Kadr Süresi Nüzul Sebebi
Hoca
Kadr Süresi Nüzul Sebebi
Mekkî veya medenî oluşunda iki görüş vardır: Ebu Salih’in İbn Abbâs’tan rivayetine göre sûre mekkîdir. Mâverdî’nin âlimlerin çoğuna nisbet ettiği Dahhâk ve Mukatil kavlinde ise sûre medenîdir.[1] Vahidî de Medine-i Münevvere’de ilk nazil olan sûre olduğunu söyler.[2]
Allâme Zemahşerî’ye göre. Abese Sûresi’nden sonra inmiştir. [3]
1. "Doğrusu, Biz, Kur’an’ı Kadir gecesinde indirmişizdir.
2. Kadir gecesinin ne olduğunu sen bilir misin?
3. Kadir gecesi bin aydan hayırlıdır."
Surenin nüzul sebebi ile ilgili rivayetler
1- Beni İsrail’den bir adamla ilgili rivayetler
a- Ebû Bekr et-Temimî, Abdullah b. Hiban’dan, o Ebû Yahya er-Razi’den, o Sehl el-Askeri’den, o Yahya b. Zaide’den, o Müslim’den, o İbn Ebî Necih’ten, o da Mücahid’den şunu dediğini bize haber verdi:
"Nebî (sav), İsrail Oğullan’ndan silahlanıp da tam bin ay Allah yolunda cihad eden bir adamı zikretti. Bundan dolayı müslümanlar hayretler içinde kaldılar. Bunun üzerine Allah Teala bu âyetleri indirdi. Nebî (sav) buyurdu ki:
"Yani Kadir Gecesi, silah kuşanıp cihad eden adamın bin ayından daha hayırlıdır."[4]
b- Mücâhid’ten (ra) İbnu Cerîr anlattı:
Benî İsrail’de bîr erkek vardı sabaha kadar namaz kılar sonra akşama kadar düşmanla mücâhede ederdi. Böylece bin ay amel etti. Allahü Teâlâ, Kadr: 97/3 âyetini indirdi, O kadir gecesinde kıyam, Benî İsrail’den olan o kimsenin amelinden hayırlıdır. [5]
c- İbn Ebî Hâtim’in Ebu Zür’a kanalıyla Mücâhid’den rivayetine göre bir gün Hz. Peygamber (sa) ashabına, İsrail oğullarından bin ay Allah yolunda silâh kuşanmış birisinden bahsetmişti. Müslümanlar buna çok şaşırmışlar ve işte bunun üzerine Allah Tealâ bu sûre-i celileyi indirmiştir.[6].
d- İbn Ebî Hâtim’in başka bir kanaldan rivayetinde ise Hz. Peygamber (sa)’in, İsrail oğullarından dört kişinin hiç bir an Allah’a karşı gelmeden seksen sene Allah’a ibadetlerini zikretmesi üzerine ashabın buna şaştığı ve sûrenin bunun üzerine nazil olduğu belirtilmektedir. İsrail oğullarından olan dört kişi bu rivayette Eyyûb, Zekeriyya, Hazkıyel ve Yûşâ ibn Nûn olarak verilmiştir.[7]
2- Beni Ümeyye ile ilgili rivayet:
a- Hasan îbni Ali’den (ra): İbnu Cerîr, Hâkim ve Tirmizî anlattı:
Nebî Aleyhisselâm, minberinde Benî Ürneyye’yi gördü. Bu ona kötü geldi, Kadr: 97/1-3 âyetleri indirildi. Senden sonra Benî Ümeyye’nin malik olduğu şeyden daha hayırlıdır.
Kasım Harranî dedi ki: Biz saydık, o ne ziyâde ne de noksan. Tam bin aydır.
