Had Nedir? Hakkında Ansiklopedik Bilgi
ACİLSERVİS
Had Ne Demektir? Hakkında Ansiklopedik Bilgi
Sınır çekmek, bilemek dikkatle bakmak, ayırmak ve ceza tatbik etmek. Bir isim olarak; sınır, son, bıçak vb. ağzı, tarif ve şer’î ceza. Çoğulu hudûd gelir. Bir hukuk terimi olarak hadler; İslâmî ölçüler, İslâm Dininin ortaya koyduğu helâl-haram sınırları, miktarı ve niteliği nasslarda belirlenmiş olan şer’î cezalar demektir.
Mükellef, yani akıllı ve ergin kişilerin yaptığı işlerin Allah ve Resûlünün rızasına uygun olup olmadığını gösteren ölçüler vardır. Bu ölçüler Kur’ân ve Sünnetle bildirilmiştir.
İslâm’da mükelleflerin yaptığı işlerin (ef’al-i mükellefi) değer hükmünü gösteren ölçüler şunlardır: Farz, vacip, Sünnet, Müstehap, Helâl, Mübah, Mekruh, Haram, Sahih, Fâsit, Batıl. Mükellefin yaptığı her iş, şer’î sınırları gösteren bu ölçülere göre değerlendirilir. Sonuçta ona göre ceza veya mükâfaat alır; yapılan iş ya geçerli (sahih) veya geçersiz (fâsid, bâtıl) olur.
Şer’î hadlerin genel anlamı Allah’ın koyduğu helâl-haram ölçüleridir. Bu mana aşağıdaki âyet ve hadislerden anlaşılmaktadır:
Nisâ suresi 12. âyette mirasla ilgili hükümler açıklandıktan sonra şöyle buyurulmaktadır: "Bunlar Allah’ın sınırlarıdır, Kim Allah’a ve elçisine itaat ederse Allah onu, altından ırmaklar akan cennetlere sokar, orada ebedî kalırlar. İşte büyük kurtuluş budur. Kim de Allah’â ve O’nun Elçisine karşı gelir, O’nun sınırlarını aşarsa, Allah onu ebedi kalacağı ateşe sokar. Onun için alçaltıcı bir azab vardır" (en-Nisa, 4/ 13, 14). Burada Allah’ın emirleri "O’nun sınırları’ olarak ifade edilmiş, bu sınırları aşanların ceza ile karşılaşacakları haber verilmiştir.
"Allah’ın yasak sınırına uyup o sınırı aşmayanlar kendilerine Cennet va’dedilen mutlu kişilerdir. Allah onlarla alış-veriş yapmış, Cennet karşılığında mallarını ve canlarını satın almıştır (et-Tevbe, 9/111). "(Bu alışverişi yapanlar), tevbe eden, ibadet eden, hamdeden, rükü’ eden, secde eden, iyiliği emredip kötülükten meneden ve Allah’ın (yasak) sınırlarını koruyan (onları çiğnemeyen) insanlardır. O mü’minleri müjdele" (et-Tevbe, 9/ 112).
Allah’ın yasak sınırları, şüphesiz O’nun haram kıldığı işlerdir. Allah’ın haram kıldığı fiiller yani günahlar, büyük ve küçük olmak üzere ikiye ayrılır (bkz. en-Necm, 53/32; el-Kehf, 18/49).
Büyük günahların sayısı hakkında kesin bir rakam yoktur. Doğruya en yakın olanının 125 olduğunu ifade eden A. Ziyaeddin Gümüşhânevî (v. 1311/ 1893) kitabında bunları tek tek açıklamıştır (bkz. Gafillerin Kurtuluş yolu. Terc. Ali Kemal Saran, İkbal Yayınları, Ankara, (Tarihsiz).
Hadis-i Şerifte Allah’ın haram kıldığı şeyler "Allah’ın korusu" olarak nitelendirilmiştir: "Muhakkak helâl belli, haram da bellidir. İkisinin arasında çok kimselerin bilemeyecekleri (birtakım) şüpheli şeyler vardır. Kim şüpheli şeylerden sakınırsa dinini ve ırzını kurtarmış olur. Kim şüpheli şeylere dolarsa, korunun etrafında (sürüsünü) otlatan çoban gibi, çok sürmez içine düşer. Haberdar olun!. Her hükümdârın bir korusu vardır.
