Zilzal Süresi Nüzul Sebebi

Zilzal Süresi Nüzul Sebebi

Hoca
Zilzal Süresi Nüzul Sebebi

İbn Abbâs, Mücâhid, Katâde ve Mukatil’in de içinde bulunduğu cumhur sûrenin medenî olduğu görüşündedir. İbn Mes’ûd, Câbir ve Atâ ise mekkî olduğunu söylemişlerdir.[1]
Allâme Zemahşerî’ye göre: Bu sûre. Nisa Sûresi’nden sonra inmiştir[2]
Kâfirler kıyametten ve hesap gününden çokça soruyorlardı. "Kıyamet günü ne zamandır?" (Kıyame, 75/6), "Doğru söyleyenlerden iseniz, bu vaad ne zamandır?" (Mülk, 67/25) "Bu fetih ne zaman?" (Secde,32/28) Yani bu bize vaad ettiğiniz, Allah’ın kulları arasında hükmedeceği dirilme günü ne zamandır? gibi sorular soruyorlardı. Onun bilgisinin Allah katında olduğunu, hesap ve ceza günü olan vakti aktini tayinin mümkün olmadığını bilsinler diye bu sürede sadece kıyametin alâmetlerini açıklanmıştır. [3]

7. "Kim zerre kadar iyilik yapmışsa onu görür.
8. "Kim de zerre kadar kötülük yapmışsa onu görür."

1- Ebû Mansur el-Bağdadî ve Muhammed b. İbrahim ei-Müzekkî, Ebû Amr b. Matar’dan, o İbrahim b. Ali ez-Zühlî’den, o Yahya b. Yahya’dan, o Abdullah b. Vehb’den, o Huyey b. Abdillah’tan, o Ebû Abdirrahman el-Hubulî’den, o da Abdullah b. Amr’dan bize şu rivayette bulundu:
"Zilzal: 99/1 âyeti indiğinde Ebû Bekr oturuyordu. Ağlamaya başladı. Rasulullah (sav) ona buyurdu ki:
"Seni ağlatan şey nedir ey Eba Bekr?" O da dedi ki:
"Beni ağlatan bu sûredir. Rasulullah (sav) şöyle buyurdu:
"Eğer siz hata yapmayıp, günah işlemeseydiniz, Allah sizden sonra hata yapan ve günah işleyen bir ümmet yaratırdı. Sonra onlara mağfiret edilirdi."[4]
2- Enes ibn Mâlik’ten rivayete göre Hz. Ebu Bekr, Hz. Peygamber (sa)’le birlikte yemek yerken bu âyet-i kerimeler nazil olmuş da Ebu Bekr bu âyetleri duyunca ellerini yemekten çekmiş (bir rivayette ağlamaya başlamış) ve:
"Ey Allah’ın elçisi, zerre ağırlığında yaptığım kötülüğün karşılığını görecek miyim?" diye sormuş. Hz. Peygamber (sa):
"Ey Ebu Bekr, dünyada görmüş olduğun (başına gelen) hoşuna gitmeyen şeyler o yaptığın zerre ağırlığı kötülüklerin karşılığıdır. Zerre ağırlığı hayırlara gelince; Allah onları senin için biriktirir de kıyamet günü sana tam olarak verilir." buyurmuş.[5]
3- Mukatil şöyle dedi:
"Bu âyetler iki kişi hakkında inmiştir. Onlardan her birisine bir dilenci gelirdi. O da o dilenciye, hurma, parça ekmek ve ceviz verip şöyle derdi:
"Bu da bir şeymi ki. Biz verdiğimiz şey üzerine ücretleniriz ve biz de bunu severiz." Diğer adam da az bir günahı önemsemez hafif görürdü. Yalan, gıybet ve harama bakmak gibi. Sonra şöyle derdi:
"Bundan bana bir günah hasıl olmaz, Allah ateşi ancak büyük günahlara vadetmiştir." Bunun üzerine Allah Teala bu âyetleri az bir hayra teşvik için indirdi. Zira o yakında çok olur. Ve bir de azımsanan günahtan sakındırmak için indirdi. Zira o yakında çok olur."[6]
Bunun için de Rasulullah (s.a.) Buhari ve Müslim’in Adiy b. Hatim’den yaptığı rivayette: "Yarım hurma ile de olsa ateşten sakının. Bulamayan bir güzel sözle sakınsın." buyurmuştur.[7]
4- İbni Ebi Hatim, Said b. Cübeyr’den rivayet etti:
Allahu Teâlâ’nın, "Seve seve yoksula, yetime ve esire yemek yedirirler…" (İnsan: 76/8) ayeti indirilince Müslümanlar, az şey verdiklerinde, onu vermeleri üzerine sevaplandırılmayacaklarını zanettiler. Diğerleri, az günahtan yalan, harama bakmak, gıybet ve benzerî şeylerden dolayı kötülenmeyeceklerini zannettiler. Onlar:
Allahü Teâlâ cehennemi, kebâir’e (büyük günahlar) için vaad etti. diyorlardı, Allahü Teâlâ, Zilzal: 99/7-8 âyetlerini indirdi. [8]
5- İbn Ebî Hatim’in Ebu Saîd el-Hudrî’den naklen tahric ettiği bir hadiste Ebu Saîd şöyle anlatıyor:
"Kim zerre ağırlığı hayır işlerse onu görür…" âyetleri nazil olduğu zaman
"Ey Allah’ın elçisi, ben bütün amellerimi görecek miyim?" diye sordum.
"Evet." buyurdular. Ben:
"Şu büyük günahları, şu büyük günahları görecek miyim?" diye sordum.
"Evet." buyurdular.
"Şu küçük, şu küçük günahları görecek miyim?" diye sordum.
"Evet." buyurdular. Ben o zaman:
"Vah yazık anam beni kaybetti!" dedim de Rasûl-i Ekrem:
"Müjdeler olsun ey Ebu Saîd, iyilik on katı iledir." buyurdular.
Ebu Saîd ancak Medine-i Münevvere’dedir ve ancak Uhud’dan sonra baliğ olmuş (bulûğa ermiş)tir.[9]