Tirmizî, gariptir, dedi. Müzeni ve İbnu Kesîr, cidden inkar olunmuştur, dediler. [8]
b- Yûsuf ibn Sa’d’den rivayette o şöyle anlatıyor: Hz. Hasan, Hz. Muaviye’ye biat ettikten sonraydı. Bir adam kalktı ve:
"Mü’minlerin yüzlerini kararttın." veya
"Ey mü’minlerin yüzlerini karartan!" dedi. Hz. Hasan ona:
"Beni azarlama, Allah sana merhamet etsin. Şurası muhakkak ki Hz. Peygamber (sa)’e rüyasında Ümeyye oğullan, onun minberi üzerinde gösterilmiş ve bu Hz. Peygamber (sa)’in hoşuna gitmemişti. İşte bunun üzerine:
"Biz azîmüşşan, mutlaka sana Kevser’i verdik." (Kevser, 108/1) ve
"Biz azîmüşşan mutlaka sana bu (Kur’ân’ı) Kadr gecesinde indirdik. Bilir misin Kadr gecesi nedir? Kadr gecesi bin aydan daha hayırlıdır." âyetlerini indirdi.
Râvî Kasım el-Harrânî der ki:
"Ümeyye oğullarının hükümranlık günlerini saydık tam bin aydı. Ne bir gün fazla, ne bir gün eksik."[9]
Ancak Tirmizî hadisin ğarîb ve ravi Yûsuf ibn Sa’d’ın da meçhul olduğunu da ekler. İbn Kesîr ise münker olduğunu söylemiştir.[10]
Herhalde Abbasî oğullarının Ümeyye oğullarını kötülemek için uydurdukları haberler cümlesinden olmalıdır.[11]
Kur’an’ın Kadir Gecesinde İnmesinin Manası:
Kur"an-ı Kerim’in yirmi üç yıla dağılmış olarak bölüm bölüm indiği bilinmesine rağmen, Kadir gecesinde inmiş olmasının manası onun indirilişinin Kadir gecesinde başlamasıdır. Çünkü Peygamberliğin gelişi Ramazanda idi.
Zira Allah Tealâ bu surede: "Gerçek biz onu Kadir gecesinde indirdik." buyururken Duhan suresinde de şöyle buyurmuştur:
"Hâ mim. Açıkça bildirilen Kitab’a yemin ederim ki, hakikat biz onu mübarek bir gecede indirdik. Gerçek biz haber vericileriz. Her hikmetli iş, nezdimizde bir emir ile, o zaman ayrılır. Hakikat biz Rabbinden bir rahmet olarak (peygamberler) gönderilenleriz. Şüphe yok ki O, hakkıyla işitenin, kemâliyle bilenin ta kendisidir." (Duhan: 44/1-6)
Bakara süresindeki "Ramazan ayıdır ki Kur’an onda indirilmiştir. İnsanlara hidayetin ta kendisidir. Doğru yolun ve hak ile batılı ayırt eden hükümlerin nice açık delilleridir." (Bakara: 2/185.) Bu ayetin manası ise, Kur’an’ın inmesi mübarek Ramazan ayında başladı, şeklindedir.
Enfal süresindeki "İki ordunun birbirine kavuştuğu gün kulumuza indirdiğimize inanmışsanız.." (Enfal: 8/41.) ayeti ise, Kur’an’ın inmesi ile ilgili bir vakit belirlememekte sadece, müminlere Muhammed (sa)’e Ramazanın on yedinci günü Bedir’de indirilen savaş ahkâmı, melekler ve zaferle ilgili ayetleri hatırlatmaktadır. Bedir günü, Furkan günü olarak anılmıştır. Çünkü, hak ile batılı ayırt etmiştir. [12]
[1] İbnu’l-Cevzî, age. IX,i81. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/962.
[2] Alûsî, age. XXX,188. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/962.; El-Camiu li-Ahkâmi’l-Kur’an: 20/129; Celal Yıldırım, İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri, Anadolu Yayınları: 13/6911.
[3] Tefsiru’l-Keşşaf: 4/780; Celal Yıldırım, İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri, Anadolu Yayınları: 13/6911; Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/962.
