Namazda elleri kaldırmanın hükmü
mumsema
Namazda elleri kaldırmanın hükmü
Hanefi ve Malikilere göre, rükuda ve rükudan kalkmada iftitah tekbiri dışında elleri kaldırmak sünnet değildir. Çünkü Hanefiler ile Malikilere göre Hz. Peygamber (as) den sahih bir rivayet gelmemiştir. Dayandıkları delil
rivayet edilen şu hadistir: Hz. Peygamber (as) namaza başlayınca ellerini kaldırır, sonra bir daha ellerini kaldırmazdı. (1) Bu delillerin ikincisi İbni Mesud (ra)’un fiilidir. Şöyle demiştir. Size Resulullah (as)’ın namazını kıldırayım mı? Namaz kıldırdı ve ellerini iftitah tekbirinden başka yerde kaldırmadı. Bir ifade de şöyle denilmiştir. İlk defa ellerini kaldırır, sonra bir daha kaldırmazdı. (2) Yine şöyle demiştir: Resulullah (as) ile namaz kıldım. Ebubekir ve Ömer ile de beraber namaz kıldım. Onlar iftitah tekbiri dışında ellerini kaldırmazdı. (3)
Şafiiler ile Hanbelilere göre iftitah tekbiri dışında rükuda, rükudan kalkışta iki eli kaldırmak sünnettir. Çünkü mütevatir sünnette yirmi bir sahabeden bu durumun rivayeten sabittir.(4) Bunlardan biri, üzerinde ittifak edilen İbni Ömer’in hadisidir. Şöyle demiştir: Hz. Peygamber (as) namaza kalkınca iki elini omuzlarının hizasına gelecek şekilde kaldırır, sonra tekbir alırdı. Rüküya varmak isteyince de ilk tekbir de olduğu gibi yine iki ellerini kaldırır ve şöyle derdi: Semi Allahu limen hamideh. Rabbena ve lekel hamd. (5)
Şafiiler kendilerince doğru kavilde şunu ilave etmişlerdir. Nitekim Nevevi’nin de görüşü budur: Birinci teşehhütten kalkınca yine elleri kaldırmak müstehaptır.
Bunun dayandığı delil Nafi’in hadisidir. Nafi (ra) şöyle demiştir: İbn Ömer (ra) namaza girdiği zaman tekbir getirir ve ellerini kaldırırdı. Rüküya gidince de ellerini kaldırırdı. İbn-i Ömer bu durumu Hz. Peygamber (a.s.)’ e kadar ref etmiştir. (6)
——————————–
(1) Hafız ibn-i Hacer şöyle demiş : bu hadis mağlub ve mevzudur . Neylü’l-Evtar
(2) Bu hadisi Ebu Davut ile Nesei ve Tirmizi rivayet etmişlerdir. Tirmizi hadis için hasen demiştir. Nasbu’r-Raye,I,394.
(3) Bu hadisi Darekutni ile Beyhaki rivayet etmiş olup zayıftır. Doğrusu hadis mürseldir. A.g.e. I, 396
(4) en-Nazmu’l-Mütenasir Minel-Hadisi’l-Mütevatir, 58,
(5) Neylü’l-Evtar, II, 179-182
(6) Buhari Sahih’ inde rivayet etti. El-Mecmu , III, 424
Kaynak: İslam Fıkhı Ansiklopedisi (Prof. Dr. Vehbe Zuhayli), Cilt II
Cevap: Namazda elleri kaldırmanın hükmü
garibim
yani herkez kendi mezhebinin fıkhına göre davranır. hanefiler ellerini kaldırmaz, şafiiler ellerini kaldırır..
Yanıt: Namazda elleri kaldırmanın hükmü
sevenkul
Peki şafii imamın ellerini kaldırması hanefi muktedinin namazını bozar mı?