Dikkat edin Allah’ın yeryüzündeki korusu da haram kıldığı şeylerdir. Haberiniz olsun! Cesed içinde bir parça et vardır ki o iyi olursa bütün cesed iyi olur. O bozuk olursa bütün cesed bozuk olur. Biliniz ki o, (et parçası) kalbdir" (Riyazüssalihîn, 419, 420, M. Emre terc.).
İslâm ceza hukuku (Ukûbat) terimi olarak hadler; "belirli bazı suçlara İslâm’ın tayin ettiği cezalar" dır. Bu cezayı gerektiren suçlar beş tanedir: zina, hırsızlık, içki içmek, kazf (namuslu kadına zina iftirası) ve yol kesme (hırâbe).
İslâm ceza hukukunda "had"ler "Allah hakkı" olarak kabul edilmiştir. Yani haddi (İslâm’ın tesbit ettiği cezayı) gerektiren suçlar amme hukukuna tecavüz anlamı taşımaktadır. Kısas kul hakkı olduğu için buna had denilmemiştir. Haddin dışında kalan yani Kur’an ve Sünnetle tayin edilmeyip hâkimin takdirine bırakılmış cezalara ta’zir cezaları denir. Hapis, teşhir, sürgün vb. (ez-Zühaylî, el-Fıkhu’l-İslâmî ve Edilletüh, 2. baskı, Dimaşk 1405/1985, IV, 284 vd.).
İçki içme cezası dışındaki hadler Kur’an’la, içki içme cezası ise Sünnetle sabittir.
1. Zina cezası (hadd-i zina): Evli erkek ve kadın için recm (taşlayarak öldürme), bekâr erkek ve kadın için yüz sopa (celde) vurmaktır: "Zina eden kadın ve zina eden erkeğin her birine yüz değnek vurun. Allah’a ve ahiret gününe inanan (insan) lar iseniz Allah’ın dini (ni uygulama hususu)nda sizi, onlara karşı acıma duygusu tut (up engelle) mesin. Mü’minlerden bir grup da onlara yapılan, uygulanan cezaya şahid olsun" (en-Nûr. 24/2).
Recm cezası Hz. Peygamber’in uygulamasıyla sabittir: "Cüheyne’den bir kadın zinadan gebe olduğu halde Rasûlullah (s.a.s)’e gelerek: "Ey Allah’ın Rasûlü! Haddi icap eden bir iş yaptım, bana hadd(i şer’îyi) icra et’ dedi. Peygamber (s.a.s) kadının velisini çağırdı: Buna iyi bak, çocuğu doğurduğunda bana getir’ buyurdu. (Velisi denileni) yaptı. Peygamber (s.a.s) emretti. Kadının elbisesi sıkıca bağlandı, sonra emir verdi, kadın taşlandı.
Daha sonra (cenazesi) üzerine namaz kıldı. Bunun üzerine Hz. Ömer; Ey Allah’ın Rasûlü, onun üzerine namaz kıldınız, halbuki o zina etmişti’ dedi. Rasûlullah (s.a.s): "O öyle bir tevbe etti ki Medine halkından yetmiş kişiye taksim olunsa hepsine kâfı gelirdi. Allah için canını vermesinden daha faziletli bir şey biliyor musun?’ "buyurdu (Müslim Hudûd 28; İbn Mâce, Diyet, 36′ Malik, Müslim, Muvatta" Hudûd, 11).
Zina cezasının tatbik edilebilmesi için dört âdil erkek şahidin hakim huzurunda açıkça şahitlikte bulunması ve zina eden kişinin zinanın haram olduğunu bilmesi gerekir.
2. Hırsızlık cezası (hadd-i sirkat):
"Akıllı ve ergin (baliğ) bir kimsenin nisab miktarı bir malı bulunduğu yerden çalması"na hırsızlık denir. Cezası Kur’ân-ı Kerîm’de bildirilmiştir: "Hırsızlık eden erkek ve kadının, yaptıklarına karşılık Allah’tan bir ceza olarak ellerini kesin! Allah daima üstündür, hikmet sahibidir" (el-Mâide, 5/38).
El kesme cezasının tatbik edilebilmesi için iki âdil şahidin şahitlik yapması ve hakimin de sorgulaması (muhakemesi) neticesinde suçun sabit olduğuna kanaat getirmesi gerekir. Hakim şahitlere sırasıyla:
Hırsızlığın mahiyetini, çalınan malın cinsini, kıymetini, nasıl çalındığını, hırsızlık yerini, hırsızlığın ne zaman yapıldığım, malı çalan şahsın kim olduğunu sorar.
