Kuran okurken yellenmek
Kayıtsız Üye
Mesela Ayetel Kürsi okuyorum çok özür dilerim arkadan yellendim veya genirdim biraz bekleyip öyle devam etmeliyim yada direk mi devam etmeliyim Allah hepimizden razı olsun
Yorum: Kuran okurken yellenmek
arifselim
Geğirmek zaten abdesti bozmaz ama yellenmek abdesti bozar. Eğer kurana dokunuyorsan hemen bırakman gerekir. Ezbere okuyorsan okumaya devam edebilirsin. Hürmeten kuranı kerimi pis kokulu bir ortamda okumamak gerekir.
Yorum: Kuran okurken yellenmek
Omer Faruk
Kardeşim, Kur’an’ı sana ALlah’ı hatırlatan ve O’na ihtiyaç duyduğun her ortamda okuyabilirsin.
Kur’an’a abdestle dokunma meselesi Rasulullah (A.S)dan sonra konu edilmiş bir meseledir. Bu konuda ne Kur’an’ın ne de RAsulullah’ın hükmü yoktur. Dolayısıyla Kur’an’a abdest alarak okumamız yalnızca bereket içindir bir zorunluluk değildir.
Bunun İslami delili ise şudur;
1- Kur’an Rasulullah (A.S) döneminde iki kapak arasında bir kitap değildi
2- Kur’an’ın kutsal olan yönü mürekkebi ve kağıdı değildir, anlamıdır.
3- Bu gün artık cep telefonlarında dijital belleklerde de Kur’an var. Eğer abdest alınarak Kur’an’a dokunulacaksa (ki mürekkep ve kağıt kutsal değildir) neden Cep telefonuyla tuvalete giriyoruz, abdestsiz dokunuyoruz.
Kur’an-ı Kerim okumak, dinlemek veya ona dokunmak için abdest almak şart değildir! Abdestin tarif edildiği Mâide suresi 6. ayete ve sahih hadislere göre abdest, Kur’an okumak veya ona dokunmak için değil; namaz kılmak için şarttır. Birçok fıkıh ve ilmihal kitabında yazan Kur’an’a abdestsiz dokunulmaz hükmü zayıf rivayetlere dayanmaktadır.1
Böylesine önemli bir konuda zayıf hadislerle amel edilerek helal veya haram belirlenemez.
Kur’an okunacağı zaman ne yapılması gerektiği ile alakalı olarak Allah Teâlâ müstakil bir ayet indirmiş, şöyle buyurmuştur:
Kur’an okuyacağın zaman, kovulmuş/taşlanmış şeytandan Allah’a sığın. (Nahl, 16/98)
Görüldüğü gibi Kur’an okunacağı zaman şeytandan Allah’a sığınmak hariçinde herhangi bir emir bulunmamaktadır.
Kur’an’a abdestsiz olarak dokunulamayacağını ileri sürenler Ona tertemiz kılınanlardan başkası dokun(a)maz. (Vâkıa, 56/79) ayetini delil getirir, tertemiz kılınanlar ifadesi ile de abdestli olanların kast edildiğini öne sürerler. Halbuki ayetin öncesi ve sonrası dikkatli bir şekilde okunduğunda orada Kur’an’a abdestsiz dokunulamayacağından değil, başka bir şeyden bahsedildiği görülmektedir. İlgili ayetler şöyledir:
Hayır! O yıldızların mevkilerine (bulundukları yere) yemin ederim ki -eğer bilseniz bu pek büyük bir yemindir- şüphesiz bu, korunmuş bir kitapta bulunan değerli bir Kur’an’dır. Ona tertemiz kılınanlardan başkası dokun(a)maz. Alemlerin Rabbi tarafından indirilmiştir. (Vâkıa, 56/75-80)
Bağlamıyla birlikte okunduğunda 79. ayette şu an elimizde bulunan mushaflardan değil; müfessirlerden Fahreddîn er-Râzî’nin de isabetle belirttiği gibi 2
Levh-i Mahfûz’da kayıtlı bulunan ana metinden bahsedildiği anlaşılmaktadır. Aşağıdaki ayetler de bunu göstermektedir:
Doğrusu sana vahyedilen bu Kitap, Levh-i Mahfûz’da bulunan şanlı bir Kur’an’dır. (Burûc, 85/21-22)
Ayetlerde aslı Levh-i Mahfûz’da olduğu belirtilen Kur’an’a sadece tertemiz kılınanların yani meleklerin3
dokunabileceği4
belirtilmiştir ki sahabeden Abdullah İbn Abbâs, tâbîînden Said b. Cübeyr ve İkrime bu görüşte oldukları gibi5
İmam Mâturîdî de tefsirinde bu anlayışı tercih etmiştir.6
Zira ayette geçen lâ yemessuhû (لَا يَمَسُّهُ) ibaresi, ona dokunmasın anlamında bir nehiy yani yasaklama değil; ona dokunamaz anlamında nefiy yani olumsuzluk bildiren bir ifadedir.
Ayrıca Arap dili kurallarına göre eğer ifade nehiy cümlesi olsaydı i’râb, elimizdeki mushaflarda olduğu şekliyle lâ yemessuhû değil de lâ yemseshu (لَا يَمْسَسْهُ) veya lâ yemessehû (لَا يَمَسَّهُ) şeklinde olurdu.
Görüldüğü gibi ayetlerden gelenekte yaygın olarak söylenegeldiği gibi Kur’an’a abdestsiz dokunulmaz hükmünü çıkarmak Arap dili kuralları açısından da mümkün değildir.