Soru: Namazda elleri kaldırmanın hükmü
meryemgül1
"Hz. Peygamber (as) namaza kalkınca iki elini omuzlarının hizasına gelecek şekilde kaldırır, sonra tekbir alırdı. Rüküya varmak isteyince de ilk tekbir de olduğu gibi yine iki ellerini kaldırır ve şöyle derdi: "Semi Allahu limen hamideh. Rabbena ve lekel hamd.” (5)
Bu güzel paylaşım için Allah c.c.razı olsun hocam
Hoca
Sünen-i Tirmizi’den Namaz’da Elleri Kaldırma
Elhamdulillahi rabbil alemin! Ve’ssalatu ve’sselamu ala İmami’l Mucahidin Muhammed ve ala alihi ve ashabih!
Allah’ın muvahhid kullarına selam olsun,
Sünen-i Tirmizi’den Namaz’da Ruku’ya giderken ve Ruku’dan kalkarken elleri kaldırma ile ilgili bir kaç Hadis okudum. İnşaAllah onları burada paylaşmayı gerekli görüyorum; Rasulullah – sallAllahu aleyhi ve sellem – ‘e ittiba etmenin gerekli olduğunu bilen kardeşlerimizin bu hadis-i şerifler ile amel etmelerini umuyorum. Müslüman kardeşlerim, sizlere ve kendime nasihatimdir: Mezheb taassubculuğunu terk edip hayırlı, salih seleflerimiz gibi Rasulullah – sallAllahu aleyhi ve sellem – ‘den gelen sahih haberler ile amel etmeli, hatta mezhebimize aykırı olsa ve insanların tepkilerini çekse dahi bundan vazgeçmemeliyiz! Allah – subhanehu ve teala – bizlere ”أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ” ”Allah’a itaat edin, Rasul’e de itaat edin.” (Nur/54) diye emrediyor.
Muvahhidlerin İmamı – sallAllahu aleyhi ve sellem – Peygamberlerin miras olarak ne dirhem nede altın bıraktığını, miras olarak ilim bıraktığını haber veriyor, aynı zamanda varislerin Alimler olduğunu beyan ediyor. Demek ki kim ne kadar Rasulullah – sallAllahu aleyhi ve sellem – ‘in bıraktığı miras’dan almışsa o kadar Alimdir.
Şüphesiz Mezheb İmamları o mirasdan almışlardır ve insanlarıda o mirasdan almalarına teşvik etmişlerdir. Kendileri Peygamberin mirasına sahib çıkılmasını her fırsatta teşvik etmişlerdir; İmam Malik – rahimehullahi teala – ‘nın Rasulullah – sallAllahu aleyhi ve sellem – ‘in kabrini göstererek dediği gibi ”Bu kabir sahibinin dışında her kesin görüşü alınır veya terkedilir” [1]
Yani Rasulullah – sallAllahu aleyhi ve sellem – ‘den gelen hiç bir sahih rivayet terk edilemez.
İmam’ın sözü salih selefimizin menhecini özetliyor.
Allah – azze ve celle – bizleri selefimize layık halef eylesin, bizleri şeytanın deliliklerinden, vesveselerinden ve şerrinden korusun!
Allahumme amin!!
Hadisleri okuyalım inşaAllah,
Abdullah b. Mes’ûd (r.a.)’den rivâyete şöyle demiştir: Rasûlullah (s.a.v.), Ebû Bekir ve Ömer namazda iniş ve kalkışlarda yani kıyam ve kuud’ta tekbîr alırlardı. [2]
Sâlim (r.a.)’in babasından rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlullah (s.a.v.)’i gördüm namaza başlarken, rükû’a giderken ve ruk’u’dan kalkarken ellerini omuzları hizasına kadar kaldırırdı. İbn ebî Ömer kendi rivâyetinde şu ilaveyi yaptı: İki secde arasında ellerini kaldırmazdı.
Fadl b. es Sabbah el Bağdadî, Sûfyân b. Uyeyne ve Zührî’den aynı sened ile İbn ebî Ömer’in hadisinin benzerini rivâyet etmiştir. [3]
Şimdi İmam Tirmîzî – rahimehullah -, Abdullah İbni Mes’ud – radiyAllahu anh – ‘dan ‘hasen’ olarak nitelendirdiği bir hadis rivayet ediyor:
Abdullah b. Mes’ûd (r.a.)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Size Rasûlullah (s.a.v.)’in namazı gibi bir namaz kıldırayım mı? dedi ve namaz kıldı sadece başlangıç tekbîrinde ellerini kaldırdı.
