Namazda huşu ne demektir?

Namazda huşu ne demektir?

Abdullah
Namazda huşu ne demektir?

1-Namazın geçerli olması gereken şartlar bellidir. Bu bakımdan namaz kılarken isteksiz olmak veya sanki gösteriş gibi yaptığına hükmetek namazı bozmadığı gibi namazın geçerliliğine de mani değildir.

İnsanda nefis vardır. Nefis insanı her zaman ibadetlerden soğutmaya çalışır. Buda gösteriyor ki içinizden gelen ses nefis ve şeytanın sesidir. Ayrıca namazım geçerlimidir gibi vesveseye kapılmaya gerek yoktur. Biz namaz kılmakla mükellefiz. İbadetlerimizi kabul edecek olan Allahtır.

Onlar ki, namazlarında huşû içindedirler. (Müminun 23)

Bu ayette geçen huşu kelimesinin manasını Elmalılı Hamdi Efendi şöyle açıklıyor:

Ki onlar namazlarında huşû içindedirler. Huşûu, bazıları korku, çekingenlik gibi kalp fiillerinden olmak üzere tarif etmiş; bazıları da sükûnet İçinde olmak ve sallanmayı terk etmek gibi organlara ait fiillerden göstermiştir. Doğrusu huşu, aslı kalp’te, tezahürü beden de olmak üzere ikisini de içinde bulundurur. Kalbe ait tarafı, Rabbin azamet ve celâli karşısında kendi küçüklüğünü göstererek nefsi, Hakk’ın emrine baş eğdirip söz dinlettirecek ve edeb ve azimden başka bir şeye yönelmeyecek şekilde kalbin son derece bir saygı hissi duymasıdır.

Dış görünüşle ilgili yönü de, vücut organlarında bu duygunun belirlenmesiyle bîr sakinlik ve sükûnet meydana gelmesi, gözlerinin önüne, secde yerine bakıp, sağa sola, şuna buna iltifat etmemesidir. Bundan dolayı, "huşû"un aslı namazın şartlarından olan niyetin samimiliği ile; tezahürleri de namazın adâb ve diğer tamamlayıcıları İle ilgilidir. Hasen’den ve İbnü Sîrin’den rivayet olunduğuna göre Resulullah ve ashabı namazda güzlerini gökyüzüne kaldırırlardı, bu âyetin inmesi üzerine önlerine eğdiler ve ihtisar’ı terk ettiler.(1) Buhari ve Müslim’de Hz. Aişe (r.anha) den de rivayet olunur ki: "Resulullah’a namazda iltifat (yüzünü çevirip bakma) hakkında sordum, buyurdu ki: "O bir çalmadır ki, şeytan onu kulun namazından çalar, kaçar."(2)

Hakim Tirmizî’nin, Kasım b. Muhammed yoluyla Esma binli Ebî Bekir’den Hz. Aişe’nin annesi Ümmü Ruman’dan rivayet ettiği bir hadiste, muhterem Ümmü Ruman (r.anha) demiştir ki; "Namazımda sallanıyordum. Ebû Bekir (r.a) gördü, beni öyle bir azarladı ki, az daha namazdan çıkacaktım. Sonra da dedi ki: ‘Resulullah’ı dinledim, şöyle buyuruyordu: Herhangi biriniz namaza durduğunda her tarafı sakin olsun, yahudiler gibi sallanmasın. Zira namazda azaların sükûneti namazın tamamındandır."(3)

2-2- Yaptığımız ibadetlerin kıymetini ve değerini tam olarak anlamak gerekir. İbadetlerin mahiyetinin ne olduğunu, ibadetleri kime yaptığımızı, kimin huzurunda olduğumuzu anlatan eserlerden istifade etmek gerekir.

Ayrıca haramlardan sakınmak ve ibadetleri zamanında yapmak gerekir.

Ortamın ve çevremizin de manen ve maddeten çok iyi olması da önemlidir. Bulunduğumuz ortamlar manen çok kötü olabilir. Nitekim leş bulunan bir yerde burnumuz rahatsız olur. Bunu gibi, haramların çok işlendiği bir yerde ruhumuz rahatsız olacağı için ibadetlerden zevk alamayabiliriz.

