Beddua ve Allah’a Havale Etmek
LeoparGS
Beddua ve Allah’a Havale Etmek
Beddua eden mesuliyet altında kalır mı? Allah’a havale etmek beddua mıdır?
İnsanları Allah’a havale etmek, mesuliyet gerektiren bir husus değildir. Ancak uygunsuz ifadelerle, Hakk’a havale edilen şahısların müstahak olmadıkları hususları ifadede mesuliyet olabileceğini söylemek mümkündür. Bir bakıma fenâ insanları Allah’a havale etmek, onlar adına çok masum bir şeydir. Gerçi Efendimiz, Ebû Cehil’i, Utbe’yi, Şeybe’yi, İbn Ebî Muayt’ı Allah’a havale etmiş; bir mânâda etmeden men edilmiştir. Ama Nebiler Serveri’nin (sallallâhu aleyhi ve sellem) bundan men edilmesi, O’nun hususî konumu ile telif edilemediğinden dolayıdır. Âdeta Efendimiz’e (sallallâhu aleyhi ve sellem) yapılan ikaz: "Sen kendine bak; onların dalâleti seni çok meşgul etmemeli. Onun sana zararı da olmaz" mânâsına bir men etmedir. Zira Efendimiz (sallallâhu aleyhi ve sellem) sabah akşam -bazı rivayetlerde de günde beş vakit- namazda ellerini kaldırıyor, kunut okuyor ve İslâm’a kötülük yapanları Allah’a havale ediyordu. Bu açıdan kişinin istihkâkı varsa, "Allah’ım, onu Sana havale ediyorum, kötülüğünü onun başına dola." demede bir sakınca yoktur. Bir insanın böyle bir havaleye müstahak olması ve sizin onu havale etmeniz, Anadolu halkının dediği gibi "Artık Sen bilin yâ Rabbi!" demektir.
Ama bedduaya gelince onu yapmamız veya ona "âmin" dememiz mümkün değildir. Meselâ; "Allah’ım! Falanların altını üstüne getir. Allah’ım! Onu yerin dibine batır. Allah’ım! İflah etme. Allah’ım! Onun canı Cehennem’e. Allah’ım! Onu paramparça et. Allah’ım! Evlerine feryâd u figân sal…" gibi ifadeler birer bedduadır ki bütün bunlarda murad-ı ilâhî başka türlü olabilir. Belki karşı tarafın o bedduaya istihkâkı olmayabilir veyahut onun Allah’a (celle celâluhu) yönelmesi söz konusudur. Meselâ Efendimiz, Hz. Ömer’in, Üseyd’e -başka bir rivayette Esîd’e- beddua etmesini men etmiş ve ona, "Bir gün, öyle bir makamda öyle şeyler söyleyecek ki sen ondan memnun olacaksın." demiştir. Bu konuda hayır zannedilen şeyler şer, şer zannedilen bazı hususlar da hayır olabilir. Bununla alâkalı olarak Cenâb-ı Hak "Allah bilir, siz bilmezsiniz."[1] demektedir. Gerçekten bizim bilmediğimiz pek çok hayırlar olduğunu sizler de her zaman görmüşsünüzdür ve görmektesinizdir. Meselâ, bir dönemde, birine bedduada bulunmuş veya onu Allah’a havale etmişsiniz, bir süre sonra bakıyorsunuz o, sizin fahrî müdafiiniz ve avukatınız oluvermiş… Evet, işte bütün bunlar, öfkeyle köpürmenin ötesinde daha farklı şeyler söylemenin esas olduğunu göstermektedir.
Bazen, düzelmeleri hiç kabil olmayacak gibi görülen ve din aleyhtarlığını kendine vazife edinmiş kimseler hakkında, "Allah’ım, Sen bunların hakkından gel, onların düzenlerini dağıt ve kuvvetlerini parçala ki bize tecavüz etmesinler/edemesinler. Bu yılanların belini kır da yürüyemesinler Rabbim!" şeklinde dua etmekte bir beis görmeyenler de vardır. Aslına bakılırsa onların yaptığı cinayetler karşısında bu ifadeler onlar için çok fazla beddua da sayılmaz.
