İslamda Bıyık Bırakmak
Hoca
Bıyık Bırakmak
SORU: Günümüzde bazı gençlerin bıyıklarına özen gösterdikleri, çeşitli şekillerde bıyık bıraktıkları görülmektedir. Bıyık erkeklik nişanı sayılmaktadır. Bunu Allah’ın yarattığı şekli bozmak, dine aykırı bir davranış olarak görmek mümkün müdür?
CEVAP: Mezhep imamlarının bıyık hususunda değişik görüşleri vardır.
Kimisi bu hususta rivayet edilen haberlere itimat etmişlerdir. Bu rivayetler bıyığın aşırı derecede kırpılmasını bildirmektedir.
Kimileri başka rivayetleri dikkate almaktadır. Bu rivayetler bıyık kırpmanın sadece üst dudağın üzerine sarkan kısma ait olduğunu bildirmektedir.
Ibn’ul Kayyım Zâd’ul Meâd isimli eserinde bu konuyu uzun bir şekilde ele almıştır. Konuyu işlerken "Bıyığından almayan bizden değildir" (Suyûtî, Câmi’us-Sagir) hadisine ve "Bıyıkları kısaltınız. Saka–lı bırakınız, Mecusilere aykırı davranınız" (Ahmed b. Hanbel, Müsned) hadisine yer vermiştir. Bu iki hadis ikinci gruptaki görüşü desteklemekte, bu görüşe meylediyor görünmektedir. İbn’ul Kayyım daha sonra şunları söylemektedir.
Müslim’in Sahihinde Hz.Enes’ten rivayetle şöyle denmektedir: Hz. Peygamber bıyık ve tırnak kesmek gibi konularda zaman belirlemiş, bu tür temizlikleri kırk günden sonraya bırakmamamızı emretmiştir. Bizden öncekiler, bıyığı kökünden kazımanın mı, kırparak kısaltmanın mı daha faziletli olduğu hususunda ihtilaf etmişlerdir. İmam Mâlik Muvatta isimli eserinde şöyle diyor: Bıyık üst dudağı belirleyen çizgi açıkta kalacak şekilde kırpılır, kökünden kazınmaz. Böyle yapan kimse kendisine müsle yapmış olur.
İbn Abdil Hakem İmâm Mâlik’ten şunu naklediyor: Bıyık kısaltılır, sakal uzatılır. Bıyığın kısaltılması onu dipten traş etmek demek değildir.
O aynı zamanda bıyığını bu şekilde kesenlere ceza verilmesi görüşündedir. İbn’ul Kasım da İmam Mâlik’ten şunu naklediyor: Bıyığı aşırı kısaltmak, dipten tıraş etmek, müsledir.
İmam Mâlik şöyle diyor: Bıyık kesmek hususundaki Hz. Peygam-ber’in hadisi dudağı, çevreleyen yerdeki bıyıkları kesmeyi ifade eder. İmam Mâlik bıyığın üst tarafından almayı mekruh görür ve şöyle der: Şahitlik ederim ki bıyıkları kökünden traş etmek bid’at-tir. Bunu yapanın canını yakacak şekilde döverek cezalandırılması görüşündeyim. Hz. Ömer kendisine sıkıntı veren bir iş başına geldiğinde öf. der ayağı ile abasını kurcalar, bıyıklarını çekiştirir-di. Ömer b. Abdil-Aziz de şöyle der: Bıyıkta sünnet olan dudak çizgisi ile beraber bıyığı kesmektir.
îbn’ul Kayyım yukardaki birinci görüşe ait birtakım görüşler zikrettikten sonra şunları söylüyor:
(Müsle bir kimsenin bazı organlarını kesmek gibi bir yol ile, başkalarına ibret olacak şekilde cezalandırılmasıdır. (Çeviren) Ahmed b. Hanbel der ki: Ebu Abdullah’a şöyle sordular: Bir kimse bıyıklarından bir parça kırparak alsa mı yoksa kökünde kazısa mı güzel olur? Bıyık kısaltmak nasıl olacaktır?
