Zikir nedir, nasıl yapılır? Efdal olan zikir hangisidir?
ömerhattab
– Zikir nedir, nasıl yapılır? Efdal olan zikir hangisidir?
– Zikir, hatırlamak, zihinde tutmak, yad etmek, unutmamak ve anmakanlamına Kur’an kaynaklı bir tasavvuf kavramıdır. Bütün tasavvuf büyükleri ve tarikat ricali, zikri, yollarının temel esası saymışlardır. Zikir, çeşitli türevleriyle (iştikak) Kur’an’da 250’den fazla yerde geçmektedir. Sofiler zikri "Elest bezmi"ni ve orada verdiğimiz sözü hatırlamak olarak anlamaktadırlar. Sema ise: "Elestü bi-rabbiküm" hitabını duymaktır. Kur’an’ın kendisi ve emirleri hep bu ilahî mukaveleyi hatırlatan birer zikirdir. Bu yüzden Kur’an bizzat kendisini ve namazı da zikir olarak adlandırmıştır. Buradan amacın "elest bezmi" sözleşmesini unutmamak olduğu da anlaşılmaktadır. Mutasavvıflara göre gerçek zikir, Allah’ı şiddetle sevmek, O’ndan nasıl korkulmak gerekiyorsa öyle korkmak ve gaflet meydanından müşahede semasına yükselmektir. Ya da Mezkur; yani Allah’dan başkasını unutmaktır. Çünkü Allah "Unuttuğun zaman rabbını zikret! (hatırla)" (el-Kehf. 18/24)buyuruyor. Kur’an’da iki tür zikir emri vardır: Mutlak ve mukayyed zikir. Kur’an’da herhangi bir kayıt belirtmeden mutlak manada ve çok çok zikretmeyi emreden ayetler vardır.(bk. Alü İmran, 3/41: el-Ahzab. 33/41: el-Cum’a, 62/10)Bunların emrettiği zikir, gafletin zıddı anlamındaki kalbî zikirdir. Allah’ınadının anılmasını emreden (el-Müzzemmil,73/8; ed-Dehr. 76/25) ayetler ise kalbî manada zikre muvaffak olamayanlara dil ile zikretme kolaylığı sağlamakta ve bir bakıma kalbî zikre hazırlık yaptırmaktadır.
Zikirden maksad Allah’ı hiç unutmamak olduğuna göre, zikrin efdal olanı kalbî ve hafî olanıdır. Ancak cebrî olarak yapılan zikirlerin herbirinin salikin durumuna göre ayrı özellikleri vardır. Tevhid zikrinin kalbi masivadan temizlemede, lafza-i celal zikrinin kalbî zikre ermede ayrı bir yeri vardır. Bunlardan hangisinin kime ne kadar yararlı olacağını mürşidler tayin eder.
Cevap: Zikir nedir, nasıl yapılır? Efdal olan zikir hangisidir?
gıgax
tefekkür nedir?onu da açıklarmısınız?tşşkr ederim
Yanıt: Zikir nedir, nasıl yapılır? Efdal olan zikir hangisidir?
Hoca
< tefekkür nedir?onu da açıklarmısınız?tşşkr ederim >
buyur kardeş: forumduasi.com/s-t/2630-tefekkur-herhangi-bir-mesele-hakkinda-dusunme.htmlTefekkür Herhangi bir mesele hakkında düşünme – Mumsema islam Arsivi
Cevap: Zikir nedir, nasıl yapılır? Efdal olan zikir hangisidir?
mumsema
İSLAMDA ZİKİR NEDİR?
Sözlükte "anmak, hatırlamak, yad etmek" anlamına gelen zikir, ıstılahta, Allah’ı anmak ve hatırlamak, O’nu unutmamak ve gaflet halinde olmamak, Allah kelimesini ve tekbir, tehlil, tesbih, tahmid cümlelerini tekrarlamak demektir. Zikir, Allah’ın yüceliğini dile getirmek ve manevî yetkinliğe ulaşmak amacıyla yapılır. Zikrin çoğulu ezkâr ve zükûrdür. Zikir, aynı kökten gelen kelimelerle birlikte, Kur’ân’da üç yüze yakın yerde geçmektedir. Bu âyetlerde "Allah’ı zikir" emredilmiş (Bakara, 2/152), Allah’ı zikreden müminlerden övgüyle söz edilmiş ve kendileri için mağfiret ve büyük mükâfatlar bulunduğu müjdesi verilmiştir (Ahzâb, 33/35). Hz. Peygamber de zikrin en faziletlisinin lâ ilâhe illallâh olduğunu (İbn Mâce, Edeb, 25) söyleyerek tevhid kelimesi ile zikirde bulunmanın önemine dikkat çekmiştir. Zikir, dil, kalp ve beden ile olmak üzere üç çeşittir. Dil ile zikir, Allah’ı güzel isimleri ile anmak, O’na hamdetmek, tesbihte bulunmak, dua etmek ve Kur’ân okumaktır. Beden ile zikir, bütün organların Allah’ın emirlerine uyması ve yasaklarından kaçınması ile olur. Kalp ile zikir ise Allah’ı gönülden çıkarmamaktır.
