Yemin Etmek
zubeyr
«Yemin», sağ el manasına gelmektedir. Arablar yeminleştikleri zaman birbirlerinin sağ ellerini tutarlardı. Şeriatte yeminin manası, Allah’ın isim veya sıfatlarını anarak bir işin gerçek olduğunu belirtmek veya te’kid etmektir. Ya da yemin edenin bir işi yapacağına dair takviye edilmiş bir and vermesidir. Yemin, and, kasem, aynı manadadır.
Yemin, Ancak Allah’ın İsmî Veya Bir Sıfatı Anılarak Yapılır
Yemin, sadece Allah’ın isminin veya bir sıfatının anılmasıyla yapılır. Bu sıfatın zatî veya fiilî olması, eşittir. Meselâ; «vAllahi, Al-lah’ın izzetine andolsun, azametine andolsun, kibriyasma andolsun, kudretine andolsun, iradesine andolsun, İlmine andolsun» v.s… Mus-hafa, Kur’an’a veya sûre ya da bir âyete yapılan yemin de böyledir.
Kur’ân-ı Kerîm’de Allah Teâlâ şöyle buyuruyor:
«Göğün ve yerin Rabbine andolsun ki, bu sizin konuşmanız kadar kesin ve gerçektir.» (Zariyat: 23)
«Doğunun ve batının Rabbine yemin ederim ki, onların yerine daha iyilerini getirmeye bizim gücümüz yeter ve kimse de önümü-ze geçemez.» (Meâric: 40-41)
Ibn Ömer’den rivayete göre, o şöyle demiştir: Nebî aleyhİsselam «Hayır, kalbleri değiştirene andolsun ki…» diye yemin ederdi.
Ebû Saîd el-Hudrî’den rivayete göre, o şöyle demiştir: Allah Rasûlü, duasında ısrarlı olduğu zaman, «Ebu’l-Kasım’ın cam elinde olana andolsun ki…a derdi. (Hadisi, Ebû Dâvud kaydetmiştir.)
Yemin Şekilleri
«Veymullahl» de yemindir. Çünkü «vAllahi» veya «Allah’ın hakkı için…» manasmdadır. «Yemînullah» da, Hanefilere ve Mâlİkîlere göre yemindir. Çünkü bunun manası; «Allah’a andolsun,» dur.
Şâfiiler; «Niyetsiz yemin olmaz. Yemin eden, eğer yemini kastederse, bu kesinleşir. Eğer yemini kastetmediyse ,bu yemin sayılmaz.» demiştir. Ahmed’den yapılan iki rivayetten en sahihine göre, niyetsiz de olsa yemin gerçekleşir.
«Amrullah» lâfzı da, Hanefiler ve Mâlikîlere göre yeminair. Çünkü bunun manası, «Allah’ın hayatına ve bekasına andolsun,» şeklindedir.
Şafiî, Ahmed ve îshak ise, «Yemin, ancak niyet ile olur,» demişlerdir.
«AksemtÜ aleyke» ve «aksemtü billahi» bir kelimedir. Âlimlerin bazdan, bunun mutlak yemin olduğunu, bir kısmı ise, ancak niyetle yemin olacağını söylemişlerdir.
Şafiîler, Allah’ın ismi üzerine yapılanan yemin olacağını, Allah’ın adına yapılmayanın ise yemin kastedilmiş bile olsa yemin sayılmayacağını söylemiştir. Mâlik şöyle demiştir: «Şayet yemin eden, ‘Allah’a kasem olsun,’ derse yemin olur. Eğer, ‘kasem olsun’ veya ‘sana kasem olsun’ derse bu şekliyle, ancak niyetle yemin olur.»
