Hangi mezhebe uysam daha iyi olur, hangisi daha üstün?
ayefe
Allah Celle Celâluhu’ nun affına sığınırım. Bir iki sualim olacak buradaki mü’min kardeşlerime:
1.si "Mezheplerin hepsi haktır ve hepsi de doğrudur." bunu kabul etmeyen aranızda yoktur sanırım.
Benim anlamadığım hepsi hak olan mezheplerden birinde bulunan bir kişinin diğer mezhebin görüşlerine mecbur olmadan niye uyamıyacağı? Mesela "Bir ibadet veya muamele başka bir hak mezhebe göre taklit edilecekse, o ibadet veya muamelenin daha önce yapılmamış olması gerekir. Meselâ, Şâfiî mezhebine mensup olan bir kimse, namaza başlamadan önce hanımına eliyle dokunduğunu namazı kıldıktan sonra hatırlasa; sonra da, Nasıl olsa abdestim Hanefi mezhebine göre tamamdır deyip o meselede Hanefiye tabi olsa, namazı sahih olmaz." Hak olan mezheplerden birinin yapmış olduğu uygulamalar diğerinde sahih değil mi ki böyle bir hüküm verilebiliyor. Gerek şafi mezhebindeki gerek hanefi mezhebindeki gerekse diğer mezheplerde yapılmakta olan temel ibadetlerdeki kaideler Kur’an ve sünnette mevcut değil midir ki böyle bir hükme varılabiliyor.
2.si Kur’an ve sünneti anlamak ve yaşamak için illaki mezhep şartmıdır? Eğer şart ve dört mezhepten önce de bu böyle idi diyorsanız, şuan tabi olunan mezhepler eğer var ise kendilerinden önceki mezheplerden daha mı iyidir.
3.sü "Şayet insanlığın çoğunluğu yüksek bir okulun talebeleri gibi, eğitim, kültür ve yaşayış bakımından aynı seviyede olsalar, o vakit mezhepler birleşebilirdi. Fakat şu andaki insanlığın durumu buna müsait değildir." denildiğine göre bazılarının mezhepsizlikle (bazıları mezhepsizliği din dışı görmekte) itham etiği kişiler acaba (dinden çıkma sebebi olacak haller dışında ise) onlara kötü gözle bakmamak gerekmez mi?
ALLAH Kur’an-ı Kerim’i herkesin anlayabileceği bir sadelikte gönderdiğine ve Peygamberimiz onu tatbikleri ve sözleriyle bizlere açıklamak üzere gönderildiğine göre temel iman ve ibadet esaslarında sen şafisin ben hanefiyim gibi mezhepler belirtilerek ibadetlerin yapılması ne derece uygundur. Hepimiz ehli sünnet değil miyiz?
Tamam günlük hayatımızı düzenleyecek olan kurallar (ceza hukuk gibi) için derin bir Kur’an ve Hadis bilgisi ister buda yetkili merciler tarafından karşılanır. Çünkü bunların uygulayıcısı o mercilerdir.
Cevap: Hangi mezhebe uysam daha iyi olur, hangisi daha üstün? Mezheplerin farklılıklarının h
ehli-sunnet
< 1.si "Mezheplerin hepsi haktır ve hepsi de doğrudur." bunu kabul etmeyen aranızda yoktur sanırım.
Benim anlamadığım hepsi hak olan mezheplerden birinde bulunan bir kişinin diğer mezhebin görüşlerine mecbur olmadan niye uyamıyacağı? Mesela "Bir ibadet veya muamele başka bir hak mezhebe göre taklit edilecekse, o ibadet veya muamelenin daha önce yapılmamış olması gerekir. Meselâ, Şâfiî mezhebine mensup olan bir kimse, namaza başlamadan önce hanımına eliyle dokunduğunu namazı kıldıktan sonra hatırlasa; sonra da, Nasıl olsa abdestim Hanefi mezhebine göre tamamdır deyip o meselede Hanefiye tabi olsa, namazı sahih olmaz." Hak olan mezheplerden birinin yapmış olduğu uygulamalar diğerinde sahih değil mi ki böyle bir hüküm verilebiliyor. Gerek şafi mezhebindeki gerek hanefi mezhebindeki gerekse diğer mezheplerde yapılmakta olan temel ibadetlerdeki kaideler Kur’an ve sünnette mevcut değil midir ki böyle bir hükme varılabiliyor.
2.si Kur’an ve sünneti anlamak ve yaşamak için illaki mezhep şartmıdır? Eğer şart ve dört mezhepten önce de bu böyle idi diyorsanız, şuan tabi olunan mezhepler eğer >
Öncelikle "Mezheblerin Hepsi Haktır" cümlesi yanlıştır hiç kimsenin böyle bir iddiası yoktur.. bizim inancımıza göre hak olan mezheb(ler) Ehl-i Sünnet Ve’l Cemaat mezhebleridir -ki bu 4 mezhebten oluşuyor
Mezhebler imamları (Allah c.c onlardan razı olsun) her biri birer müctehidlerdi
Her müctehid kendi içtihadına yane kendi doğru bulduğunu söylemiştir ve herhangi bir konuda hüküm verirken öncelikle Allah’ın c.c Kitabı Kur’an-ı Kerim diğeri ise Rasullah s.a.v Hadislerine ve sünnetine göre hüküm vermişlerdir bizim inancımıza göre bu 4 Sünni mezheb haktır bu 4 mezheb arasındaki farklılıklar gene İmamlar’ın r.a kendi içtihadlarına kendi araştırmalarına göre verdikleri hükümlerdir
Kişi bu 4 mezhebten herhangi birine Tabiî olmakla serbesttir tabiri caiz ise hangisini doğru buluyorsanız o mezhebin fıkhına uygun hareket etmeniz gereklidir elbette zaruret durumunda başka bir mezhebi taklit etmek caizdir şu yazıyı okuyabilirsiniz
Bazı alimlere göre herhangi bir mezhebi taklit etmenin bazı şartları vardır:
1. Taklit edilen mezhebin mudevven/ilmiyle kaynaklarıyla oturmuş bir konumda hak bir mezhep olmalıdır.
2. Taklit edenin taklit edilenin söz konusu mesele hakkındaki ilmî şartlarını, usulünü bilmelidir.
3. Taklit ettiği konu, resmi mahkeme/kadı tarafından nakzedilen/hükmü bozulan bir konu olmamalıdır.
4. Her mezhepten ruhsatları bir araya getirecek şekilde olmamalıdır.
5. Aynı konuda bir mezhebe göre amel ettiği halde, başka bir zamanda ona muhalif bir görüşe göre taklit yapılmamalıdır.
6. Bir konuda farklı mezheplerin görüşü telfik edilmemelidir. Sözgelimi, eli kadına değen bir kimsenin bu konuda Hanefî mezhebini, sonra bir yerinden akan kandan dolayı da Şafii mezhebini taklit etmek, her iki mezhebe göre de abdestinin olmadığının göstergesidir(krş. İanetu’t-talibîn, 4/249).
Bu şartlar da gösteriyor ki, avam tabakasının mezhebi alimlerin fetvasıdır. Çünkü, bu şartların hepsi belli bir ilim birikimini gerektirir.
KAYNAK
< 2.si Kur’an ve sünneti anlamak ve yaşamak için illaki mezhep şartmıdır? Eğer şart ve dört mezhepten önce de bu böyle idi diyorsanız, şuan tabi olunan mezhepler eğer var ise kendilerinden önceki mezheplerden daha mı iyidir. >
Kur’an ve Sünneti anlamak için bir mezhebe uymak ŞART
Değildir eğer kendiniz bir Ayet veya Hadis hakkında hüküm verecek dereceye gelmişseniz zaten bu soruya burda sormaz bilakis
kendi doğru bulduklarınızla amel ederdiniz
< 3.sü "Şayet insanlığın çoğunluğu yüksek bir okulun talebeleri gibi, eğitim, kültür ve yaşayış bakımından aynı seviyede olsalar, o vakit mezhepler birleşebilirdi. Fakat şu andaki insanlığın durumu buna müsait değildir." denildiğine göre bazılarının mezhepsizlikle (bazıları mezhepsizliği din dışı görmekte) itham etiği kişiler acaba (dinden çıkma sebebi olacak haller dışında ise) onlara kötü gözle bakmamak gerekmez mi?
ALLAH Kur’an-ı Kerim’i herkesin anlayabileceği bir sadelikte gönderdiğine ve Peygamberimiz onu tatbikleri ve sözleriyle bizlere açıklamak üzere gönderildiğine göre temel iman ve ibadet esaslarında sen şafisin ben hanefiyim gibi mezhepler belirtilerek ibadetlerin yapılması ne derece uygundur. Hepimiz ehli sünnet değil miyiz?
Tamam günlük hayatımızı düzenleyecek olan kurallar (ceza hukuk gibi) için derin bir Kur’an ve Hadis bilgisi ister buda yetkili merciler tarafından karşılanır. Çünkü bunların uygulayıcısı o mercilerdir. 3 Gün önce 15:22 >
1-Kişi "LA ILAHE ILLALLAH MUHAMEDUN RASÜLALLAH. " dedikten sonra elbetteki müslümandır herhangi birini sizin kendi görüşünüze veya kendi doğru bulduklarınıza uymadıığı için "Kafir" ilan etmeye kimsenin hakkı yoktur buna binaen bir müslümanın herhangi birini "Küfür" dolayısıyla "Kafir" olarak ilan etmesi durumunda şayet kafir dediği kişi eğer kafir değil ise kendisi kafir olacağını biliyorsunuz sanırım
2-Öncelikle herkesin Ehl-i Sünnet olmadığını belirtelim sizinde bildiğiniz gibi şuan Bir çok İzlam mezhebi vardır -ki bazı mezheblerin bir çok konuda başka başka hükümler verdiği açıktır
Şu an İslam Mezhebleri arasında birbirine en yakın hatta aynı denilecek 4 mezheb vardır Şafi, Hanefi, Maliki, Hanbeli Toplamı Sünni bize göre bu 4 mezheb haktır en azından diğerlerine göre
Bunun delili bu 4 mezheb imamlarının herhangi bir konuda verdiği hükümlerin birbirlerine uygun olması
3- Yukarda belirttiğim gibi bir müslümanın herhangi bir mezehebe tabi olma zorunluluğu yoktur..
Şayet siz alim biri iseniz ve Kur’anda veya Sünnet’ten hüküm verecek dereceye gelmiş iseniz bir mezhebe tabi olmayabilirsiniz
Önceki islam alimleri herhangi bir konuda verdikleri hükümler bellidir
Ama o alimlerin zamanında olmayıp bu zamanlarda olan konular var en bariz örneği Sigara meselesinde 3 görüş vardır Haramdır Diyen Helaldir Diyen Mekruhtur diyen bu tür ihtilaflı konularda sizinde dediğin gibi fetvayı Yetkili merciiler veriler ve şuan Türkiyede bu mercii Diyanet İşleri’dir
rabbani, abdussamed, hangi mezhep daha iyi