Hırsızlığın nisabı (el kesme cezasını gerektirecek en az miktarı) Hanefi mezhebine göre on dirhemdir. Cezanın tatbik edildiği dönemdeki dirhemin değeri esas alınır (bk. el-Kâsânî, Bedâyiu’s-Sanâyî’, VI, 67; İbnü’l-Hümâm, Fethu’l-Kadîr; IV, 220, 230; Nesaî, Sârık, 10; Zeylaî, Nasbu’r-Râye, III, 359, 360).
El kesme cezası tatbikatına örnek olarak ve Allah hakkı olan bu cezada herhangi bir şefaatçının kabul edilemeyeceği konusunda şu hadisi zikredebiliriz: " Mahzum kabilesine mensub bir kadının hali Kureyş (kabilesin)i üzdü. Onlar: Kim Rasûlullah’a (gidip de) bu kadın (a şefaat) için konuşacak’ dediler. Bir kısmı da: "Bu işe Rasûlullah’ın sevgili (sahabî)si Üsâme b. Zeyd’den başkası cesaret edemez’ dediler. Üsâme (kadına şefaat için) Resûl-i Ekrem’le konuştu. Bunun üzerine Rasûlullah buyurdular ki: "Yüce Allah’ın hadlerinden bir hadd(in yapılmaması) hususunda şefaat mı ediyorsun?" Sonra kalkıp bize bir hutbe irad etti.
Daha sonra buyurdu: "Sizden evvelkilerden (şerefli bir kimse hırsızlık yaptığında (suçluyu) bırakırlardı. (Şeref itibariyle) zayıf olan kimse çaldığında haddi tatbik ederlerdi. Allah’a and olsun ki, Muhammed’in kızı hırsızlık yapmış olsaydı elbette onun elini de keserdim " (Eş-Şevkânî, Neylü’l-Evtâr, VII,’ 131, 136).
3. İçki İçme Cezası (hadd-i şürb): İçki içmek Mâide suresi 90. âyetle kesin olarak yasaklanmıştır. Fakat cezası Hz. Peygamberin sünneti ve uygulamasıyla sabittir. Hz. Peygamber ve Hz. Ebû Bekir, içki içene 40 sopa (celde) vurdular. Hz. Ömer zamanında içki içenler çoğalınca o, arkadaşlarıyla istişare etti. Haddin en az miktarı olan 80 değnek vurulmasını kararlaştırdılar (bk. Dârimî, Hudûd,10; A. b. Hanbel, IV, 389).
İçki içme cezası uygulanabilmesi için içen kimsenin akıllı, ergin müslüman ve konuşabilen bir kimse olması lâzımdır. Sarhoş olarak yakalanan ve içki içtiği şahidler vasıtasıyla tesbit edilen kimseye bu ceza uygulanır.
"Rasûlullah (s.a.s)’a şarab içmiş bir adam getirdiler. Rasûl-i Ekrem: "Ona hadd vurunuz" buyurdu. Ebu Hüreyre demiştir ki: Bizden bir kısmı eliyle, (bazıları da) ayakkabısı ve elbisesiyle dövdüler. (Dayaktan sonra) çekilip gidince: Allah seni rüsvay etsin!’ dediler. Peygamber (s.a.s): "Böyle söylemeyiniz, ona karşı şeytana yardım etmeyiniz’ buyurdu" (Buhârî, Hudûd, 4; Müslim, Hudûd, 35; Ebû Dâvud, 35, 36; Tirmizî, Hudûd,14,. 15).
4. Zina iftirası cezası (hadd-i kazf): Namuslu (muhsan) kadınlara zina iftirasında bulunmanın cezası Nûr suresinde açıklanmıştır: "Namuslu kadınlara (zina suçu) atıp da sonra (bu suçlamalarını ispat için) dört şahid getirmeyenlere seksen değnek vurun ve artık onların şahitliğini asla kabul etmeyin. Onlar yoldan çıkmış kimselerdir" (en-Nûr, 24/4).
Namuslu bir erkeğe yapılan zina iftirası da 80 değnekle cezalandırılır. Namuslu olmanın şartları şunlardır.