[1] İbnu’l-Cevzî, age. IX,201. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/964; el-Câmi’u li-Ahkâmi’1-Kur’ân : 20/146; Celal Yıldırım, İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri, Anadolu Yayınları: 13/6939.

[2] Tefslrü’l-Keşşaf : 4/783; Celal Yıldırım, İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri, Anadolu Yayınları: 13/6939; Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/964.

[3] Vehbe Zuhayli, Tefsiru’l-Münir, Risale Yayınları: 15/595.

[4] Bu hadisin senedinde bulunan Huyey b. Abdullah’ın sika ve zayıflığı hakkında ihtilaf edilmiştir. Fakat seneddeki diğer raviler hakkında "Sıhhatlidirler" ifadesi kullanılmıştır. Heysemi; Mecmau’z-Zevaid: 7/141. Vahidî, age. s. 335. İmam Ebu’l-Hasen Ali bin Ahmed el-Vahidi, Esbâb-ı Nüzul, İhtar Yayıncılık: 388. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/964.

[5] Taberî, age. XXX,173-174.

[6] Mürsel hadistir. İmam Ebu’l-Hasen Ali bin Ahmed el-Vahidi, Esbâb-ı Nüzul, İhtar Yayıncılık: 388. el-Beğavî, age. IV,516. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/964; Nisâbûrî, Esbabu’n-Nüzûl: 304; Celal Yıldırım, İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri, Anadolu Yayınları: 13/6941. Vehbe Zuhayli, Tefsiru’l-Münir, Risale Yayınları: 15/597.

[7] Buhari, Müslim. Vehbe Zuhayli, Tefsiru’l-Münir, Risale Yayınları: 15/597.

[8] İmam Celaleddin es-Suyuti, Lubabu’n-Nukul Fi Esbabi’n-Nuzul, Fatih Yayınevi: 2/725. İbn Kesir, Tefsir, IV, 541. Abdulfettah El- Kâdi, Esbab-ı Nüzul, Fecr Yayınevi: 471; Celal Yıldırım, İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri, Anadolu Yayınları: 13/6941. Vehbe Zuhayli, Tefsiru’l-Münir, Risale Yayınları: 15/597.

[9] Suyûtî, Alûsî, age. XXX,208. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/964.


Cevap: Zilzal Süresi Nüzul Sebebi

Gülehasret
paylaşım için Allah cc razı olsun

Fasil:TEFSİR BÖLÜMÜ – ESBAB-I NÜZULE DAİR
Konu:Zilzal Suresi
Ravi:Abdullah İbnu Amr İbnü`l-As
Hadis:Bir adam Resulullah (sav)`a gelerek, "Bana cami (özlü) bir sure Öğret" talebinde bulundu. Peygamberimiz (sav) de ona İza Zülzilet suresini öğretti. (Ta`lim işi bitince) adam şunu söyledi: "Seni hakla gönderen Zat`a yemin olsun (buradaki ameller bana yeter), buna asla başka bir (amel) ilave etmeyeceğim." Adam ayrılır ayrılmaz Resulullah (sav): "Adamcağız kurtuldu!" dedi ve bu sözü iki kere tekrar etti.HadisNo:877

Fasil:TEFSİR BÖLÜMÜ – ESBAB-I NÜZULE DAİR
Konu:Zilzal Suresi
Ravi:Enes
Hadis:Resulullah (sav) buyurdular ki: "İza Zülzilet suresi, Kur`an-ı Kerim`in dörtde birine denktir."HadisNo:878