Müslümanların Yeminleri Île Andetmek
ikinci cildde, şöyle demiştik: Müslümanların yeminleriyle yapılan and, bir şey gerektirmez. Meselâ yemin eden, «şöyle yaparsam, bir ay oruç veya Allah’ın beytini hacc, üzerime borç olsun,» derse, ya da «Şöyle yaparsam, haram bana helal olsun,» derse, yahud da «Şayet böyle yaparsam ,bütün malım sadaka olsun,» derse, bu ve bu tür lâfızlarda, yerine getirilmediği zaman yemin kefareti vardır. Bu, âlimlerin en muteber görüşüdür. «Bir şey gerekmez,» diyenler olduğu gibi, «Yeminini yerine getirmediği zaman, yeminine bağladığı şeyi yapması gerekir.» diyenler de olmuştur.
Gayrimüslim Olmaya Veya İslâm’dan Çıkmaya Datr Yapılan Yeminler
Yahudi ve Hıristiyan olmak veya Allah ve Rasûlü’nden uzak olmak üzerine yemin eden kimse; «Eğer şöyle yaparsam, böyle olayım,» der.
Âlimlerden bir cemaat; «Bu yemin değildir ve kefareti de yoktur. Çünkü naslarda bundan şiddetli sakındırma ve tehdit vardır,» demişlerdir. Şafiî de bunlardandır.
Ebû Dâvûd ve Nasâî’nin, Büreyde’nin babasından rivayetine göre, Nebi şöyle buyurmuştur: «Yemin eden, ‘Ben, İslâm’dan uzak olayım ki…’» diye yemin eder de yalan söylerse, dediği gibi olmuştur. Şayet doğru söylemiş ise, İslâm’a asla salim olarak dönmez.»
Sabit b. Dehhak (r.a.)’dan rivayete göre, Nebi aleyhisselam şöyle buyunnüştur: «Kim İslâm’ın dışında bir din üzerine yemin ederse, o dediği dindendir.»
Hanefîler, Ahmed, İshak, Süfyân ve Evzâî, «bunun yemin olduğu ve eğer yerine getirmezse keffareti gerektiği» görüşündedirler.
Allah’tan Başkası Adına Yemin Etmek Yasaktır
Yemin ,ancak Allah’ın ismi veya sıfatlarından biri üzerine yapılırsa olur. Bunun dışındaki yeminler haramdır. Çünkü yeminde, yemin olunan şeyi ta’zim (yüceltme) vardır. Yalnız, tek olan Allah, ta’zime müstehaktir.
Kim, Allah’tan başkasına yemin edip, nebî, velî ya da baba, Kabe ve buna benzer şeyler üzerine kasem ederse, bu yemin gerçekleşmemiş olur. Yerine getirilmezse, kefaret gerekmez. Allah’tan başkasını ta’zîm sebebiyle de günahkâr olmuştur.
îbn Ömer’den rivayete göre; Nebi aleyhisselâm, bir topluluk arasında, babası üzerine yemin eden Ömer’e rastlayınca, onlara seslenerek, «Dikkat edin! Allah azze ve celle, sîzi babalarınız üzerine yemin etmekten menediyor. Kim, yemin ederse, ya Allah üzerine yemin etsin ya da sussun.» buyurdu. Ömer, şöyle demiştir: «VAllahi, Nebî’nin bunu menettiğini işittiğim günden beri ne kendim, ne de başkasından naklen baba üzerine yemin etmedim.»
Ibn Ömer, «Hayır, Kabe’ye andolsun ki…» diye yemin eden birini işitti ve şöyle dedi: «Allah Rasûlü’nü, şöyle buyururken işittim: «Kim Allah’tan başkası üzerine yemin ederse, şirk koşmuştur.»
Ebû Hureyre (r.a.)’den rivayete göre, o şöyle demiştir; Nebî aleyhisselam şöyle buyurdu: «Sizden yemin eden kimse, yemininde, ‘Lât ve Uzza’ya andolsun ki…’ derse, hemen ‘Allah’tan başka ilah yoktur.’ desin. Arkadaşına, ‘Haydi kumar oynayalım.’ diyen de, hemen sadaka versin.»
Ebû Davud’un, Ebû Hüreyre (r.a.)’den rivayetine göre, Rasûlüllah sallAllahu aleyhi ve sellem; «Kim, bir emanet üzerine yemin ederse, bizden değildir,» buyurmuştur.
