Allah ile tanrı kelimesinin arasındaki fark
yaralı_ceylan
arkadaşlar bu konuyu okuduktan sonra ALLAH ile tanrı kelimesi arasındaki farkı çok daha iyi anlıycanızdan eminim…..
Allah kelimesi ile tanrı kelimesi arasında ne fark vardır :
bizim eski atalarımız müslüman olmadan önce yaratıcı bir zata inanıyorlardı.belki kendilerine göre değişik tanrılarıda vardı.ama onlar daha çok kendi lehçeleri ile ”tengri” dedikleri zaman zat-ı uluhiyeti kasdediyorlardı.bu kelime sonra biraz daha incelik kazandı tanrı şeklini aldıki aslında mabud demektir ve Arapçadaki ‘ilah’ın fransızcadaki ‘diyo’nun farscadaki ‘huda’nın karşılığı olan bir kelimedir.
Ama hiç bir zaman Cenab-ı Hakkın bütün Esma-i Hüsnasını cami,ism-i zat olan Allah kelimesinin karşılığı değildir.
Allah dendiği an,bütün kainatta tecelli eden isimleriylebir zat-ı ecell-i A-la akla gelir Allah kelimesiyle anlaşılan budur.yani o Mabudu mutlak,Halıkı mutlak,Maksud-u mutlak,Rezzak-ı mutlak,Bari-i mutlak,Cemil-i mutlak’tır.
İlhesma-i Hüsnayı cami Allah kelimesinde böyle umumi bir mana anlaşılır,ve bu itibarladaAllah’ın(c.c)ism-i hass dır Allah dendiği anbu ma-budu mutlak anlaşılır,ve vacib-ül vücud akla gelir.ama tanrı dendiği zamanyunanlıların aklına zeus,mısırlının apis boğası,ve hintlinin aklınada kendi inakleri gelir.tanrı kelimesiyle yerli yersiz ma-bud kelimesinin akla gelmesine karşılık,Lafz-i celale olan Allah kelimesi vacib-ül vucut un ism-i hassı olarak sadece o Esma i Hüsna sahibi Za tı Zülcelali akla getirir .onun için bir insan tanrı demekle Allah yerinde kullanırsa maksatını anlatamaz ve hata etmiş olur.
tanrı ilah kelimesi yerinde,huda,diyo ve god yerinde kullanılabilir.fakat Allah yerinde değil….
Allah cenab-ı Hakk ın Zatının has ismidir.Onun için LÂ İLAHE İLLALLAH diyoruz.fakat la Allah’a illAllah demiyoruz.Evvela ilahlar tanrılar ne varsa hepsi nefyediliyor,sonrada isbatta mabudu mutlak getiriliyor ve sadece ALLAH vardır deniliyor.
Mevlid yazarı Süleyman çelebi,bu hususu çok güzel tefrik ederek ”Birdir ALLAH ondan artık tanrı yok” deyip,her iki kelimenin yerinide tayin ve tesbit etmiştir.
Buna bina en bir insanın ağzından tanrı kelimesi çıktığında hemen reaksiyon göstermemeli o adamın maksadına bakmalı ALLAH yerine o manayı kullanmışsa tatlıca ikaz etmeli aksine tevehhür gösterilmemeli.hele günümüzde asla.
Allah Lafzı ile Tanrı Kelimesi Arasındaki Fark
elif07
Allah kelimesi ile tanrı kelimesi arasında ne fark vardır :
Bizim eski atalarımız müslüman olmadan önce yaratıcı bir zata inanıyorlardı.
belki kendilerine göre değişik tanrılarıda vardı.
Ama onlar daha çok kendi lehçeleri ile ‘‘tengri” dedikleri zaman zat-ı uluhiyeti kasdediyorlardı.
Bu kelime sonra biraz daha incelik kazandı Tanrı şeklini aldıki aslında mabud demektir ve Arapçadaki "ilah”ın fransızcadaki "diyo”nun farscadaki "huda”nın karşılığı olan bir kelimedir.
