Ala Süresi Nüzul Sebebi

Ala Süresi Nüzul Sebebi

Hoca
A’la Süresi Nüzul Sebebi

Sûre Mekke’de nazil olmuştur ve bunda icma vardır. [1] Tabiînden Dahhak’e göre, Medine’de inmiştir[2]
Nüzul sırası itibariyle Tekvîr Sûresinden sonradır.[3]
Atâ’nın İbn Abbâs’tan rivayetine göre Mekke-i Mükerreme’de ilk nazil olan "Rabbının adıyla oku."dur. Sonra (sırasıyla) Kalem, sonra Müzzemmil, sonra Müddessir, sonra Mesed, sonra Tekvîr, sonra da bu A’lâ Sûresi nazil olmuştur.[4]
İçinde bayram namazı ve fıtır sadakası zikredildiği cihetle İbnu’1-Fers ve Dahhak medenî olduğuna dair bir görüş zikretmişse de Celâleddin es-Suyûtî, Buhârî’nin el-Berâ ibn Azib’den rivayetle tahric ettiği bir habere dayanarak bu görüşü kabul etmemiştir. Bu rivayette Berâ şöyle anlatıyor:
"Hz. Peygamber (sa)’in ashabından bize ilk gelenler Mus’ab ibn Umeyr ile İbn Ümmi Mektûm’dur. Onlar bize Kur’ân okutmaya başladılar. Sonra Ammâr, Bilâl ve Sa’d geldiler. Onlardan sonra da yirmi kişi içinde Hz. Ömer geldi. Peşlerinden de Hz. Peygamber (sa) geldiler. Medine halkının, O’nun gelişine sevindikleri kadar sevindiklerini görmemiştim. O geldiğinde ben, benzeri sureler içinde A’lâ Sûresini de okumuştum."[5]

6. Seni okutacağız da hiç unutmıyacaksın.

Ayetin nüzul sebebi ile ilgili rivayetler:
1- Mücâhid ve Kelbî derler ki: Cibrîl, Hz. Peygamber (sa)’e bir vahy getirdiğinde o henüz âyetin sonunu getirmeden Hz. Peygamber (sa), unuturum korkusuyla âyetin başını okumaya başlarmış. İşte bunun üzerine Allah Tealâ: "Seni okutacağız da hiç unutmıyacaksın." âyet-i kerimesini indirmiş ve ondan sonra da gerçekten Hz. Peygamber (kendisine gelen vahyden) hiçbir şey unutmamıştır.[6]
Rivayetin isnadında Cüveybir var. Cüveybir cidden zayıftır. [7]
2- Ebu Salih’in İbni Abbas’tan rivayetinde: Bu ayetin nüzulünden sonra, ölünceye kadar (hiçbir şeyi) unutmadı, demiştir. [8]

10. Korkacak olan öğüt alacaktır.

Ebu Salih’in İbn Abbâs’tan rivayetine göre İbn Ümmi Mektûm hakkında nazil olmuştur.[9]

11. Bedbaht olan ise ondan kaçınır.
12. Ki o, en büyük ateşe girecek olandır.
13. O, orada ne ölecek, ne de dirilecektir.

Bu âyet-i kerimelerin el-Velîd ibnu’l-Muğîra ve Utbe ibn Rabîa hakkında nazil olduğu söylenir.[10]

