İslamda çarşafın Yeri
gökkuşağı
Müslüman kadınların tesettür maksadıyla giydikleri kolsuz, bol ve geniş üst örtünün adı. Buna "car" da denilirdi. Eskiden müslüman kadınlar ferâce giyerlerken, Hicaz ve diğer Ortadoğu bölgelerine giden ailelerin Arap kadınlarının giydikleri "torba", "dolma" diye adlandırılan çarşafları Tanzimat’tan sonra İstanbul’a getirmeleri bu örtünün İstanbul’da ve taşrada da yaygınlaşmasına neden olmuştur. Eskiden Suriye’de, hristiyan ve yahudi kadınları; Rumeli’nin bazı yerlerinde de hristiyan kadınları sokağa çıkarlarken çarşaf giyerlerdi.
Çarşaf, Farsça çarşeb’den bozmadır. Çarşeb’in aslı da gece örtüsü anlamına gelen çarşeb’dir. Yatak ve yorganda kullanılan bez örtünün adı da buradan gelir. Çarşaf, ilk kullanıldığı dönemlerde şimdiki yatak çarşafları gibi tek bir parçadan ibaretti. Önden kavuşturulup ayaklardan bele kadar bükülerek sağdan sola, soldan sağa beldeki kemerin arasına sokulur, arkadan ortanın üst kenarı ile peçenin üstüne gelmek üzere baş örtülür, şakaklardan iğnelenir, aynı kenarın baştan aşağı sarkan iki ucu üstüste kapanıp içinden tutulurdu. İstanbullular ilk zamanlarda siyah kıl peçe yerine yüzlerine dallı yemeni örterlerdi. Çarşaflar; ipekli yünlü kumaşlardan yapıldığı gibi muhtelif renkleri vardı. Fakat en çok kullanılan renk siyah idi. Kıyafetlerde yapılan değişiklik ve inkılâplardan sonra Türkiye’de çarşafın giyilmesi yasaklanmış olmasına rağmen, bazı müslüman kadınlar bu tesettür biçimini korumuş ve günümüze kadar giyilmesini sağlamışlardır.
İslâm’da tesettür yani kadının vücudunu örtmesi kesin nass ile sabittir. Bu örtü nasıl olursa olsun önemli olan vücut hatlarını göstermeyecek şekilde bol dikilmiş kalın bir kumaştan olmasıdır. Abâye, ferâce, harmani vb. bol dikimli dış kıyafetler de müslüman kadınların giyebileceği kıyafetlerdir. Çarşaf da bu kıyafetlerden biridir. Önemli olan, hür kadınların özgürlüklerini simgeleyen ve onları yabancı erkeklerin bakışlarından koruyan ve İslâm’ın razı olduğu bol bir kıyafet ile örtünmektir.
Cevap: ((islamda çarşafın Yeri))
rehnüma01
Faydalı bir yazı ALLAH celle celaluhü razı olsun. Konuyu güzel özetlemişsin. kısa bir ilavede benden, tesir ALLAH celle celaluhü den.
Allahresulü tesettür emrini müslümanlara bildirdiğinde müslüman hanımları hiç itiraz ve yorum yapmadan tesettüre büründüler Ümm-ü Seleme (r.anha)’dan gelen şu gözlem, günümüzde yaygın olan siyah çarşafında Asr-ı Saadet’te uygulaması bulunduğunu göstermektedir: "Bu (33/el-Ahzâb, 59) ayeti nazil olduğu zaman Ensar kadınları, giydikleri siyah elbiseler sebebiyle sanki başlarında kargalar varmış gibi dışarı çıktılar." (el-Cassâs, "Ahkâmu’l-Kur’ân", V, 245) Şimdi cicili bicili, gökkuşağı gibi renga renk giyinen, hem tesettüre girip hemde güzel görünmek isteyen müslüman kızlarına ve kadınlarına sormak lazım siz sahabe hanımlarından dahamı akıllısınız? Her halde onlarda enaz sizin kadar süslenmeyi bilen insanlardı. Bizi bu kılıktan kılığa sokup ALLAH katında maskara eden nefsimizi bırakalım artık sonumuz toprak değilmi?
Yanıt: islamda çarşafın Yeri
kanarya
< Abâye, ferâce, harmani vb. bol dikimli dış kıyafetler de müslüman kadınların giyebileceği kıyafetlerdir. Çarşaf da bu kıyafetlerden biridir. Önemli olan, hür kadınların özgürlüklerini simgeleyen ve onları yabancı erkeklerin bakışlarından koruyan ve İslâm’ın razı olduğu bol bir kıyafet ile örtünmektir. >
Örtünmek farz, çarşaf gymek takvadır
Cevap: islamda çarşafın Yeri
Kayıtsız Üye
Osmanlı’da çarşaf:
Çarşafa Osmanlı’da 19. Yüzyılın sonlarında rastlanmaya başlanır. Yani Anadolu Müslümanlarında çarşafın tarihi 150 yılı bulmaz. İlk olarak Tanzimat döneminde hacca gidenlerin İranlı hacılardan görerek getirmeleriyle ülkeye girmiştir. Ancak başlangıçta tutulmamış ve din çevrelerince bidat olarak nitelenmiştir. Zaman içinde çarşaf kullananların sayısında artış yaşanmış, 1870’lerde yaygınlaşmıştır. Sultan 2. Abdülhamit tarafından İslam’da yeri olmadığı ve çarşaf giyenin erkek mi kadın mı olduğunun anlaşılmadığı gerekçesiyle yasaklanmıştır. Ancak 1913’de Rumeli’deki Ortodoks ve Yahudilerin giyimlerinden alışkanlık kazanan muhacirlerin göçüyle yeniden yayılmaya başlamıştır. (Diyanet Vakfı İslam ansiklopedisi)
Kayıtsız Üye
İslamda çarşaf yoktur tesettür vardır
DunyadaBaris
Sevgili dostlar, namaz kilarken namazın hanimlar için farzi Elleri bileklerine kadar ve ayaklari bileklerine kadar olup yuzunun acik olabilecegi soylenmis olmasi (Kadın için avret el, yüz, ayak dışındaki bütün vücuttur.) ile carsafin veya yuzu ortecek sekilde ortunmenin nasıl gerekli oldugunu ben anlayamiyorum. Yani namaz kilarken, Allah’a karsi bayanlarin yuzu acik olabiliyorsa, neden baska insanlara karsi yuzlerini kapatmak veya carsaflar ve eldivenler ile vucutlarini ortmek geregi duyuyorlar?
Şema
Yüz ve elleri örtmek dini bir emir değildir
Kişilerin kendi seçimdir
çarşafın dinimizdeki yeri, dinimizde çarşafın yeri, kara çarşafın dinimizdeki yeri