Hür olmak, akıllı ve ergin olmak, müslüman olmak, iffetli olmak.
5. Yol kesme cezası. Yoldan geçenlerin önünü kesmek, kuvvet kullanarak geçişi engellemek ve yolcuları soymak. Yol kesme suç, tek kişi veya topluluk, silah veya silahsız, meskun alanda veya kırda yahut şehir içinde ya da şehir dışında işlenmiş olabilir. Bütün bu durumlarda suç işlenmiş sayılır ve şu âyette belirlenen ceza uygulanabilir: "Allah ve Rasûlüne karşı savaşan ve yeryüzünde fesat çıkarmaya çalışanların cezası, ancak öldürülmeleri veya asılmaları, yahut ayak ve ellerinin çaprazlama kesilmesi ya da yeryüzünde başka bir yere sürgün edilmeleridir. Bu dünyada onlar için bir zillettir. Âhirette ise, onlar için büyük bir azap vardır. Ancak kendilerini yakalamanızdan önce tevbe edenler olursa, bilin ki, Allah, "Gafûr’dur, Rahîmdir" çok bağışlayan ve çok merhamet edendir" (el-Mâide, 5/33, 34).
Bu âyete ve İslâm hukukçularının bundan çıkardığı hükümlere göre, yol kesenin cezası şu şekilde belirlenmiştir.
a) Soygun yapıp, adam öldürmüşse, yol kesici öldürülür ve ibret için asılır. ‘.
b) Yalnız adam öldürmüş olup, soyguna katılmamış bulunursa, asılmaksızın öldürülür.
c) Adam öldürmeksizin, yalnız soygun yapmışsa, çapraz bir şekilde eli ve ayağı kesilir.
d) Adam öldürmeden ve soygun da yapmaksızın, yalnız yolda korku ve terör meydana getirenlere "sürgün cezası" uygulanır Mâlikîlere göre ise; yalnız soygun yapılmışsa Devlet başkanı öldürme, asma ve çapraz kesim konusunda seçimlik hakka sahiptir. Yolda öldürme soygun yapmaksızın yalnız korku ve terör yaratırsa, Devlet başkanı, öldürme, asma, çapraz kesim ve sürgün için seçimlik hakka sahip olur (İbn Teymiyye es-Siyâsetü’ş-Şer’iyye, Mısır 1951, s. 82, 83; İbn Kudâme, el-Muğnî,1367, y.y. VIII, 228).
İslâm’ın koyduğu bu cezaları uygulamakta titiz davranılması ve kesinlikle taviz verilmemesi gerektiği birçok hadis-i şerifle bildirilmiştir. Bu konuda acıma duygusuna kapılınmaması uyarısı da yukarıda ilgili âyet meâlinde geçmiştir.
Hadlerin uygulanması konusunda bazı hadisler:
"Allah’ın hadlerini yakında ve uzakta yerine getiriniz. Hiçbir kınayanın kınaması sizi Allah’ın hakkını yerine getirmekten alıkoymasın. "
"Allah’ın yasaklarına uyan kimseyle o yasakları (hududu) ihlâl eden kimse, bir gemiye binip, kur’a çekerek bir kısmı alt kata bir kısmı üst kata yerleşen topluluk gibidir. Aşağı katta olanlar su almak istedikleri zaman yukarı katta olanlara gidip: "Sizi zarara sokmadan biz kendi katımızda bir delik açsak!.." derler. Eğer yukarıdakiler onları serbest bırakırsa hepsi helâk olur, mani olursa hepsi kurtulur" (et-Terğib ve’t-Terhib, 4/25, 27).
Şer’î hadlerin tatbiki konusunda gözden uzak tutulmaması gereken bazı hususlar vardır: Her şeyden önce had cezaları bütün müessese ve kurumlarıyla işleyen İslâm Devletinde ve Devletin hakiminin kararlarıyla uygulanır. Toplumda suça sebeb olabilecek bütün unsurların ortadan kaldırılmış olması, insanların islâmî eğitimle yetiştirilmiş olması, fertlerin maddî manevî ihtiyaçlarını devlet tarafından eksiksiz giderilmiş olması gerekir.
Suça götüren yolların tamamen kapatılamaması, şüphelerden sanığın faydalanması, suçun sübut bulması için gerekli şartların tam teşekkül etmemesi gibi sebeplerle geçmişte had cezaları nadir olarak uygulanmıştır. Buna, yöneticilerin bu cezaları uygulamakta gösterdikleri ihmal, acz ve gevşekliği, kayıtsızlığı da eklemek gerekir.
