Neden Hanefiler’e midye haramda Şafii’lere değil
Kayıtsız Üye
Şafii’ler midye yiyebiliyorlar ancak biz Hanefiler yiyemiyoruz sonuçta ikimizd müslümanız bir mezhebe haram olan diğer mezhebe nasıl helal olur anlam veremedim açıklayabilir misiniz.
Yorum: Neden Hanefiler’e midye haramda Şafii’lere değil
mum
Bu gibi hükümler Alimler tarafından bir ayet veya sahih bir hadisten çıkarılırlar.
Doğru olanı birdir ama dinimizde içtihat kavramı var bu dini kavramı öğrenmeliyiz.
Örneğin
denizlerdeki ürünlerin yenmesi hükmü delilleri
"Taze et yemeniz için denizi sizin hizmetinize veren Allah’tır." (Nahl, 16/14)
"Denizde avlanmak ve onları yemek size helâl kılındı ki; hem size hem de yolcu olanlarınıza faydalı olsun." (Mâide, 5/96)
< Mâlikî mezhebi hiçbir deniz hayvanını istisna kılmazken, Hanbelî mezhebi yılan balığını habis saydığı için; Şâfiî mezhebi de kurbağa, yengeç ve timsah gibi hem denizde, hem de karada yaşayabilen hayvanların etinin yenilmesini haram olarak vasıflandırmaktadır.
Hanefî mezhebine göre ise, balık sûretinde olmayan deniz hayvanlarının etlerini yemek haramdır. Buna göre, daima suda yaşayan, suda barınan hayvanlardan her çeşit balık eti yenebilir. Kalkan balığı, sazan balığı, yunus balığı, yılan balığı bu kabildendir. Fakat, diğer su hayvanları caiz değildir. Midye, istiridye, istakoz ve yengeç gibi hayvanların yenilmesi helâl olarak kabul edilmemektedir, haram sayılmaktadır. (el-Mezâhibu’l-Erbaa, 2/5)
Bu esaslara göre, midye, istiridye, kalamar gibi deniz hayvanları Şâfiî, Mâlikî ve Hanbeli mezheplerine göre yenebilirken, Hanefî mezhebine göre yenilmemektedir. >
Yorum: Neden Hanefiler’e midye haramda Şafii’lere değil
mum
DİYANET FETVA KURULU
Yengeç, ıstakoz, karides, kalamar, midye, kurbağa vs. gibi deniz ürünleri yenir mi?
Kur’an-ı Kerim’de, denizden elde edilen yiyeceklerin helal olduğu bildirilmiştir (Mâide, 5/96; Fâtır, 35/12). Hz. Peygamber de (s.a.s.), Denizin suyu temiz, ölüsü helaldir. (Ebû Dâvud, Tahâret 41) buyurmuştur.
Hanefi mezhebi, zikredilen naslarda helal olduğu belirtilen deniz hayvanları ifadesiyle balık türünün kastedildiği, dolayısıyla balık sınıfına girmeyen midye, kalamar, yengeç, ıstakoz, karides gibi deniz hayvanlarının helal olmadığı görüşünü benimsemiştir (Kâsânî, Bedâi’, V, 35).
Şafii mezhebinde konuyla ilgili şöyle bir ayrım yapılmıştır: Deniz canlıları sadece suda yaşayabiliyor ve sudan çıktığında boğazlanmış hayvan gibi kısa sürede ölüyorsa, şekline ve ölüm durumuna bakılmaksızın yenmesi helaldir. Ancak aslen suda yaşayan fakat karada da yaşayabilme özelliğine sahip olan hayvanlara gelince bunlardan eti yenen kara hayvanlarına benzeyenlerin yenmesi, boğazlanması şartıyla helal, eti yenmeyenlere benzeyenlerin yenmesi ise haramdır. Buna göre kurbağa, yengeç, kaplumbağa ve su yılanının yenmesi helal değildir (Remlî Nihayetu’l-Muhtac, VIII, 113,150-152.).
Yorum: Neden Hanefiler’e midye haramda Şafii’lere değil
Omer Faruk
Selamün Aleyküm,
Değerli kardeşim, Mezheplerin bu hükümleri çağa ve zemine göre değişir. Zaten değişmez olsaydı bu konu ictihad konusu olmazdı.
TEMEL BUDUR;
Mevrid-i Nasda İçtihada Mesağ Yoktur. Yâni bir mes’ele hakkında âyet veya hadîste kat’î bir be¬yân varsa, bu o mes’ele hakkında bir nass sayılacağından artık o mes’ele hakkında içtihada cevaz yoktur.
Midye ile ilgili gerek Diyanetin gerekse önceki alimlerin verdiği hükümler bugün yeniden değerlendirilmesi gerekir. Çünkü o gün yılan balığını habis sayan mezhep, bugünkü ilim ışığı altında baktığında bunun habis olup olmadığını tekrar gözden geçirecektir. Kur’an’da kesin nas ile yasaklanan hiçbir deniz ürünü yoktur. Dolayısıyla haram kılınmayan şey, prensip olarak helaldir. Ancak, bunun sınırı da İslam hukukunun "can emniyeti" sınırıdır. Örneğin, denizden çıkan balon balığı çok zehirli bir balıktır. Bu Kur’an’da haram olarak geçmiyor ama "can emniyetine" zarar verdiği için haramdır.
Kısacası, ictihada konu olan her konu sabit değildir değişebilir, Hanefi mezhebinin midye gibi deniz ürünlerine konan çekince günümüz Hanefi alimleri tarafından değişebilir,
Bu konuda Hayrettin Hoca tam bu konudan bahsediyor okumanızı tavsiye ederim yenisafak.com/yazarlar/hayrettinkaraman/deniz-urunleri-ve-ictihad-farki-35177 vesselam.