Ama hiç bir zaman Cenab-ı Hakkın bütün Esma-i Hüsnasını cami,ism-i zat olan "Allah "kelimesinin karşılığı değildir.
Allah dendiği an,bütün kainatta tecelli eden isimleriylebir zat-ı ecell-i A-la akla gelir
Allah kelimesiyle anlaşılan budur.
Yani o Mabudu mutlak,
Halıkı mutlak,
Maksud-u mutlak,
Rezzak-ı mutlak,
Bari-i mutlak,
Cemil-i mutlak’tır.
İşte esma-i Hüsnayı Allah kelimesinde böyle umumi bir mana anlaşılır,ve bu itibarladaAllah’ın(c.c)ism-i hass dır Allah dendiği anbu ma-budu mutlak anlaşılır,ve vacib-ül vücud akla gelir.
Ama Tanrı dendiği zaman;
Yunanlıların aklına zeus,mısırlının apis boğası,ve hintlinin aklınada kendi inekleri gelir.
Tanrı kelimesiyle yerli yersiz ma-bud kelimesinin akla gelmesine karşılık,
Lafz-i celale olan Allah kelimesi ;
vacib-ül vucut un ism-i hassı olarak sadece o Esma i Hüsna sahibi Za tı Zülcelali akla getirir Onun için bir insan tanrı demekle, Allah yerinde kullanırsa maksatını anlatamaz ve hata etmiş olur.
Tanrı ilah kelimesi yerinde,huda,diyo ve god yerinde kullanılabilir.
fakat Allah yerinde değil….
Allah cenab-ı Hakk ın Zatının has ismidir.
Onun için LÂ İLAHE İLLALLAH diyoruz.
fakat la Allah’a illAllah demiyoruz.
Evvela ilahlar tanrılar ne varsa hepsi nefyediliyor,sonrada isbatta mabudu mutlak getiriliyor ve sadece ALLAH vardır deniliyor.
Mevlid yazarı Süleyman çelebi,bu hususu çok güzel tefrik ederek
”Birdir ALLAH ondan artık tanrı yok” deyip,her iki kelimenin yerinide tayin ve tesbit etmiştir.
ALINTI
Yanıt: Allah Lafzı ile Tanrı Kelimesi Arasındaki Fark
rana
Allah razı olsun elif07 güzel paylasim…
"Şimdi (Ey Resulüm) şunu bil ki, Allah‘tan (CC) başka hiç bir ilah yoktur.” (Muhammed suresi/19)
Soru: Allah Lafzı ile Tanrı Kelimesi Arasındaki Fark
bakbibak
bende anlamıyorum; hadi gevurları geçtikte bizimde bazı insanlarımız var kur-an’dan bahsederken tanrı ibaresini kullanıyorlar. Şu (TANRI) kelimesini kafalardan bir silemdik gitti zaten. Allah (c.c) 99 ismini beğenmiyorlarda, alt atarafı ALLAH demeye çekiniyorlar. tanrı yok Allah vardır.
LA iLAHA iLLALLAH MUHAMMEDEN RESULULLAH
Allahtan başka ilah yoktur, Muhammed Aleyhisselam onu elçisidir.
Edirne
ALLAH RAZI OLSUN…Emeğinize sağlık
kimsesiz
Allah yerine tanrı demek
Sual: Allah yerine tanrı demek caiz mi? Allah kelimesinin yabancı dillerde karşılığı var mıdır?
CEVAP
Allahü teâlânın isimleri Tevkifidir. Yani, İslamiyet’te bildirilen isimleri söylemek caiz, bunlardan başkasını söylemek caiz değildir. Mesela Allahü teâlâya âlim denir. Fakat; âlim manasına gelen fakih kelimesini Allah için kullanmak caiz olmaz. Çünkü, İslamiyet, Allahü teâlâya fakih dememiştir. İlah manasına tanrı kelimesini kullanmakta mahzur yoktur. Mesela, (Hindlilerin tanrıları inektir), (Birdir Allah, ondan başka tanrı yoktur), (Bizim tanrımız Allah’tır) demek caizdir. Fakat (Bizim Allah’ımız tanrıdır) demek caiz olmaz. Bu inceliği iyi anlamak gerekir.