Nebî aleyhisselam şöyle buyurmuştur: ^Babalarınız, analarınız ve putlar üzerine yemin etmeyin. Allah’tan başkası üzerine yemin etmeyin. Doğru olmanız dışında yemin etmeyin.» (Hadisi, Ebû Dâvûd ve Nesâî, Ebû Hureyre’den rivayet etmiştir.)
Kaynak Fıkhussunne.Seyyid Sabık
Cevap: Yemin Etmek
Hoca
< Ibn Ömer, «Hayır, Kabe’ye andolsun ki…» diye yemin eden bi-rini işitti ve şöyle dedi: «Allah Rasûlü’nü, şöyle buyururken işittim: «Kim Allah’tan başkası üzerine yemin ederse, şirk koşmuştur.» >
Elimizden geldiği kadar dilimizi yemine alıştırmayalım. Yemin etmemiz gerektiğinde de Allah adı dışında yemin caiz değildir buna dikkat edelim.
"Hayatımda ne doğru ne yalan hiç yemin etmedim" imam şafii
Allah (cc) razı olsun zubeyr
Cevap: Yemin Etmek
x1995onur
Ben bir şeyi yapmama konusunda çok sinirlendım ve bir daha yaparsam ‘dinden imandan çıkayım’ dedim buda yemine girermi 3gün oruç tutmam gerekıyormu? şimdiden teşşerkürler
Yemin etmek
OxyGen`s
arkadaşlar ben dün yemin etmişdim 2 rekat nafile namaz kılcam die fakat unuttum napcam yardım edın bir yaw ..
bir bakn abicim ya mum ebediyyetyolcusu imam muhavaddim bir bakn şuna gözünüzü sevm
ebediyyetyolcusu
Selamün Aleyküm
Yaptığın yeminin çeşidi önemlidir Kardeşim, çünkü öyle yeminler vardır ki keffareti gerektirir. Allahu teala Kuranı Kerim’de şöyle buyurur.
Allah sizi, yeminlerinizdeki ‘rastgele söylemelerinizden, boş, amaçsız sözler’den dolayı sorumlu tutmaz; fakat kalplerinizin kazandıklarından dolayı sorumlu tutar. Allah bağışlayandır, yumuşak davranandır.
(Bakara Suresi, 225)
Allah, yeminlerinizin (keffaretle) çözülmesini size farz (veya meşru) kıldı. Allah, sizin mevlanız (sahibiniz, yardımcınız)dır. O, bilendir, hüküm ve hikmet sahibidir. (Tahrim Suresi, 2)
Ahidleştiğiniz zaman, Allah’ın ahdini yerine getirin, pekiştirdikten sonra yeminleri bozmayın; çünkü Allah’ı üzerinize kefil kılmışsınızdır. Şüphesiz Allah, yaptıklarınızı bilir. (Nahl Suresi, 91)
Sen yemini yapmış ama sonra unutmuşsun. Dolayısıyla kılacak olduğun nafile bir Namazdır kerahet vaktini dikkate alarak onu eda edersin namazın ardından da Amenerrasulu Bakara Suresinin son ayetlerini okuyabilirsin.
Elçi, kendisine Rabbinden indirilene iman etti, mü’minler de. Tümü, Allah’a, meleklerine, kitaplarına ve elçilerine inandı. "O’nun elçileri arasında hiçbirini (diğerinden) ayırt etmeyiz. İşittik ve itaat ettik. Rabbimiz bağışlamanı (dileriz). Varış ancak Sanadır" dediler. (Bakara Suresi, 285)
Allah, hiç kimseye güç yetireceğinden başkasını yüklemez. (Kişinin nefsinin) Kazandığı lehine, kazandırdıkları aleyhinedir. "Rabbimiz, unuttuklarımızdan veya yanıldıklarımızdan dolayı bizi sorumlu tutma. Rabbimiz, bize, bizden öncekilere yüklediğin gibi ağır yük yükleme. Rabbimiz, kendisine güç yetiremeyeceğimiz şeyi bize taşıtma. Bizi affet. Bizi bağışla. Bizi esirge, Sen bizim Mevlamızsın. Kafirler topluluğuna karşı bize yardım et." (Bakara Suresi, 286)
Rabbimiz, unuttuklarımızdan veya yanıldıklarımızdan dolayı bizi sorumlu tutma
mum
Bu gibi beddualar bir Müslümana yakışmaz.