[4] Mürsel hadistir. Suyuti; ed-Dürr: 6/371. İmam Ebu’l-Hasen Ali bin Ahmed el-Vahidi, Esbâb-ı Nüzul, İhtar Yayıncılık: 387. İmam Celaleddin es-Suyuti, Lubabu’n-Nukul Fi Esbabi’n-Nuzul, Fatih Yayınevi: 2/724. Abdulfettah El- Kâdi, Esbab-ı Nüzul, Fecr Yayınevi: 469.
[5] İmam Celaleddin es-Suyuti, Lubabu’n-Nukul Fi Esbabi’n-Nuzul, Fatih Yayınevi: 2/724. Vehbe Zuhayli, Tefsiru’l-Münir, Risale Yayınları: 15/578.
[6] İbn Kesîr, age. VIII,463 Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/962. Abdulfettah El- Kâdi, Esbab-ı Nüzul, Fecr Yayınevi: 469.
[7] İbn Kesîr, age. VIII,464. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/962.
[8] İmam Celaleddin es-Suyuti, Lubabu’n-Nukul Fi Esbabi’n-Nuzul, Fatih Yayınevi: 2/723-724.
[9] Tirmizî, Tefsîru’i-Kur’ân, Kadr, 97/1, hadis no: 3350. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/962.
[10] Suyûtî, Lübâbu’n-Nukûl, II, 199-203. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/962.
[11] Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/962.
[12] Vehbe Zuhayli, Tefsiru’l-Münir, Risale Yayınları: 15/575-576.
Cevap: Kadr Süresi Nüzul Sebebi
Gülehasret
Allah cc razı olsun
Hadis No : 0858
Ravi:
Tanım: İmam Malik’in Muvatta’da kaydına göre şu rivayet kendine ulaşmıştır: "Hz. Peygamber (sav)’e ümmetinin ömrü gösterilmiş. Resulullah (sa}, önceki ümmetlerin ömrüne nisbetle kısa olduğu için, amelde onların uzun ömürde işlediklerine yetişemezler diye bu ömrü kısa bulmuş. Bunun üzerine Cenab-ı Hakk bin aydan hayırlı olan Kadir Gecesini vermiştir."
Kaynak: Muvatta, İ’tikaf 15, (1, 321)
Hadis No : 0859
Ravi: İbnu Ömer
Tanım: Resulullah (sav)’a Kadir gecesi (Ramazan’ın neresinde?) diye sorulmuştu. O, Ramazanın tamamında!" diye cevap verdi.
Kaynak: Ebu Davud, Salat, 824, (1387)
Hadis No : 0860
Ravi: İbnu Ömer
Tanım: Hz. Peygamber (sav)’ın ashabından bazılarına (ra), rüyalarında, Kadir gecesinin Ramazanın son yedisinde olduğu gösterildi. Rüyaları kendisine anlatılınca Efendimiz (sav): "Görüyorum ki, rüyanız son yediye tetabuk etmektedir. Öyleyse, Kadir gecesini aramak isteyen son yedide arasın" buyurdu." (Tirmizi’de bulunamamıştır)
Kaynak: Buhari, Teheccüd 21, Leyletü’l-Kadr 2; Müslim, Sıyam 205, (1165); Muvatta, İ’tikaf 14, (1, 321)
Hadis No : 0861
Ravi: Aişe
Tanım: Resulullah (sav) şöyle demiştir: "Kadir gecesini, Ramazanın son onunda arayın".
Kaynak: Buhari, Leyletü’l-Kadr 3; Tirmizi, Savm 72, (792)
Hadis No : 0862
Ravi: Ebu Said
Tanım: Resulullah (sav) buyurdular ki: "Kadir gecesi bana (bugün rüyamda) gösterildi, (şu anda hangisi olduğunu unuttum). O gecenin sabahında kendimi su ve toprak içinde secde eder buldum." Derken hava bozdu, yağmur başladı. Zaten mescid çardak şeklindeydi (üstü ağaç dallarıyla örtülü idi). Resulullah (sav)’ın burnu (alnı) üzerinde ve burun yumuşaklarında su ve toprak bulaşığını gördüm. O gün Ramazanın yirmi birinci sabahıydı.