Ebû Abdillah bu soruya şu cevabı vermiştir: Kökten kazısa da, kırparak kısaltsa da bir sakınca yoktur. Ebû Muhammed Muğnî isimli kitabında şöyle der: Mugîre b. Şube’den rivayet edildiğine göre Hz. Peygamber (s.a) uzayan bıyığını (dudak hizasına) misvak koyarak kesmiştir. Bu tür bir kesişte kökünden kazımak mümkün değildir.
Aktardığımız bu ifadeler gösteriyor ki bıyığını düzeltip çeki düzen verenler bıyığı kırpıp onun bir kısmını bırakmakta, tamamını kökten kazımamaktadırlar. Bunu yaparken dinin bu konuda söylediğini veya caiz olup olmadığını yok saymamaktadırlar. Burada bir noktaya dikkat çekmek yerinde olacaktır: Bıyık düzeltmek gibi konular dinin temeli sayılan şeyler olmayıp teferruat sayılacak şeylerdendir. Bu kabil meseleler dinin temeli ile ilgili olmaktan çok çevreyi, gelenek ve âdetleri ilgilendirmektedir.
Cevap: İslamda Bıyık Bırakmak
Ecrinim
bilgiler için teşekkürler hocam,her ne kadar bıyık-sakal benim ilgi alanıma girmese de bilmekte yarar var:)
Allah c.c. razı olsun
Yanıt: İslamda Bıyık Bırakmak
meryemgül1
İmam Mâlik Muvatta isimli eserinde şöyle diyor: Bıyık üst dudağı belirleyen çizgi açıkta kalacak şekilde kırpılır, kökünden kazınmaz. Böyle yapan kimse kendisine müsle yapmış olur.
Allah c.c. razı olsun bilgi için
Yorum: İslamda Bıyık Bırakmak
Zemzem06
Ben sünnet olan sakal bırakmaya karar verdim.Şu an sakallarım yanlardan ve aşağıdan 3-4 cm kadar uzadı.Bu uzunluk yeterli midir?Ayrıca bıyıkları da hafiften inceltebilir miyim?Bu konularda bir beis var mıdır ?
mum
Bıyığın kısa sakalin da uzun olması sünnete uygundur.
Sakalın en fazla 4 parmağı gelmemesi gerekir yani 7 santim civarı
3 4 santim sünnet için yeterlidir
Habib
Önce aynaya bakmak gerekir. Gerekiyorsa bıyık olabilir. Ancak bıyık sakalsız bırakılmaz. Peygamberimiz tek başına sakal bırakımı yapmamıştır. Ancak her şeyin iyisini O bilir.
Omer Faruk
Rasulullah (A.S) döneminde, sakalsız erkek varmıydı? Müşrikler dahil sakalsız erkek yoktu. O günün trendi (modası) bu idi. Rasulullah (A.S)ın hadislerinden anladığımız, sosyal yaşantımızın, moda anlayışımızın da kafirlerden farklı olmasıdır. Kaldı ki saç uzatmak da peygamberimizin usulü arasındadır ama hiçbir zaman müslümanlar saç uzatmayı sakal gibi düşünmemişler hatta bugün saçınızı uzatsanız ve sünnet deseniz şu anda yaşayan islam toplumu pek de inandırıcı bulmaz.
Dolayısıyla, sakal bırakmayı farz gibi görüp, kesmeyi haram görenler olduğu gibi yalnızca sünnet olarak görüp kesmede bir beis görmeyen islam alimleri mevcuttur. Böyle ihtilaflı konularda müslümanların birbirini suçlaması veya illa benim dediğim gibi yaşayacaksın deme hakları yoktur.
Bu tür fiziksel yaşantıda esas olan hem davranışımızla hem giyimimizle inkarcılardan farklı olmaktır. Yani kafir size baktığında kendisinden farklı olduğunu, müslüman da size baktığında müslüman olduğunuzu anlaması önemlidir. Temel ahlaki ilkeler ve Kur’an sabiteleri baki olmakla beraber fiziksel giyim kuşam zamana, zemine, iklime göre değişebilir, vesselam.
islamda biyik, biyik birakmak, islamda biyik birakmak