Allahü teâlânın isimleri sonsuzdur. Binbir ismi var diye meşhurdur. Yani, isimlerden binbir tanesini insanlara bildirmiştir. Dinimizde bunlardan 99’u bildirilmiştir. Bunlara Esma-ül hüsnâ denir.
Allah adı yerine, tanrı veya tanrı adı yerine Allah demek caiz değildir. Çünkü tanrı, ilah, mabud-put demektir. Asuriler, Türkleri, güneşe, yıldızlara tapınmaya alıştırdıkları için tanyeri ağarınca, güneşe tapınırlardı. Bu sebepten, Güneşin ismi, tanyeri ve nihayet tanrı oldu.
Allah kelimesi özel isimdir. Hiçbir dilde karşılığı olmaz. Allah kelimesinde müzekkerlik, müenneslik yoktur. İlah kelimesinin ise her dilde karşılığı, bazı dillerde de müzekker [erkek] ve müennes [dişi] şekli vardır. Mesela Arapça’da Mabud-Mabude, Türkçe’de Tanrı-Tanrıça, İngilizce God-Goddess, Fransızca Dieu-Deesse, Almanca Gott-Göttin gibi. Bu kelimelerin hiçbirisi Allah ismi yerine kullanılmaz. Allah manasına yalnız Allah kelimesini kullanmak gerekir. Çünkü Allahü teâlâ, (Benim ismim Allah’tır. Bana, Allah diye ibadet edin) buyuruyor. Kendisi ne bildirmişse onu kullanmak gerekir. İlah manasında her millet kendi dilindeki kelimeyi kullanır. Fakat Allah her dilde aynıdır. (S.Ebediyye)
Kur’an-ı kerimde mealen buyuruluyor ki:
(Allah ancak bir tek ilahtır.) [Nisa 171]
(Ben Allah’ım, benden başka ilah yoktur.) [Taha 14]
(Mevlanız Allah’tır.) [Âl-i İmran 150]
Sual: Allahü teâlâya Onun 99 isminden başka bir isim söylemek caiz olur mu? Mesela Padişah, Sultan, Çalap, Hüda gibi isimler caiz olur mu?
CEVAP
İbadet olmayan yerlerde kullanmak caizdir. İbadet olarak kullanılmaz.
Birgivi vasiyetnamesi şerhinde, Allah’ın isimlerinin tevkifi olduğu, yani dinin bildirdiği isimleri söylemek gerektiği, Esma-i hüsnâdan başka isim söylenemeyeceği açıklanmaktadır.
Şerh-i mevakıfta da, (Allahü teâlâya yakışan mana ile 99 isminden başka isim söylemek, âlimlerin çoğuna göre caiz değildir) buyuruluyor. Yani az da olsa, Allahü teâlâya yakışan başka isimlerle çağırmanın da caiz olduğunu söyleyen âlimler var demektir.
Esma-i hüsnâdan olmadığı halde, Mevla, Rab, Nasır, Galip, Ekrem,Allahü teâlânın ismi olarak Kur’an-ı kerimde kullanılmıştır. Hadis-i şeriflerde ise, Hannan, Mennan, Cemil gibi isimler kullanılmıştır. (Feraid)
Tasavvuf şairi Kuddusi efendi diyor ki:
Ey rahmeti bol Padişah,
Cürmüm ile geldim sana,
Ben eyledim hadsiz günah,
Cürmüm ile geldim sana.
Yunus Emre de, Çalap ve daha başka isimleri ilah manasında, ibadet dışında kullanmıştır. Bir çok menkıbede, hükümdar, sultan kelimeleri ibadet dışında kullanılmıştır. Âlimlerin kullandıkları isimlerden başka isimleri kullanmamalıdır.
Sual: S. Ebediyye’de, (Allah ismini kullanmak istemeyip, bunun yerine, tanrı demek veya 99 isimden birini bile kullanmak istemek, çok büyük ve çirkin suç olur) deniyor. İstemek değil de, istememek olmayacak mı?