Kaynak: Buhari, Leyletü’l-Kadr 1, 13; Müslim, Sıyam 215, (1165); Ebu Davud, Salat 320, (1382-1383) (Veya Ram
Hadis No : 0863
Ravi: Abdurrahman İbnu Ubeyd es-Sundbihi
Tanım: Hz. Bilal-i Habeşi (ra)’den nakledilen şu hadisi rivayet eder: Hz. Bilal, Resulullah (sav)’ın Kadir gecesi hakkında şöyle söylediğini işitmiştir: "O, son ondan yedinin ilkidir: Yani yirmi üçüncü gece." (Buhari’de bulunamamıştır).
Kaynak:
Hadis No : 0864
Ravi: İbnu Abbas
Tanım: Kadir gecesini (Ramazanın) yirmi dördünde arayınız buyurdu. (Müslim’de bulunamadı)
Kaynak: Buhari, Leyletü’l-Kadr 3
Hadis No : 0865
Ravi: Zirr İbnu Hubeyş
Tanım: Ubey İbnu Ka’b (ra)’a dedim ki, "İbnu Mes’ud (ra): "Bütün sene geceleri kalkan kimse Kadir gecesine tesadüf edebilir diyormuş (ne dersiniz?)." Bana şu cevabı verdi: "Kendisinden başka ilah olmayan Zat-ı Zülcelal’e yemin olsun, Kadir gecesi Ramazan ayındadır. Ve o gece, Resulullah (sav)’ın bize kalkmamızı emrettiği gecedir, o da yirmi yedinci gecedir. Bunun emaresi, o gecenin sabahında güneşin beyaz ve ışınsız olarak doğmasıdır."
Kaynak: Müslim, Müsafirin 179, (762)
Hadis No : 0866
Ravi: Yusuf İbnu Sa’d
Tanım: Hasan İbnu Ali (ra), Hz. Muaviye’ye biat ettikten sonra, bir adam yanına gelip: "Mü’minlerin yüzünü kara ettin (veya: Ey mü’minlerin yüzünü karartan adam) (diye öfkesini) dile getirdi. Hz. Hüseyin (ra) adama (tatlılıkla mukabele etti): "Allah’ın rahmetine banasıca, niye böyle şiddetli çıkışıyorsun. Nitekim Resulullah (sav) Beni Ümeyye’yi (sağken rüyasında, tek tek halife olup) minbere çıkmış gördü. Bu onu üzmüştü ki şu ayetler indi: "Biz sana Kevser’i verdik" (Kevser 1). "Biz onu sana Kadir gecesinde indirdik. Kadir gecesinin (o büyük fazilet ve şerefini) sana bildiren nedir? Kadir gecesi bin aydan hayırlıdır (Bu gece senden sonra Beni Ümeyye’nin saltanat süreceği) bin aydan hayırlıdır." Kasım İbnu’l-Fadl (merhum der ki: "Beni Ümeyye’nin iktidar müddetlerini ay olarak saydık, tam bin aydı, ne fazla ne eksik."
Kaynak: Tirmizi, Tefsir,Kadr, (3347)
Cevap: Kadr Süresi Nüzul Sebebi
Hoca
97-el-KADR
Kadir gecesinden söz ettiği için bu adı almıştır. Abese sûresinden sonra Mekke’de inmiştir. 5 (beş) âyettir. Sûrede, Kadir gecesinden, onun faziletinden, o gecede meleklerin yeryüzüne inişinden bahsedilir.
EyvAllah kardeşler.
Cevap: Kadr Süresi Nüzul Sebebi
ammar murat
dini kardeşlerim, ne güzelmiş ki ,şöyle buyurulmuş:
لَیْلَةُ القَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ ، تَنَزَّلُ المَلآئِکَةُ وَالرُّوحُ
kadir gecesi bin geceden iyidir,o gece , melekler ve ruh indirilir….ve,ve…..tüm güzellikler.
