Elmas, yakut, zümrüt gibi zinet eşyalarına zekât düşer mi?
Hoca
Elmas, yakut, zümrüt gibi zinet eşyalarına zekât düşer mi?
Elmas, yakut, zümrüt gibi zinet eşyaları ticaret maksadıyla bulunduruluyorsa bunlara zekât düşer. Ancak ticaret kastı olmadan kadınların bulundurduğu bu tür zinet eşyaları zekâta tabi değildir.
Kıymetli Taşlar – Mücevheratın Zekâtı :
Evde süs ve zînet olarak bulundurulan elmas, zümrüt, yakut, inci ve benzeri kıymetli taşların da zekâtı verilmez. Ama zînet eşya-sı da olsa altın ve gümüşün -nisaba ulaşırsa- zekâtını vermek ge-rekir. Bu, Hanefî mezhebine göredir. Şafii mezhebine göre, kadının süs ve zinet eşyasından zekât verilmez. (El-Ayni Şerh-i Hidâye.)
Mücevherattan altın ve gümüşün dışında kalan ne varsa -ticaret için bulundurulmadığı takdirde- hiç birinin zekâtı verilmez. O halde kadınların zînet olarak bulundurdukları pırlanta, yakut, elmas, inci ve benzeri eşya zekâta tabi değildir. (El-Cevheretü’n-Neyyire.)
(Celal Yıldırım, Kanaklarıyla İslam Fıkhı, Uysal Kitabevi: 2/116-142.)
Cevap: Elmas, yakut, zümrüt gibi zinet eşyalarına zekât düşer mi?
Sedanur
Allah cc razı olsun hocam ben hepsinin zekatı olur diye düşünüyordum…
Yanıt: Elmas, yakut, zümrüt gibi zinet eşyalarına zekât düşer mi?
Hoca
< Allah cc razı olsun hocam ben hepsinin zekatı olur diye düşünüyordum… >
amin cümlemizden..
ben biliyordum ama hikmetini hep merak ediyorum, hiç bir kitapta bulamadım yada rastlamadım:)
Soru: Elmas, yakut, zümrüt gibi zinet eşyalarına zekât düşer mi?
gözyaşı
Güzel bır payalaşım olmuş hocam bende sedanur gıbı duşunuyordum Allah (c.c) razı olsun hocam…
rana
Allah c.c. razı olsun
uhutgunesi
b) Madenler
Arap yarımadasında İslâm’ın ilk devrinde maden işletmeciliği ve ticareti pek gelişmemiş, bunun sonucu olarak maden vergi hukuku tatbikatı da sınırlı sayıdaki uygulama örneğine münhasır kalmıştır. Bu sebepten dolayı da müctehidler hangi nevi madenlerin zekâta tâbi olduğu, hangilerinin olmadığı konusunda farklı görüşler ileri sürmüşlerdir.
Hanefî fakihlerinden Serahsî (ö. 490/1090), maden vergi hukuku yönünden önemli olan aşağıdaki taksim şeklini verir.
Yeraltından çıkarılan madenler üç kısımdır:
1. Katı olup eritilebilen ve dökümü yapılabilen madenler; altın, gümüş, demir, bakır gibi.
2. Eritilmeye elverişli olmayan katı madenler; mermer, kireç, kömür gibi.
3. Sıvı olup katılaşmayan madenler; cıva, petrol gibi.
Ebû Hanîfe ve arkadaşlarına göre, katı olup eritilebilen ve dökümü yapılabilen altın, gümüş, demir, bakır gibi madenler vergiye tâbidir. Eritilmeye elverişli olmayan yakut, zümrüt, mermer, kireç gibi madenlerle, sıvı olup katılaşmayan civa, petrol gibi madenlerden vergi alınmaz.
Şafiî’ye göre, sadece altın ve gümüş madenleri zekâta tâbidir, bunların dışında kalan madenler zekâta tâbi değildir.