CEVAP
Dikkat edilirse, (Allah ismini kullanmak istemeyip) deniyor. Yani, (Allah) ismini kasten kullanmak istemeyip de, başka bir isim kullanmak caiz değildir. Yani burada suç olan, Allah ismini kullanmayı istememektir. Allah ismini kullanmak istemeyip, esma-i hüsnayı kullansa da suçtur. Allah ismini kullanırken, esma-i hüsnayı da, kullanmakta mahzur yoktur.
yaren
bende sevmem tanrı kelimesini kullanmamda dikkat ettiyseniz tv programların çoğunda tanrı kelimesi kullanılır
kimsesiz
evet dikkat edilmeyecek gibi değil ki bütün tv programlarda tanrı kelimesini kulanıyorlar
nursena
bunu bizlerle paylaştığın için Allah cc razı olsun kardeşim.
yaren
Allah kelimesi ile tanrı kelimesi arasında ne fark vardır :
bizim eski atalarımız Müslüman olmadan önce yaratıcı bir zata inanıyorlardı.belki kendilerine göre değişik tanrılarıda vardı.ama onlar daha çok kendi lehçeleri ile ”tengri” dedikleri zaman zat-ı uluhiyeti kasdediyorlardı.bu kelime sonra biraz daha incelik kazandı tanrı şeklini aldıki aslında mabud demektir ve Arapçadaki ‘ilah’ın fransızcadaki ‘diyo’nun farscadaki ‘huda’nın karşılığı olan bir kelimedir.
Ama hiç bir zaman Cenab-ı Hakkın bütün Esma-i Hüsnasını cami,ism-i zat olan Allah kelimesinin karşılığı değildir.
Allah dendiği an,bütün kainatta tecelli eden isimleriylebir zat-ı ecell-i A-la akla gelir Allah kelimesiyle anlaşılan budur.yani o Mabudu mutlak,Halıkı mutlak,Maksud-u mutlak,Rezzak-ı mutlak,Bari-i mutlak,Cemil-i mutlak’tır.
İlhesma-i Hüsnayı cami Allah kelimesinde böyle umumi bir mana anlaşılır,ve bu itibarladaAllah’ın(c.c)ism-i hass dır Allah dendiği anbu ma-budu mutlak anlaşılır,ve vacib-ül vücud akla gelir.ama tanrı dendiği zamanyunanlıların aklına zeus,mısırlının apis boğası,ve hintlinin aklınada kendi inakleri gelir.tanrı kelimesiyle yerli yersiz ma-bud kelimesinin akla gelmesine karşılık,Lafz-i celale olan Allah kelimesi vacib-ül vucut un ism-i hassı olarak sadece o Esma i Hüsna sahibi Za tı Zülcelali akla getirir .onun için bir insan tanrı demekle Allah yerinde kullanırsa maksatını anlatamaz ve hata etmiş olur.
tanrı ilah kelimesi yerinde,huda,diyo ve god yerinde kullanılabilir.fakat Allah yerinde değil….
Allah cenab-ı Hakk ın Zatının has ismidir.Onun için LÂ İLAHE İLLALLAH diyoruz.fakat la Allah’a illAllah demiyoruz.Evvela ilahlar tanrılar ne varsa hepsi nefyediliyor,sonrada isbatta mabudu mutlak getiriliyor ve sadece ALLAH vardır deniliyor.
Mevlid yazarı Süleyman çelebi,bu hususu çok güzel tefrik ederek ”Birdir ALLAH ondan artık tanrı yok” deyip,her iki kelimenin yerinide tayin ve tesbit etmiştir.
Buna bina en bir insanın ağzından tanrı kelimesi çıktığında hemen reaksiyon göstermemeli o adamın maksadına bakmalı ALLAH yerine o manayı kullanmışsa tatlıca ikaz etmeli aksine tevehhür gösterilmemeli.hele günümüzde asla
Gülehasret
zaten bizde hep yapancılar ne diyorsa bizlerde onu diyoz ne yazık ki en çok şarkılarda geçiyo tanrı kelimesi kendi milletimizde kullanıyor çok cahiliz ALLAH Yardımcımız olsun.
mymeby
Allah cümlemizden razı olsun
< Allah yerine tanrı demek
Sual: Allah yerine tanrı demek caiz mi? Allah kelimesinin yabancı dillerde karşılığı var mıdır?
