Tahta oyunları tasarlamak caiz midir
mertjundullah
Üniversitede hoca bir tahta oyunu tasarlamamızı ve bunu yabancı dille sınıfa tanıtmamızı istiyor. Tavla, Monopoly, Scrabble, Dama, Satranç tarzı bir oyun. Bu konuya yeni geçtiğimizde hoca scrabble vs tarzı birkaç oyun dağıtıp sınıfta oynatmıştı. Ben ise bunun satranca benzediğini bile bile içimde şüphe ile gittim ve oynamasam da Scrabble’da arkadaşlarıma kazanması için tavsiyelerde bulundum. İlk olarak bu yaptığım haram mıdır ve de böyle bir oyun tasarlamam dinimizce caiz midir, Saygılarımla..?
Yorum: Tahta oyunları tasarlamak caiz midir
Omer Faruk
Sevgili kardeşim, kumar amacı taşımayan, haram mesajlar içermeyen her oyunu tasarlayabilirsin. Oyun tabiatında haram değildir, haram oluşu harama vesile oluşundandır. Normalde oynadığmız dama, satranç gibi oyunlar bizatihi haram değildir. Ama kumara vesile olursa haramdır. Oyun tasarlayan ya da bu oyun araçlarını üretenlerin bunda bir kabahatleri yoktur. Tıpkı bıçak üretenlerin katilin bıçak kullanmasından sorumlu olmadığı gibi.
Yorum: Tahta oyunları tasarlamak caiz midir
mertjundullah
Ben de başta bu düşüncedeydim lakin Hz Ali. (ra.)’ın satranç oynayan topluluğun yanina gidip "Nedir bu önünde eğilip durduğunuz putlar" dediğini okudum o yüzden heykel türevleri içeren oyunlardan uzak durmaya çalışıyordum.
Yorum: Tahta oyunları tasarlamak caiz midir
Omer Faruk
Bu haberin kaynağı sahih olmadığı gibi Hz. Ali, Hz. Peygamber değildir. O’nun bu sözü hangi amaçla söylediğini bilmiyoruz. Acaba insanlar bu oyuna bağımlılıklarından dolayı işlerini güçlerini bırakıp zaruri ihtiyaçlarını dahi karşılayamaz duruma mı düşüyorlardı? Ya da bu oyun onların başka haramlar işlemesine mi sebep oluyordu? Eğer bu oyunu HARAM sayarsak (ki bu mümkün değil) bütün oyunları bu kategoriye almamız gerekir. Oysa oyun çocuklukta olduğu gibi yetişkinlikte de fıtridir. Rasulullah’ın güreş ve at yarışlarına gösterdiği alaka bunu göstermektidir.
Dolayısıyla bir şeyin GÜNAH olduğuna karar vermek için;
1- Kur’an’dan çok AÇIK ayet
2- Rasulullah’tan SAHİH hadis
3- Eğer açık ayet ve hadis yoksa; Açıkça insanların CAN, MAL, AKIL, NESİL ve DİN emniyetini tehdit eden bir şey olmalı.
Bunun dışında kişisel tercih ile bir şeyden vazgeçmek başkasını bağlamaz. Mesela, ben top oynamak yerine, daha faydalı işler yapmayı tercih ediyorum. Ama top oynayanlara bu fikrimi dayatıp günahtır, bu işleri terkedin diyemem. Eğer kişiler hem top oynayıp hem de İslami yükümlülüklerini yerine getiriyorlarsa sorun yoktur, vesselam…