Bu konuda Berâ b. Âzib’den de hadis rivâyet edilmiştir.
İmam’ın hadis hakkında ”İbn Mes’ûd’un bu hadisi hasendir. Sahabe ve tabiin alimlerinden pek çoğunun görüşü bu hadis üzeredir. Sûfyân es Sevrî ve Küfeliler gibi.” sözleri her insafını yitirmemiş olanlar için yukarıda bahsettiği ve ”hasen sahih” olarak nitelendirdiği (birinci) İbni Mes’ud hadisiyle çeliştiği anlaşılır. (bknz. 2 No’lu Dipnot) Tirmizi’nin de dediği gibi İbni Mes’ud’un ”’Rasûlullah (s.a.v.), Ebû Bekir ve Ömer namazda iniş ve kalkışlarda yani kıyam ve kuud’ta tekbîr alırlardı.” rivayeti hasen sahih’dir. Burada denilebilir ki, hadis’de ”tekbir alırlardı” deniliyor yani bundan kasıt ”Allahu ekber” demeleridir. Deriz ki, İmam Tirmizi bu hadisi ‘RÜKÛ’A GİDERKEN ELLERİ KALDIRMAK’ bölümünün altında zikrediyor.
Burada sadece İmam Tirmizi’nin Sünen’inden Namaz’da Elleri Kaldırma ile ilgili hadisleri yazdık.
İmam Buhari ve İmam Müslim – rahimehumAllah – bu hususda mütevatir hadisler rivayet etmişlerdir, İmam Buhari’nin ‘Re’fu’l-Yedeyn fi’s-Salat’ kitabında bu rivayetleri okuyabilirsiniz.
Üç mezheb ve Hanefi mezhebinden bazıları Namaz’da ellerin kaldırılmasında ittifak etmişlerdir. [4]
Allah bizim ve sizlerin amellerini kabul eylesin!
Allahumme amin!!
Davamızın sonu Allah’a hamdetmekdir.
Kardeşiniz Abdullatif Selefi
_____________
[1] Bu sözün asıl sahibi ümmetin İmamlarından Abdullah bin Abbas – radıyAllahu anh – ‘dır. Subki el-Fetava 1/148 ‘de irad ediyor. Ayrıca Camiu’l Beyani’l-ilm ve Fadlihi 1/91 ve el-Ahkam fi Usuli’l-Ahkam 1/45 ‘de geçiyor. Bu sözü Mucahid İbni Abbas’dan, İmam Malik’de Mucahid’den almışdır. Mezheb İmamlarının görüşlerini Muhammed Sultan el-Masumi’nin ‘İslam’da Mezheb’ adlı kitabından alabilirsiniz
[2] Tirmizi, Namaz Bölümleri, Hadis No. 253. Ayrıca Dârimî, Salat: 41; Ebû Dâvûd, Salat: 115.
Bu konuda Ebû Hüreyre, Enes, İbn Ömer, Ebû Mâlik el Eş’arî, Ebû Musa, Imrân b.
Husayn, Vâil b. Hucr ve İbn Abbâs’tan da birer hadis rivâyet edilmiştir.
Hadis hakkında İmam Tirmîzî : Abdullah b. Mes’ûd’un hadisi hasen sahihtir. Rasûlullah (s.a.v.)’in ashabından pek çok kimse bu hadisle amel etmişlerdir. Ebû Bekir, Ömer, Osman, Ali ve başkaları bunlardandır. Tabiin dönemi alimleriyle tüm fıkıhçılar ve alimler bu görüştedirler.
[3] Tirmizi, Namaz Bölümleri, Hadis No. 254. Ayrıca Ebû Dâvûd, Salat: 115; Dârimî, Salat: 40.
Bu konuda Ömer, Ali, Vâil b. Hucr, Mâlik b. Huveyris, Enes, Ebû Hüreyre, Ebû Humeyd, ebû Useyd, Sehl b. Sa’d, Muhammed b. Mesleme, Ebû Katâde, Ebû Musa el Eşarî, Câbir ve Umeyr el Leysî’den de birer hadis rivâyet edilmiştir.
