Kuranda Hz. Meryem’e Harunun kızkardeşi diye hitap edilmesi
Yakut
Ey Harun’un kardeşi! Baban kötü bir insan değildi. Annen de iffetsiz bir kadın değildi! (Meryem Suresi, 28)
Arapçada eb (baba), eh (kardeş) ve uht (kızkardeş) kelimeleri birçok durumda geniş mânada kullanılır. Gerçek bir kardeşlik değil, akrabalık ve mensubiyet bildirir. Çünkü, Hz. Meryem validemiz beni İsrailden olup yahudi idi. Hz. Peygambere (a.s.) bu, bir müşkil olarak sorulmuş, o da: Meryem zamanındaki insanlar, kendilerinden önce geçen peygamberlerinin ve iyi kimselerin isimlerini çocuklarına isim yaparlardı, yani onlara nisbet edilirlerdi. buyurmuştur. Nitekim: Hz. Safiyye, bazı kadınların kendisine Yahudi kızı Yahudi! dediklerini şikâyet edince Hz. peygamber şöyle buyurmuştu: Sen niçin onlara: Oh ya, Harun babam, Mûsâ amcam, Muhammed eşim oluyor, daha ne isterim! deseydin ya!
"Ey Harunun kızkardeşi" Ayetinde geçen Harun için başka yorumlar da yapılmıştır:
Birinci yoruma göre, Bu Harun Peygamber olan Harun olmayıp Kelbi’den gelen rivayete göre Hz. Meryem’ in baba bir kardeşidir, anneleri ayrıdır. Nitekim bu görüşü destekleyecek bir rivayet de;
İmam Ahmed, Müslim, Tirmizi, İbn Seyyid, Tabarani ve İbn Hibban, Muğire bin Şube’den şunları rivayet ediyorlar:
«Hz, Peygamber Necran ahalisine elçi olarak beni gönderdi.
Onlar: "Siz «Ey Harun’un kızkardeşi…» ayetini görmüyor musunuz? Oysa Musa, İsa’dan şu kadar zamanda öncedir" diyerek, Kur’an’a itiraz etmek istediler. Ben de döndükten sonra bu durumu Rasûlullah’a söyledim. Güldü ve:
«Onlara, «Siz daha önceki Peygamber ve salih insanların isimlerini niçin alıyorsunuz?» diye ikazda bulunsaydın ya.» dedi.» (Ali Arslan, Büyük Kur’an Tefsiri, Arslan Yayınları: 11/88-92; bk. Müsned, IV, 252
Yine Katade’den şöyle rivayet ediliyor: «Bana denildi ki Harun vefat ettiği gün cenazesinde Harun ismini taşıyan kırkbin kişi vardı».
Yani bu isimler o zamanda soyu hatırlatan ve soyun büyüklerine hürmeten çok koyulan isimlerdir. Nitekim günümüzde de bazı yörelerde büyüklere hürmeten bazı isimler son derece çok koyulmaktadır.
Diğer görüşe göre,
Harun Peygamber İsrailoğulları içerisinde seçkin bir yere sahipti. Sağlığında kutsal mabedin bakımını yürütmüş ve ölümünden sonra bu görevi soyundan gelenlere devretmiştir. Hz Meryem ise hem Harun peygamberin soyundan geliyor hem de İmran tarafından bu mabede adanmıştı. Bu soy ve görev bağlantısı kastedilerek kendisine "Sen böyle büyük bir peygamberin kardeşi konumundasın nasıl böyle bir kötülük yapabilirsin" anlamında atıflı bir serzenişte bulunulmuştur.
Mesela Kureyşte de Haşimoğulları vardı. Bu kabileden birisi yanlış bir şey yaptığında "Ey Haşimoğlu bu yanlışı sen nasıl yaparsın" gibi bir söz söylense bu o kişinin gerçek anlamda Haşim ismindeki soy büyüğünün oğlu olduğunu göstermeyip o soyun bir ferdi olduğuna kinaye olarak söylenmiş olur. (Krş. Fahruddin Er-Râzi, Tefsir-i Kebir Mefâtihu’l-Gayb, Akçağ Yayınları: 15/327-328)
Selam ve dua ile…
sit
Cevap: Kuranda Hz. Meryem’e Harunun kızkardeşi diye hitap edilmesi
Hoca
konu için teşekkürler ebran sağol varol
Yanıt: Kuranda Hz. Meryem’e Harunun kızkardeşi diye hitap edilmesi
Yakut
sizde saolun 🙂
ebran isminin anlamı, ebran ne demek, harunun kız kardeşi