Bir şeyi bilmemek onu inkar etmek gibi midir?
Emir Ceylan
Selamun aleykum,
Ebu Hanife’nin 5 risalesi kitabını okudum. Hz İsa yada Hz musa ( ikisinden biri yada her ikiside tam hatırlamıyorum) peygamber midir bilmem dese kafir olur. Ve bir kişi kafir nereye gitse bilmem dese. Allah’ın bir ayetini inkar ettiğinden dolayı kafir olur diyor. Ben bunları kabul ediyorum elbette. Lakin benim merak ettiğim birşeyi bilmemek onu inkar etmek anlamına mı gelir? Yani ben bunları bilmeseydim bunları inkar etmekle eşit mi oluyor?1 ayeti inkar etmek bütün Kuran’ı inkar etmek gibi olduğunu biliyorum lakin her şeyi bilmiyorum.
Yorum: Bir şeyi bilmemek onu inkar etmek gibi midir?
vel Fecr
bilmiyorum demek ilimdendir.
zararlı olan ise bilmediği halde biliyormuş gibi cevap vermektir.
Yorum: Bir şeyi bilmemek onu inkar etmek gibi midir?
Emir Ceylan
Doğru söylüyorsunuz lakin cevabımı hala alamadım.
Yorum: Bir şeyi bilmemek onu inkar etmek gibi midir?
Uğur5
Belkide orada Kuran-ı Kerim ile muhattap olduğu halde İsa a.s ile Musa a.s ‘ın peygamberliğinden şüphe duyan kimse için geçerlidir hani Kuranla sabit hüküm lakin kişi onu gördüğü Allah teala Kuran’ da bildirdiği halde bilmiyorum dese kafir olur.
Emir Ceylan
Ne demek istediğini anlıyorum. Kuran’ı kerim şüphe duyulacak bir kitap değildir. Şüpheye yer yoktur işittin iman edeceksin. Bu doğrudur. Lakin Ebu Hanife ne demek istiyor tam olarak anlamıyorum.
Bunu biliyorum elfazı küfür ve efâli küfür işleyen insan bilmese de dinden çıkartır. Ama bu benim sorumu cevaplamıyor. Bir kimse derse ki ben Kuran’a inanıyorum. Bu Kuran’da yazıyorsa inanıyorum derse ama bilmiyorsa bu küfür müdür değil midir? Hz İsa peygamber olduğunu Kuran’da okuyan kimse ve bilmiyorum derse elbette küfürdür. Ama Kuran’a inanmasına rağmen bilmiyorsa bu küfür müdür bunu soruyorum. Yani sorduğum gibi bir şeyi bilmemek onu inkar etmek gibi midir?
arifselim
Aleykum selam. Nasıl bir kanunu bilmemek bir mazeret sayılmıyor ve kabul edilmiyorsa dini hükümler içinde durum aynıdır. İnsanı küfre sokacak bir sözü söyleyen yada bir fiili işleyen kişi içinde bilmemek bir mazeret değildir. Bu yüzden her mümin gerekli olan tüm temel bilgileri öğrenmesi gereklidir. En başta verilen örneklerde aynı konu kapsamına girmektedir.
Küfür gerektiren bir söz söyleyen veya bir fiil işleyen kimse kâfir olur. İster bu küfür sözünü öyle inandığı için söylemiş olsun, ister -inanmadığı halde- istihza / alay şeklinde olsun, ister inattan ötürü olsun, bu kişi kâfir olur. (bk. İbn Hacer el-Heytemi, ez-Zevacir, 1/47)
küfür