Hadis hakkında İmam Tirmîzî: İbn Ömer hadisi hasen sahihtir.
Peygamber (s.a.v.)’in ashabından bazı ilim adamlarının görüşü böyledir. İbn Ömer, Câbir b. Abdullah, Ebû Hüreyre, Enes, İbn Abbâs, Abdullah b. Zübeyr ve başkalarının görüşü böyledir. Tabiin döneminden de Hasan el Basrî, Atâ, Tavus, Mûcâhid, Nafi’, Sâlim b. Abdullah, Saîd b. Cübeyr ve daha başkaları aynı görüşü benimsemişlerdir.
Mâlik, Ma’mer, Evzâî, İbn Uyeyne, Abdullah b. el Mübarek, Şâfii, Ahmed ve İshâk’da dönemlerinin aynı görüşü benimseyen alimlerindendir. Abdullah b. Mübarek: Zührî’nin, Sâlim’den, babasından rivâyet ettiği bir hadisi zikrederek şöyle demiştir: İbn Mes’ûd’un Rasûlullah (s.a.v.) sadece namaza başlarken ellerini kaldırırdı hadisi sabit olmayıp; Her tekbîr anında ellerin kaldırılması hadisi sabittir.
Abdullah b. Mübarek’in bu sözünü, Ahmed b. Abde el Amulî, Vehb b. Zem’a’dan, Sûfyân b. Abdulmelik’den bize aktarmıştır. Yahya b. Musa, İsmail b. ebî Üveys’den naklederek dedi ki: Mâlik b. Enes namazda tekbîr esnasında ellerin kaldırılması görüşünde idi. Yine Yahya da Abdurrazzak’tan naklederek şöyle der: Ma’mer de namazda tekbîr esnasında ellerin kaldırılması görüşündeydi.
Carud b. Muâz’dan şöyle dediğini işittim: Sûfyân b. Uyeyne, Ömer b. Harun ve Nadr b. Sümeyl namaza başlarken rükû’a giderken ve rükû’dan doğrulurken ellerini kaldırırlardı.
[4] bknz. Şeyh Elbani, Sıfatu Salati’n-Nebi, Ruku bölümü, 2 No.’lu Dipnot
sevenkul
Ne fasih Arapçam var, ne bu konu hakkında hadis ezbere biliyorum, ne de hangi hadislerin amel için delil olacağına karar verme kuvvetim var. Avamlığımı bilip güvendiğim imama ve onun ekolündeki alimlerin icmasına uyuyorum. Mezhep imamları hangi hadisle amel edilip edilemeyeceğini yüzyıllar sonra gelen benden daha iyi biliyorlardır.
Neyse tembelliğimden olsa gerek aradan bir sene geçmesine rağmen ben bir yerde soruma cevap bulamadım. Şafiilerin sünnet olarak yaptıkları gibi namazda elleri kaldırmak Hanefi fıkhındaki "namazda çok iş yapmak" kısmına girip namazı bozar mı? Kitaplarda bu konu hakkında bir şeye rastlayan var mı? Bir alimden bir izah duyan…? Başka mezhepten olanların birbirlerine namaz kıldırırken dikkat etmeleri gereken meselelere dair bir açıklama var mı bir yerde?
yeşil sancak
< Avamlığımı bilip güvendiğim imama ve onun ekolündeki alimlerin icmasına uyuyorum. >
en doğrusuda bu zaten…
< Mezhep imamları hangi hadisle amel edilip edilemeyeceğini yüzyıllar sonra gelen benden daha iyi biliyorlardır. >
çok güzel bir tesbit yapmışsınız.
bazıları az bir şey ilim öğrenip müçtehitlik taslayarak yarım doktor candan yarım hoca dinden eder hesabı işlere koyuluyorlar.
selam ve sevgiler
Hoca
Namazda elleri kaldırmanın yeri
Kayıtsız Üye
Namazda elleri kaldırmanın hükmü
Mezheplere göre namaza başlarken getirilen ve iftitah tekbiri denilen "Allahü ekber" derken elleri kaldırmak sünnettir.