Hoca
Kadir süresi inme sebebi
Nüzul Sebebi:
"Kadir gecesi bin aydan hayırlıdır." ayetinin (3. ayet) nüzul sebebiyle ilgili olarak İbni Cerir, Mücahid’den rivayet etmiştir. İsrailoğullan’ndan gece sabaha kadar ibadet eden, gündüz de akşama kadar cihad eden ve bu hali bin ay devam eden bir kişi vardı. Bu ayetteki bin ay ile kastedilen bu kişinin amelinin sürdüğü bin aydır
mum
kadir suresi iniş sebebi,
kadir suresi nüzul sebebi nedir
Yüce Allah’ın: "Kadir gecesi bin aydan daha hayırlıdır" (3 âyet) buyurması ile "onda melekler ve ruh… iner de iner" (4- âyet) buyurması (faziletini anlatmak için) yeterlidir. Buhârî ile Müslim’de de şöyle buyurulmuştur: "Her kim Kadir gecesini (mükâfatına) inanarak, (ecrini) umarak namaz kslrnakla (vesair ibadetlerle) ihya ederse, onun geçmiş (küçük) günahları affolunur." Bu hadisi Ebu Hureyre rivayet etmiştir[18]
İbn Abbas dedi ki: Peygamber (sav) şöyle buyurdu: "Kadir gecesi oldu mu aralarında Cebrail’in de bulunduğu Sidretu’l-Münteha’da sakin olan melekler ardı arkasına inerler. Beraberlerinde birtakım sancaklar bulunur. Bu sancaklardan biri benim kabrimin üzerine, biri Beytu’l-Makdis’in üzerine, biri Mescid-i Haranı’ın üzerine, biri Turu Sina’nın üzerine dikilir. Kendisine selâm vermedik mü’min erkek ve mü’min bir kadın bırakmazlar. İçki içen, domuz eti yiyen ve zaferana bulanan kimseler müstesna."[19]
Hadis-i şerifte de şöyle buyurulmuştur: "Bu gecenin tan vakti ortalığı ay-dınlatıncaya kadar, şeytan bu gecede dışarıya çıkmaz. Bu gece herhangi bir kimsenin aklına zarar veremediği gibi, herhangi bir fesad da işleyemez, bu gecede hiçbir büyücünün büyüsü etki gösteremez,"[20]
eş-Şa’bi dedi ki: Bu gecenin gecesi gündüzü, gündüzü de gecesi gibidir.
el-Ferrâ dedi ki: Yüce Allah, Kadir gecesinde ancak mutluluk ve nimetler takdir buyurur. Diğer gecelerde ise belalar ve türlü musibetleri takdir eder. Bu açıklama daha önce ed-Dahhak’lan da nakledilmiş idi. Böyle bir kanaat, şahsi görüşe dayanılarak ileri sürülemez. O halde bu (peygambere kadar ulaşan) merfu bir rivayettir. Doğrusunu en iyi bilen Allah’tır.
el-Muvatta’da, Said b. el-Müseyyeb’in şöyle dediği nakledilmektedir: Kadir gecesinde yatsı namazında (cemaatle birlikte) hazır bulunan kimse o geceden kendi payına düşeni almış olur."[21]Böyle bir görüş mücerred (kişisel) görüşle anlaşılamaz.
Ubeydullah b. Amir b. Rabia’nın rivayet ettiğine göre Rasûlullah (sav) şöyle buyurmuştur: "Her kim Kadir gecesi akşam ve yatsı namazlarını cemaat ile birlikte kılarsa, artık o kimse Kadir gecesinden payına düşeni almış olur."[22]Bu hadisi es-Sa’lebi Tefsirinde zikretmiş bulunmaktadır.
Âişe (r.anha) dedi ki: Ey Allah’ın Rasûlü! Eğer Kadir gecesine denk gelirsem ne diyeyim? diye sordum.
Şöyle buyurdu: " Allah’ım, şüphesiz ki Sen çok affedicisin, affetmeyi seversin, beni de affet, de" diye buyurdu.[23] (Kadr Sûresi burada sona ermektedir. Allah’a hamd olsun).
kadir suresi, kadr suresi, kadir suresi nüzul sebebi