Nasr Süresi Nüzul Sebebi

Nasr Süresi Nüzul Sebebi

Hoca
Nasr Süresi Nüzul Sebebi

Müfessirlerin tesbit ve icmaıyla tamamı Medine’de inmiştir. [1]
Allâme Zemahşerî’ye göre: Bu sûre. Veda Haccı’nda Minâ’da inmiş ve o bakımdan Medine’de indiğine hükmedilmiştir. Yapılan tesbite göre, Tevbe Sûresi’nden sonra inmiş ve bundan sonra başka bir sûre inmemiştir.[2]

Bu surenin nüzul zamanı ile ilgili rivayetler:
1- Müslim’in Ebu Bekr ibn Ebi Şeybe, Harun ibn Abdullah ve Abd ibn Humeyd kanalıyla Ubeydullah ibn Abdullah ibn Utbe’den rivayetinde o şöyle anlatıyor:
İbn Abbâs bana:
"Ey İbn Utbe, Kur’ân’dan son nazil olan sûreyi biliyor musun?" diye sormuştu. Ben:
"Evet, Allah’ın nusratı ve fetih geldiğinde…" süresidir." dedim.
"Doğru söyledin." dedi.[3]
2- Bu hadisi Neseî de Muhammed ibn İsmail kanalıyla Ubeydullah ibn Abdullah ibn Utbe’den rivayetle tahric etmiştir.[4]
3- Hafız Ebu Bekr el-Bezzâr ve Beyhakî’nin rivayet ettikleri bir haberde sûrenin nüzul vakti olarak Veda haccındaki teşrik günlerinin ortasındaki gün verilmektedir.[5]
4- Rivayete göne Hz. Peygamber (sa) bu sûrenin inmesinden sonra 60 gün daha yaşamış ve bu süre içinde hiç güldüğü görülmemiş.[6]
5- Vahidî ise İbn Abbâs’tan rivayetle Sûrenin, Hz. Peygamber (sa)’in Huneyn Gazvesinden dönüşünde nazil olduğunu ve Sûrenin nüzulünden sonra Hz. Peygamber (sa)’in daha iki sene yaşadığını söyler.[7]
Buna göre elbette Sûre, Kur’ân’dan son nazil olan değildir[8]
6- İbn Abbâs’ın "Bütün Kur’ân’dan en son nazil olan sûre "Allah’ın nusratı ve fetih geldiğinde…" süresidir." sözü Taberânî tarafından da rivayet edilmiştir.[9]
7- Mekke’nin fethi sekizinci yılın ramazanında idi. Bu sure, onuncu yılda indi. Peygamberimiz’in surenin inmesinden sonra yetmiş gün yaşadığı rivayet edilmiştir. Onuncu yılın rabiulevvel ayında vefat etti. Bunun için de Tevdi’ (uğurlama) suresi diye anıldı.
8- Bu sure Mekke’nin fethinden önce inmiştir; Rasulullah (s.a.)’a Mekkelilere karşı kendisine yardım edileceğine, orayı fethedeceğine dair müjdedir. Bunun benzeri de şu ayettir: "Herhalde o Kur’an’ı senin üzerine farz kılan seni dönülecek yere döndürecektir." (Kasas, 28/85). "Allah’ın nusreti ve fetih gelince." sözü, gelecek zamanı ifade etmektedir.
Buna göre de vukuundan önce Mekke’nin fethinden haber verilmesi, mucize olarak gaibten haber verilmesi olup nübüvvet alâmetlerindendir.[10]
9- Zahir olan, İbni Ömer’in sözünden hareketle birinci görüştür: Bu sure Veda haccında Mina’da indi. Sonra da: "Bugün sizin dininizi kemâle erdirdim, üzerinizdeki nimetimi tamamladım." (Maide, 5/3) ayeti indi. Bu iki ayetten sonra Peygamber (s.a.) seksen gün yaşadı. Bundan sonra: "Andolsun, size kendinizden öyle bir peygamber gelmiştir ki…" (Tevbe, 9/128) ayeti indi. Bundan sonra otuzbeş gün yaşadı. Ardından: "Öyle bir günden sakının ki o gün Allah’a döndürüleceksiniz." (Bakara, 2/281) ayeti indi. Ondan sonra yirmi bir gün yaşadı. Mukatil, yedi gün yaşadığını söyledi.[11]
10- Razi ise doğru kabul edilen görüşün surenin Mekke’nin fethinden önce indiği şeklinde olduğunu söylemiştir.[12]

1-3. "Allah’ın yardımı ve zafer günü gelip, insanların Allah’ın dinine akın akın girdiklerini görünce, Rabbini överek tesbih et; O’ndan bağışlama dile, çünkü O, tevbelerî daima kabul edendir."

