Maun Süresi Nüzul Sebebi
Hoca
Maun Süresi Nüzul Sebebi
Cumhur, sûrenin mekkî olduğu görüşündedir. İbn Abbâs ve Katâde’den rivayete göre ise sûre medenîdir.[1]
Atâ’ ve Câbir, İbn Abbas (r.a.)dan da yapılan bir rivayete göre: Mekke’de; Katade’ye ve diğer bir rivayette İbn Abbas’a göre: Medine’de inmiştir. [2]
Müfessir Hibetullah ibn Selâme de sûrenin ilk yarısının (ilk üç âyetinin) Mekke’de el-As ibn Vâil es-Sehmî hakkında, ikinci yarısının da Medine-i Münevvere’de münafık Abdullah ibn Übeyy hakkında nazil olduğunu söylemiştir.[3]
Sûrede gösteriş için namaz kılan ikiyüzlü dönek münafıklardan söz edildiğine bakılınca, sûrenin Medenî olduğu; âhiret, hesap ve cezayı yalanlayanların daha çok Mekke döneminde oradaki müşrikler arasında yaygın olduğuna bakınca, sûrenin Mekkî olduğu anlaşılıyor.
Böylece sûrenin yarısının Mekke’de, yarısının da Medine’de indiği söylenebilir. Nitekim Müfessir Alâeddin Ali bu inceliği naklederek diyor ki: Bazısına göre sûrenin yarısı Mekke’de Âs b. Vâil hakkında ve diğer yarısı Medine’de Abdullah b. Ubey b. Selûl hakkında inmiştir. [4]
Allâme Zemahşerî’ye göre, bu sûre, Tekâsür Sûresi’nden sonra inmiştir. [5]
l. Dini yalanlıyanı gördün mü?
2. Îşte odur yetimi şiddetle iten.
3. Yoksulu doyurmaya teşvik etmeyen
Bu âyet-i kerimenin kimin hakkında nazil olduğu ihtilaflıdır. Bu konudaki görüşler:
1- el-As ibn Vâil es-Sehmî (Mukatil, İbnu’s-Sâib el-Kelbî), [6]
2- Münafıklardan bir adam (İbn Abbâs),
3- Amr ibn Aiz (Dahhâk),
4- el-Velîd ibnu’l-Muğîra (Süddî),
5- Ebu Süfyân İbn Harb (İbn Cüreyc).[7]
İbn Cüreyc’den nakledildiğine göre Ebu Süfyân her hafta bir (bir rivayette iki) deve kurban eder ve etini dağıtırmış. Bu (cömertliğinin) yanında bir gün bir yetim kendisine gelip bir şeyler istemiş de onu asasıyla iteleyip bir şey vermemiş ve bunun üzerine Allah Tealâ bu sûreyi indirmiş.[8]
4. Vay o namaz kılanların hakline
5. Ki onlar kıldıkları namazdan gafildirler.
6. Ki onlar (namazlarında) riyakârdırlar (gösteriş yaparlar).
7. Ve zekâtı da men ederler.
İbnu’l-Münzir’in İbn Ebî Talha kanalıyla İbn Abbâs’tan rivayetine göre "Vay o namaz kılanların haline…" âyet-i kerimesi münafıklar hakkında nazil olmuştur. Onlar, mü’minlere karşı onların yanında namaz kılarak onlara riyakârlık yaparlar, mü’minlerin gıyabında, yanlarında mü’minler yokken de namazı terkeder ve kimseye emanet bir şey vermezlermiş.[9]
[1] Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/972. Vehbe Zuhayli, Tefsiru’l-Münir, Risale Yayınları: 15/640.
[2] Tefsîr-i Kurtubî: 20/210; Şevkanî, Fethü’l-kadîr: 5/499; Celal Yıldırım, İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri, Anadolu Yayınları: 13/7017.
[3] İbnu’l-Cevzî, age. IX,243; Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/972. Vehbe Zuhayli, Tefsiru’l-Münir, Risale Yayınları: 15/640.
[4] Lübabu’t-te’vîl : 4/412; Celal Yıldırım, İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri, Anadolu Yayınları: 13/7017.