Fasil:TEFSİR BÖLÜMÜ – ESBAB-I NÜZULE DAİR
Konu:Zilzal Suresi
Ravi:İbnu Abbas
Hadis:Resulullah (sav) şöyle buyurmuştur: "İza Zülzilet suresi Kur`an`ı Kerim`in yarısına denktir. Kul hüvAllahü ahad (İhlas) suresi Kur`an-ı Kerim`in üçte birine denktir. Kul ya eyyühe`l Kafirün suresi de Kur`an-ı Kerim`in dörtte birine denktir."HadisNo:879

Fasil:TEFSİR BÖLÜMÜ – ESBAB-I NÜZULE DAİR
Konu:Zilzal Suresi
Ravi:Ebu Hüreyre
Hadis:Resulullah (sav) efendimiz: "(Arz) o gün Rabbinin ona vahyetmesiyle haberlerini anlatır" mealindeki ayeti okudu ve: "Arzın anlatacağı haberleri nelerdir, biliyor musunuz?" diye sordu. Yanındakiler: "Allah ve Resulü bilir!" diye cevap verdiler. Resulullah (sav) açıkladı: "Bu haber, kadın ve erkek her kulun arz üzerinde işlemiş oldukları amellere şahidlik etmesidir. Her kul için arz: "Şu ayda, şu günde, şu şu işlemi yaptı" diyecektir"HadisNo:880


Yanıt: Zilzal Süresi Nüzul Sebebi

Hoca
amin cümlemizden
zilzal ve karia sürelerini sürekli okurum. kıymet ve diriliş sahneleri çok etkiliyor


Cevap: Zilzal Süresi Nüzul Sebebi

mum
zilzal suresinin iniş sebebi
Zelzele Süresi Nüzul Sebebi kısaca

Kâfirler kıyametten ve hesap gününden çokça soruyorlardı. "Kıyamet günü ne zamandır?" (Kıyame, 75/6), "Doğru söyleyenlerden iseniz, bu vaad ne zamandır?" (Mülk, 67/25) "Bu fetih ne zaman?" (Secde,32/28) Yani bu bize vaad ettiğiniz, Allah’ın kulları arasında hükmedeceği dirilme günü ne zamandır? gibi sorular soruyorlardı. Onun bilgisinin Allah katında olduğunu, hesap ve ceza günü olan vakti aktini tayinin mümkün olmadığını bilsinler diye bu sürede sadece kıyametin alâmetlerini açıklanmıştır.

zilzal suresi nuzul sebebi nedir

Nüzul Sebebi:
"İşte kim zerre ağırlığınca…" ayetlerinin (7. ve 8. ayetler) nüzul sebebiyle ilgili olarak İbni Ebi Hatim, Said b. Cübeyr’den rivayet etti: "Sevgilerine rağmen doyururlar" ayeti indiği zaman müslümanlar verdikleri az bir şey için ecir kazanmayacaklarını zannediyorlardı. Başkaları da yalan, bakma, gıybet ve benzeri küçük günahlar için kınanmayacaklarını zannediyor ve Allah cehennemi büyük günahlar için hazırlamışlardır, diyorlardı. Allah Tealâ "İşte kim zerre ağırlığınca bir hayır yaparsa onu görür. Kim de zerre ağırlığınca şer yaparsa onu görür." ayetlerini (7 ve 8. ayetler) indirdi. Mukatil, bu ayet iki kişi hakkında indi, dedi: "Sevgilerine rağmen doyururlar" ayeti indiğinde onlardan birine dilenci gelir ve hurma, ekmek dilimi ve ceviz vermesini isterdi. O da: Bu bir şey değildir. Biz verdiğimize ecir alıyoruz, derdi. Diğeri de küçük günahları hafife alıyor ve bundan bana bir şey olmaz, diyordu. Allah Tealâ da çoğalması muhtemel olduğu için azı teşvik etti ve büyümesi muhtemel olduğu için de küçüğü uyardı. Bunun için de Rasulullah (s.a.) Buhari ve Müslim’in Adiy b. Hatim’den yaptığı rivayette: "Yarım hurma ile de olsa ateşten sakının. Bulamayan bir güzel sözle sakınsın." buyurmuştur


zilzal suresinin nuzul sebebi, zilzal suresinin iniş sebebi, zilzal suresi nuzul sebebi

Leave a Comment

1melek.com petinya.net Kompozisyon/ !function(){"use strict";if("querySelector"in document&&"addEventListener"in window){var e=document.body;e.addEventListener("mousedown",function(){e.classList.add("using-mouse")}),e.addEventListener("keydown",function(){e.classList.remove("using-mouse")})}}();