Arapçaya dilim dönmüyor namazım bozulur mu
Emre001
Nas süresinde visu söylemiyordum namaz bozuldu mu? Ettehiyyatu süresinde hı söylemiyordum birde rabbenagfirli süresinde mümine yi muminiyye diye okuyordum namaz bozuldu mu?
Cevap: Arapçaya dilim dönmüyor namazım bozulur mu
Şema
Bu yanlışlar namazı bozmaz ancak siz mutlaka bir hocaya gidin ve mahreç dersi alın
Cevap: Arapçaya dilim dönmüyor namazım bozulur mu
Molla_Efdal
435- Bir namaz, içinde vaki olan bir kıraat yanlışlığı ile bozulur mu bozulmaz mı meselesi pek
mühimdir. Buna dikkat etmek lâzımdır. Kur’an-ı Kerim’i okumadaki bir hataya, okuyanın sürçmesine
"Zelletü’l-kari" denir. Bu husustaki başlıca esaslar şunlardır.
436- Kur’an-ı Mübin’in bir kelimesi kasten değiştirilir, mana da değişirse, namaz ittifakla bozulur.
Ancak hamd ü senaya ait olup yerine yine hamd ü senaya dair bir lâfız okunmuş olursa, o zaman
bozulmaz. Fakat böyle bir cüret caiz görülemez.
Fakat yanılarak değiştirilmiş olunca bakılır: Eğer okunan lâfzın benzeri Kur’an’da bulunmaz, manası
da Kur’an’daki kelimenin mana-sından uzak olup aralarında fazla bir ayrılık bulunarak iki mana arasında
" هَѧذَا الْغُبَѧارُ " yerine "هَѧذَا الْغُѧرَابُ " .bir münasebet mevcut olmazsa, bununla namaz ittifakla bozulur
okumak gibi. Ancak okunan lafız, tesbih, tahmit, veya zikir olursa, o zaman bozulmaz.
Benzeri Kur’an’da bulunmadığı gibi manası da bulunmayan bir la-fız hakkında da hüküm
.okunması gibi " يَوْمَ تُبْلَى السَّرَائِلُ " yerine " يَوْمَ تُبْلَى السَّرَائِرُ " .böyledir, yani namaz bozulur
437- Yanılarak okunan lâfzın benzeri Kur’anda bulunduğu ve bu lafız ile Kur’an’daki kelimenin
manası aşırı şekilde değişmemekle bera-ber ikisinin mânası birbirinden uzak bulunduğu takdirde, İmam-ı
A’zam ile İmam Muhammed’e göre namaz bozulur. En ihtiyatlı olan budur. Fakat İmam Ebu Yusuf ile
diğer bazı fıkıh alimlerine göre bozulmaz. Çünkü bunda umumu belva vardır. Yani, bu umumî bir derttir,
insanların çoğunluğu bundan kurtulamayacak bir haldedir. Bu sebeple fetva verilen görüş de budur.
438- Yanılarak okunan lâfzın benzeri Kur’an’da bulunmamakla be-raber, bununla mana
değişmeyecek olsa, İmam-ı A’zam ile İmam Mu-hammed’e göre namaz bozulmaz. Çünkü mana esastır, en
çok mana dik-kate alınır. Fakat İmam Ebu Yusuf’a göre bozulur. Zira bu hususta asıl olan, Kur’an’da
.okunması gibi "قَيَّامِينَ " yerine "قَوَّامِينَ " .benzerinin bulunup bulunmamasıdır
Demek oluyor ki, İmam-ı A’zam ile İmam Muhammed, yanılarak yanlış okunan lâfız ile Kur’an’daki
mananın fazla değişip değişmemesini dikkate almışlardır. Şöyle ki, eğer mana, fazlaca değişirse namaz
bozulur, yoksa bozulmaz. Okunan lâfzın Kur’an’da benzeri bulunsun bulunmasın farketmez. İmam Ebu
Yusuf ise, okunan lafzın Kur’an’da benzeri mevcut olup olmamasını esas tutmuştur. Bu sebeple eğer
Kur’an’da benzeri mev-cut ise, namaz bozulmaz, hatta mana, aşırı bir şekilde değişse bile. Ve eğer benzeri
mevcut değilse, namaz bozulur. Hatta mana, aşırı bir şekilde değişmese bile.
Yukarıda 436, 437, 438 rakamları ile gösterilen üç esas mutekaddi-mîn denilen ilk devir
müçtehitlere göredir. Aşağıdaki esaslar da müte-ahhirîn denilen sonraki fıkıh alimlerine göredir ki, bu
hususta biraz daha müsamaha gösterilmiştir.
(Büyük İslam İlmihali, Ömer N. Bilmen)