Şafii ve Hanbeli mezhebinde, namaz kılan kişi iftitah tekbiri alırken, rükua varırken, rükudan ve teşehhüdden kalkarken elleri açık olarak ve baş parmağı kulak yumuşağının hizasına gelecek şekilde kaldırmak (Bu esnada avuç içlerinin de kıbleye yönelik olması müstehaptır) namazın hey’at sünnetlerindendir. Terk edildiğinde sehiv secdesi gerekmez namaz sahih olur. Ama sünnet terk edilmiş olur. (Nevevi, el-mecmu, 3/425)
Bu konuda her Müslüman tabi olduğu mezhebin hükmüne göre namaz kılacaktır.
İster namazın başında isterse namazın diğer yerlerinde, elleri kaldırmanın bir çok hikmeti olabilir. Ancak her mezhep imamı bu uygulamalarını, Kur’an, hadis ya da sahabe uygulamasına bağlı olarak yapmışlardır.
Namazda tekbir alırken elleri kaldırmak, Allah’ın huzuruna girmek için izin istemenin, O’nun rızasından başka her şeyden elleri çekip, yalnız O’nun kapısına yaklaşmanın bir işaretidir.
İbadetler dünya için olmadığı gibi, cennet sevdası ve cehennem korkusundan da değildir. Ellerin kaldırılıp Allah’tan başka her şeyin manen arkaya atılması anlamına gelen bu hareket, sadece ve sadece Allah’ın emri olduğu için ve sadece Onun rızasına ermek için ibadet yaptığını göstermek demektir. Bu şuur ve bilinç içinde olmamızı hatırlatmak gibi anlamlara gelir.
Bir el ile ibadetlerin dünya için olmadığını, diğer el ile de cennet sevdası ya da cehennem korkusuyla olmadığını anlatmak için her iki el beraber kaldırılır. Buna "iki cihandan vazgeçmek" de denilir. Her iki dünyadan da vazgeçip sadece Allah’a kulluk etmenin anlamı, iki el beraber kaldırılmakla ifade edilmiş olur.
Abdülhafiz
"Müslüman kardeşlerim, sizlere ve kendime nasihatimdir: Mezheb taassubculuğunu terk edip hayırlı, salih seleflerimiz gibi Rasulullah – sallAllahu aleyhi ve sellem – ‘den gelen sahih haberler ile amel etmeli, hatta mezhebimize aykırı olsa ve insanların tepkilerini çekse dahi bundan vazgeçmemeliyiz!"
elleri kaldırmama ile alakalı
Hoca rumuzlu arkadaşımız farkında olmadan asrın hastalığına dikkat çekti. tabiin ve tebei tabiin döneminde yetişen mezhep imamları ki bunlar hadisleri zaten biliyordu. ancak o arkadaşımızın bilmediği ve anlamadığı tercih sebeplerinden dolayı bazıları elleri kaldırmayı bazıları da kaldırmamayı tercih etti. o arkadaşımız tirmiziyi okumuş. maani asar daki sahih rivayetleri okusun. ne yapacak. iki tane sahih olan hadis var. hangisini neye göre alacak. bir şey sebebiyle tercih ettiğinde ki mutlaka etmek zorunda işte bir mezhep daha kuruldu. 4 mezhebi kabul etmeyen ve bunlara taassup diyen müslüman adedi kadar mezhebi meşru görmüş olur.
dahası bu zamana kadar gelmiş geçmiş binlerce hadis hafızı, müfessir, fakih, mütekellim, mutasavvıfın isimlerinde hanefi,şafii, maliki, hanbeli yazıyor. onlar mezhebi kabul ediyor. bir mezhebi taklit etmekten kaçış yeri bulamıyorlar. ancak son asırda çıkmış olan müçtehidler(!) mezhebe ihtiyaç duymuyor. Rabbim Hepimizi uyandırsın.