Hadis-i Şerifte: "Şüphelerden dolayı hadleri kaldırınız (uygulamayanız)" " (Ebû Dâvud, Salât,14; Tirmizî, Hudûd, 2) buyurulmuştur. İslâm ceza hukukunda bu önemli bir prensiptir. Bu prensibe göre, Hz. Ömer’in tatbikatıyla, kıtlık yılında hırsızlık yapanın eli kesilmemiş; efendisinin veya akrabasının malından çalan kimseye de, o malda hakkı olabileceği şüphesiyle, bu had uygulanmamıştır. Aşağıdaki örnekler de bu prensiple ilgilidir:
– Dört kişi bir şahsın zina ettiğine şehâdette bulunur; ancak bunlardan ikisi gönüllü diğer ikisi ise gönülsüz olarak şahitlik yaparlarsa Ebû Hanife’ye göre, bunların hiçbirine yani erkeğe, kadına ve şahitlere had tatbik edilmez.
– Suçluya celde (dayak cezası) uygulanırken şahitlerden birisi şehadetinden dönse, kalan kırbaçlar vurulmaz.
– İki kişiden birisi bir şahsın "içki içtiğine", diğeri ise, o şahsın "içki içtiğini ikrar ettiğine" şehadette bulunurlarsa yine sarhoşluk haddi uygulanmaz.
– Bir kimse önce hırsızlık yaptığını ikrar eder; sonra bu ikrarından döner ve daha sonra da bu malın bir kısmını çaldığını tekrar ederse eli kesilmez (Geniş bilgi iç in bkz. Cevat Akşit, İslâm Ceza Hukuku ve İnsanî Esasları, İst. 1987, 2. bak.).
Halit ÜNAL
Cevap: Had, Hadler – İslamda Hukukunda Cezalar
nazim1
Arkadaşlar İslam hukukunun zamanımızda yumuşatılması gerektiğini söyleyen bir sohbet dinledim,sizden ricam aşağıdaki ifadelerin İslam hukuku açısından ne kadar isabetli olup olmadığını cezanın amacını göz önünde bulundurarak değerlendirmeniz.
Müsamaha ve hoşgörünün öldürücü zehre dönüşmemesi için ne yapılmalıdır? SORUSUNA xxx hocanın CEVABI :
Müsamaha ve hoşgörü diriltici bir iksirdir, öldürücü zehir değildir.Affı saffı merhameti bırakırsak o öldürücü olur bağnazlık olur,İslam tolerans dinidir,efendimizin medinede yaptığı anlaşmalar,öyle haklar verdiki en ileri demokrasilerde yoktur.O gün demokrasi bilinmiyordu ama onun önemli prensipleri yaşanıyordu,demokratik hak ve hürriyetlerden herkes istifade ediyordu.
Kuranda peygamberimize aff tavsiye edilmiştir.Zina haddi isteyen kişiye dön git Allah’ın affetmeyeceği günah yoktur der 4.de haddi uygular.
