Namazda Sutre İle İlgili Hadisler
ßaran
NAMAZ KILARKEN SÜTRE İTTİHAZ ETMENİN VÜCUBİYYETİ BABI
l) Sadakatu’bni Yesar, İbnu Umer (R.A.)’yu, şöyle derken işittiğini rivayet etti:Resûlullah (S.A.V.) "Sadece sütreye doğru namaz kıl"buyurdu. ( İbnu Huzeyme (800) Abdurrezzak (2305) Beyhaki (2/272) ve Hakim (1/251) .)
SÜTREYE DOĞRU KILINMAYAN NAMAZIN ŞEYTAN, EŞEK, HAYIZLI KADIN VE SİYAH KÖPEK TARAFINDAN KESİLDİĞİ BABI
2) Sehl -İbnu Hasme (R.A.)’dan, şöyle dedi Resûlullah (S.A.V.) sizden biriniz sütreye doğru namaz kılacağı vakit, sütreye yakın dursun ki, şeytan onun namazını kesmesin buyurdu. ( Ebu Davud (695) ve Hakim (1/251) )
3) Ebu Zer (R.AJ’dan, şöyle dedi: Resûlullah (S.A.V.) buyurdu ki: "Sizden biriniz namaza durduğu vakit, önünde deve semerinin arka kaşı kadar bir şey bulunursa, o kendisini sütreler. Önünde semerin arka kaşı kadar bir şey bulunmazsa bunun namazını eşek, kadın ve siyah köpek keser." Ravi Abdullah İbnu Samit der ki: "Ya Eba Zerr! Siyah köpeğin kırmızı köpekten, sarı köpekten farkı nedir ki?" dedim. "Ey kardeşimin oğlu! Bunu, senin bana sorduğun gibi bende Resûlullah’dan sordum:" "Siyah köpek şeytandır", buyurdu, dedi. ( Müslim (510)EbuDavud(702) ve îbnu Huzeyme (831) )
RESÛLULLAH (S.A.V.) SAHRADA NAMAZ KILDIĞI VAKİTTE SÜTRE EDİNDİĞİ BABI
4) İbnu Umer (R.A.)’dan, (şöyle dedi:) Resûlullah (S.A.V.) bayram günü (namaz için sahraya) çıktığı zaman (hizmetçisine) bir harbe taşımasını emrederdi. (Harbe namaza duracağında) karşısına dikilir, kendisi de ona doğru namaz kılar, halkda arkasında namaza dururlardı. Bunu sefere çıktığında da yapardı. (Resûlullah (S.A.V.) ‘in vefatından sonra) Halifelerde bunu âdet ittihaz ettiler. (Buharı (494) Müslim (501) ve Ebu Davud (687)
MESCİD DAHİLİNDE DE SÜTRE İTTİHAZ EDİNİLECEĞİ BABI
5) Yezid İbnu Ebi Uheyd şöyle dedi: Selemet’ubnu Ekva ile (mescide) geldim. Mushaf sandığının olduğu direğin yanında namaza durdu. Dedim ki: "Ya Eba Müslim, seni hep bu direğin yanında namaz kılmağa çalıştığını görüyorum." Dedi ki: "Ben Resûlullah (S.A.V.)’i hep bu direğin arkasında namaz kılmağa çalıştığını gördüm." (Buhari (502) ve Müslim (509) )
MESCİDİN İÇİNDE SÜTRE BULAMAYINCA BİR ASA DİKİLEREK ONA DOĞRU NAMAZ KILINABİLECEĞİ BABI
6) Yahya İbnu Ebi Kesir şöyle dedi: Enes İbnu Malik’i, Mescid’il-Harem’de bir asa dikerek ona doğru namaz kıldığını gördüm. ( İbnu Ebi Şeybe (1/277)
MESCİDİN İÇİNDE SÜTREYE DOĞRU YOL BULAMAYINCA OTURAN BİRİSİNİN ARKASINI DONDURTEREK ONA DOĞRU NAMAZ KILMA BABI
7) Nafi’i şöyle dedi: İbnu Umer (R.A.) Mescid’in direklerinden birisim sütre edinmek için (oraya kadar gitme) imkânı bulamayınca, bana sırtını dön derdi. (İbnu Ebi Şeybe (1/279)