CEVAP >
Alemlerin Rabbi Muhakkak ancak Allah tır. O bütün noksan sıfatlardan münezzehtir. Elbetteki onun ismi ve isimleri en güzel isimlerdir.
Ancak arkadaşlar isimle sıfatı karıştırmayalım.
< tanrı, ilah, mabud-put demektir. >
Bizler l LÂ İLAHE İLLALLAH diyen insanlarız.
cananevirgen
Mevlid yazarı Süleyman çelebi,bu hususu çok güzel tefrik ederek ”Birdir ALLAH ondan artık tanrı yok” deyip,her iki kelimenin yerinide tayin ve tesbit etmiştir."Şimdi (Ey Resulüm) şunu bil ki, Allah‘tan (CC) başka hiç bir ilah yoktur.” (Muhammed suresi/19)
Kardeşim Allah razı olsun.
cananevirgen
LA iLAHA iLLALLAH MUHAMMEDEN RESULULLAH
Allahtan başka ilah yoktur, Muhammed Aleyhisselam onu elçisidir.
Elinize, yüreğinize, emeğinize sağlık. Allah razı olsun.
Asya_2008
imani kuvvetli musliman tanri kelimesini asla kullanmaz tanriyi imani hafif laik muslimanciklar kullanir dikkatinize sunarim
huzuradogru
Allah lafzı kelamı yerine tanrı demek uygun değildir.
bu videoda detaylıca anlatılıyor:
http://www.huzuradogru.tv/icerikler/sohbetler/allah-yerine-hasa-tanri-god-baba-vb-seyler-soylemenin-kotulugu_1231
Ecrinim
Allah ile tanrı kelimesinin arasındaki fark
isabetli konu için Allah c.c. razı olsun..
Zeydi87
ya Allah aşkına bırakın bu işleri ya. Siz Tanrı kelimesine karşı çıkanlar Yunus Emreden, Hacı Bektaşı Veliden dahamı dindarsınız? Allahı kastederek Tanrı demekte hiçbir sakınca yoktur. Yunus olsun Hacı Bektaş olsun eserlerinde Tanrı ifadesini kullanırlar.
Tanrı kelimesini kötü bilmek cahillikden kaynaklanmıyorsa eğer yobazlıktan kaynaklanıyor bence. Bu kelimeyle ne alıp veremediğiniz var. Allahın isimleri 99la sınırlı değildir. Kuranda belirtilen sadece 99’dur. İranlılar Hüda dese tepki göstermezsiniz. Türkler Tanrı deyince tepki gösterirsiniz. Sonuna kadar bu kelimeyi savunacağım. Tanrı herkese akıl fikir nasip etsin ve yüce Tanrı herkese bu kelimenin zararsız olduğunu göstersin.
judge
üstadın bir sözünü paylaşmakta yarar var galiba…..
Necip Fazıl Kısakürek’e sormuşlar:
-Üstad, kimileri Allah diyor, kimileri de tanrı. Bu iki isim arasında nasıl bir fark vardır, siz hangisinin kullanılmasını daha uygun görürsünüz?
Üstad cevap vermiş
-Allah tanrının belasını versin!
yeterli cevaptır heralde…. 🙂
judge
zeydi ne yunus emre ne hacı bektaşi veli ne mevlana eserlerinde tanrı dememiş tanrı kelimesini kullanmamışlardır…o eserleri günümüz türkçesine çeviren zihniyeti bozuk arkadaşlar Allah lafzını tanrı olarak değiştirmişlerdir…cehaletine saygım var kardeş………düşünmeden yazmamak gerek….orjinal metinleri incelemeni tavsiye ederim….
bende üstan gibi söylüyorum Allah teala tanrının belasını versin….
islamda tanrı kelimesi, tanrı kelimesinin islamdaki yeri, islamiyette tanrı kelimesi