14. Doğrusu arınan felah bulmuştur.
15. Rabbının adını anıp namaz kılan.

Ayetin nüzul sebebi ile ilgili rivayetler:
1- Atâ’nın İbn Abbâs’tan rivayetine göre bu âyet-i kerimeler Hz. Osman ibn Affân hakkında nazil olmuştur. Şöyle ki:
Medine-i Münevvere’de bir münafığın bir hurma ağacı varmış. Ensardan komşusunun evine doğru eğik durumda imiş. Rüzgâr estiğinde bu ağaçtan koruk ve olmuş hurmalar bu komşusunun evine düşer, o ve ailesi de bunları alıp yerlermiş. O münafık, bu komşusu ile bu hususta ağız dalaşı yapmışlar. Sonra o ensârî komşusunun bu yaptıklarından dolayı Hz. Peygamber (sa)’e gelerek şikâyette bulunmuş. Hz. Peygamber (sa), münafık olduğunu bilmediği bu kişiyi çağırtıp ona:
"Ensardan olan komşun bana gelip senin koruk ve olgun hurmalarının onun evine düştüğünü, onun ve ailesinin de bunlardan yediğini haber verdi. Ne dersin; bunlar karşılığında sana cennette bir hurma vermemi ister misin?" buyurdu. Münafık:
"Hayır, onu ancak hemen verilecek bir bedelle satarım." dedi. Anlattıklarına göre Hz. Osman, o münafığa bu hurma ağacı karşılığında bir bahçe vererek onu satın aldı ve işte bunun üzerine bu âyet-i kerimeler nazil oldu.[11]
2- Dahhâk, bu âyet-i kerimelerin Hz. Ebu Bekr hakkında nazil olduğunu söyler.[12]

[1] Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/943.

[2] Tefsir-i Kurtubi:20/13; Celal Yıldırım, İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri, Anadolu Yayınları: 13/6714.

[3] Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/943.

[4] Alûsî, Rûhu’l-Maânî, XXX,110. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/943.

[5] Suyûtî. el-ltkan, 1,52. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/943; Buhari, Menakıb-ı Ensar: 46, Tefsir: 1/87; Ahmed-Müsned: 4/284; Celal Yıldırım, İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri, Anadolu Yayınları: 13/6714.

[6] İbn Merdeveyh. el-Beğavî, age. IV,476. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/943. İmam Celaleddin es-Suyuti, Lubabu’n-Nukul Fi Esbabi’n-Nuzul, Fatih Yayınevi: 2/709. Abdulfettah El- Kâdi, Esbab-ı Nüzul, Fecr Yayınevi: 461; el-Câmi’u li-Ahkâmi’1-Kur’ân : 20/18; Celal Yıldırım, İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri, Anadolu Yayınları: 13/6724.

[7] İmam Celaleddin es-Suyuti, Lubabu’n-Nukul Fi Esbabi’n-Nuzul, Fatih Yayınevi: 2/709.

[8] Vehbe Zuhayli, Tefsiru’l-Münir, Risale Yayınları: 15/465.

[9] Kurtubî, age. XX, 15. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/943.

[10] Kurtubî, age. XX,15. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/944.

[11] Kurtubî, age. XX,16. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/944; el-Câmi’u li-Ahkâmi’1-Kur’ân: 20/22; Celal Yıldırım, İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri, Anadolu Yayınları: 13/6731.

[12] Kurtubî, age. XX, 17. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/944; el-Câmi’u li-Ahkâmi’1-Kur’ân: 20/22; Celal Yıldırım, İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri, Anadolu Yayınları: 13/6731.


ala suresi tefsiri

mum
ala suresi iniş sebebi,
ala suresinin iniş sebebi nedir

Nüzul Sebebi

Mücahid ve Kelbi dediler ki: Peygamber (s.a.) Cebrail (a.s.) kendisine vahiy getirdiğinde, o ayetin sonunu getirmeden Peygamber (s.a.) unutma endişesi ile başını okuyordu. Bunun üzerine: "Seni okutacağız da unutmayacaksın. " ayeti (6. ayet) indi. Yani, okuduğunu unutmayacaksın, endişe etme! Ebu Salih’in İbni Abbas’tan rivayetinde: Bu ayetin nüzulünden sonra, ölünceye kadar (hiçbir şeyi) unutmadı, demiştir


ala suresi tefsiri, ala suresi iniş sebebi, ala suresinin nuzul sebebi

Yorum yapın

1melek.com petinya.net Kompozisyon/ !function(){"use strict";if("querySelector"in document&&"addEventListener"in window){var e=document.body;e.addEventListener("mousedown",function(){e.classList.add("using-mouse")}),e.addEventListener("keydown",function(){e.classList.remove("using-mouse")})}}();