MESCİD’DE DİREKLERİN ARKASINDA, OTURANLARDAN DAHA ÇOK NAMAZ KILMAK İSTEYENLERİN HAK SAHİBİ OLDUKLARI BABI
8) Umer (R.A.)’dan, şöyle dedi: Namaz kılmak isteyenler, direklerin arkasında oturanlardan daha çok orada hak sahibidirler. (Buharı (502) ve Beğavi (2/453) Ta ‘likan İbnu EbiŞeybe (2/370) ve Humeydi ( )
SÜTREYE DOĞRU NAMAZ KILMAYAN GÖRÜLDÜĞÜ ZAMAN GÖREN TARAFINDAN SÜTREYE DOĞRU İTİLECEĞİ BABI
9) Muaviyetu’bnu kurre babasından rivayed ederek şöyle dedi. Umer (R.A.)’dan, iki direk arasında namaz kılan birini gördü. Adamı tutarak direğin birisine doğru itti ve ona (direğe) doğru namaz kıl dedi. ( Buhari (502) ve Beğavi (2/453) Ta’likan ve İbnu Ebi Şeybe (2/370)
NAMAZDAKİ SÜTRENİN KEYFİYYETİNİN BEYANI BABI
10) Aişe (R.A.)’dan, şöyle dedi: Resûlullah (S.A.V.)’e, namaz kılanın sütresinden soruldu. "Semerin arka kaşı gibidir" buyurdu. (Müslim (500)
OTURAN VEYA UYUYAN BİR İNSANA DOĞRU SÜTRE KASDI İLE NAMAZ KILINABİLECEĞİ BABI
11) Aişe (R.A.)’dan, (şöyle dedi:) Resûlullah (S.A.V.) geceleyin, kendisi ile kıblesi arasında ben, cenazenin uzanması gibi karşısında uzanmış olduğum halde (bana doğru) namaz kılardı. (Buharı (512) ve Müslim (512)
12) Nafi’i (R.A.)’dan, şöyle dedi: İbnu Umer (R. A.) Mescid’in direklerinden birisini sütre edinmek için (oraya kadar gitme) imkânı bulamayınca, "Bana sırtını dön" derdi. (İbnu EbiŞeybe (1/279)
HAYVANA DOĞRU SÜTRE KASDI İLE NAMAZ KILINABİLECEĞİ BABI
13) İbnu Umer (R.A.)’dan, (şöyle dedi:) Resûlullah (S.A.V.) devesine doğru namaz kılar idi. Ravilerden İbnu Numeyr: "Resûlullah (S.A.V.) bir deveyi karşısına alarak namaz kıldı" dedi. (Müslim (502)
NAMAZ KILANIN SUTREYE YAKIN OLACAĞI BABI
14) Sehl İbnu Sa’d es-Saidi (R.A.)’dan, şöyle dedi: Resûlullah (S.A.V. )’in musallası (yani secde ettiği yer) ile (kıble cihetinde ki) duvar (veya sütre edindiği şey ile) arasında bir davar geçebilecek kadar yer olurdu. (Buhari (496) ve Müslim (508)
İMAMIN SÜTRESİNİN CEMAATİN SÜTRESİ OLDUĞU BABI
15) İbnu Abbas (R.A.)’dan, şöyle dedi: Resûlullah (S.A.V.) Mina’da insanlara namaz kıldırdığı sırada dişi bir merkebe binerek karşıdan geldim. Ben o zaman buluğ yaşına yaklaşmıştım. Safın önünden geçtim. Merkebi otlasın diye salıverdim, ondan sonra safa girdim, bu yaptığıma kimse ses çıkarmadı. ( Buharı (493) ve Müslim (504)
NAMAZ KILANIN ÖNÜNDEN GEÇENİN GÜNAHKÂR OLDUĞU BABI