Meseleye rivayetler açısından bakıldığında da durum aslında bundan farklı değildir. Mesela Abdullah İbn Abbâs’tan gelen rivâyete göre, bir defasında Resûlullâh tuvalet ihtiyacını giderip gelmiş, tam kendisi için hazırlanan yemeğe oturacakken oradakiler: Abdest almak için sana su getirelim mi Ya Resûlallâh? demişler, bunun üzerine O şöyle buyurmuştur:
(Hayır!) Bana sadece namaza kalktığım zaman abdest almam emredildi! 7
Nebîmiz, Bana sadece namaza kalktığım zaman abdest almam emredildi sözüyle: Müminler! Namaza kalktığınız zaman yüzlerinizi ve dirseklerinize kadar ellerinizi yıkayın. Başınızı mesh edin, ayaklarınızı da topuklarınıza kadar… (Mâide, 5/6) âyet-i kerimesine işaret etmiş ve namaza kalkmanın dışında hiçbir iş için abdest almakla emrolunmadığını ifade buyurmuştur. Eğer Kur’an’a dokunmak için de abdest alınması şart olsaydı O: Bana sadece namaza kalkacağım ve Kur’an’a dokunacağım/okuyacağım zaman abdest almam emredildi derdi. (Kitap ve Hikmet Dergisi)
Yorum: Kuran okurken yellenmek
Ebû Mansur
Ona/Kur’an’a ancak temizler dokunabilir." (Vakıa, 56/79)
mealindeki âyetin ilk ve en açık manası Allah’tan Cebrail vasıtasıyla Hz. Muhammed (asm)’e inen Kur’an vahyinin arılığını, duruluğunu bozan şeytan, cin gibi hiçbir müfsit yaratığın eli dokunmamış, fikri karışmamış, kuruntuları bulaşmamıştır… şeklindedir.
Âyette, Kur’an’a ancak temizler dokunabilir ifadesinin tercih edilmesi, manevî kirlilik sayılan abdestsizlik, cünüp ve hayız türü şeylere de işaret etmek için olduğunu söyleyen âlimlerin bu görüşünün yanlış olduğu anlamına gelmez. Kur’an’ın açık hükmü yanında başka şeylere de delalet etmesi, sonsuz ilahî ilmin bir gereğidir.
Bu âyeti farklı yorumlayanlar var ise de İslam âlimlerinin ortak görüşü, Kur’an’a abdestsiz dokunmanın doğru olmadığıdır. Peki hocalar ne düşünüyor bu konuda ben arapça bilmiyorum ama hocalarımız biliyor Ömer Faruk kardeşimizin yazısı hakkında ne düşünüyorlar reddiyeleri var mıdır bu konuda?
Omer Faruk
Selamün Aleyküm Kardeşim,
Daha önce de belirttiğim uzun yazımda, Kur’an’a abdestli dokunmanın bir zorunluk olmadığını, teberrüken aldığımızı yazmıştım. Bu konuyu tekar gözönüne getirirsek;
Eğer kutsal olan, Kur’an’ın kağıt ve mürekkebi ve yazısı ise;
O halde elektronik devrelere depolanan Kur’an kutsal değil mi? Yalnızca sübut bulma şekli "KAĞIT ve MÜREKKEP" ile değil de "0,1" içeren yazılım olarak değişmiştir. Sizin mantığınızı doğru kabul edersek (kaldı ki bu noktada SARİH NAS YOK)
O zaman içinde Kur’an olan her telefonu aldığımızda günah işliyor olacağız ya da her telefonu aldığımızda abdest almamız gerekecek.
Tekrar belirtmekte fayda var. Rasulullah (A.S) döneminde İKİ KAPAK ARASINDA KUR’AN diye bir kitap yoktu. Kur’an’ın İKİ KAPAK ARASINA alınması Hz. Ömer’in teklifi ile başlayıp, Hz. Osman döneminde sonuçlanmıştır.Ayrıca, sözkonusu ayeti RAsulullah (A.S)’ın böyle yorumladığına dair bir rivayet de muhaldir.
Selametle kalınız.
hayhuyhay
Usulü zayii eden vusulden mahrum kalırmış. din güzel ahlaktır. edeptir, hayadır. Kur’an; Allhutealanın sözlerinin kağıda dökülmüş halidir. İnsanlar tarafından yazılmaktadır. Aslolan nasıl yazıldığı, ne ile yazıldığı (kalem, kağıt) değil, yazılandır. kimse kağıda, kaleme dokunduğu için abdest almıyor. Allah’ın sözlerine dokunduğu için alıyor!
bizde Allah’ın adının geçtiği hiç bir kitabın üzerine bir şey koyulmaz. kitap değerlidir. Hele de kuransa çoook değerlidir. Bu söylediklerim ilim değildi. ilim sorarsan da yazılı olan kağıda abdestsiz dokunmak haradır! tüm mezheplerde…
Kayıtsız Üye
Esselamünaleyküm kardeşim kuran(Hatim) okurken yellendim diyelim okuduğum sayfayı abdest aldığımda tekrar mı okumalıyım yoksa yellendiğim yerden devam mı etmeliyim
arifselim
Ve aleykumusselam. Haram olan şey abdestsiz kurana dokunmaktır. Yellendiğinde abdestin bozulur ama kuran okuman yasak olmaz. Yeniden abdest aldıktan sonra kaldığın yerden devam edebilirsin.
kuran okurken birden yellenmek ne yapmaliyim, rüyada kuran okurken yellenmek, abdestsiz telefondan yasin okurken yellenmek