[5] Tefsîrü’l-Keşşaf: 4/803; Celal Yıldırım, İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri, Anadolu Yayınları: 13/7017. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/972.
[6] Mürsel hadistir. İmam Ebu’l-Hasen Ali bin Ahmed el-Vahidi, Esbâb-ı Nüzul, İhtar Yayıncılık: 392; İbnu’l-Cevzî, age.IX,243-244. Nisabûrî, Esbabu’n-Nuzûl: 306; Celal Yıldırım, İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri, Anadolu Yayınları: 13/7019-7020. Vehbe Zuhayli, Tefsiru’l-Münir, Risale Yayınları: 15/643.
[7] İbnu’l-Cevzî, age.IX,243-244; Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/972. Nisabûrî, Esbabu’n-Nuzûl: 306; Celal Yıldırım, İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri, Anadolu Yayınları: 13/7019-7020. Vehbe Zuhayli, Tefsiru’l-Münir, Risale Yayınları: 15/643.
[8] Mürsel hadistir. İmam Ebu’l-Hasen Ali bin Ahmed el-Vahidi, Esbâb-ı Nüzul, İhtar Yayıncılık: 392; Kurtubî, age. XX,143; Abdulfettah El- Kâdi, Esbab-ı Nüzul, Fecr Yayınevi: 481; Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/972. Vehbe Zuhayli, Tefsiru’l-Münir, Risale Yayınları: 15/643.
[9] Beyhaki; Suyutî, Lubâbu’n-Nukul, 11,199-206; İmam Celaleddin es-Suyuti, Lubabu’n-Nukul Fi Esbabi’n-Nuzul, Fatih Yayınevi: 2/729; Abdulfettah El- Kâdi, Esbab-ı Nüzul, Fecr Yayınevi: 481; Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/972. Celal Yıldırım, İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri, Anadolu Yayınları: 13/7019-7020. Vehbe Zuhayli, Tefsiru’l-Münir, Risale Yayınları: 15/644.
Cevap: Maun Süresi Nüzul Sebebi
Gülehasret
Allah cc razı olsun
Hadis No : 0873
Ravi: İbnu Mes’ud
Tanım: Biz, Resulullah (sav) zamanında tencere, kova gibi eşyaları ariyeten vermeyi (Maun suresinde zikri geçen) yardım (maun) addederdik."
Kaynak: Ebu Davud, Zekat 32, (1657)
Yanıt: Maun Süresi Nüzul Sebebi
tartuğ
Kuran ın en ibretli suresidir.Belki günümüzde bile namazı tam manasıyla idrak edemeyenlere en güzel cevaptır.
Soru: Maun Süresi Nüzul Sebebi
Berât1
Belki günümüzde bile namazı tam manasıyla idrak edemeyenlere en güzel cevaptır
Kayıtsız Üye
Allah hepinizden razı olsun !!!!!!!!!!!!
mum
maun suresi nüzul sebebi,
maun suresinin iniş sebebi
Nüzul Sebebi:
"Dini yalan sayanı gördün mü?" ayetinin (2. ayet) nüzul sebebiyle ilgili olarak İbni Abbas, As b. Vail es-Sehmi hakkında, Süddi de, Velid b. Mu-ğire hakkında indi, dediler. O kişinin Ebu Cehil olduğu da söylenmiştir. Bir
yetimin velisi idi. Ona çıplak olarak geldi, kendi malından istiyordu. Onu itti. İbnü Cüreyc dedi ki: Ebu Süfyan hakkında indi. Her hafta bir deve keserdi. Bir yetim ondan istedi, bastonla onu kovdu. Allah bu sureyi indirdi.
"Şu namazı kılıp duranların vay haline!" ayetinin (4. ayet) nüzul sebebiyle ilgili olarak İbni Münzir, İbni Abbas’tan şöyle rivayet etti: Bu ayet münafıklar hakkında indi. Müminler geldiğinde namazları ile onlara gösteriş yapar, gittiler mi terkederlerdi
maun suresi nüzul sebebi, maun suresinin iniş sebebi, maun suresinin indiriliş sebebi