi, dirseklerinize kadar ellerinizi, başlarınızı meshedip, topuklara kadar ayaklarınızı yıkayın. Eğer cünüp oldunuz ise, boy abdesti alın. Hasta, yahut yolculuk halinde bulunursanız, yahut biriniz tuvaletten gelirse, yahut da kadınlara dokunmuşsanız (cinsî birleşme yapmışsanız) ve bu hallerde su bulamamışsanız temiz toprakla teyemmüm edin de yüzünüzü ve (dirseklere kadar) ellerinizi onunla meshedin. Allah size herhangi bir güçlük çıkarmak istemez; fakat sizi tertemiz kılmak ve size (ihsan ettiği) nimetini tamamlamak ister; umulur ki şükredersiniz.

AÇIKLAMA:

Namaz ibadet duygusu ile Allah huzuruna çıkmak, belli şekillerle O’na tapınmak ve O’nunla konuşmaktır. Namaz Allah’ın, kulunu, huzuruna kabul etmesidir. İşte bu kabul ve bu ubudiyet arzı, bir hazırlığı gerekli kılmaktadır. Huzur-ı ilahide duran kulun uyanık, şuurlu, içi ve dışı ile tertemiz olması gerekir; abdest ve gusül bunları temin için en güzel vasıtadır. Suyun bulunmaması veya bulunduğu halde kullanmayı engelleyen bir mani yahut mazeretin bulunması halinde teyemmüm edilir. Teyemmüm her ne kadar maddi temizliği sağlamazsa da temizlik şuuru vermekte ve ibadete hazırlamaktadır.


Cevap: Maide süresi 6. ayetin anlamı nedir?

Hasan
Maide süresi 6. ayetin tefsiri

Ey iman edenler! Sizler hadesli (taharetsiz) iken –ki bu kayıt Sünnet-i Nebeviyye’de sabit olmuştur– namaza kalkmak isteyecek olursanız abdest almalısınız.
Çünkü Yüce Allah abdestsiz namazı kabul etmez.
Buna göre namaz kılmak isteyen bir kimsenin, abdestsiz ise abdest alması icab eder.
Abdestli bulunuyorsa tekrar abdest alması menduptur.
Çünkü Hz. Peygamber İbni Rezîn’in rivayetine göre şöyle buyurmuştur:
"Abdestli iken tekrar abdest almak nur üstüne nurdur."

Ahmed, Buharî ve Müslim’in de Ebu Hureyre yoluyla rivayetlerine göre Resulullah (s.a.) şöyle buyurmuştur:
"Sizden herhangi biriniz abdestini bozduğu takdirde abdest almadıkça Allah ondan hiç bir namazı kabul etmez."
Buharî ve Sünen sahipleri de Amr b. Âmir el-Ensârî’nin şöyle dediğini rivayet ederler: Enes b. Mâlik’in şöyle derken dinledim: "Resulullah (s.a.) namaz kılmak istediği her seferinde abdest alırdı." Ben ona: Peki siz nasıl yapıyorsunuz? diye sordum, şöyle dedi: "Biz abdestimiz bozulmadığı sürece tek bir abdestle bir çok namaz kılardık." Ahmed’in Müsned’ inde Resulullah (s.a.)’m çoğunlukla her bir namaz için abdest aldığı rivayet edilmektedir. Mekke’nin Fethi gününde ise abdest aldı, meshleri üzerine mesh etti ve tek bir abdest ile -insanların önünde bunun caiz olduğunu açıklamak üzere- bir çok namaz kıldı.

Ayet-i kerimede belirtildiğine göre abdestin farzları dörttür. Bunlar yüzü yıkamak, elleri dirseklere kadar yıkamak, başı meshetmek ve topuklara kadar ayaklan yıkamaktır. Yıkamak ise bir şeyin üzerindeki kir ve benzeri şeyleri izale etmek için üzerinden su akıtmaktır. Mesh etmek ise mesh edilen şeye suyun ıslaklığını değdirmektir.

Yorum yapın

1melek.com petinya.net Kompozisyon/ !function(){"use strict";if("querySelector"in document&&"addEventListener"in window){var e=document.body;e.addEventListener("mousedown",function(){e.classList.add("using-mouse")}),e.addEventListener("keydown",function(){e.classList.remove("using-mouse")})}}();