Ayakta Su İçmenin Hükmü
ene-zerre
AYAKTA SU İÇMENİN HÜKMÜ
A) CEVAZ İFÂDE EDEN HADİSLER
1. (2241)- İbnu Abbâs (radıyallâhu anhümâ) anlatıyor: "Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm)’a zemzemden sundum, ayakta olduğu halde içti."
[Buhârî, Eşribe 16, Hacc 76; Müslim, Eşribe 120, (2027); Tirmizî, Eşribe12, (1883); Nesâî, Hacc 165, (5, 237).]
Bir rivâyette: "Resûlullah Beytullah’ın yanında iken su istedi, ben ona bir kova getirdim" denmiştir.
Bir diğer rivâyette şu ziyade gelmiştir: "İkrime o gün (Resûlullah’ın) deve üzerinde olduğu hususunda yemin etti."
2. (2242)- Tirmizî ve Nesâî’nin bir rivâyetinde şöyle denmiştir: "Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) zemzemi ayakta içti."
3. (2243)- İbnu Ömer (radıyallâhu anhümâ) anlatıyor: "Biz, Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) devrinde yürürken yer,ayakta iken içerdik." [Tirmizî, Eşribe 11, (1881); İbnu Mâce, Et’ime 25, (3301).]
AÇIKLAMA:
Müteâkiben (2245-2246. nci hadisler) görüleceği üzere, bir kısım hadisler yürürken yemeyi ve ayakta su içmeyi yasaklarken, bazı hadisler bunların cevazını ifade etmektedir. Âlimler rivâyetlerde ortaya çıkan bu farklı durum üzerine değişik fikirler ileri sürmüşler, münakaşalar etmişlerdir. Sadedinde olduğumuz İbnu Abbâs hadisini Buhârî’nin Kitâbu’l-Eşribe’de الشُّرْبُ قَائِماً "Ayakta içmek" şeklinde isimlendirdiği bir bâbta kaydetmiş olmasını İbnu Battal şöyle yorumlar: "Buhârî, bu başlıkta işaret eder ki, ayakta içmenin mekruh olduğunu ifade eden rivâyetler, nezdinde sahih değildir." "Buhârî’ye göre ihtilaf halinde hüküm sabit olmaz" diyerek İbnu Battal’a katılmayanlar olsa da ayakta su içmeye veya yürürken yemeye âlimler haram dememişler, bu bâbta gelen nehyi kerahet-i tenzihiyeye hamletmişlerdir. Ayakta su içmenin cevâzıyla ilgili olarak Hz. Ali’den, İbnu Ömer’den, Sa’d İbnu Ebî Vakkas ve diğer bir kısım başka sahabilerden (radıyallâhu anhüm ecmaîn) rivâyetler gelmiştir. Hz. Enes’ in bir rivâyetine dayanan Hasan Basrî, İbrahim Nehaî ve Katâde gibi bazı selef büyüklerinden de ayakta su içmenin mekruh olduğu hükmü rivâyet edilmiştir.
Şu halde esas olan cevaz maal kerâhedir.
4. (2244)- İmam Mâlik’e ulaştığına göre Hz. Ömer, Hz. Osman ve Hz. Ali (radıyallâhu anhüm) ayakta oldukları halde (su) içiyorlardı." [Muvatta, Sıfâtu’n-Nebî 13, (2, 925).]
AÇIKLAMA:
Burada büyük Sahabinin ayakta içtiği görülmektedir. Bu rivâyet, her ne kadar İmam Mâlik’in belâgâtından (yani muallak olarak zikrettiği) hadislerinden biri ise de hadis sahihtir, çünkü onun belağlarının sahih olduğunda ulema tahkike dayanarak ittifak etmiştir. Üstelik, başka sahabelerin de ayakta içtiklerine dair rivâyet gelmiştir. Sözgelimi, Muvatta’nın aynı bâbta kaydettiği örnekler arasında Abdullah İbnu Ömer, Abdullah İbnu Zübeyr’in de ismi geçer, bunlar da ayakta içmişlerdir. Ayrıca Hz. Âişe ve Sa’d İbnu Ebî Vakkas (radıyallâhu anhümâ)’ın da bunda bir beis görmediklerine dair rivayet mevcuttur.
Zürkânî, Hz. Ebû Bekr’in de ayakta su içtiğine dair Cübeyr İbnu Mut’im rivâyetini zikrettikten sonra şöyle der: "Bu rivâyette ayakta su içmenin kerâhetsiz cevazına dair delil vardır. Nitekim şu da sahih rivâyetlerden biridir:
"Benden sonra Hulefâ-i Râşidîn’in sünnetine uymanız gerekir. Onların sünnetine dört elle sarılın. Benden sonra bilhassa ikisine uyun: Ebû Bekir ve Ömer."