Tevbe edin ve bir daha din iman ile ilgili kendinize beddua etmeyin.
Kayıtsız Üye
Müslüman anne babanın çocuğu olan ve kendine müslüman olan biri "şunu yapmazsam/yaparsam kafir çocuğu oluyum derse ne olur?
2.düşünce vb sorumluysak o zaman içimizden edilen yeminlerde kabul mdür?
emre
Kendine beddua etmişsin yemin değil. Akıllı bir insanın ve Müslümanın söyleyeceği cümleler değil. Allah ıslah etsin.
Kayıtsız Üye
İstemli olmasa yani bir anlık düşünce olsa vesvese gbi bu nedenle gerçekten annenn babann dini değişir mi ve bu bir soru ben yaptım demiyorum merak ediyorum bir insan başkasından sorumlu olmadığı için bu ne olur
kişi şöyle yapmazsam annem veya babam kafir olsun dese ne olur beddua mı yemin mi asıl sorum kişi başkasını yaptığı şeylerden sorumlu olur mu bu şekilde
klav
Çocuk saçma bir beddua edecek bu söyleminden dolayı anne babası dinden çıkacak. Yok artık. Bunu ciddi düşünen birinin akıl sağlığından şüphe ederim.
Kayıtsız Üye
Tabiki akıllı bir insan sözü değil sadece böyle durumda cidden anne baba etkilenir mi diye merak ediyorum
Selam2
Madem akıllı bir sözü değil. Delidir ne derse yeridir deyip merak etmemek lazım gelir.
Kayıtsız Üye
Haklısınız peki bu gibi sözler yemin olmaz mı "şunu yapmazsam kafir çocuğu oluyum"bu beddua nasıl olurki?
ACİLSERVİS
Yemin değil bedduadır. Bu tür düşünce ve söylemlerden vazgeç. Ayıptır günahtır. Müslümana yakışmaz.
can süer
ben birkac gun önce tam olarak Allahın adını kullanmadan sadece yemin ederim ki perşembe gunune kadar birseyi yapmıyıcam dedim ama bozdum ne yapmam gerekir
birseye Allah adını vermeden sadece yemin ederim ki su isi su gune kadar yapıyıcama dersek yemin olur mu ne yapmalıyım ?
Hoca
"YEMİN EDERİM" cümlesi yeminin geçerli olması için yeterlidir. Yemin kefareti gerekir.
Kayıtsız Üye
Merhabalar hocam Selamun Aleykum. Dün kardeşime yarın seni kuran kursuna ben getirip götüreceğim diye söz verdim o arada yemin edip etmediğimi hatırlamıyorum büyük ihtimal etmedim ama içimde kuşku kalıyor. Bugün kuran kursuna gitmedi. Yarın getirip gotursem içim rahatlayacak ama yemin ettiysem eğer yeminimi yerine getirmemiş olur muyum gitseydi götürecektim çünkü şimdiden teşekkürler hocam hayırlı günler
mum
Allah üzerine yemin ettiğinizi hatırlamıyorsanız kefaret gerekmez ama söz verince de yerine getirmek farzdır.
Sözünde durmamak münafıklıktır, bunu küçük görmeyin.
Kayıtsız Üye
"Şunu yaparsam kâfir öleyim" demek yemin mi beddua mı ama insan bunu dille değil kalben söylese sadece ne olur ,ne yapması lazım,sözünü tutması mı lazım yoksa bir önemi yok mu kalben söylemesinin
ACİLSERVİS
Kalbinden geçirdiklerinin üzerinde durma bizimle de paylaşma. Unut gitsin gereksiz şeyler.
Kayıtsız Üye
"Şunu yaparsam şöyle olsun inşaAllah" demek yemin mi dua/beddua mı
Ensar
Kişinin ağzından çıkacak olan söze bakılır, eğer şu işim olsa şu kadar kurban kesecem yada şu işi yapacam demek adaktır,veya yemindir verilen sözü yapmak üzerinize vacip farz olur.