Bütün Müslümanlar, her hususta olduğu gibi Allah’a havale etmek hususunda da aşırıya gitmemeli ve her zaman sınırlarını korumalıdırlar. Zira Müslüman’ın tel’ine ve bedduaya "âmin" demesi asla doğru değildir.
Allah’a havale edilecek kişileri çok iyi ayıklamak ve elemek gerekir. Ayrıca ölenlerin arkasından da aleyhte bir şey söylemek doğru değildir. Çünkü insanların nasıl gittiğini bizden daha iyi Allah bilir. Ama şu kadarı da var ki, hayatı boyunca kötülük planlamış ve "Şu Müslümanlığı bir vursak, iflahını kessek ve işini bitirsek" diyenleri O’na havale etmekte de bir mahzur yoktur. Onlar için, "Allah’ım! Kuyruğunu dikmiş sokmak için gelen akrebin kuyruğunu kır, onun zehirini kendi ağzına sok yâ Rabbi!" demek bir müdafaadır.
Ben bunları söylemenin bir sakıncası olacağını zannetmiyorum. Bazen de hem benim hem de değişik dairelerdeki arkadaşların canı çok yanıyor. Onların yanan canları ile benim canım da ayrıca yanıyor. Hani filmlerde nasıl tek yumurta ikizlerinden birine kırbaç vurulunca öbürü de acısını duyuyor, benimki de öyle. Önemli bir fonksiyon eda eden arkadaşların acısını her zaman ruhumda hissediyor ve sanki sırtımdan kırbaç yemiş gibi ızdırap duyuyorum. Öyle ki, böyle bir mesele gece kafama takılsa, deli gibi fırlıyorum yatağımdan; birkaç derin soluk alıyor, sonra gezip dua ediyorum. Bazen, "Allah’ım! Islah et, ıslah et, ıslah et." diye müspet dua ediyorum. Bazen de, "Kabil-i ıslah değilse Sana havale ediyorum Allah’ım!" şeklinde O’na havale ediyorum.
Kur’ân’da Hz. İsa’nın bir duası vardır ki o duada gizli bir havale etme olduğu söylenebilir. O, Cenâb-ı Hakk’a şöyle bir niyazda bulunur: "… Eğer onları cezalandırırsan, şüphe yok ki onlar Sen’in kullarındır. Onları affedersen, Aziz u Hakîm (üstün kudret, tam hüküm ve hikmet sahibi) ancak Sen’sin!"[2] Âyet-i kerimelerin fezlekelerinde gizli olan müthiş terbiyeyi, asıl konumuz olmadığı için geçiyor ve ifade etmek istediğimiz hususa dönüyoruz. Âyetin sonundaki Hakîm ifadesi ile alâkalı olarak Hz. Mesih sanki Cenâb-ı Hakk’a şunları söylüyor:
"Ben her ne kadar böyle görüyorsam da bu, eşyanın dış yüzü itibarıyladır. Hikmet ise eşyanın perde arkası sırları demektir. Eşyanın perde arkasını da ancak Sen görür ve Sen bilirsin. Çünkü Hakîm Sensin. Eğer ben bu istek ve talebimde Sen’in hikmetine muhalif bir şey söylemişsem, Sen Hakîm’sin, bildiğini yaparsın." Evet, işte bu son ifadede zımnî olarak bir havale olduğu söylenebilir.
Netice olarak, Allah’a havale etmede bir mahzur olmadığını, yapılan beddualara da âmin demememiz gerektiğini, ikisinin birbirinden ayrıldığını ve mü’mine yaraşan hususun dua etmek olduğunu söyleyebiliriz. İşin içinden çıkamadığımız durumlarda, Allah’a havale etmek de bir yol olarak kullanılabilir.