B) AYAKTA YEYİP İÇMEKTEN MEN EDEN HADİSLER
1. (2245)- Hz. Enes (radıyallâhu anh): "Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) ayakta içmeyi yasakladı" demişti. Kendisine:
"Ya yemek? (Bu husustaki hüküm nedir)" diye soruldu.
"Bu daha şiddetle yasaktır!" dedi veya şöyle dedi.
"Bu daha şerli, daha kötü!"
[Müslim, Eşribe 113. (2024); Tirmizî, Eşribe 11, (1880); Ebû Dâvud, Eşribe 13, )3717.]
2. (2246)- Ebû Hüreyre (radıyallâhu anh) anlatıyor: "Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) şöyle buyurdular:
"Sizden kimse sakın ayakta içmesin. Kim unutarak içerse hemen kussun."
[Müslim, Eşribe 116, (2026).]
AÇIKLAMA:
Son iki hadis, öncekilerin zıddına, ayakta yeyip içmeyi yasaklamaktadır. Bu mevzuda başka rivâyetler de mevcuttur. Şu halde yasak tenzihî bir kerâhet ifade etmektedir.
Kütüb-i Sitte Muhtasarı ve Şerhi-İbrahim CANAN
Rivâyete göre, bir kere Hazret-i Alî (Kûfe mescidi’nin) geniş kapısına gelmiş ve orada ayak üzeri su içmişti. (Halkın şüphesini izâle için):
"Birtakım kimseler birisinin ayak üstünde su içtiğini fenâ görürler. Halbuki ben Nebî Salla’llahu aleyhi ve sellem’in benim içtiğimi gördüğünüz gibi su içtiğini gördüm" dedi. (Buhari-1899)
Cevap: Ayakta Su Içmenin Hükmü
TatarRmzn
< Rivâyete göre, bir kere Hazret-i Alî (Kûfe mescidi’nin) geniş kapısına gelmiş ve orada ayak üzeri su içmişti. (Halkın şüphesini izâle için):
"Birtakım kimseler birisinin ayak üstünde su içtiğini fenâ görürler. Halbuki ben Nebî Salla’llahu aleyhi ve sellem’in benim içtiğimi gördüğünüz gibi su içtiğini gördüm" dedi. (Buhari-1899)
Hz. Enes (radıyallâhu anh): "Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) ayakta içmeyi yasakladı" demişti. Kendisine:
"Ya yemek? (Bu husustaki hüküm nedir)" diye soruldu.
"Bu daha şiddetle yasaktır!" dedi veya şöyle dedi.
"Bu daha şerli, daha kötü!" >
Bilgiler için rabbim razı olsun.Ancak benim aklım bu konuda biraz karıştı açıkcası.Küçüklüğümden beri büyüklerim ayakta içilmez diye uyarırlar hep fakat aklımda hep soru işareti olmuştur bu durum.
Yanıt: Ayakta Su Içmenin Hükmü
TatarRmzn
Genelde işim olduğu için sabahları erken çıkarım evden ama bu sabah vesile oldu bir televizyon kanalında Nihat Hatipoğlunu izliyordum.Sorulardan biri Ayakta su içmek idi.Kendisi bu konuda hadis kitaplarında Hz. peygamberin de ayakta su içimiş olduğunu,Hatta zemzem suyu içtiğini belirttiler.Ve zemzem suyu içmenin her ne kadar sevap da olsa ayakta içmek günah olsaydı, zemzem içmek onu sevba dönüştürmezdi dediler.Fakat peygamberimizin suyu birden bire değil 3 yudumda yavaş yavaş içtiğini belirttiler.Ayrıca Oturarak içmenin daha yararlı olduğunu anlattı.Ben açıkcası inandım,fakat tersi görüşler de mevcut olduğu için hala daha aklımda soru işaretleri mevcut.
Soru: Ayakta Su Içmenin Hükmü
Gezgin
< 2. (2246)- Ebû Hüreyre (radıyallâhu anh) anlatıyor: "Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) şöyle buyurdular:
"Sizden kimse sakın ayakta içmesin. Kim unutarak içerse hemen kussun."
[Müslim, Eşribe 116, (2026).] >
konuyu özetlemiş kardeşler
Desert Rose
< "Sizden kimse sakın ayakta içmesin. Kim unutarak içerse hemen kussun."
[Müslim, Eşribe 116, (2026).] >
Bende bu hadisi daha önce biliyordum ve ayakta su ilçilmiyeceği duymuştum hatta çocukluğumuzda büyüklerimiz bizleri bu konuda oldukça sık uyarırlardı.
paylaşım için teşekkürler Allah c.c razı olsun
ene-zerre
Amin kardeşlerim,Allah sizlerden de razı olsun..
Özet olarak;ayakta su içmek haram olmayıp mekruhtur.Dinen -zaruret dışında-hoş görülmemekle birlikte haram da degildir.
Vesselam.
ayakta su içmek hadis, ayakta su içmenin hükmü, ayakta su içmekle ilgili hadis