Naziat Süresi Nüzul Sebebi

Naziat Süresi Nüzul Sebebi

Hoca
Naziat Süresi Nüzul Sebebi

Sûrenin tamamı Mekke’de nazil olmuştur. İbnu’l-Cevzî bu görüşte icma olduğunu söyler.[1] İbn Abbas ve İbn Zübeyr’den de bu anlamda sahih rivayet nakledilmiştir[2]
İbn Abbâs’tan rivayete göre iniş sırası itibariyle Nebe’ Sûresinden sonradır.[3]

12- O’ dediler; ‘o halde hüsranlı bir dönüş!’

Saîd ibn Mansûr’un Muhammed ibn Ka’b’den rivayetine göre
"Biz, eski halimize mi döndürüleceğiz? derler." âyet-i kerimesi nazil olunca Kureyş kâfirleri:
"Ölümden sonra dirilecek olursak biz gerçekten hüsranda olacağız demektir." demişler de bunun üzerine bu âyet-i kerime nazil olmuş.[4]

37. Artık kim haddi aşmışsa,
38. Ve dünya hayatını tercih etmişse
39. Şüphesiz ki onun varacağı yer cehennemdir.

Bu âyet-i kerimelerin en-Nadr ve oğlu Haris hakkında nazil olduğu söylenmiştir.[5]

40. Kim de Rabbının makamından korkup ta nefsini heveslerden alakoydu ise,
41. Şüphesiz ki onun varacağı yer cennettir.

Ayetlerin nüzul sebebi ile ilgili rivayetler:
1- Bu iki âyet-i kerime Mus’ab ibn Umeyr ve kardeşi Ebu Azîz Amir ibn Umeyr hakkında nazil olmuştur.
Dahhâk İbn Abbâs’tan şöyle rivayet ediyor:
"Artık kim haddi aşmışsa" ile kastedilen Mus’ab ibn Umeyr’in kardeşidir. Mus’ab’ın bu kardeşi Bedr günü esir edilmişti. Onu ensar yakalamış ve kim olduğunu sorduklarında Mus’ab ibn Umeyr’in kardeşi olduğunu öğrenince onu bağlamamışlar, ikramda bulunmuşlar ve geceyi kendileriyle birlikte aynı yerde geçirmesine müsaade etmişler. Sabah olunca durumu Mus’ab’a haber vermişler de o (kardeşi müşrik olduğu için):
"Benim bir kardeşim filân yok. Esirinizi bağlayın. Onun annesi, Mekke vadisinin en çok zinet eşyası ve malı olan kadınıdır." demiş. Tutmuş onu bağlamışlar ve annesi fidyesini gönderinceye kadar da bırakmamışlar.
"Kim de Rabbının makamından korkup ta nefsini heveslerden alakoydu ise…" ile kastedilen ise Mus’ab ibn Umeyr’dir.
2- İbn Abbâs’tan gelen başka bir rivayete göre ise bu âyet-i kerimeler Ebu Cehl ibn Hişâm el-Mahzûmî ve Mus’ab ibn Umeyr haklarında nazil olmuştur.
3- Süddî der ki:
Bu âyet-i kerimeler Ebu Bekr es-Sıddîk hakkında nazil oldu. Onun, kendisine yemek getiren bir kölesi vardı. O her yemek getirişinde mutlaka yemeği nereden getirdiğini sorardı. Bir gün yine bu kölesi yemek getirdi ve Hz. Ebu Bekr o yemeği nereden getirdiğini sormaksızın yedi. Kölesi:
"Bugün yemeği nereden getirdiğimi neden sormadın?" dedi. Hz. Ebu Bekr:
"Unuttum." deyip sordu:
"Bu yemeği nereden getirdin?" Köle:
"Cahiliye üzere olan bir kavme kâhinlik ettim, onlar da bu kâhinliğimin karşılığnda bana bunu verdiler." dedi. Hz. Ebu Bekr hemen yediklerini kustu ve:
"Ey Rabbım, damarlarımda bundan bir şey kalmışsa şüphesiz sen onu orada hapsettiğin için geri çıkaramadım." dedi ve işte bunun üzerine bu âyet-i kerimeler nazil oldu.[6]

42- Sana o Saat’ten soruyorlar; ‘ne zaman demir atması?’