Surenin nüzul sebebi ile ilgili rivayetler:
1- Said b. Muhammed el-Müezzin, Ömer b. Ebî Cafer el-Mukrî’den, o Hasan b. Süryan’dan, o Âbdulaziz b. Sellam’dan, o İshak b. Abdillah b. Keysan’dan, o babası İkrime’den, o da İbn Abbas’tan bize şu rivayette bulundu;
"Rasulullah (s.a.v.), Huneyn Gazvesi’nden geldiğinde, Allah Teala bu sûreyi indirdi. Rasulullah (s.a.v.) buyurdu ki:
"Ey Ali b. Ebî Talib, ey Fatıma, şüphesiz Allah’ın yardımı ve fethi geldi. Ben insanların Allah’ın Dini’ne bölük bölük girdiğini gördüm. Rabbimi hamd ile tesbih ederim. Çünkü O tevbeleri çokça kabul edendir."[13]
2- Abdürrezzak’ın kendi Musannaf’ında Ma’mer’den, onun da Zührî’den yaptığı rivayete göre : Resûlüllah (a.s.) Efendimiz, fetih yılında ünlü kumandan Hâlid b. Velîd’i (r.a.) bir bölük mücahidle (öncü kuvvet olarak) Mekke’ye gönderdi. Halid b. Velid (r.a.) Mekke’nin alt kısmında, İslâm kuvvetlerine karşı koymak üzere saf bağlayıp bekleyen Kureyşlilerle savaştı ve kısa zamanda onları -Allah’ın yardım ve izniyle- hezimete uğrattı. Böylece artık silâh kullanmaya gerek kalmadı ve Resûlüllah’ın (A.S.) fethi gercekleştirmesiyle birlikte Mekkeli’ler de Allah’ın son dinine girmeye başladılar. Derken Nasr Sûresi indi. [14]
3- Buhari ve diğerleri İbni Abbas’tan rivayet ettiler. Diyor ki:
"Ömer b. Hattab (r.a.) beni Bedir’in büyüklerinin yanına götürürdü. Bazısı bundan hoşlanmazdı. Bir gün beni çağırıp onlarla oturttu. " İbni Abbas diyor ki: "O gün beni onlara göstermekten başka bir şey için çağırmadığını anladım. " Şöyle dedi:
"Allah Tealâ’nın "Allah’ın nusreti ve fetih geldiği zaman." ayeti hakkında ne diyorsunuz?" Bazıları:
"Bize zafer geldiği ve fetih nasip olduğunda tesbih ve istiğfarla emrolunduk," dediler. Bazıları da susup bir şey demedi. Bana:
"Sen böyle mi diyorsun, İbni Abbas?" dedi.
"Hayır," dedim.
"Ne diyorsun?" dedi. Dedim ki:
"O Rasulullah (s.a.)’ın ecelidir. Allah ona ecelini bildirmiş, "Allah’ın nusreti ve fetih geldiği zaman." buyurmuştur. Bu ecelinin alâmetidir. "Hemen Rabbini hamd ile, tesbih et. O’nun yarlığamasını iste. Şüphesiz ki O, tevbeleri çok kabul edendir." [15]

[1] el-Câmi’u Li-Ahkâmi’1-Kur’ân : 20/229; Celal Yıldırım, İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri, Anadolu Yayınları: 13/7052.

[2] Tefsîrü’l-Keşşaf: 4/810; Celal Yıldırım, İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri, Anadolu Yayınları: 13/7052. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/977.

[3] Müslim, Tefsîr, 21; Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/977.

[4] Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/977.

[5] İbn Kesîr. age VIII,529; Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/977

[6] Kurtubî, age. XX,158; Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/977

[7] Vahidî, age. s. 343; İmam Ebu’l-Hasen Ali bin Ahmed el-Vahidi, Esbâb-ı Nüzul, İhtar Yayıncılık: 395. Ebû’l-Hasan Nisabûrl/Esbabu’n-Nüzûl: 308; Celal Yıldırım, İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri, Anadolu Yayınları: 13/7053.

[8] Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/977

[9] İbn Kesîr, age. VIII,531; Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/977

[10] Razi, XXXII/155. Vehbe Zuhayli, Tefsiru’l-Münir, Risale Yayınları: 15/660.

[11] Kurtubi, XX/233. Vehbe Zuhayli, Tefsiru’l-Münir, Risale Yayınları: 15/660.

[12] Razi, XXXII/164. Vehbe Zuhayli, Tefsiru’l-Münir, Risale Yayınları: 15/660.

[13] Zayıf hadistir. Suyuti; ed-Dürr: 6/407; İmam Ebu’l-Hasen Ali bin Ahmed el-Vahidi, Esbâb-ı Nüzul, İhtar Yayıncılık: 395. Ebû’l-Hasan Nisabûrl/Esbabu’n-Nüzûl: 308; Celal Yıldırım, İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri, Anadolu Yayınları: 13/7053-7054.

[14] İmam Celaleddin es-Suyuti, Lubabu’n-Nukul Fi Esbabi’n-Nuzul, Fatih Yayınevi: 2/734; Celal Yıldırım, İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri, Anadolu Yayınları: 13/7053.