Hanbelî fakihleri ise, altın ve gümüş ile diğer madenler arasında herhangi bir fark gözetmemişler ve Bakara sûresinin 267. âyetinin genel anlatımından hareket ederek, cinsi ne olursa olsun bütün madenlerin zekâta tâbi olduğu görüşünü savunmuşlardır. Hanbelî mezhebine göre, yerden çıkan bütün madenler zekâta tâbidir. Bu madenlerden ister altın, gümüş, demir, bakır gibi eritilip dökümü yapılabilir cinsten olsun, ister yakut, zümrüt, sürme gibi sert olup eritilemeyen madenler olsun, isterse zift, neft, petrol gibi sıvı halde bulunan madenlerden olsun, bir ayırım gözetilmeksizin hepsinden zekât alınır.
sorularla islamiyette zekata tabi olmayan mallar başlıklı konudan alıntı:
Ticaret için olmayan ihtiyaçtan fazla ev eşyasından, giyeceklerden, yiyecek ve içecek maddelerinden dolayı da zekât lâzım gelmez. Aslî ihtiyaçtan sayılmayan kitab ve san`at âletleri de zekât şümûlüne girmez. Altın ve gümüşün dışındaki plâtin, v.s. gibi zinet takımlarından; yâkut, zümrüt, inci, elmas gibi mücevherattan dolayı da zekât gerekmez. Şu kadar var ki bu gibi mallar aslî ihtiyaçlardan hariç olup kıymetleri de nisab miktarına ulaşınca, sâhibi zengin olmuş olur. Her ne kadar kendisine, bu mallardan zekât vermek gerekmezse de, fitre vermek ve kurban kesmek vâcib hâle gelir. Ayrıca kendileri için, zekât ve sadaka almaları da artık câiz olmaz.
SİE
< MUM
amin cümlemizden..
ben biliyordum ama hikmetini hep merak ediyorum, hiç bir kitapta bulamadım yada rastlamadım:) >
Milyarlarla ifade edilen değerleri olanlar vardır.Bunların takı haline getirmek için altın gümüş kullanılması vardır.Nereden bakarsanız bakın bir zenginlik gerekir alabilmek için diye düşünebiliriz.Mum Hocamızın aradığı hikmeti biz de arıyoruz.
Hocam acaba bu hikmet konusu bu bilginin içinde olabilirmi ?
1. Malda bir artisin olmasi: Zekati verilecek mal hakikaten veya hükmen artmali, yani sahibine gelir getirmelidir.Artmayan mal için zekat vermek gerekmez.Hakikaten artis, ticaret yolu veya dogum yolu ile artistir. Ticareti yapilan mallar gün geçtikçe kiymetlenir.Zekati verilmesi gereken koyun,sigir gibi hayvanlar ise her sene yavruladiklarindan kiymet kazandiklarindan hakiki bir artis vardir.Yine para, ekin ve meyveler gelisen mallardir.
Hükmi artis ise altin ve gümüse mahsustur.Bu madenler her ne kadar maddeleri itibariyle bir artis göstermeseler de , degerleri her zaman artar.Buna hükmi artis denir.
Acaba?
zümrüt yakut pırlanta yada zekat düşmez denilen değerli taşlar alırken çok pahalı satarkende oldukça değer kaybına uğranılan ziynetlerdir.Altındada düşüş olsada diğerlerindeki gibi yarıyarıyadan fazla değildir. Ziynet olarak ticari bir artışın olmaması zekattan düşürüyor olabilirmi.Ancak satıldığında ele geçen para durup üzerinden bir yıl geçmişse o paranın zekatı varmış.
Pırlanta ile yatırım yapmayı düşünenler için kuyumcu yorumu:
Bunun kesinlikle mantık dışı bir haraket olduğunu belirtmem gerekir. Pırlanta değerli bir taştır ama satışta bu değerini yitirir. 1500 aldığınız bir tek taş yüzüğü 500 e zor satarsınız. Bu nedenle pırlantayı yatırım aracı olarak değerlendirmemek gerekir.
Bir cevabı vardır Hocam inşaAllah bulunur.
Hoca
uhutgunesi teşekkür ederim
uhutgunesi
Ben teşekkür ederim hocam