1- Âişe’den (r.a.) Îbnu Cerîr ve Hâkim anlattı:
Rasûlullah kendisine, Naziat: 79/42-44 âyeti indirilinceye kadar kıyamet saatinden sorardı. Âyet inince nihayet verdi. [7]
2- İbnu Abbas’tan (r.a.) Dahhâk, ondan Cüveybir tarikından îbnu Ebî Hatim anlattı:
Mekke ehli müşrikleri, Nebî Aleyhisselâm’a: Kıyamet ne zaman kopacak? diye sordular. Onlarla alay etmek amacıyla Allahü Teâlâ, Naziat: 79/42-46 âyetlerini indirdi. [8]
3- Târik İbni Şihâb’tan îbnu Cerîr ve Taberânî anlattı. Târik İbni Şihâb:
Rasûlullah, Naziat: 79/42-44 âyeti indirilinceye kadar kıyamet saatinin zikrini çok yapardı. [9]
4- Bunun benzerini Urve (r.a.)’den İbni Ebî Hatim anlattı. [10]
======

[1] İbnu’i-Cevzî, age. IX,14. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/932.

[2] Şevkanî, Fethü’l-Kadir: 5/371; Celal Yıldırım, İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri, Anadolu Yayınları: 13/6560.

[3] Kurtubi, age. XIX,124; Alûsî, age. XXX,22. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/932.

[4] Suyûtî, Lübâbun-Nukûi,11,191. İmam Celaleddin es-Suyuti, Lubabu’n-Nukul Fi Esbabi’n-Nuzul, Fatih Yayınevi: 2/704. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/932. Vehbe Zuhayli, Tefsiru’l-Münir, Risale Yayınları: 15/343.

[5] Kurtubî, age. XIX, 135. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/932.

[6] Kurtubî, age. XIX, 135. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/932-933.

[7] İmam Celaleddin es-Suyuti, Lubabu’n-Nukul Fi Esbabi’n-Nuzul, Fatih Yayınevi: 2/705. Abdulfettah El- Kâdi, Esbab-ı Nüzul, Fecr Yayınevi: 453.. Vehbe Zuhayli, Tefsiru’l-Münir, Risale Yayınları: 15/356.

[8] Suyûtî, Lübâbu’n-Nukûl, II,192. Bedreddin Çetiner, Esbab-ı Nüzul, Çağrı Yayınları: 2/933. İmam Celaleddin es-Suyuti, Lubabu’n-Nukul Fi Esbabi’n-Nuzul, Fatih Yayınevi: 2/705. el-Câmiu Li-Ahkâmi’1-Kur’ân: 19/209; Celal Yıldırım, İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri, Anadolu Yayınları: 13/6588 Vehbe Zuhayli, Tefsiru’l-Münir, Risale Yayınları: 15/356.

[9] İmam Celaleddin es-Suyuti, Lubabu’n-Nukul Fi Esbabi’n-Nuzul, Fatih Yayınevi: 2/705. Vehbe Zuhayli, Tefsiru’l-Münir, Risale Yayınları: 15/356.

[10] İmam Celaleddin es-Suyuti, Lubabu’n-Nukul Fi Esbabi’n-Nuzul, Fatih Yayınevi: 2/705; Celal Yıldırım, İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri, Anadolu Yayınları: 13/6588.


Cevap: Naziat Süresi Nüzul Sebebi

mum
naziat nuzul sebebi nedir
naziat suresinin iniş sebebi

Nüzul Sebebi hadis

"Biz mi sahiden eski hale döndürülmüş olacağız?", "Öyle ise bu (yeni hayata dönüş) ziyanlı bir dönüştür." ayetlerinin (10 ve 12. ayetler) nüzul sebebiyle ilgili olarak: Said b. Mansur, Muhammed b. Kâ’b’ten rivayet ederek dedi ki: "Biz mi sahiden eski hale döndürülmüş olacağız?" ayeti inince Kureyş kâfirleri, ölümden sonra yaşarsak zarar ederiz, dediler ve şu ayet indi: "Dediler: "Öyle ise bu ziyanlı bir dönüştür."


naziat suresi nuzul sebebi, naziat Suresi , naziat suresinin indirilis amaci

Yorum yapın

1melek.com petinya.net Kompozisyon/ !function(){"use strict";if("querySelector"in document&&"addEventListener"in window){var e=document.body;e.addEventListener("mousedown",function(){e.classList.add("using-mouse")}),e.addEventListener("keydown",function(){e.classList.remove("using-mouse")})}}();