Peygamber Efendimiz ve gül ilişkisi nedir? Allah ile Lale bitkisi arasında da böyle b
ßaran
Peygamber Efendimiz ve gül ilişkisi nedir? Allah ile Lale bitkisi arasında da böyle bağlantı var mıdır?
Bizim kültürümüz sembolcü kültürdür. Atalarımız daha Orta Asya’dayken belirli eşyaları, cisimleri ve şekilleri belirli manalara sembol yapmışlardır. Mesela, "ok" Tanrı’ya bağlılığın, "yay" da bu bağlılığın cihana yayılmasının sembolüydü. Keza davulun, tuğun devlet babında değişik anlamları vardı.
İslam’ı kabulden sonra da devam eden bu sembolcü gelenek, Peygamber Efendimize de (sav) bir sembol bulmakta gecikmemiş ve O’na (sav) GÜL sembolünü layık görmüştür. Kültürümüzde gül, Peygamberimizin (sav), Peygamberimize (sav) duyulan muhabbetin sembolüdür. Peygamberimize (sav) bir an muhabbetini kaybeden imanını kaybedeceğinden, yani Peygamberimize (sav) muhabbet duymak ile iman çok yakından alakalı olduğundan, gül ayni zamanda iman hayatımızın da sembolü sayılır. Gül, Peygamberimizin (sav) sembolü olduğu içindir ki Fatih O’na (sav) olan muhabbetini belirtmek için gül koklar. Onun içindir ki edebiyatımızda sevgililer hep güle benzetilir. Onun içindir ki Necati Beg söyle der:
Yılda bir kerre menâr-i sâhdan dîdâr gül,
Gösterir nite ki nûr-i Ahmed-i Muhtâr gül.
Gül, Peygamberimizin (sav) sembolü olunca, ad olarak da kullanılmıştır. Bu Gül (sav) sevgisi, "Gül, Gülbahar, Gülbeden, Gülistan, Gülhan, Gülsan, Gülcan, Gülten, Gülriz, Gülnur, Gülenaz, Gülay, Güler, Gülsever, Gülbey, Gülçin, Gülcihan vs." gibi, Peygamberimize (sav) muhabbetimizi ifade eden yüzlerce "gül"lü adı dilimize kazandırmıştır. Ve bu anlayış, Peygamberimizin (sav) sevgili zevcesi Hz. Aişe’nin adını, Peygamberimizin (sav) sembolüyle birleştirmiş AYŞEGÜL yapmıştır. Anadolu’nun bazı yörelerinde de Gül’e (sav) öncelik verirler, GÜLAYŞE, derler. (Onk. Dr. Halûk Nurbaki, Gönül Penceresinden Fahr-i Kâinat Efendimiz)
Lafzatullah yani Allah lafzı ile Lale ilgisine gelince:
Ebced hesabında bir durum var lâle ile Lafzatullahın değeri İkisi de 66 ya tekabül ediyor bu nedenlede lale’yi Cenab-ı hakkın simgesi olarak sayanlar vardır. Bazı yörelerimizde işi 66 ya bağlamak deyimi hala kullanılır.
Biz millet olarak hilâl’i islamın simgesi, haç’a karşı bizim simgemiz olarak görmüşüzdür. Hilâl kelime olarak ebced hesabına göre 66 ediyor.
Yani hilâl, lâle ve Cenab-ı Hakk’ın en muazzam ismi olan Allah lafzı aynı sayı değerindedir.
Lâle, hilâl ve Allah (cc) lafızlarının ebced değerinin aynı olmasından dolayı kültürümüzde lâleye apayrı bir değer verilip sevgi beslenilmiştir.
Bir devre adını veren bu tefekkür simgesi çiçek o dönemde 1108 çeşit renkte üretilmiştir.
Lâle’nin Osmanlılar tarafından çok sevilmesi sadece çok güzel bir çiçek olmasından dolayı değildir. Arapça harflerle yazıldığında Lâle kelimesiyle Allah lafzında aynı harfler kullanılıyor olmasındandır. Bir de Arap harfleriyle yazılan Lâleyi tersten okursanız Hilâl kelimesi ortaya çıkıyor ki bu da biliyorsunuz Osmanlı bayrağının, ambleminin sembolüdür.
Bayrak şairimiz Arif Nihat Asya güzel anlatmış:
"Eskiler lâleyi mukaddes sayarlardı. Gerçekten, izahı zor bir
şuur, o zamanın yazılarında ‘lâle’ kelimesi ile ”Allah kelimesini
aynı harflerden meydana getirirdi. Üstelik ebcedde Hilâl, lâle, Allah aynı sayıyı verirdi..
Biri güzelliğiyle yurdumu, biri ulviliğiyle dinimi, biri şerefiyle istikbâlimi anlatan…
Kelimelerdeki ebcet beraberliği sizi bilmem fakat ben, tesâdüf
deyip geçemeyeceğim."
SİE
Cevap: Peygamber Efendimiz ve gül ilişkisi nedir? Allah ile Lale bitkisi arasında da böyle b
HADİE
gül çiçekler içinde en güzel olan ve en güzel kokandır gül ile ilgili bir çok yazılar şiirler aşk sözleri vardır kıymetli olan ve sevgiyi temsil eden bu çiçeğin kendinden daha güzel efendimize yakıştırılması bu yüzdendir
Cevap: Peygamber Efendimiz ve gül ilişkisi nedir? Allah ile Lale bitkisi arasında da böyle b
bana bak
Gül neden peygamberimizi temsil eder, gül niçin peygamberimizi temsil eder
Gülün Peygamber Efendimiz (SAV)’i temsil etmesi sonradan ortaya çıktığı gerçektir. Ortaya çıkış nedeni ve zamanı hakkında net bir söylemde bulunmak zordur.
Bunula beraber gülün peygamber efendimizi nasıl temsil ettiğini izahını şöyle yapabiliriz.
Bildiğimiz gibi gül sevgiyi sembolize eder ve aynı zamanda sevgiyi ifade etmek için kullanılır. İnsanlar içinde Allah’ın en çok sevdiği insan elbette Hz. Muhammed (SAV) dir. Bu anlamda gülün Hz. Peygamber efendimizi temsil ettiğini söyleyebiliriz.
Yine Peygamber Efendimizin terinin ve teninin güzel koktuğuna dair rivayetlerin zaman içinde ortaya çıkardığı bir durum olması kuvvetle muhtemeldir. Bu konu ile alakalı birkaç hadisi şerifi nakledelim;
Enes İbn Malik buyurdu ki; "Rasulullah’m ( s.a.v.) yanında on yıl kaldım. Bütün kokuları kokladım. Onun kokusundan daha güzel birkoku koklamadım."
Ebû Nuaymden gelen bir rivayette Hz.Aişe validemiz şöyle buyurmuşdur:
"Resûlüllah Efendimiz; insanların en güzel yüzlüsü, en nurlu tenlisi idi. O’nu vasfedip anlatanlardan hiç biri, O’nun mübarek yüzünü ayın ondördüne benzeterek, anlatmaktan kendini alamamıştır. O’nun mübarek teri, alnında inci tâneleri gibi tomurcuklanır, misk-i ezfer’den daha güzel kokardı."
İşte Peygamber Efendimiz Aleyhisselamın bu güzel kokusu, O’nun çiçeklerin içinde kokusu ve güzelliği ile meşhur olmuş gül ile temsil edilmesine sebep olmuş olabilir.
peygamber efendimiz neden güle benzetilir, gül ve peygamber efendimiz