NuN
zikir nedir nasıl yapılır, islamda zikir terimi
ZİKİR
(الذكر)
Sözlükte bir şeyi anmak, hatırlamak anlamındaki zikir (zikr) kelimesi (çoğulu zükûr, ezkâr) dinî literatürde Allah’ı anmak ve unutmamak suretiyle gafletten ve nisyandan kurtuluş anlamında kullanılır. Zikir dil veya kalp ya da her ikisiyle beraber yapılır; bu ise ya unutulan bir şeyi hatırlama ya da hatırda olanı muhafaza etme şeklinde olur (Râgıb el-İsfahânî, el-Müfredât, źikr md.). Kur’an’da türevleriyle birlikte birçok âyette geçen zikir Allah’ı dille hamd, tesbih ve tekbir şekliyle övmek; nimetlerini anmak, bunları kalple hissetmek ve tefekkür etmek; kulluğun gereklerini akıl, beden ve mal ile yerine getirmek; namaz kılmak, dua ve istiğfarda bulunmak, kevnî âyetler üzerinde düşünmek şeklindeki mânalarının yanı sıra Kur’an, önceki kutsal kitaplar, levh-i mahfûz, vahiy, ilim, haber, beyan, ikaz, nasihat, şeref, ayıp ve unutmanın zıddı gibi anlamlarda da kullanılmıştır. Kur’an’da, Allah’ın içten yalvararak ve korkarak alçak sesle sabah akşam çokça zikir ve tesbih edilmesi emredilmiş (el-A’râf 7/205; el-Ahzâb 33/41-42), O’nun zikrinin her şeyden üstün olduğu vurgulanmış (el-Ankebût 29/45), Allah’ı anmanın bütün ibadet ve itaatlerden önemli sayıldığı ifade edilmiştir. En büyük olma (ekberiyyet) vasfıyla nitelenen zikir, Yalnız beni anın ki ben de sizi anayım âyeti dikkate alınarak (el-Bakara 2/152) Allah’ın kulunu anması şeklinde de anlaşılmıştır. Yine âyetlerde zikrin kalp huzuruna, kurtuluşa ve bağışlanmaya vesile olacağı vurgulanmış (el-Enfâl 8/45; er-Ra’d 13/28; el-Ahzâb 33/35; el-Cum’a 62/10), mal ve evlâdın müminleri Allah’ı anmaktan alıkoymaması gerektiği (el-Münâfikūn 63/9), gerçek müminlerin ticaret ve alışveriş gibi dünya işleri sırasında bile Allah’ı anmaktan geri durmayacakları (en-Nûr 24/37) belirtilmiştir. Öte yandan münafıkların Allah’ı çok az andıkları (en-Nisâ 4/142), Allah’ın zikrine karşı kalpleri katı olanların açık bir sapıklık içinde bulundukları (ez-Zümer 39/22) beyan edilmektedir. Hadislerde de zikrin önemine ve zikir ehlinin faziletlerine işaret edilmiş (Wensinck, el-MuǾcem, źikr , źekera md.leri), zikir halkaları cennet bahçelerine benzetilmiştir (Tirmizî, DaǾavât , 83). En hayırlı amelin Allah’ı zikretmek olduğu, zikrin altın ve gümüş infak etmekten, düşmanla savaşmaktan bile üstün sayıldığı kaydedilmiştir (Tirmizî, DaǾavât , 6; İbn Mâce, Edeb , 53). Ayrıca zikir maksadıyla bir araya gelen topluluğu ilâhî rahmetin ve meleklerin kuşatacağı, üzerlerine sekînet ineceği, Allah’ın da onları kendi nefsinde anacağı (Müslim, Źikir , 39; Tirmizî, DaǾavât , 7), yeryüzünde Allah Allah diyen bir kişi bulundukça kıyametin kopmayacağı belirtilmektedir (Müslim, Îmân , 234).
ebuammara
Peygamber Efendimiz (sallallâhu aleyhi ve sellem) buyuruyor :
Miraç gecesi göğe çıktığımda dünya dan bin defa daha büyük,
nurdan bir şehir gördüm.Bunun bir birinden ayrı bin kapısı vardı.
Her kapida ilahi rahmetle döşenmis bir bahce,her bahçede nurdan
bir köşk,her köşkte de yine nurdan bir ev bulunuyordu.Ayrica her
evin yetmiş dairesi,her dairenin de yetmiş odasi mevcuttu.
Her odanın bir balkonu olup,her balkon da dört yüz kapılı idi.
Her kapı biri altın,diğeri de gümüş olmak üzere iki kanatlıydı.
İçinde sayısız derecede karyolalar bulunuyordu.Her karyola,
üzerinde huri kızları yatan,nurdan döşeklerle örtülmüştü.
Kızlar o kadar parlaktı ki bir parmaklarinin saçtığı ışık bile dünyadaki
ay ve guneş ışığını bastirabilirdi.
Ben dedim ki ´Rabbim,bu goz kamastirici sehir bir peygambere mi
yoksa bir Allah baglisi kula mi hazirlanmiştir.´
Allahu Tealada ´Bu,geceli gündüzlü durmadan Allah (c.c)`ı zikir edenleredir.
Fakat benim katim da ben onlara daha genişini hazirladim.
Benim nimetlerim boldur.´ diye buyurdu. [Ebu’l Leys es-Semerkandî , Tenbihül Gafilin Bostanü’l Arifin]
zikir nasıl yapılır, zikir nedir nasıl yapılır, islamda zikir