Söylediğiniz şey beddua değildir, olacak işe karşılık söz vermektir.
Kayıtsız Üye
İnsan kalbinden şunu yaparsam başıma şu iş gelsin inşaAllah deyince bu dille söylemediği için bir şey olmaz mı yani ;yoksa "inşAllah" lafzı olduğu için beddua mı olur
ACİLSERVİS
Her türlü bedduadır. Müslüman kişi kendine beddua etmez yakışmaz.
Kayıtsız Üye
Ama üstteki soruda yemin diye yazıyor neye göre yemin ve beddua oluyor yani
Ensar
Üstteki soruda kişi o düşünceyi kalbinden geçiriyor. İçten edilen yemin değildir; dışa vurması taktirde işte o zaman yemin sayılır.
Allah adı anıldığı taktirde yemin olmuş olur örneğin; vAllahi şu işe gitmeyeceğim, billahi şu şeyi yapmayacağım gibi sözlerin sarf edilmesi yemindir. Sonuç olarak Allah’a edilen sözler yemin olarak kabul edilir.
Beddua ise şudur; bir başkasına Allah seni kahretsin yada Allah belanı versin demektir. Kişi kendinede beddua etmektedir örneğin; Allah belamı versin gibi sözlerin kullanılmasıdır.
Kayıtsız Üye
Telefonda futbol oyunu oynarken oyundan çıķıp tekrar girersem oyun kaldığı yerden devam ediyor. Örnek taç atışı yaparken çıkarsam tekrar girdiğimde ordan devam ediyor. Bende en son taç attığım yerde bir yerde bu son vAllahi billahi tekrar taç attığım yerden devam etmiyeceğim dedim.
Taç attım oyunda top kornere çıktı tekrar giriş çıķış yaptım. Yemin etmiş olurmuyum
ACİLSERVİS
Evet bu bir yemindir. Sözün her ne ise onun arkasında dur yerine getir ve boş şeyler için Allah’ın ismini kullanma.
EnesTalhaak
Ben Bir daha namazları en geç 1 saat içinde kılacağım diye yemin ettim fakat tutamadım. Ama ramazan ayındayız. Oruç tutarak kefaret ödeyeceğim ramazandan sonra. Ben yemini bozdum bunun için kefaret ödeyeceğim fakat bir kez bozduktan sonra artık yemin devam etmiyor diye birkaç kez daha bozdum. Sorum şu: Bozulan yemin bir kaç kez daha yaparsak bozulmaya devam eder mi? Bunlar için de kefaret ödemek gerekir mi yoksa sadece bir kez bozulduktan sonra bir kaç kez daha bozarsak sadece ilk bozmamız için mi kefaret öderiz?
Ensar
Yemininizi bozduğunuz durumda kefaret düşer, diğerler leri için yine yemin olmaz kefaret düşmez yemin ortadan kalkmış sayılır. Birdefa bozuldu mu tümü için bozulmuş olur.
Kefareti verin Allahtan af dileyin. Selametle kalın
Kayıtsız Üye
Şunu yaparsam imansız ölüyüm diyen ama bunu yemin değilde küfre rıza ile söylerse, küfre rıza oluyormuş dinden çıkartan sözlerdenmis
Peki sözünü eğer bozarsa kişi yine mi dinden çıkar her yaptığında mı çıkar yoksa sadece bu tür sözleri tasdik ettiği an mı dinden çıkarır
Ensar
Bu tür söylentilerle sadece kendi kendinizi tehlikeye atıyor ve ahiretinizi tehlikeye atıyorsunuz. Allah’a af ve tövbe de bulunun birdaha böyle sözler sarf etmeyin. Söylenen bu söz yemin değil ki bozasınız, sadece kendinize beddua etmiş oluyorsunuz. Tövbe edin birdaha yapmayın
Allah üzerine yemin etmek, din üzerine yemin etmek, beddua yemin olur mu