[1] Nur sûresi, 24/19
[2] Mâide sûresi, 5/118
Arapça Allah ve peygamber efendimiz yazılı…
Edaaa
Merhaba iyi akşamlar hocam. Ben rüyamda demirin üzerine dört tane Arapça yazı gördüm ilkinde ne yazdığını anlamadm ikincisinde peygamber efendimizn adı üçüncüsünde Allahın adı dördüncüsünü anlamadm ayrıldığım erkek arkadaşımla beraber Allah ve peygamber efendimiz yazılı olduğu yerde fotoğraf çekiyorduk. Şimdiden teşekkürler hocam
Yorum: Beddua ve Allah’a Havale Etmek
arifselim
Merhaba. Bu rüya çok hayırlı olarak yorumlanır. Allah’ın izniyle dileklerin gerçekleşeceğine ve isteklerine kavuşacağına alamet eder. Ayrıca derdi veya hastalığı varsa bu kimsenin bunlardan kurtulacağına alamet eden bir rüyadır. Herşeyi hakkıyla bilen sadece Allah’tır.
Yorum: Beddua ve Allah’a Havale Etmek
Kayıtsız Üye
İçinden edilen, dille söylenmeyen beddua geçerli mi kendisine veya başkasına edilen beddualar
2.içimizden,dille söylemeden normal dua edebilir miyiz veya öyle yaparsak sevabında azalma olur mu?
imam
İçten edilen dua ve beddua geçerlidir, önemli olan kalpten istemektir.
Kayıtsız Üye
Merhaba ben birini kandirdim çok canını yaktım beni Allah’a havale ettiğini ve beter ol dedi ne yapsam kırgınlığı bitmedi peki şimdi bana ne olucak
Rabbim kimsenin ahını kimseye bırakmaz unutmazda elbet gün gelir bulur insanoğlu yaptıklarını öteki dünyaya kalmaz. "ÇEKME MAZLUMUN AHINI ÇEKERSİN AHESTE AHESTE"şu misali düşenin dostu Allahtır insan zaten hep sevdiklerinden büyük darbe alır
Kayıtsız Üye
Hocam bir arkadaşimi Rabbime havale ettim bunu kendisinede soyledim fakat her namazda ona iyilik anlaminda dua ediyorum bunun fazileti nedir
mum
Allah’a havale etmek demek, Allahım hakkımı ondan al demektir.
Siz onu affedin daha iyi
Kayıtsız Üye
Merhaba hocam 15 yasimdayim annemle kavga ettik biraz seni ALLAHA havale ediyorum dedi neyse sonra gonlunu aldım ben barıştık özür diledim helâl lik istedim affetti tövbe ettim bidaha yapmayacağıma anneler kutsaldır bir sıkıntı olurmu annemde bir anlık sinirle dedi böyle bir şey
mum
Anneyle helalleştiyseniz beddua tutmaz. Anneye selam söyleyin size ve diğer çocuklarına sevenlerine beddua etmesin yoksa iflah olmazlar.
Kayıtsız Üye
Kaynanam benim mehir olan altınlarımı istedi bekar oğluna kiz bulursa satacakmış. Eşim ve ben vermek istemedik ama elimizden geleni yaparız dedik ve eşimin ailesi bizimle konuşmuyor bizi dışladılar hamile halimle ağlıyorum çok üzülüyorum. Bende ALLAH a havale ediyorum bize yapmak ıstedikleri kötülükleri ayaklarına dolansın ve ALLAH bekar oğullarına evlilik nasip etmesin diyorum bu günahmıdır?
Şem’a
< bize yapmak ıstedikleri kötülükleri ayaklarına dolansın ve ALLAH bekar oğullarına evlilik nasip etmesin diyorum bu günahmıdır? >
Beddua etmeyin, ıslah olmaları için dua edin bu hem sizin için hem onlar için daha hayırlıdır.
Altınları vermeyin istemiyorsanız
Kayıtsız Üye
Eşimi ona çok anlayışsız davranarak çok üzdüm ve bir kavgamızda bana seni Allah’a havale ediyorum, eğer sen haklıysan Allah beni kahretsin eğer sen haklıysan senden hakkımı öbür dünyada alırım dedi. Şimdi ayrılıyoruz ve ben ona yaptığım haksızlıkları şimdi anlayıp pişman oldum. Bedduası tutar mı? Ne yapmalıyım?
biyolog26
Öbür tarafta her halükarda hesaplaşma var oda hesaplaşmayı söylemiş herhangi bir beddua yok. ettiyse de ancak Allah bilir.
Allaha havale etmek, rüyada Allah’a havale etmek, rüyada beddua etmek