16) Bize Yahya İbnu Yahya tahdis edip dedi ki: Malik’in huzurunda okudum. O da, Ebu’n-Nadr’dan, o da Busr İbnu Said’den: Busr İbnu El-Hadramiyi Zeyd İbnu Halid El-Cuheni, namaz kılanın önünden geçen kimse hakkında Resûlullah ‘dan ne duyduğunu haber vermesi için Ebu Cuheym El-Ensari’nin yanına gönderdi. Ebu Cuheym’de şöyle dedi: Resûlullah (S.A.V.) buyurdu ki: "Namaz kılanın önünden geçen kimse, üzerine ne kadar (günah aldığını) bilse idi. O namaz kılanın önünden geçmektense kırk (bilmem ne kadar zaman, yerinde) durması daha hayırlı olur." Ravi Ebu Nadr dedi ki: Kırk gün mü, ay mı yoksa sene mi dedi bilmiyorum. (Buharı (510) ve Müslim (507) ve Malik (1/154)
NAMAZ KILANIN ÖNÜNDEN ISRARLA GEÇMEK İSTEYENİN ŞEYTAN OLDUĞU BABI
17) Ebu Said el-Hudri (R.A.)’dan, Resûlullah (S.A.V.) şöyle buyurdu: "İçinizden birisi namaza durduğu zaman, önünden geçecek olan hiç bir kimseyi bırakmasın. Gücü yettiği nisbette onun geçmesine mani olsun. Eğer dinlemezse onunla doğuşsun. Çünkü o ancak bir şeytandır." (Buharı (509) ve Müslim (505)
NAMAZ KILANIN ÖNÜNDEN GEÇMEK İSTEYENİ MEN ETME BABI
18) Bize İbnu Hilal (yani Humeyd) tahdis edib şöyle dedi: Ben ve bir arkadaşım beraberce hadis müzakere ettiğimiz sırada hemen Ebu Salih es-Semman: Ben Ebu Said’den işittiğimi ve gördüğümü sana tahdis edeyim, dedi şöyle anlattı: Ben Ebu Said ile beraber bulunduğum sırada bir cum’a günü Ebu Said kendisini gelenden geçenden setr edecek bir şeye doğru namaz kılıyordu. Birden bire Ebu Muayt oğullarından genç bir adam geldi ve Ebu Said ‘in önünden geçmek istedi. Ebu Said ‘de göğsüne dokunub onu def etti. O genç etrafına bakındı fakat Ebu Said’in önünden başka geçecek (yol bulamadı. Dönüb yine (önünden) geçmeğe davrandı. Ebu Said birinci defakinden daha şiddetli bir surette onu göğsünden iterek def etti. Bu sefer karşısına dikilip Ebu Said’e sövdü. Sonra insanları sıkıştırarak çıkıb gitti. Mervan’ın yanına girdi. Ebu Said’in yaptığı muameleden şikâyet etti. Arkasından Ebu Said’de Mervan’ın yanma giı;di. Mervan ona: Şu kardeşin oğlu ile ne alıb veremiyorsun? Geldi senden şikâyet ediyor, dedi. Bunun üzerine Ebu Said şöyle dedi: Resûlullah (S.A.V.)’den işittim, buyuruyordu ki: "İçinizden biri kendisini gelenden geçenden koruyacak bir sütreye karşı namaza durub da biri önünden geçmeye davranacak olursa onu göğsüne dokunarak def etsin, dinlemezse onunla doğuşsun etsin. Çünkü o ancak bir şeytandır. (Buharı (509) ve Müslim (505)
Yorum: Namazda Sutre İle İlgili Hadisler
ATİE
sütre açık alanda namaz kılarken önüne konulan set engel gibi birşeydir bu sayede kılınan namz geçerli olur önünden geçen herhangi bir şeyde namazı bozmaz
namazda sütre ile ilgili hadisler, sütre ile ilgili hadisler, hadis sutre namaz da