Hasta bir insan yediği ve içtiği şeylerden tam zevk alamaz. Örneğin dili yaralı olan biri yediği yemeğin tadına ve lezzetine varamaz. O halde tadavi olmalı dır. Biz de işlediğimiz günahlarla kalp ve ruhumuzu yaralıyor ve hastalandırıyoruz. Bu nedenle ruhun gıdası olan ibadetleri yaparken tam zevk alamıyoruz. Onu için tedavi olmak gerekiyor. Ruhun tedavisi önce tövbe ve istiğfar, sonra da bir daha günahlara girmemeya çalışmaktır.

Burada önemli bir konu var. Hasta insan yediği gıdalardan zevk alamaz ama yine de yemeye ve içmeye devam eder. Çünkü gıda almaya mecburdur. Biz de ibadetlerimizde zevk almasak da devem etmeliyiz. Çünkü, ruhumuz gıdaya muhtaçtır. İnşAllah zamanla zevk almaya başlayacağız ve yaptığımız ibadetlerde biz günahlardan koruyacaktır.

3- Gusül abdesti alan kimsenin yıkamadığı bir yeri kalmışsa sadece o kısmı yıkaması yeterlidir. Eğer bu kimse vesveseli ise sık sık böyle şeyler başına geliyorsa bu vesveseye değer vermez ve yıkandıktan sonra unuttum zannettiği yeri yıkamasına da gerek yoktur.

(1) İhtisar; Elleri böğürlere koymaktır. (Müellif)
(2) Buharî, Ezan, 93; Ebu Davud, Salât, 161; Tirmizî, Cumua, 59; Nesaî, Sehv, 10.
(3) Alusî, Tefsir, XVIII, 3.


Cevap: Namazda huşu ne demektir?

betafix
RABBIM razı olsun…yurekten teşekkürler…


Yanıt: Namazda huşu ne demektir?

google
Huşu ne demek kısaca

1. isim Alçak gönüllülük
2.Allaha boyun eğme, gönlü korku ve saygı ile dolu olma


Soru: Namazda huşu ne demektir?

aciz__
Allah razı olsun bu paylasımdan dolayı…
ben de namaz kılmak istiyorum ama içinde bulundugum ortam manevi bozukluga maddiyatta beni iyi ortamlardan uzaklastırıyor…

sizden dua bekliyorum…


Abdullah
sağolun varolun


AmeS
Hocam huşu konusunu çok güzel izah etmişsiniz
Teşekkürler


mina
Allah razı olsun,namazda husuyu hiç yakalayamiyorum,bir ara birakmayi bile dusundum ama sonra hemen vazgectim,kusurluyum biliyorum ama kusurlu kiliyorum diye hicmi kilmayayim yani,israrla kilmaya devam edecegim,Allah kabul eder insallh!namazda aklıma hep birseylet takiliyor engel olamiyorum ya,kendime çok kiziyorum ama elimde degil,zaten takintili bir insanim


Kayıtsız Üye
Ben bunkarı pekk bunları bilmiyordum ve ben 6 sınıfındayım yenş öğrendim


Kayıtsız Üye
Ben digerlerinede baktım ama tanrı diye yazmışlar bu ne kadar dogruki tanrı diye bşy yok ALLAH CELLÜ CELALÜ HÜ VAR demi yanlışım varsa düzeltin


Kayıtsız Üye
Kardeşim ALLAH’TAN başka TANRI YOKTUR,O(AZİMÜŞŞAN) biz yarattıklarının hem RAB’Bİ hem ALLAH’I hem İLAH’I hem TANRI’SIDIR.KUR’AN-IMIZA bakarsan İnşAllah daha net öğrenirsin.RAB’BİMİZİN TANRI’LIĞI ile ilgili Ayet’lerini yaz sor internet açsın.RAB’BİMİZİN Rahmeti hepimizin üzerine ola.


huşu ne demek, huşu nedir, huşu ne demektir

Yorum yapın

1melek.com petinya.net Kompozisyon/ !function(){"use strict";if("querySelector"in document&&"addEventListener"in window){var e=document.body;e.addEventListener("mousedown",function(){e.classList.add("using-mouse")}),e.addEventListener("keydown",function(){e.classList.remove("using-mouse")})}}();