Toplu zikir bidat mı?
istt34-90
Ebu’l-Bahteri anlatıyor: "Bir adam İbn Mesud’a:
-"Bir kaç kişi akşam namazından sonra camide oturup içlerinden bir onlara "şu kadar Allahuekber" şu kadar "SubhanAllah" şu kadar "elhamdulillah" deyiniz, diyor dedi.
İbn Mesud: -Öyle mi? dedi.
Adam: Evet, dedi.
İbn Mesud (r.anh): -"Toplanıp bu işe başladıkları zaman gel bana bildir, dedi. Adam haber verince kalkıp mescide gitti. Üzerinde bir aba vardı. İbn Mesud (r.anh) sert mizaçlı birisiydi. Adamların zikrini işitir işitmez:
-‘Ben Abdullah b. Mesud’um. Kendisinden başka ilah bulunmayan Allah’a yemin ederim ki, bid’at bir iş ortaya atmışsınız. Buna hakkınız yoktur. Siz, Rasulullah’ın ashabından daha mı iyi biliyorsunuz?’ dedi.
İçlerinden Mud’ad adında birisi: -‘VAllahi biz bid’at işlememişiz ve ashabından daha iyi biliriz diye de bir iddiamız yoktur’, dedi. Amr b. Utbe’de: -‘Ey Ebu Abdurrahman, Allah’tan af dileriz’, dedi.
İbn Mesud: -‘Sünnete sarılın, ondan ayrılmayın, Allah’a yemin ederim ki, sünnetten ayrılmazsanız ileriye doğru yol alırsınız. Eğer sağa sola saparsanız apaçık bir sapıklığa düşmüş olursunuz.’
(Muhtasar Hayatu’s Sahabe, Kandehlevi, sf. 498; Hilyetu’l-Evliya, IV, sf. 381)
Amir b. Abdullah b. Zubeyr anlatıyor:
"Bir gün eve geç geldim.
Babam: -‘Neredeydin?’ diye sordu.
-‘Birkaç kişiyi gördüm. Onlardan daha iyi müslüman görmedim. Oturmuş Allah’ı zikrediyorlardı. İçlerinden kimisi titriyor ve o kadar cezbeye tutuluyordu ki, Allah kokusundan bayılıyordu. Onların bu halini görünce yanlarında oturdum,’ dedim.
Babam: -‘Bir daha yanlarına gitme, dedi ve onun bu sözünü yadırgamış olduğumu zannetmiş olacak ki, sözlerine şöyle devam etti.
-‘Rasulullah (sallAllahu aleyhi ve sellem),Ebubekir ve Ömer (r.anhuma)’yı, Kur’an okurken gördüm. Hiç biri cezbeye tutulup bayılmıyordu, senin gördüğün bu adamlar Ebubekir ile Ensar’dan daha mı çok Allah’tan korkuyorlar?’
Amir diyor ki: "Babamın doğru söylediğini düşündüm ve bir daha da onların yanında oturmadım."
(Muhtasar Hayatu’s Sahabe, Kandehlevi, sf. 499; Mecmau’z-Zevaid, I, sf. 189)
Namazdan sonra yapılan toplu zikirler bidat olmuş olmuyor mu? Birkaç İslami sitede araştırdım ama cevaplar genelde "yapılmasında kötü bir şey yok ki", "dine aykırı bir durum yok sonuçta" vb. şekilde.
Namaz sonrası toplu sesli zikrin bir kaynağı var mıdır?
Yorum: Toplu zikir bidat mı?
Çaylak2017
Bu konuyu ben de merak ediyorum. Cami imamlarının her namazdan sonra komutla tesbih yaptırması caiz midir? (Herkes içinden tesbih ediyor ama) Şu konuda bir yanıt var ama toplu yapılıp yapılmayacağına dair bir bilgi yok. forumduasi.com/fetva-soru-ve-cevaplari/160256-namazdan-sonra-topluca-tesbih-cekmek-bid-at-midir.htmlhttps://www.forumduasi.com/fetva-soru-ve-cevaplari/160256-namazdan-sonra-topluca-tesbih-cekmek-bid-at-midir.html
Şu konuda müstehap olduğu ve topluca yapılabileceği söylenmiş: forumduasi.com/namaz-sorulari/222504-namazdan-sonra-beraberce-tesbih-cekmenin-bid-at-oldugunu-tesbihin-sunnet-olmadigi.htmlhttps://www.forumduasi.com/namaz-sorulari/222504-namazdan-sonra-beraberce-tesbih-cekmenin-bid-at-oldugunu-tesbihin-sunnet-olmadigi.html
Yorum: Toplu zikir bidat mı?
bbgbbg
Camideki toplu zikir şöyledir ki müezzin subhanAllah der yani haydi subhanAllah diyin demektir bu.Yoksa toplu zikir yok burda herkes zikrini kendi yapıyor yine benim görüşüm böyle.Öbür türlü olsa cemaat aynı anda bitirmez zikirleri biri hızlı biri yavaş yapar ve cami sonrası selamlaşma,sohbet vs. gibi herkes camiden farklı zamanda çıkar.Bilmiyorum düzen açısından yapıldığı için inşaAllah sıkıntısı yoktur.En doğrusunu bilen yüce Allah’tır(azze ve celle) Konuda daha net bilgisi olan varsa yazarsa seviniriz.
Yorum: Toplu zikir bidat mı?
Kayıtsız Üye
Zikrin toplumu yoksa seslimi söylenmesi bidattir bunu anlamak önemli olan kimse kendi şahsına fetva vermesin Allah resulunun hayatına baktığımızda sesli zikir bidattir haşa Allah ne uzaktır ne görmüyordur Allah hem görür hem işitir şah damarımızdan daha yakındır. Buna delilen alimlerimiz bidat demişlerdir hoplayana bagırıp çagırana kendini yerlere vuranlara peki toplu halde bulunum sessiz zikir bidatmidir buna delil 2 şekildede geliyor sahih olarak aldıgımız ibn mesud un rivayetidirki alimlerinde bu hadisi alması aynı doğrultuda toplu zikri bidat kılmıştır daha doğrusu birini baş seçip zikir söylemesi diğerlerinin onu taklit etmesi bidat görülmüştür bu hadisi Muhammed yusuf kandehlevinin kitabında 498. Sayfada yine bulabilirsiniz herşeyi en iyi bilen Allah tır.
Zikir, toplu zikir bidat, ibn mesud toplu zikir