Mesihin nuzulünü,o nasıl iner onu bilemeyiz, ben daha ziyade O TOPLUMA refetin,şefkatin,insaniyetin,affın,saffın,müsamaha nın kusurları görmemenin hakim olması şeklinde anlıyorum.Hz.Mesih kendine ters bir cemaate inmez yani,evvela o cemaat o duygu düşünce içinde olması lazım.Fransız ordusuna türk kumandanı olmaz,türke Fransız olmaz kendinden olur,asker nasılsa kumandanda o türden olur,
Bu açıdan sizin suratınıza bir tokat aşk ederlerse dönün öbür tarafına da bir tokat aşk etsinler müsamahasını ortaya koyan hz.mesih bir yönüyle ahir zamandada bu havasıyla hakim olması önem arz ediyorsa bir mana ifade ediyorsa demekki medenilere galebe ikna ile olduğu bir dönemde kılıca silaha bedel kuranın elmas düsturlarının gönülleri fethettiği bir dönemde MUHAMMEDİ RUHLA GELEN ADALET Kİ BİR YÖNÜYLE BİRAZ DA SERTLİK İFADE EDECEKTİR BU,BU ADALETİN HZ.MESİHLE TEMSİL EDİLEN ŞEFKAT YANIYLA BİRAZ TADİL EDİLECEK YANİ MESİHİYET BU GÜNE KADAR YAŞADIĞINIZ KILI KIRK YARARCASINA O ADALETİ BİRAZ DAHA YUMUŞATARAK GÜNÜMÜZÜN İNSANININ NAZARINDA SEVİMLİ,ŞİRİN,MAHBUB HALE GETİRECEKTİR
BU EFENDİMİZDE İCMALEN MEVCUDDUR ÇÜNKÜ O HAKKANİYET VE ADALETİ TEMSİL EDER ZAMANA BAĞLI,ZAMANA MUALLAK OLDUĞUNDAN DOLAYI ŞARTLAR ZUHUR EDİNCE O MESELE BİR YÖNÜYLE TAFSİLEN ELE ALINACAKTIR O ŞARTLAR OLMAYINCA HERALDE MESELE YİNE İCMALE DÖNECEK ESKİ HALİNE İNCİRAR EDECEKTİR(?). O ŞARTLAR ZUHUR EDİNCE YİNE ÖYLE OLACAKTIR.GÜNÜMÜZDE KANAATİ ACİZANEMCE BENİM ÖYLE KILI KIRK YARARCASINA ADALETTEN DAHA ZİYADE ŞEFKATLİ OLMAK MERHAMETLİ OLMAK ÖNDE GELİR O AÇIDANDA HOŞGÖRÜ ŞİARIMIZ OLMALI,………
ÖYLEYSE ÇOK İYİ ANLAMAK LAZIM KURANIN MAKSADINI,KURAN BU AÇIDAN TATLI DİL KULLANIN DİYORSA ŞAYET HALİNİZ YUMUŞAK OLSUN,GÖNLÜNÜZ YUMUŞAK OLSUN,TAVRINIZ YUMUŞAK OLSUN,YOKSA TATLI DİL KONUŞACAKSIN,SONRADA TAVIRLARINA BİR EKŞİLİK SERGİLEYECEKSİN,ONUN HİÇ FAYDASI YOKTUR,ÖYLEYSE İDARECİLERİMİZE TATLI DİL,YUMUŞAK ÜSLUP BİZİM İÇİN ÇOK ÖNEMLİDİR………….MÜNAKAŞA İÇİNDE MESELELERİ TAHLİL KURANİ DEĞİLDİR,PEYGAMBERANE DEĞİLDİR,BURADA MÜSLÜMANLIK ADINA HİÇ BİR ŞEY ANLATILAMAZ AKSİNE İNSANLAR MÜSLÜMANLIKTAN NEFRET ETTİRİLİR……
EFENDİMİZE VAZİFENİ YAP ŞE’Nİ RUBUBİYETE KARIŞMA DİYORDU…,İNANMIYORLAR DİYE KENDİNİ ÖLDÜRECEK MİSİN YANİ,ALLAH DİLESEYDİ BÜTÜN İNSANLAR HİDAYETE ERERLERDİ DİYOR.TADİL EDİYOR PEYGAMBERİNİ(?),O AÇIDAN O USLUP İSLAMİ USLUP DEĞİLDİR(?),ÇÜNKÜ O USLUPDA MÜSLÜMANLIK ŞİRİN GÖSTERİLEMİYOR,MÜSLÜMANLIK SEVDİRİLEMİYOR,AKSİNE O HAŞİN,O SERT,O HIRÇIN ADAMLARIN DİLİNDE (!) MÜSLÜMANLIK FEVKALADE HIRÇIN BİR VAZİFE OLARAK GÖSTERİLİYOR: DEMEK ŞİMDİ ELİNİZDE GÜÇ VE KUVVET YOK,FIRSAT ELİNİZE GEÇTİĞİNİ ZAMAN KELLE ALACAKSINIZ,DEMEK BİZİM HEPİMİZİ İPE ÇEKECEKSİNİZ,DEMEK YENİDEN GİYOTİNLER İŞLEYECEK GİBİ(!) BU DÜŞÜNCEYİ,BU İMAJI UYARIYORSUNUZ.
NEREDEN ÇIKTI O BÂTIL DÜŞÜNCENEREDEN ÇIKTI BİLEMİYORUM ÇIKTI BİR YERDEN VE BİR KISIM VAZİFE VE ROL ALACAKLAR O VAZİFE VE ROLÜ ÜSLENDİLER MÜSLÜMANLIKTAN NEFRET ETTİRMEK İÇİN ELLERİNDEN GELEN HER ŞEYİ YAPIYORLAR……….