Kayıtsız Üye
sevenkul kardeşim hanefilere göre namazda elleri kaldırmak namazı bozmaz ancak mekruhtur
Ekrm
Bu soylediginin bir delili varmi..peygamber efendimiz ellerini kaldirarak kilmis ise sen insanlari peygamberin sünnetinden alıkoymus olursuna..bu cagin asil sıkıntisi mezheplerin dinin ve sünnetin onune gecmesi..abamin mezhebi olmaz ama mezhepsizde kalmaz…
Kayıtsız Üye
kadınlarda tekbir getiriyor mu sadece erkeklere özel mi
arifselim
Elleri kaldırmak veya tekbirleri okumak durumlarında kadın veya erkekler arasında bir fark yoktur. Uymuş olduğu mezhebinde ne ise o şekilde hareket eder.
Kayıtsız Üye
Namazda selâm verilirken neden eller havaya kaldırılır. Bazıları bir defa kaldırırken bazıları 3 defa kaldırıyor
@hmet
< Namazda selâm verilirken neden eller havaya kaldırılır. >
Bu şia mezhebine özeldir. Sünnette yeri yoktur.
Ehli sünnet mezheplerinde böyle bir şey söz konusu değildir. (Hanefi, Şafii, Maliki ve Hanbeli)
mum
Niyet ederken iftitah tekbiri sırasında namazda elleri kaldırmak 4 mezhebe göre sünnettir.
Yani şart değildir
Kayıtsız Üye
elleri kaldırınca anlamı ne oluyor ben duyduğum yuceltmek dünyayı arkaya atmak alakası varmı
Hoca
Namazda elleri kaldırmanın anlamı teslimiyettir, dünyayı arkaya atmak gibi anlamı yoktur.
Kayıtsız Üye
İbni Mesud’un rivayetinden gelen bir hadisten bahsediyor konuda ibni Mesud peygamberimiz s.a.v efendimiz zamanında yaşayan ve onun ibadetlerini gören bir insan ve ibni Mesud hadiste şunu belirtmiş "ben peygamber s.a.v efendimizle, Ebu Bekir ve Ömer’le namaz kıldım onlar tekbir sen sonra ellerini kaldırmazdı." Diyor şimdi böyle bir insandan gelen bir hadis , rivayet varken şüpheye gerek yok sadece kafayı karıştıran başka hadislerin olması bu hadislerde kaldırıldı olarak söyleniyor peki hangisine uymamız gerekiyor ve ibni Ömer’in bu hareketi kendisinin yaptığını ve peygamberimiz s.a.v efendimize dayandırdığı söyleniyor ama ibni Mesud peygamberimiz s.a.v’den gördüğünü bildiriyor ama ibni Mesud peygamberimiz hariçinde iki halifeyi daha belirterek durumu açıklıyor
Tevhid’islam
Bi tarafta 21 sahabeden rivayet var eller rükuda önce ve sonra kaldırıldıgına dair buradada sahabe efendilerimizden mesud ve rivayeti dayandırmış oldugu 2 büyük sahabe var benim görüşüm bir mezbehe uymak değil aksine 2 şekildede namazı eda etmektir diyeceksiniz niye enam suresi 159 ayet bakabilirsiniz ayrıca bu el kaldırmayı onaylayan 21 sahabe peygamberimiz zamanında da bunu yapabiliyordu demekki uygun görülüyormuş peygamber as tarafından retlenmemiş demekki uygun sonuçta sahabe bunlar veyahutta sahabe efendilerimizden olan ibn mesud rivayetindeki peygamber as ellerini bir defa namaza başlarken kaldırdı birdahada kaldırmadı rivayetini şöyle düşünebiliriz acaba bu 21 sahabeden sonra bu el kaldırmaj yasaklandımı veyahutta hz ömer bütün hadisleri bir araya getirirken bu namazda el kaldırma hadisini niye aldı el kaldırmama hadisini niye aldı ikisinide almış yani uygun görmüş son olarak cümlemi bitirmek istiyorum bu iki uygun görülmemiş olsa bunlardan biri bidat olmak zorunda demekki ikiside rivayet ve sahabilerden peygamber as efendimize sabit demekki uygun hanefisi şafisi malikisi ahmedi yok kardeş islam tektir TEK islamda bölünme olamazzz
namazda elleri kaldırmak, namaza başlarken elleri kaldırmanın hükmü, namaza başlarken elleri kaldırmanın hükmü nedir