[15] Vehbe Zuhayli, Tefsiru’l-Münir, Risale Yayınları: 15/660.


Cevap: Nasr Süresi Nüzul Sebebi

kaser
ALLAH razı olsun mum hocam ama benim burda anlamadığım konu nüzul sebebi ne demek?


Yanıt: Nasr Süresi Nüzul Sebebi

Gülehasret
Allah cc razı olsun

Hadis No : 0876
Ravi: Enes
Tanım: Resulullah (sav) buyurdular ki: "İza cae nasrullahi ve’l-feth" süresi Kur’an-ı Kerim’in dörtte birine denktir"
Kaynak: Tirmizi, Sevabu’l-Kur’an 10, (2897)

Hadis No : 0877
Ravi: İbnu Abbas
Tanım: Hz. Ömer (ra) beni Bedir şeyhleri ile birlikte (sohbet ve istişare meclislerine) alıyordu. Bu hal, sanki, birilerinin ağırına gitmişti: "Bunu niye bizimle birlikte cemaate alıyorsun, bizim onun kadar oğlanlarımız var?" diye Hz. Ömer’e tarizde bulundu. Hz. Ömer kendilerine: "Onun kimlerden olduğunu biliyorsunuz" diye cevap ver(ip geçiştir)di. Bir gün beni çağırıp yine onlarla birlikte meclise aldı. Bu sefer, sırf beni(m liyakatımı) onlara göstermek için beni çağırdığını anlamıştım. Hz. Ömer (ra): "Cenab-ı Hakk’ın İza cae nasrullah ve’l-feth (Nasr 1) kavl-i şerifi hakkında ne dersiniz?" diye sordu. Cemaatten bazıları: "Yardıma ve fethe mazhar olduğumuz zaman Allah’a hamdetmek ve istiğfarda bulunmakla emrolunduk" diye cevap verdi. Bazıları hiçbir şey söylemedi. Hz. Ömer (ra) bana yönelerek: "Ey İbnu Abbas, sen de mi böyle söylüyorsun?" dedi. Ben: "Hayır" dedim ve sustum. Hz. Ömer: "Öyleyse söyle, sen ne diyorsun?" diye bana söz verdi. Ben şu açıklamayı yaptım: "Bu sure Resulullah (sav)’ın ecelidir, kendisine bu sure ile haber verilmiştir. Bu surede Cenab-ı Hakk (Resulüne şöyle demiştir): "Allah’ın nusreti ve fethi geldiği zaman, bil ki bu senin ecelinin artık yakınlığına alamettir. öyle ise hamdederek Rabbini tesbih et ve ona istiğfarda bulun. O tövbeleri kabul edicidir." Bu yorumun üzerine Hz. Ömer: "Bundan ben de senin söylediğini anlıyorum" dedi.
Kaynak: Buhari, Tesfir 4, Menakıb 25, Meğazi 50, 85; Tirmizi, Tefsir, Feth (Nasr) 3359)


Cevap: Nasr Süresi Nüzul Sebebi

mum
nasr suresinin nuzul sebebi kısaca
nasr suresinin indiriliş sebebi nedir

Nüzul Sebebi hadis

Buhari ve diğerleri İbni Abbas’tan rivayet ettiler. Diyor ki: Ömer b. Hattab (r.a.) beni Bedir’in büyüklerinin yanına götürürdü. Bazısı bundan hoşlanmazdı. Bir gün beni çağırıp onlarla oturttu. İbni Abbas diyor ki: O gün beni onlara göstermekten başka bir şey için çağırmadığını anladım. Şöyle dedi: Allah Tealâ’nm "Allah’ın nusreti ve fetih geldiği zaman." ayeti hakkında ne diyorsunuz? Bazıları: Bize zafer geldiği ve fetih nasip olduğunda teşbih ve istiğfarla emrolunduk, dediler. Bazıları da susup bir şey demedi. Bana: Sen böyle mi diyorsun, İbni Abbas? dedi. Hayır, dedim. Ne diyorsun? dedi. Dedim ki: O Rasulullah (s.a.)’ın ecelidir. Allah ona ecelini bildirmiş, "Allah’ın nusreti ve fetih geldiği zaman." buyurmuştur. Bu ecelinin alâmetidir. "Hemen Rabbini hamd ile, teşbih et. O’nun yarlığamasını iste. Şüphesiz ki O, tevbeleri çok kabul edendir."


nasr suresinin nuzul sebebi, nasr suresi nüzul sebebi, nasr suresinin nüzul sebebi

Yorum yapın

1melek.com petinya.net Kompozisyon/ !function(){"use strict";if("querySelector"in document&&"addEventListener"in window){var e=document.body;e.addEventListener("mousedown",function(){e.classList.add("using-mouse")}),e.addEventListener("keydown",function(){e.classList.remove("using-mouse")})}}();