HUŞUNET BAŞKALARININ OLSUN,MÜLAYEMET BİZE YETER…..
Yanıt: Had, Hadler – İslamda Hukukunda Cezalar
Hoca
2. Hırsızlık cezası (hadd-i sirkat):
"Akıllı ve ergin (baliğ) bir kimsenin nisab miktarı bir malı bulunduğu yerden çalması"na hırsızlık denir. Cezası Kur’ân-ı Kerîm’de bildirilmiştir: "Hırsızlık eden erkek ve kadının, yaptıklarına karşılık Allah’tan bir ceza olarak ellerini kesin! Allah daima üstündür, hikmet sahibidir" (el-Mâide, 5/38).
El kesme cezasının tatbik edilebilmesi için iki âdil şahidin şahitlik yapması ve hakimin de sorgulaması (muhakemesi) neticesinde suçun sabit olduğuna kanaat getirmesi gerekir. Hakim şahitlere sırasıyla:
Hırsızlığın mahiyetini, çalınan malın cinsini, kıymetini, nasıl çalındığını, hırsızlık yerini, hırsızlığın ne zaman yapıldığım, malı çalan şahsın kim olduğunu sorar.
Hırsızlığın nisabı (el kesme cezasını gerektirecek en az miktarı) Hanefi mezhebine göre on dirhemdir. Cezanın tatbik edildiği dönemdeki dirhemin değeri esas alınır (bk. el-Kâsânî, Bedâyiu’s-Sanâyî’, VI, 67; İbnü’l-Hümâm, Fethu’l-Kadîr; IV, 220, 230; Nesaî, Sârık, 10; Zeylaî, Nasbu’r-Râye, III, 359, 360).
El kesme cezası tatbikatına örnek olarak ve Allah hakkı olan bu cezada herhangi bir şefaatçının kabul edilemeyeceği konusunda şu hadisi zikredebiliriz: " Mahzum kabilesine mensub bir kadının hali Kureyş (kabilesin)i üzdü. Onlar: Kim Rasûlullah’a (gidip de) bu kadın (a şefaat) için konuşacak’ dediler. Bir kısmı da: "Bu işe Rasûlullah’ın sevgili (sahabî)si Üsâme b. Zeyd’den başkası cesaret edemez’ dediler. Üsâme (kadına şefaat için) Resûl-i Ekrem’le konuştu. Bunun üzerine Rasûlullah buyurdular ki: "Yüce Allah’ın hadlerinden bir hadd(in yapılmaması) hususunda şefaat mı ediyorsun?" Sonra kalkıp bize bir hutbe irad etti. Daha sonra buyurdu: "Sizden evvelkilerden (şerefli bir kimse hırsızlık yaptığında (suçluyu) bırakırlardı. (Şeref itibariyle) zayıf olan kimse çaldığında haddi tatbik ederlerdi. Allah’a and olsun ki, Muhammed’in kızı hırsızlık yapmış olsaydı elbette onun elini de keserdim " (Eş-Şevkânî, Neylü’l-Evtâr, VII,’ 131, 136).
eyvAllah
Yorum: Had Nedir? Hakkında Ansiklopedik Bilgi
Muhammed
HAD (الحدّ) Hakkında Kısa Bilgi
Kur’an ve Sünnet’te belirlenmiş, kısas ve diyet dışındaki cezaî müeyyideleri ifade eden fıkıh terimi.
Had kelimesi (çoğulu hudûd) sözlükte masdar olarak engel olmak, iki şeyin arasını ayırmak ; isim olarak iki şeyin birbirine karışmasını önleyen şey, bir nesnenin uç ve kenar kısmı, sınır, tanım gibi anlamlara gelir. Fıkıhta, Allah hakkı olarak yerine getirilmesi gereken, miktar ve keyfiyeti nasla belirlenmiş cezaî müeyyideleri ifade eder. Kelimenin fıkıh ilminde kazandığı terim anlamı, kısmen hudûdullah tabirinin Kur’an’da geniş bir muhteva ile kullanılmış olmasının, büyük ölçüde de had kelimesinin hadislerde oldukça belirginleşen ıstılahı kullanımının sonucudur.
had nedir, kuranda had cezaları, islami cezalar